| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

997 lastig van eerste naar tweede versnelling
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=53114
Pagina 1 van 2

Auteur:  peters911 [ 20 aug 2019 23:42 ]
Berichttitel:  997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Beste (mede-) techneuten,

Mijn 997 handbak rijdt super. Hij gaat echter bij koude moter lastig van eerste naar tweede versnelling.
Ik moet duidelijk meer kracht gebruiken dan bij alle overige schakelwegen.

Als hij warm is (na een kwartier rijden) is het geen probleem meer en schakelt hij overal goed.

Enig idee?
Bedankt!

Auteur:  R.M.Boosten [ 20 aug 2019 23:47 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Dit is normaal. Indien je de wagen veel bij koud weer rijdt en het probleem te erg dwarszit kun je versnellingsbakolie overwegen die iets beter presteert bij koude.

Auteur:  JdC [ 21 aug 2019 9:29 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Ik heb hetzelfde ‘probleem’. Zit er inderdaad aan te denken om de versnellingsbakolie te vervangen de komende beurt, dat zou wat moeten helpen.

Auteur:  peters911 [ 21 aug 2019 23:30 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Ok,bedankt!

Voor de duidelijkheid, is het bijnjullie ook ALLEEN bij zijn 2, of ook bij de andere versnellingen?

Auteur:  JdC [ 22 aug 2019 13:01 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Bij de 2e versnelling merk ik het meeste dat de bakolie nog niet warm is ja. Iedere versnelling gaat natuurlijk soepeler als de olie eenmaal goed warm is. Maar bij koud wegrijden is het alleen echt wat lastiger bij met name het terugschakelen naar de 2.

Auteur:  Olaf [ 22 aug 2019 14:46 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Da’s niet alleen de bak-olie ... denk ik.

Hadden hetzelfde bij de Boxster - bij koud weer moeilijk in z’n 2de te krijgen. In z’n 2de zetten, dan starten en dan wegrijden ging prima, tot je bij kou van 3 terug naar 2 wilde. Met de nieuwe bak-olie was het zelfs slechter :|

Bij de 997 MK I geen enkell probleem - alleen een wat lastigere 4de en soms 5de versnelling bij koude motor.
Rustig schakelen met goed ingetrapte koppeling (b)lijkt de oplossing .... bij warne motor en bak schakelt’ie als een scherp mes door zachte boter :D

Auteur:  Bolevi [ 22 aug 2019 16:51 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Bij mij is het vooral terugschakelen naar de eerste versnelling dat moeilijk gaat bij koude motor.
Bij volledige stilstand geen probleem maar als de auto nog een klein beetje rolt gaat het erg lastig.
Als het geheel op temperatuur aan het komen is gaat het allemaal prima.

Andere versnellingen doen het allemaal prima bij zowel koude als warme motor.

Auteur:  GhostRider [ 22 aug 2019 18:34 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Bij mij ook bij terugschakelen naar 1, maar problematisch niet echt. Heb al nieuwe bakolie. Scheelt een stuk, maar naar 1 gewoon wat stugger, bij langzaam rijdend haast niet zelfs. Gewoon in 2 laten en doorkarren of stoppen en naar 1... :roll:

Auteur:  Niels9?? [ 22 aug 2019 21:00 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Terug naar 1 als je nog rolt lukt baak beter met wat tussen gas.

Auteur:  Kheldar [ 23 aug 2019 18:39 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Ik gebruik 1 eigenlijk alleen maar om weg te rijden vanuit stilstand. Als de auto al maar een beetje rolt kan je alles simpel vanuit zijn 2 doen.

Eventueel in de file in zijn 1. Maar bij filerijden doe ik dan weer meestal alles vanuit zijn twee. Gaat wat geleidelijker bij gas geven en weer loslaten.

Kan verder geen situatie bedenken bedenken waar ik rijdend van twee naar 1 zou willen. Hele scherpe haarspeldbochten? Of Bergop in de parkeergarage; Daar kan je makkelijk even stoppen toch?

Maar goed. Lost verder niks van je probleem op.

Auteur:  GhostRider [ 23 aug 2019 20:32 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Las op Pelican en Rennlist dezelfde discussies. Lijkt iig vaak voor te komen en weinig problematisch.

Auteur:  JdC [ 23 aug 2019 22:40 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Terug naar 1 schakelen als je net niet helemaal stilstaat herken ik ook. Als de boel warm is geeft het geen enkel probleem. Door het volgen van de discussies op rennlist denk ik dat in mijn geval nieuwe olie een hoop verbetert, het lijkt een ‘normaal’ probleem te zijn.

Auteur:  Olaf [ 24 aug 2019 3:10 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Welke rijschoolhouder heeft jullie geleerd om terug te schakelen naar de 1ste versnelling als je nog niet (helemaal) stil staat :?: :roll:

Auteur:  RichardP [ 24 aug 2019 8:32 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Haha, ik heb ook gisteren opgezocht of het wel goed is om terug te schakelen naar 1. Ik heb altijd gedacht dat terugschakelen naar 1, terwijl je in beweging bent, niet goed is.

Een rijschool geeft toch het volgende aan.

"Bij snelheden lager dan 70 km/h ga je naar de 4e versnelling. Lager dan 50 km/h naar de 3e versnelling, lager dan 30 km/h naar de 2e versnelling, en als je stapvoets moet rijden, ga je naar de 1e versnelling."

Dit heb ik vrijwel nooit gedaan :)

https://www.rijschoolbuit.nl/terugschakelen-en-remmen-bij-hogere-snelheden/

Auteur:  MarkS [ 24 aug 2019 9:10 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Stapvoets in de 2, bij stilstand pas naar de 1. Zo heb ik het geleerd, van mijn rijschool.
Niet dat ik van de gemiddelde rijschool veel verwacht als het gaat om hoe ik met een Porsche om moet gaan, maar goed ... :mrgreen:

Auteur:  GhostRider [ 24 aug 2019 9:27 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

We hebben op de rijschool ook niet geleerd om boven de 120km/u te rijden en toch doen we het. :wink:
Maar laat ‘m ook gewoon in 2 staan tot ik stil sta...

Auteur:  Olaf [ 24 aug 2019 13:31 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

MarkS schreef:
Stapvoets in de 2, bij stilstand pas naar de 1. Zo heb ik het geleerd, van mijn rijschool.


Tegenwoordig leer je ook hoe je een auto-motor sloopt ... het nieuwe rijden heet dat :cheesy:

GhostRider schreef:
We hebben op de rijschool ook niet geleerd om boven de 120km/u te rijden en toch doen we het. :wink:


Ouwe generatie ... nog van voor invoering 130 km/uur op de snelweg :?: :D

Auteur:  Niels9?? [ 24 aug 2019 13:33 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Rijschool :lol:

Ik kom net terug van een vakantie Alpen, bepakt en bezakt in een Toyota Verso 1.8 en ja dan ga ik terug naar z’n 1 bij sommige haarspeldbochten en nee dan zit ik niet bergop bij 50 in z’n 5 omdat je tegenwoordig “het nieuwe rijden” schijnt te leren bij een rijschool. Technisch is het niet zonder risico, het is met reden gekozen dat je niet zomaar terug kan schakelen naar 1 maar als ik het beter vind en het kan met beleid (of niet want Toyota :mrgreen: ) dan denk ik echt niet terug aan die oelewapper van een rij instructeur :lol:

In het verleden heb ik bij een Audi TT goede resultaten behaald met nieuwe bak olie van Castrol dus ik zou een oliewissel zeker overwegen. Dat ging van hakerig koud naar geen verschil tussen koud en warm gevoelsmatig.

Auteur:  Kheldar [ 26 aug 2019 16:35 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Heb in het weekend nog eens extra op gelet. Van twee naar een schakelen in bollende/rijdende toestand komt toch eigenlijk meer voor dan dat ik me bewust was.

En dan niet zozeer naar het stoplicht toe rijden, daar is het gewoon schakelen bin stilstand. Maar vooral in de bebouwde kom, kruispunt (vooral met verhoogde straat) aanrijden, bollen tot zeer langzaam, kijken of er geen aankomend dwarsverkeer aankomt en net voor het afslaan naar zijn 1 schakelen. Zou me dan wel irriteren dat dat niet kan en je even moet stil gaan staan om te schakelen.

Waar ligt dit aan dat het bij Bolevi niet goed werkt, is dit ook door de welbekende synchros die slijtage hebben? Dat is toch meestal het euvel van de tweede versnelling die niet goed in wil en er uit popped bij koude start? Normaal zou je zoiets toch moeten kunnen horen in de bak bij het schakelen.

Auteur:  JdC [ 27 aug 2019 23:11 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

In de tijd dat de eerste versnelling nog niet gesynchroniseerd was, was terugschakelen naar 1 als je niet stilstond inderdaad niet aan te bevelen. Met een gescynchroniseerde eerste versnelling moet het geen probleem zijn in situaties zoals bv. Kheldar aangeeft.

Auteur:  Enguess [ 30 aug 2019 14:28 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Dubbel clutch, geen probleem

Auteur:  2.2VTEC [ 01 sep 2019 12:15 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Mijn daily heeft een Aisin 8 traps automaat. Die schakelt nooit terug naar 1 zolang de auto in beweging is, dat zal wel een reden hebben zeker? Ook met de roadster schakel ik pas naar 1 als ie volledig stilstaat

Auteur:  Niels9?? [ 01 sep 2019 14:19 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Met 8 versnellingen is er ook geen noodzaak om terug naar de 1 te moeten, de 2 is kort genoeg qua gearing. Bij een ouderwetse 5 (of 6) bak kom je vaak genoeg in de situatie dat je net ff te langzaam gaat voor z’n 2 en dan heb je de optie om dat met koppelingslip op te vangen of terug te gaan naar 1. Of je daarvoor wilt stoppen moet je natuurlijk zelf weten maar ik doe het niet.

Auteur:  Kheldar [ 02 sep 2019 7:08 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

2.2VTEC schreef:
Mijn daily heeft een Aisin 8 traps automaat. Die schakelt nooit terug naar 1 zolang de auto in beweging is, dat zal wel een reden hebben zeker? Ook met de roadster schakel ik pas naar 1 als ie volledig stilstaat


Geen appelen en citroenen vergelijken. Jouw automaat kan (in theorie) ook gewoon in zijn 2-7 of 8 wegrijden door de vloeistofkoppeling in de koppelomvormer

Auteur:  Brulaap [ 02 sep 2019 20:58 ]
Berichttitel:  Re: 997 lastig van eerste naar tweede versnelling

Zelfs de PDK-bak schakelt in de D-stand pas terug naar 1 bij stilstand. Persoonlijk heb ik er een pl...shekel aan om met lage toeren in de 2e versnelling te moeten accelereren (ik kan niet tegen het geschreeuw uit elkaar getrokken cilinderbouten :mrgreen: ).

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/