| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
996 MKII - Schakelen http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=53714 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Ruud81 [ 01 maart 2020 16:22 ] |
Berichttitel: | 996 MKII - Schakelen |
Hoi allemaal, Ik heb een vraag. Ik ben een beetje aan het twijfelen tussen 2 (verschillende) dingen. De Porsche 996 MKII heeft standaard niet zo'n geweldige schakelunit (schakelpook mechanisme). En nu is mijn vraag, wie heeft er ervaring met een Porsche OEM Quickshifter in een 996? Het gaat dan om dit model; https://www.design911.co.uk/fu/prod4202/Porsche-996-Short-Shifter-Unit-99742498300/ met als partnummer; 99742498300. Daarin tegen lees ik ook goeie dingen over; http://www.function-first.com/products/engine-trans/shift-right-solution. Wie heeft ervaring met dit type aanpassing in een 996? Beide zaken zijn verschillend maar zorgen wel beide voor een beter schakel gevoel. De ene geeft je ook nog een kortere schakel weg, de andere zorgt ervoor dat je wagen 'zo origineel' mogelijk blijft, maar dat het schakelen sneller en soepeler gaat. De prijzen ontlopen elkaar niet echt, maar om nu meteen beide aan te schaffen vind ik ook wat overdreven. Edit; De reden dat ik hier naar opzoek ben is dat ik gewoon een upgrade wil uitvoeren in dit stukje van de wagen. Het is niet zo dat ik een defect heb of dat er problemen zijn met het schakelen. |
Auteur: | Johann [ 01 maart 2020 17:19 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
De Funtion First is geen short shifter, het haalt alleen wat speling uit je schakelmechanisme maar je lost de speling in de pook zelf niet mee op. De 997 short shifter is in principe gelijk aan de 996 shifter maar dan nieuw en daarmee minder speling en ook met een verkorte schakelweg. Helaas zit je dan steeds met plastic bussen en dat is funest voor schakelgevoel. De gast van Garage Biljon heeft gekozen voor een combi van de function first en de origineel Porsche motorsport short shifter i.e. alles van metaal met lagers. Hij is er in ieder geval erg tevreden over. Zelf zou ik het niet anders doen kliekerdeklik |
Auteur: | Ruud81 [ 01 maart 2020 19:39 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Thanks. ... dat topic heb ik natuurlijk gelezen. Maar het doet mij nog steeds twijfelen... |
Auteur: | Johann [ 02 maart 2020 11:39 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Dan denk ik dat je voor de 997 short shifter moeten gaan. Ik denk dat je 90% van mijn oplossing hebt en als je twijfelt aan mijn oplossing is de 997 shifter een schot in de roos. Let wel, short shifter = zwaarder schakelen. Function First zal geen verschil maken in de kracht die je moet zetten om te schakelen. Je zou eventueel ook eerst de afstelling van je schakelkabels kunnen controleren, dat wil ook nog eens helpen. |
Auteur: | john2999 [ 02 maart 2020 20:30 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Ik heb die van mij net gedaan, echt een wereld van verschil. Ik ben begonnen met het monteren van een mechaniek van een 997, die was al iets beter maar voor mij niet direct en kort genoeg. Ik heb nu mijn oude schakelmechaniek omgebouwd middels deze set : https://www.design911.co.uk/fu/prod4201 ... C_2_2_2_2/ Nogmaals, erg tevreden over. |
Auteur: | Ruud81 [ 02 maart 2020 22:19 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Bedankt voor de reacties. Als ik het goed begrijp heb je de oude originele 996 schakelunit omgebouwd, of heb je nog andere onderdelen gebruikt? Zijn dat dezelfde onderdelen die in de complete unit zitten (die bijna dubbel zo duur is)? |
Auteur: | john2999 [ 03 maart 2020 0:03 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Zie dit filmpje; https://youtu.be/38hER9ajgv0 het genoemde onderdeel is alles wat je nodig hebt. |
Auteur: | Johann [ 03 maart 2020 9:32 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
De stang die John laten zien is een kopie van de Porsche motorsport stang. Dat is in mijn ogen ook beter dan de plastic 997 setup. Let wel, de kopieen kent vele prijzen een kwaliteiten met prijzen tussen 30 en 130 euro. Het probleem is dat je ze op eBay etc. nauwelijks van elkaar kunnen onderscheiden. Daarom heb ik voor origineel Porsche gekozen, volgens mij was ik 150 euro kwijt. Het enige is dat de motorsport stang met plastic bussen geleverd worden, dus dan moet je weer metalen lagers scoren, en zo eindigt je weer bij Function First Dus, Bang for your buck is de optie die John geeft het beste....maar ik vind het altijd zo gaaf ok deze op mijn onderdelen te zien |
Auteur: | André [ 03 maart 2020 9:59 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
geef maar toe dat dit jou fetish is |
Auteur: | Ruud81 [ 03 maart 2020 15:58 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen | |||||||||
... en heb je toevallig nog het partnummer van dat originele porsche onderdeel? Dan zit ik alleen nog met de uitlijning. Bij die complete zet zit zo'n plastic klip om de pook exact te positioneren en hierna de kabels erin te klikken. Zat die ook bij jou onderdeel? |
Auteur: | Johann [ 03 maart 2020 17:31 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Onderdeelnummer is: 000 044 700 26 De uitlijn dingetje heb je niets aan, de short shifter van motorsport is te dik en de uitlijn dingetje past er niet op. Je moet gewoon aftekenen waar de kabels nu geclickt zijn, dan heb je een goede ijkpunt, daarna moet je gaan rijden en de boel fijner afstellen. Dus eerst rijden dan je middenconsole terugplaatsen. Ik heb dat dingetje wel liggen dus als je eerst de huidige pook centreren heb je het precies goed alvorens je gaan demonteren. |
Auteur: | Ruud81 [ 03 maart 2020 23:51 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
And again thanks! Zo kom ik een stuk verder. Wat betreft het 00004470026 onderdeel, prijzen die ik zie zijn allemaal €350,- and up. Misschien dat het beste is (voor mij); eerst beter (als dat nog kan) afstellen met die clip, en dan die optie erin wat hierboven vermeld wordt; https://uniwerksdesign.com/product/bens ... t-shifter/ |
Auteur: | Kheldar [ 11 maart 2020 12:06 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Hey Ruud, bedankt voor de link naar Ben’s short shift kit. Die ziet er wel ok uit. Heb na wat verder onderzoek en contact met de verkoper Benjamin Nenert gisteren de short shifter incl de alu schakel-hefboom-lever (?) upgrade besteld. Bestellen kan makkelijker en goedkoper rechtstreeks (zonder US import en shipment perikelen) https://benautodesign.fr/en/home/19-57- ... ayman.html Kan met of zonder de upgrade van de schakel lever. (130Euro voor de short shifter en 120euro extra voor de schakel lever). 250Eur in totaal dus. De short shifter zelf is een meer generic short shift kit die door Benjamin aangepast wordt. Meer info daarover staat http://986forum.com/forums/diy-project- ... ifter.html In een eerdere versie en als je de installatievideo bekijkt gebruikt hij nog 2 cent muntstukken als spacer, dat is met de huidige versies niet meer nodig, is online nog niet geupdated. Zal even terugkoppeling geven als ik de shifter geinstalleerd heb /euh laten installeren heb |
Auteur: | Ruud81 [ 11 maart 2020 12:31 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
ha Kheldar, dan is ie volledig compleet, die bussen wil je er inderdaad het liefste bij hebben. .. ga je hem niet zelf installeren? Lijkt me een leuke klus. Voor mij is er intussen iets veranderd, dus ik moet nog ff kijken welke zaken ik dit jaar ga laten doen/of zelf doe aan de wagen... |
Auteur: | john2999 [ 11 maart 2020 18:06 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Installeren van dit setje is goed te doen hoor, inderdaad leuk werkje. Ik wil er wel bij helpen hoor eventueel. |
Auteur: | Kheldar [ 11 maart 2020 21:04 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Dank je wel voor het aanbod. Auto staat nu in Nijmegen voor grote beurt, nieuwe koppeling, vliegwiel, nieuw ims en nog wat kleine dingetjes en ze gaan hem er voor mij gelijk inzetten. |
Auteur: | john2999 [ 11 maart 2020 21:06 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Dat is dan een feestje als je hem op mag halen, dan rijdt ie helemaal als een nieuwe! |
Auteur: | Kheldar [ 12 maart 2020 0:58 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Dat zal wel meevallen. Koppeling was nog ok. Vliegwiel einde latijn. IMS voel je niet als je rijdt. Even ter info; dit wordt sinds dat ik de auto in mijn bezit heb het derde lager. De eerste check, dat was met een lager dat toen na revisie er in was geplaatst en na 25.000km toch een zeer lichte lichte axiale speling had en toen vervangen is. Nu 50.000km verder toch tijd om er eens naar te laten kijken wanneer koppeling en vliegwiel tegelijkertijd vervangen worden. De short shift kit zal wel het meeste verschil maken (hoop ik). En het eigenwijze kleurtje van de remklauwen natuurlijk. |
Auteur: | Pondje [ 12 maart 2020 11:49 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Vliegwiel einde latijn Hoe voel/merk je dat? Erwin |
Auteur: | Kheldar [ 12 maart 2020 16:06 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Korte metaalachtige ratel bij start en uitzetten. Bij de handbakconversie had ik voor 100euro een goeie koppeling en vliegwiel bij van Kessel meegenomen. Vliegwiel is nu na 30.000km matig. Koppeling zal ook niet meer allerfrist zijn. Alles komt nu bij elkaar, tijd voor IMS controle en gelijk nieuwe koppeling en vliegwiel (boxstervliegwiel als het past). Kunnen we er weer een boel kilometers tegenaan en lekker schakelen (hopelijk). |
Auteur: | Pondje [ 12 maart 2020 16:48 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Dank je wel, weer wat geleerd. Bij lang stilstaand (wkn) hoor ik ook wat “kettinggeluid” , maar is binnn seconde weer verdwenen en hoor ik ook niet meer bij herstarten. Iets met een kettingspanner begreep ik hier op het forum en niet direct alarmerend. Erwin |
Auteur: | Kheldar [ 12 maart 2020 17:25 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Nee is echt een metalig kort en krachtig geklakker. De veren die de tweede massa van het vliegwiel dempen die niet goed meer zijn en te ver uitslaan of ingedrukt worden waardoor metaal tegen metaal komt. Niks te maken met een intern motorgeluid zoals ketting en kettingspanners. |
Auteur: | Ruud81 [ 13 maart 2020 8:45 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Mooi, dan is alles weer lekker fris na de beurt. Ik heb eind vorig jaar mijn ims en koppeling laten doen. Mijn vliegwiel was nog prima. Koppeling was meer dan 2/3 versleten. Ik merk een klein verschil met voorheen (beter oppakken enz). Mijn drukgroep was ook aan het eind van zijn latijn en dat verschil is echt enorm, mijn koppelingspedaal gaat nu lekker en voorheen zeer stroef. Mag ik vragen waar je hem naartoe hebt gebracht? |
Auteur: | Kheldar [ 13 maart 2020 23:00 ] |
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen |
Er wordt gekeken of een boxstervliegwiel past, scheelt een kilo of 2-3 geloof ik. De bak is er nu toch af. IMS was nog prima dus die blijft toch zitten tot de volgende controle. Baksteun ook vernieuwd. Had ook nog een vervelend elektronisch probleem met de gasklepcalibratie. Blijkt slecht relais bij het DME. Ik laat al mijn onderhoud dat verder gaat dan een simpele beurt sinds de 5jaar dat ik de auto heb uitvoeren bij een bekende specialist in Nijmegen. |
Auteur: | Jaco [ 23 maart 2020 21:08 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 996 MKII - Schakelen | |||||||||
Mocht je nog interesse hebben, die klip heb ik nog liggen. Had hem voor mn 997 aangeschaft, maar nu overbodig. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |