Auteur |
Bericht |
superrob
|
kachel probleem
ik ben vandaag een flink stuk wezen rijden en het is me opgevallen dat als de kachel heb uitgezet dat ik er onder bij mijn voeten nog steeds warme lucht voel uitkomen.
hoe kan dit ?
|
15 feb 2004 22:00 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
..... Als ik me goed herinner wordt de warme lucht altijd (t/m 3.2 ?) door de kokerbalken geleid ter voorkoming van vocht en dus roest (slim hè van Porsche ). Wellicht sluit de klep die warme lucht naar het interieur leidt of naar buiten afvoert niet goed meer.
Erwin (of Jeroen of ...) kunnen dit antwoord uit het geheugen van een leek natuurlijk bevestigen of ontkennen
Groet,
Eric
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
15 feb 2004 22:12 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Aan de hoofdsteun van de foto te zien heb jij een 3.2
uit ongeveer 1987
Als je bij dit type 911 de kachel aan of uit zet dan wordt er een klep (via een elektromotor en kabels) bediend die zich onder de auto bevind, ter hoogte van de achterwielen.
Als je de verwarming uit zet , de knop tusseen de stoelen, dan sluiten zich de twee kleppen volledig. De warme lucht kan nu alleen naar buiten.
Soms blijft een klep hangen doordat de klep roestig of soms zelf geheel doorgeroest is. Het kan ook zijn dat het veertje op de kachelklep verdwenen of niet meer veerkrachtig genoeg is. De kabels tussen de stelmotor en de verwarmingskleppen kunnen ook te zwaar gaan. En natuurlijk kan de afstelling niet meer in orde zijn van de kabels. Zo zie je maar er kunnen meerdere oorzaken zijn voor één klacht.
Erwin.
|
15 feb 2004 23:24 |
|
|
Bernardo
911 SCZoetermeer
|
Hoi Erwin,
Heb zelf ook een SC (italo import) v.w.b. de werking van de kachel moest ik dit in de praktijk uitvogelen -handleiding is in Italiaans nml. - ben er dus nu achtergekomen dat het hendeltje bij de handrem, de kacheldoorvoer aan en uit zet.
Heb net als Rob soortgelijke ervaring gehad, met dat gehannes van de juiste handling.
_________________________________________ Carpe Porsche
Laatst bijgewerkt door Bernardo op 16 feb 2004 0:58, in totaal 2 keer bewerkt.
|
16 feb 2004 0:21 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Vaak wordt er niet aangedacht dat de 911 tot '89 een gescheiden verwarming en ventilatie heeft.
De bovenste is de schuif waar je de frisse lucht (als je tenminste niet achter een stinkende diesel rijdt) mee aanzet of dichtzet en de frisselucht ventilator in 3 standen kunt aanzetten.
Met de middelste schuif kun je alleen de frisse lucht naar de voorruit of voeten sturen.
De onderste (rode) is om de warme lucht op de voorruit of voeten te zetten.
Erwin
P.S. Indien interesse, instructie boekjes en wartungs boekjes uit voorraad leverbaar.
|
16 feb 2004 0:30 |
|
|
Bernardo
911 SCZoetermeer
|
Heb er wel interesse in, wel zo handig een intructieboekje in het nederlands
_________________________________________ Carpe Porsche
|
16 feb 2004 0:39 |
|
|
superrob
|
| | | | Citaat: Aan de hoofdsteun van de foto te zien heb jij een 3.2 uit ongeveer 1987 Als je bij dit type 911 de kachel aan of uit zet dan wordt er een klep (via een elektromotor en kabels) bediend die zich onder de auto bevind, ter hoogte van de achterwielen. Als je de verwarming uit zet , de knop tusseen de stoelen, dan sluiten zich de twee kleppen volledig. De warme lucht kan nu alleen naar buiten. Soms blijft een klep hangen doordat de klep roestig of soms zelf geheel doorgeroest is. Het kan ook zijn dat het veertje op de kachelklep verdwenen of niet meer veerkrachtig genoeg is. De kabels tussen de stelmotor en de verwarmingskleppen kunnen ook te zwaar gaan. En natuurlijk kan de afstelling niet meer in orde zijn van de kabels. Zo zie je maar er kunnen meerdere oorzaken zijn voor één klacht. Erwin. | | | | |
Erwin, ik heb een sc en geen 3.2. Bedankt voor je info, zijn die kachelkleppen goed te bereiken of moet ik dit maar aan de specialist overlaten ?
|
16 feb 2004 1:05 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Ik kan moeilijk inschatten hoe "handig" jij bent, je kunt natuurlijk altijd zelf eerst kijken. Alleen zou ik het niet doen met de auto opgekrikt, wel op een brug. Misschien is dat te regelen.
Heb jij dan een jubileum SC uit 1983 , '20 jaar 911'
Erwin
|
16 feb 2004 10:22 |
|
|
superrob
|
Nee hij is uit 1981, toen bestond Porsche officieel 50 jaar !
|
16 feb 2004 11:56 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Die heb ik volgens mij nog nooit 'life' gezien.
Een unieke auto.
|
16 feb 2004 12:12 |
|
|
superrob
|
Er zijn als ik het goed heb ook maar 200 van gemaakt dus je zult ze niet vaak zien. De vorige eigenaar van mijn 911 was echt helemaal leip van dat ding en heeft een website waar je veel van dat ding kan zien. Kijk maar op http://www.renspels.com
|
16 feb 2004 12:14 |
|
|
John
Cayenne
|
Leuk die site, maar deze is wel heel erg uniek (vind ik).
|
16 feb 2004 12:23 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Nu het warmere weer er aankomt een tip...
Zet ook bij warm weer af en toe je verwarming even aan (hoeft maar heel even).
Op die manier hou je de kleppen op de warmtewisselaars in beweging en voorkom je dat ze vast gaan zitten (wat je dan pas weer 's-winters merkt als je de verwarming nodig hebt... erg irritant )
gr.
Jeroen
|
16 feb 2004 14:03 |
|
|
John
Cayenne
|
Ook een tip van John in deze,
Doe ook is je airco uit als je bijna thuis bent, voorkomt schimmelvorming en dus viese luchtjes.
|
16 feb 2004 14:41 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
16 feb 2004 14:54 |
|
|