Auteur |
Bericht |
bladerunner
|
964 met RS koppeling en vliegwiel
Mijn 964 C4 had reeds toen ik hem kocht een RS koppeling en RS vliegwiel.
Ik zie op forums en youtube dat men dit wel meer doet maar lees en zie nergens welk voor- of nadeel dit heeft. Eén nadeel heb ik opgelost, namelijk het stilvallen door laag toerental als je aan het rode lichte stopt of dergelijke. Hiervoor heb ik de befaamde Kappi Aircooled chip gestoken. Probleem opgelost.
Maar welke voordelen zijn er vermits ik niet kan vergelijken?
|
22 mei 2024 11:51 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Een verlicht vliegwiel vermindert de roterende massa die de motor moet aandrijven, wat resulteert in een snellere en scherpere gasrespons. Dit kan de rijervaring sportiever maken, vooral tijdens acceleratie en het schakelen. Omdat er minder massa is om te versnellen, kan de motor sneller toeren opbouwen. Dit is vooral merkbaar bij sportief rijden en op het circuit, waar snelle toerenopbouw gewenst is.
Een enkelmassa vliegwiel kan ook zorgen voor een directere koppeloverdracht van de motor naar de transmissie. Dit betekent dat er minder energie verloren gaat in de aandrijflijn, wat de efficiëntie kan verbeteren.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
22 mei 2024 12:48 |
|
|
Hans44
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
En dan de nadelen. Er zijn 2 soorten, nl. een RS Clubsport koppeling en de "gewone" RS. Beide zorgen bij lage toeren (tot plm 2500tpm) voor veel herrie uit de bak. De clubsportversie (ook gebruikt in de 964 Cup) vergt enige gewenning want er is bijna niet normaal mee weg te rijden omdat er geen demping in de koppelingsplaat en drukgroep / vliegwiel zit. Voor het circuit en een geweldadige start is het perfect. Met een "normale" RS koppeling is prima te rijden op de extra herrie bij lage toeren na.
|
22 mei 2024 12:55 |
|
|
Surfroy01
986 2.7 TiptronicLe coin de pays bas
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Nadeel van een lichter vliegwiel is minder afremmen op de motor. Maar op een italiaanse 2 cilinder motorfiets merkte ik dat verschil bijna niet.
_________________________________________ The most dangerous nutt on any of my vehicles is the one that holds the throttle, me!
|
22 mei 2024 13:37 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
@Surfroy01, over die eerste zin: Bedenk eens waarvoor een vliegwiel dient en dan zie je misschien dat die zin niet klopt. .
_________________________________________ Rebel engineering
|
22 mei 2024 20:18 |
|
|
Hans44
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Ik denk dat een lichter vliegwiel juist zorgt voor meer afremmen op de motor. Er is tenslotte minder massa die hoeft te worden afgeremd.
|
22 mei 2024 20:18 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Dat klopt Hans, alleen jouw tweede zin is een lastige. Afremmen op de motor kan doordat de motor 3x per omwenteling compressie opbouwt en door de wrijving van alle bewegende delen van de motor. Een vliegwiel heeft veel energie in zich gekregen om door te draaien en helpt dus niet om op de motor af te remmen. En hoe zwaarder het vliegwiel, hoe meer energie deze heeft om door te geven aan de aangedreven wielen. Geen of een heel licht vliegwiel zorgt dus voor meer kunnen afremmen op de motor dan met een zwaar vliegwiel. .
_________________________________________ Rebel engineering
|
22 mei 2024 20:35 |
|
|
Hans44
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Hi Erwin, laten we het maar niet te ingewikkeld maken We drukten precies tegelijk het antwoord zag ik net
|
22 mei 2024 20:40 |
|
|
Surfroy01
986 2.7 TiptronicLe coin de pays bas
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Dan zal het op die bewuste Italiaanse 2 cilinder in L vorm anders werken. Want daar werd er toch echt bij vermeld dat het afremmen op de motor minder wordt doordat er minder massa in beweging gezet moet worden. Je kon de machine wel laten blaffen zo snel werd het gas response. In de wegracerij reden ze soms zonder vliegwiel maarja die hoefde niet voor een stoplicht stationair te draaien. Maar ik dwaal af.
_________________________________________ The most dangerous nutt on any of my vehicles is the one that holds the throttle, me!
|
22 mei 2024 20:41 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Ik vind niet dat je afdwaalt. Wel trek ik weer een zin in twijfel want ik denk dat hier niks van klopt als reden waarom het minder zou afremmen. (het afremmen met een licht vliegwiel wordt minder).........doordat er minder massa in beweging gezet moet worden. .
_________________________________________ Rebel engineering
|
22 mei 2024 20:51 |
|
|
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Dit is zo bij het rijden in een vaste versnelling. Bij gas los laten zal de snelheids afname met een licht vliegwiel groter zijn dan met een zwaar vliegwiel. Bij het terugschakelen naar een lagere versnelling zal de snelheids afname met een licht vliegwiel kleiner zijn dan met een zwaar vliegwiel. Dit is (denk ik) wat Surfroy01 bedoeld. Hans
|
22 mei 2024 22:53 |
|
|
bladerunner
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Ik weet niet wat jij onder herrie bedoeld maar ik hoor bij mij geen extra herrie in de bak. Ik hoor enkele de motor brommen door zijn 100 cellenkat.
|
23 mei 2024 8:30 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Dat heb je goed gezien Hans964. Bij afremmen op de motor ging ik uit van aan het rijden op een bepaalde snelheid en dan ineens het gas dicht doen. Dus met ruim 200km/h op de Tarzanbocht afkomen bijvoorbeeld en dan gas los laten. Dan vertraagt de auto meer met een heel licht vliegwiel. Bij het afremmen door terug te schakelen en het laten opkomen van de koppeling breng je de motor weer hoger in toeren door de snelheid van de auto en dan remt een zwaarder vliegwiel de auto meer af als de motor ondertussen al nagenoeg stationair draait. Die optie had ik niet aan gedacht omdat ik dat niet las en past i.d.d. wel bij de situatie van Surfroy01. In de praktijk met het voorbeeld van hard aan komen rijden op de Tarzanbocht gaat alles heel snel en schakel je snel terug en laat je de koppeling heel snel opkomen en schakel je direct al weer een versnelling terug. Dan is het ineens allemaal heel erg theoretisch gepraat want in de praktijk moet je minimaal Verstappen heten om zoiets te merken. Wel leuk om zo over dit soort dingen na te denken, houdt mij scherp en zo bespaar ik op het aanschaffen van kruiswoordpuzzelboekjes.
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 mei 2024 8:42 |
|
|
Mart WTL
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Met zoveel technische kennis aanwezig hier toch es ff checken dan. Zo heb ik altijd begrepen dat voor de 964 (en andere Elfjes ook neem ik aan) het afremmen op de motor niet goed is voor de motor cq zoveel mogelijk dient te worden vermeden. Is wel een hele ruime vage leken omschrijving dit, maar ja, ik weet niet veel beter. Met het devies dat er dus vooral niet moet worden bezuinigd op de remschijven/klauwen/schoenen Dat in ieder geval een slippende koppeling dus zoveel mogelijk dient te worden vermeden, omdat je die bij hoge toeren makkelijk verfikt. Wat is waar cq aanbevelingswaardig?
_________________________________________ 'Life is what you make it!'
|
23 mei 2024 9:47 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Wat is bevelenswaardig? Dat meteen vergeten en lekker goed afremmen op de motor.
Een motor die geen brandstof krijgt is eigenlijk te vergelijken met een grote luchtcompressor. Als je die aandrijft door de wielen , dus met de gasklep dicht en afremmen op de motor is er niks aan de hand. De motor slijt niet meer dan dat deze draait door verbranding boven de zuiger, sterker nog, hij slijt minder dan door gebruik tijdens gas geven, dus met verbranding.
Onnodig slippende koppeling moet je altijd vermijden. Wat voor een auto dan ook. Door het hoge koppel van een 911 verbrandt een koppeling door te veel slip en veel gas geven. Een beetje slip is er altijd tijdens koppelen en zo snel gaat een koppeling ook weer niet in rook op. Ook bij een auto met 50 pk kun je de koppeling verbranden. Want die koppeling is evenredig kleiner.
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 mei 2024 10:06 |
|
|
Mart WTL
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Voila en merci, het betreft dus puur het zoveel mogelijk vermijden van de slippende koppeling ivm het verfikken van de koppelingsplaten.
_________________________________________ 'Life is what you make it!'
|
23 mei 2024 10:25 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Niet teveel over nadenken en gewoon lekker rijden. Dan komt dat wel goed met die koppeling. Die verbrandt je echt niet zomaar met een paar keer per ongeluk teveel slip. Bij teveel en te hard remmen kun je ook je remblokken verbranden. Ook dat gebeurd niet tijdens normaal gebruik.
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 mei 2024 10:31 |
|
|
Mart WTL
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Gelukkig maar, want het geeft ook best een heerlijke combi van geluidjes als je mede afremt op de motor voor het ingaan van de bocht, even terug schakelt en daarna weer lekker het gas erop ...
_________________________________________ 'Life is what you make it!'
|
23 mei 2024 12:00 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Joost, die mijn 964 heeft overgenomen, had al snel daarna een RS koppeling laten monteren. Ik mocht daarna even proberen, en ik kan zeggen dat ik spijt had, dat ik dat nooit zelf had gedaan: een compleet andere auto! Daarom Erwin direct daarna een RS koppeling op mijn GT3 laten monteren….. Voor sportieve rijders een must, voor toer rijders niet noodzakelijk……de meeste herrie komt vooral van totmbo
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
24 mei 2024 8:06 |
|
|
Gerard83
Porsche Boxster '04 2.7
Audi s4
Porsche 914
vw golf 1 cabrioRijssen
|
Re: 964 met RS koppeling en vliegwiel
Ah, ik zie dat we de zelfde radarverklikker en snelheid meter in de auto hebben. Dat piepje wat Brussel in de nieuwe auto's wil hebben, is bij mij dus overbodig.
|
24 mei 2024 12:07 |
|
|