| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Strut Brace (wie?) http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=532 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Shark [ 06 feb 2004 0:27 ] |
Berichttitel: | Strut Brace (wie?) |
Wie rijden er met een "strut brace" en wat zijn jullie ervaringen Groeten, Shark |
Auteur: | Jeroen914 [ 06 feb 2004 3:41 ] |
Berichttitel: | |
Yep... was één van de eerste aanpassingen aan m'n 911-je Op een 911 werkt het goed. Voor een 928 zou ik het werkelijk niet weten... Hoe goed het werkt is vooral afhankelijk van de constructie van het chassis en de wielophanging. Wil wel eens voor je rond vragen gr. Jeroen |
Auteur: | Olaf [ 06 feb 2004 10:10 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Strut Brace (wie?) | |||||||||
Kan er niet over oordelen omdat ik er (helaas) nog geen een heb, ben al een tijdje aan het speuren én wil er dan ook graag eentje hebben ... Meer liefhebbers kwantumkorting een handige oom in Belgie E-bay ? |
Auteur: | EriC4C [ 06 feb 2004 10:58 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
(Nog) niet dus . Ben wel benieuwd naar het effect (vooral op een cabrio ) |
Auteur: | Jeroen914 [ 06 feb 2004 12:54 ] |
Berichttitel: | |
Eric, Voor de duideijlkheid... een Domstrebe (veerpootbrug of strutbrace) is heel wat anders dan een Stabilisatorstang (Stabi / Swaybar / Anti Roll Bar) gr. Jeroen |
Auteur: | Shark [ 06 feb 2004 12:57 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Hey Jeroen, Bij mij ligt er al één in Ken alleen het verschil niet tussen met en zonder Mijn volgende P krijgt er gelijk weer één, al is het maar psychisch Ik was benieuwd naar jullie ervaringen Groeten, SharkS4 |
Auteur: | Shark [ 06 feb 2004 12:59 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Ik wou het net gaan zeggen Ik wist de nederlandse benaming niet meer VEERPOOTBRUG (thx Jeroen ) |
Auteur: | EriC4C [ 06 feb 2004 14:08 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
..... "To Do" is aangepast. Maar ehhh ..... wat levert het nu in de praktijk voor mij op |
Auteur: | horn [ 06 feb 2004 16:42 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Jeroen, is het teveel gevraagd om hier een stukje uitleg onder te hangen? Vanuit mijn jeugd als ik in een ik-wil-iets-lezen-zonder-na-te-denken tijd een Chroom & Vlammen kocht, zag ik altijd zo'n buis onder de motorkap tussen de beide veerpoten gemonteerd (en altijd samen met de 'booskijkers' ) - dat lijkt me een veerpootbrug. Wat is het verschil en wat doen beide dingen? Als je een normale Porschegenieter bent, merk je er dan iets van of moet je echt op de rand (circuit oid) rijden om het te merken? Dank Horn |
Auteur: | Jeroen914 [ 06 feb 2004 18:14 ] |
Berichttitel: | |
Een veerpootburg / Domstrebe / strutbrace verbind de bovenkanten van de schokdempers met elkaar (of eigenlijk de plaatsen van het chassis waar de schokdempers zitten gemonteerd) Daardoor maak je het chassis stijver en kan het onder belasting (dus in een bocht) niet meer vervormen Het resultaat is een directer stuur gedrag en gevoel omdat de uitlijning van de auto constanter blijft Een Stabilisator / Stabi / swaybar is in pricinpe een torsie-veer die de linker draagarm met de rechter verbindt. Op het moment dat de auto wil overhellen (in een bocht) zorgt de stabilisator er voor dat de belastte (buitenste) wiel ophanging minder zal inveren en de onbelaste (binnenste) wiel ophanging minder zal uitveren. Als een auto een bocht neemt zal deze overhellen naar de buitenkant van de bocht. Hierdoor leunt het grootste gewicht van de auto op de buitenste wielen. De buitenste wielen worden nu onevenredig meer belast om grip te leveren, terwijl de binnenste wielen vrijwel onbelast blijven en daardoor ook geen grip kunnen leveren. Door het overhellen te verminderen, vermindert ook het verschil in wieldruk, waardoor de binnenste wielen meer grip zullen krijgen en de buitenste wielen minder belast worden. Het resultaat is een betere wegligging die hogere bochtsnelheden mogelijk maakt. Als je verstelbare stabilisators hebt kan je daarmee het stuur gedrag (de mate van onder en overstuur) van de auto zelf bepalen. Door de voorste stabilisator harder en/of de achterste zachter af te stellen zal de auto een meer onderstuurd karakter krijgen. Door de voorste stabilisator zachter en/of de achterste harder af te stellen zal de auto een meer overstuurd karakter krijgen. Het stuurgedrag van de auto is daardoor aan te passen aan de voorkeur van de bestuurder gr. Jeroen |
Auteur: | horn [ 06 feb 2004 18:18 ] |
Berichttitel: | |
Dank. Weer een hoop geleerd! |
Auteur: | Jeroen914 [ 06 feb 2004 18:24 ] |
Berichttitel: | |
Bling, bling Verstelbare stabi's voor een 911 (t/m '89) gr. Jeroen |
Auteur: | EriC4C [ 06 feb 2004 18:52 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Bij een cabrio dus extra interessant ..... maar verstoor je daarme niet de balans tussen voor en achter (alleen versteviging voor) Groet, Eric |
Auteur: | Jeroen914 [ 06 feb 2004 19:05 ] |
Berichttitel: | |
Het effect van een veerpootbrug zal bij een cabrio of een coupe niet zo veel verschillen. Een cabrio tordeert over de lengte as van de auto... is dus een heel ander verhaal gr. Jeroen |
Auteur: | EriC4C [ 06 feb 2004 19:31 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
..... een versteviging haaks op de lengte-as zou het torderen dan toch juist verminderen Groet, Eric |
Auteur: | Jeroen914 [ 06 feb 2004 20:12 ] |
Berichttitel: | |
Nee... gr. Jeroen |
Auteur: | John [ 06 feb 2004 20:27 ] |
Berichttitel: | |
Hee Jeroen, Zou Jan doorsnee het merken met zo'n montage op zijn Porsche. Of is deze gadget eigenlijk meer voor de race-jongens, en is het meer een hebbedingetje. En is een Porsche (zeker de jongere types) niet al superstijf genoeg, verder staat het wel fraai als je de kap open doet, zonder meer. |
Auteur: | RS-R [ 06 feb 2004 21:36 ] |
Berichttitel: | |
of Met Gert valt wel iets te regelen. |
Auteur: | EriC4C [ 07 feb 2004 14:11 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Kort wel ..... maar duidelijk |
Auteur: | Jeroen914 [ 08 feb 2004 3:37 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Zo super stijf zijn ze niet hoor... Zo'n strutbrace is een vrij subtiele aanpassing. Dus verwacht na montage niet een compleet getransformeerde auto. Hoeveel je ervan merkt... ligt aan wat je verder voor aanpassingen aan het onderstel hebt (verlaagd, stuggere dempers/veren, etc - hoe meer aanpassingen hoe groter het effect) en aan je rijstijl (ritje supermarkt merk je niks, stukkie boenderen op je favoriete binnenweggetjes wel) gr. Jeroen |
Auteur: | Jeroen914 [ 08 feb 2004 3:38 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Leg het je morgen wel wat duidelijker uit... is makkelijker gr. Jeroen |
Auteur: | Olaf [ 11 feb 2004 10:57 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Strut Brace (wie?) | |||||||||
Gevonden Nu nog monteren helaas pas over een week of 4 weer tijd om te testen |
Auteur: | EriC4C [ 11 feb 2004 11:07 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Strut Brace (wie?) | ||||||||||||||||||
Welke, waar, wat (, hoeveel ) http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=40246 http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=40191 Via Renntech natuurlijk! |
Auteur: | Olaf [ 11 feb 2004 11:15 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Strut Brace (wie?) | |||||||||
IDD |
Auteur: | Jeroen914 [ 11 feb 2004 13:39 ] |
Berichttitel: | |
Prijs? gr. Jeroen |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |