De versnellingsbak van mijn nieuwe (voor mij) 996 3.4 C2 is aan een revisie toe en dat leek mij een mooie gelegenheid om een sper te overwegen.
Er zit geen PSM in mijn C2.
Ik gebruik de auto alleen op de openbare weg. Het gaat me om rijplezier, niet om snelle rondetijden.
In een C2 mét PSM was het vrij eenvoudig om bij het acceleren uit een bocht met beetje klam wegdek de PSM te activeren.
Een dag later op dezelfde plek met een 1.5 MX-5 ND begon de achterkant een beetje te schuiven en mocht ik dat zelf corrigeren. Veel leuker!
(die MX-5 heeft tractioncontrol, maar of die is heel goed en ik merkte er niets van of hij vond het allemaal binnen de marges)
Tot zover mijn praktijkervaring. Ik heb het nog niet met mijn PSM-loze C2 geprobeerd.
Een sper lijkt mij in die situatie te helpen om meer controle te houden vs een open diff.
Ik heb begrepen dat de standaard M220 platensper ook spert als beide wielen voldoende grip hebben, waardoor onderstuur toeneemt.
Terwijl ik de sperwerking maar zelden nodig heb.
Alternatieven zijn een torque biasing diff zoals van Quaife of iets als een exotische OS Giken die een heleboel platen combineert om variabel te sperren.
Zo'n TBD doet weer niets bij afremmen, waarvan ik niet kan inschatten of ik dat ga willen.
Nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wie heeft ervaring met verschillende soorten sperren in straatauto's?
Of maak ik me druk om niets en moet ik eerst gewoon lekker gaan rijden met m'n standaard open diff?