Versnellingsbakkabel 'lek'?
Beste mensen,
Met de kerst heb ik de koppeling van mijn 996-2 vervangen omdat ik bij het terugschakelen op de snelweg opeens een ander, licht gevoel had bij intrappen van de koppeling. De ring van 'vingers' was gebroken.
Voorzichtig rijdend thuis gekomen, dezelfde avond onderdelen besteld, omdat de auto praktisch dagelijks gebruikt wordt en dus z.s.m. weer klaar moest zijn.
Daarbij heb ik gegokt dat het vliegwiel nog wel goed zou zijn, maar bij het openmaken wel gezien dat hij erg ingesleten was. De veer-eigenschappen voelden nog wel goed.
De koppelingsplaat was behoorlijk afgesleten. De oude was 7,3 mm dik en de nieuwe bijna 9 mm.
Koppeling, gaffel e.d. vervangen en toen de boel weer gemonteerd om nog even te kunnen wennen aan de prijs van een nieuw vliegwiel.
Ik heb toen ook meteen de versnellingsbak en alles er omheen schoongemaakt. Ook toen al zat op de uiteinden van de versnellingskabel (m.n. de onderste) een behoorlijk glimmend vettige substantie.
Ondertussen heb ik een vliegwiel, met alle boutjes e.d. geregeld en ben ik dus weer begonnen met de klus. Met de auto weer op de brug zag ik dat ook nu weer de uiteinden van de kabel vettig waren. Omdat ik na de laatste schoonmaak van de versnellingsbak voor de rest eigenlijk geen olie of vet zie vroeg ik mij af of dit uit de kabels kon 'lekken'.
Mijn vraag is nu: Zijn dit hydraulische kabels en zo ja, kunnen deze 'lek' zijn?
Nu ik de boel nog open heb liggen kan ik immers nog de kabels vervangen als dat nodig is....
Dank vast voor de reacties!
Jeroen