Diverse airco reparaties 996
Bij aanschaf alleen de airco beoordeeld op werking. Dit was zeer goed. Zoals aangeven in mijn voorstel topic geef ik aan dat ik bij inschakelen van airco op een gegeven moment een lagergeluid hoor. Dit had ik toen “tijdelijk” opgelost door weer te vullen waarbij ik bij recovery rond de 350g uithaalde R134a, ik had geen documentatie of dit eerder gebeurde. Nu 2 jaar later en het geluid was weer hoorbaar besloten om e.a. te inspecteren met UV lamp. En toen… OEI die condensors zijn eraan. Ze zouden niet misstaan in doorsnee lasergamehal. (foto komt nog) De lekkage is meer ontstaan door ouderdom. Het was niet ontstaan door steenslag. Hoe lang heb ik er over gedaan...1,5 dag. Was meer bezig met schoonmaken van de UV middel op de radiator.
Denk dat ik het nu wel goed in 1 dag kan doen. Het is relatief eenvoudig klusje qua sleutelvaardigheid.
Voor verdere info, stuur een pb. Indien je in de regio woont is in overleg mijn helpende hand mogelijk...
Om deze reparatie aan te vliegen. Even wat info ingewonnen (ik weet in grote lijnen wel wat erbij komt kijken):
Wat heb ik vervangen/gekocht:
2x AC condensors NRF Pasvorm goed en gecoat (met O-ringen)
1x compressor Mahle (met O ringen) was gevuld met 80ml olie
1x droger mahle (zonder o-ringen, 2x 999 707 262 40, afmeting 6,7X1,8 )
1x expansion valve NRF (met o-ringen)
1x 250ml PAG 46 olie
Ik zet expres niet overal onderdeelnummers bij omdat deze kunnen veranderen en misschien voertuig specifiek zijn. De onderdelen sites kan men ook raadplegen
AC informatie:
- Algemeen informatie over airco werking: The Old Mecanico Show - YouTube
- Specifieke 996 info van aanhaalmoment tot olie vullingen en demontage diverse AC onderdelen:
http://p914-6info.net/996%20Manuals.html-996 AC Compressor Replacement DIY Tutorial Step-by-Step
https://rennlist.com/forums/996-forum/1408445-996-ac-compressor-replacement-diy-tutorial-step-by-step.html Belangrijkste is een ¼ ratel met de juiste verlengstuk en cardan socket om tussen cilinder 4en5 te froemelen, evt een endoscoop camera om je te helpen met de bout achter de compressor te vinden. Nu kan kan ik hem blind vinden...Ik heb niet zo'n dikke klauwen maar...het is wel iets om mee rekening te houden.
-NEEM evt gelijk de carterventilatie ontluchting mee boven cilinder 4. 99610704751 of de O-ring ervan 999 707 154 40 (18,77 X 1,78).
- Zelf met een vacuumpomp weer syteem lucht/vochtvrij gemaakt en gekeken of hij vacuum kon houden 1 a 2 uur. Men raadt aan om ook x aantal met stikstof te vullen. Maar dat heb ik niet gedaan. Iemand die wel eens AC werk doet zegt dat hij alleen vacuumeerd want kost te veel tijd, en hebben nooit comebacks hierover.
-R134a recovery en vullen laten doen bij iemand die een apparaat heeft. Er zijn manieren om dit met blikjes te doen, maar de kwaliteit kan ik niet beoordelen. Heb ooit een item gezien dat ze er bijvoorbeeld een % butaan in doen...(en dat is geen R134a). Volgens mij zijn die in de EU ook niet toegestaan....
Tools:
- UV lamp (aliexpress)
- Vacuumpomp met metertjes (voor automotive doeleinde...ook wel te vinden op de amazons, aliexpress etc.)