Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 31 maart 2025 17:15

Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Ontvochtiger in de auto 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Ontvochtiger in de auto
Hoi,

Mijn klassieker staat buiten en dat leidt tot nogal wat vocht in de auto. Ik heb geprobeerd om er van die zakjes in te leggen maar dat doet niet genoeg. Nu zie ik absorbtie ontvochtigers die nogal veel vocht uit de lucht kunnen halen. Ook bij lage tempraturen.
Ik denk er nu aan om zo'n ding met een snoer in de auto te zetten. Bijvoorbeeld een 'Qlima DD808'. Nadeel is dat hij 600Watt gebruikt. Er zit wel een timer op maar die moet je volgens mij dan steeds indrukken. Of in continue stand en dan meet hij en zorgt gewoon voor de juiste vochtigheid. Dat zou kunnen werken, en ik denk dat hij dan niet altijd aan zal staan.

Heeft iemand hier ervaring mee?

MAG,
Milo

09 feb 2025 22:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Ontvochtiger in de auto
Nee, maar snel even op Coolblue gezien, die Qclima DD is bedoeld voor garages, kelders etc. (30m2).
Krijgt wel goede reviews (178) maar voor een auto weet ik het zo nog niet :shock:
Er passeren vast nog wel forummers die ervaring hebben met meer geschikte auto ontvochtigers.

10 feb 2025 0:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex Porsche 987 Boxster S en nu Porsche 981 Boxster GTS
Dat lijkt mij alleen te helpen wanneer de auto hermetisch is afgesloten. Anders is het figuurlijk dweilen met de kraan open.

10 feb 2025 0:33
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Zo'n ontvochter werkt wel degelijk, maar wat minder goed als de auto in weer en wind buiten staat.

Begin eerst eens met al de vloermatten en eventueel andere losse bekleding uit de auto te halen - deze houden ook allemaal vocht vast en kan je vast ook ergens binnenshuis drogen.

Controleer of de afwatering van de airco niet verstopt is - en als je een schuifdak hebt, of daarvan nergens water naar binnen lekt.

Zet op een zonnige dag - ook 's winters!, de auto in de zon met de ramen open of op een kier. Goed ventileren van een auto is ook een kunst en voor de vochthuishouding ook belangrijk.

Ik denk dat je voor de auto vooral rekening moet houden met het formaat van de droger, dat je 'm of voor de bijrijders stoel kunt zetten of achterin op de neergeklapte rugleuningen.
Capaciteit is niet zo heel belangrijk - het is maar een kleine ruimte. Bij een goed ontvochtiger kan je de gewenste vochtigheid/droging instellen, het apparaat gaan dan "uit" als dat niveau bereikt is en weer aan als het vocht % toeneemt.

10 feb 2025 2:11
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Het Gooi, ex 964 C2 Coupe, ex 964 C4 Targa, ex 911T Targa '72 , ex 964 C4 Coupe, ex Tannengrun 996C2
Op de boot heb ik er altijd 1 staan in de winter, maar wel 1 met slangetje in de gootsteen. als je op een of andere manier de afwatering naar buiten kan regelen is dat het mooist. Anders 1 met een bak, werkt ook prima. Bak is afgesloten dus het verdampt niet opnieuw, wel elke week ff kijken of ie vol is, maar zal niet hard gaan, tis maar een paar kuub lucht.
Ex 964 C4 Coupe
Ex 996 C2
991 C2S Sportchrono

10 feb 2025 9:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Zaanstad
Ik word niet voor gek verklaard dus dat is al mooi meegneomen :cheers: Ik ga zo'n ding aanschaffen en zie dan wel weer verder.
Ik ben idd van plan om het slangetje naar buiten te voeren.

Bedankt.

MAG,
Milo

10 feb 2025 10:24
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Ik heb ook zoiets, maar dan de Maeco DD8L, die wordt veel voor boten gebruikt en mensen zijn er erg positief over (ik ook overigens) Ik gebruik 'm om de garage in de winter niet te vochtig te laten worden, maar ik heb 'm ook wel eens een aantal weken in een auto gezet. Een beetje overkill, maar het werkt prima. Je hoeft er geen timer oid op aan te sluiten, hij slaat af wanneer de gewenste vochtigheidsgraad is bereikt. In een vochtige auto zal je 1 of 2 keer vlot de waterbak moeten legen, daarna duurt het best lang voor ie weer vol is, slang naar buiten niet perse nodig dus (in de garage wel uiteraard).

10 feb 2025 12:21
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Boxster S
Mijn eerste ingeving is; Los het probleem op. Een oude auto of cabrio hoort ook niet vochtig te worden. Dus dat heeft een oorzaak.

Ik zou er een simpele "klik aan klik uit" schakelaar aan hangen die met AB of b.v Google/Alexa te bedienen is. Zo kun je tijden instellen en hem aan/uit zetten wanneer het schikt.

13 feb 2025 8:09
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Zaanstad
Punt is dat de ventilatie openingen niet echt dicht kunnen. De auto staat dus altijd een beetje in contact met de buitenlucht. Alle rubbers heb ik gecontroleerd en daar lijkt niks mis mee te zijn.

De ontvochtiger meet de vochtigheid en gaat aan als die te hoog is. Ik denk dat hij dus wel gewoon altijd aan kan zonder dan extreem veel stroom te gebruiken.

13 feb 2025 9:08
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Ventilatie is juist nodig :idea:

Zoals eerder geschreven begin eens met de spullen uit de auto te halen die vocht vast kunnen houden - dat hoef je niet telkens te doen - maar het geeft je wel een indicatie van waar je probleem zit.

13 feb 2025 9:25
Profiel WWW Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ]