| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
915-bak http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=6364 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Double G [ 31 okt 2005 22:30 ] |
Berichttitel: | 915-bak |
Zojuist heb ik de busjes uit de kruiskoppeling van het schakelmechanisme vervangen. De laatste tijd kreeg ik hem steeds moeilijker in z'n 2. En wat bleek nou, 1 zo'n busje was bijna helemaal verpulverd! Dus die nieuwtjes er in gedaan, en laat ze nu nog maar eens zeggen dat een 915 niet goed zou schakelen; hij schakelt echt SUPERSTRAK!!! Echt een aanrader voor iedereen met een 915. Ik was binnen 1,5 uur klaar met plaatsen EN afstellen. En die 2 busjes hebben me alles bij elkaar het verschrikkelijke bedrag van 5 euro gekost! Is dat een goede investering of niet! |
Auteur: | Anne 2.7 [ 31 okt 2005 23:18 ] |
Berichttitel: | |
Moet ik misschien ook maar eens proberen. Zijn dat die busjes die je bereikt als je het dekseltje achter de voorstoelen op de cardantunnel losdraait? Anne -zouhemookweleenslekkerindetweewillenschuiven- 2.7 |
Auteur: | Erwin [ 31 okt 2005 23:25 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Cardan tunnel??? Het is geen Daf |
Auteur: | sev [ 01 nov 2005 0:23 ] |
Berichttitel: | |
Waw, als dat zo eenvoudig is, moet ik het ook maar eens proberen! |
Auteur: | Double G [ 01 nov 2005 11:08 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Die koppeling zit idd onder het luikje op de middentunnel. Kun je gelijk zien of de stofhoes die er om zit nog goed is. Met 2 sleuteltjes 13 en een imbussetje heb je de boel er zo uit. Daarna de schanierpen uit de koppeling tikken met een doorslag en de nieuwe busjes er in zetten. Scharnierpen terug er in slaan en het afstellen kan beginnen! Ik heb eerst de koppeling aan de bak kant vast gezet en deze zo gedraaid dat hij in z'n vrij aan de kant van de 1e en 2e versnelling stond. Dan de klemkoppeling van de spiebaan vastgezet en maar proberen. Na hem 2 keer een tandje te moeten verzetten stond hij goed. En toen kon het echte genieten gaan beginnen.......... |
Auteur: | hoek0201 [ 01 nov 2005 11:52 ] |
Berichttitel: | |
Daarbij nog even het cupje onder de pook vervangen en de nylon doorvoerring van de stang naar de koppeling. Verder zou ik gaan voor metalen bussen in de kruiskoppeling ipv orgineel of naar die van de 914 (rond ipv ovaal, scheelt weer speling). Gr. Gerko |
Auteur: | Double G [ 01 nov 2005 13:55 ] |
Berichttitel: | |
Die bij de pook had ik al eerder vervangen, dus was nu niet meer nodig. Maar nu heb ik orginele kunststoffen busjes, maar dat gat is ook bijna rond. Er zit misschien maar een halve mm speling op. Ik wist niet dat dat van een 914 ook zou passen. |
Auteur: | hoek0201 [ 01 nov 2005 14:08 ] |
Berichttitel: | |
Naar ik begrepen heb zijn de originele busjes ovaal om eventuele speling/afstelling op te vangen en contact geluid vanuit de bak naar de passagierscabine te verminderen. Je creert op deze manier natuurlijk wel opzettelijk speling. Naar ik begrepen heb zijn de busjes van de 914 (misschien weet Jeroen dat?) rond maar van hetzelfde materiaal dus slijten deze ook weer op den duur. Heb zelf deze vervangen door metalen ronde bussen (bestelt in de VS, ook nu te verkrijgen bij Pelican geloof ik). Schakelt zeer strak alleen wat moeilijker af te stellen en rond de 100 km/h een lichte zoem in de cabine (niet irritant). De vraag blijft natuurlijk of mijn oplossing niet slecht is voor de bak aangezien de boel nu wat meer onder spanning blijft staan. Het schakelt trouwens perfect nu. Gr. Gerko PS zie deze link, de bushings op de foto heb ik geinstalleerd en heb ik toen op proef gebruikt voor ongeveer $30 |
Auteur: | hoek0201 [ 01 nov 2005 14:12 ] |
Berichttitel: | |
Mocht je het helemaal af willen maken dan kun je je bakolie nog vervangen door Swepco 201. nog zo'n lange link - ingekort door horn ALLEEN GEBRUIKEN IN 915 BAKKEN (te bestellen bij een van de forum sponsors geloof ik) |
Auteur: | Double G [ 01 nov 2005 15:10 ] |
Berichttitel: | |
Zo te zien een veel voorkomend probleem, want bij Pelican staat er "out of stock"! |
Auteur: | knotski [ 26 maart 2006 22:35 ] |
Berichttitel: | |
wow, heb een zelfde probleem met mijn bak, maar het is prikken in de eerste tm de 3e versnelling.... soms wil ie van 1 lastig en met een ferme ruk pas naar 2, en van 2 naar 1 ipv naar 3... de dealer had het over een andere koppeling en nieuwe versnellingsbakolie, maar dat hielp dus nie Soms geeft ie ook een 'snok' als ie van zijn vrij naar zijn achteruit gaat, maar zouden de busjes mijn probleem echt kunnen verhelpen of zijn de synchro's gewoon op? groet Gerard (sinds vrijdag eigenaar van een 3.2 carrera coupe van okt 85!) |
Auteur: | Martin K. [ 26 maart 2006 23:34 ] |
Berichttitel: | Gaffel? |
Ik wil niemand ongerust maken hoor....maarre het HOEFT helemaal niet de busjes te zijn, als je P. moeilijk in zijn 2 gaat bv....want dat moelijk in zijn 2 gaan, hield bij mij spontaan en keer op.... toen was de vork in de bak gebroken en dat schijnt een slijtageprobleem te zijn bij meerdere 915-bakken..dat na talloze kilometers toch je vork ( welke het treklager bedient ) scheurt of afbreekt Als je het onderdeel gezien hebt, en je weet welke krachten erop komen te staan, dan snap ik wel, dat dat onderdeel kapot kan gaan. Houdt wel in dat je een versnellingsbakrevisie nodig bent, zoals in mijn geval, en elk nadeel heb zijn voordeel ik heb toen gelijk maar de koppelingsplaten, drukgroep etc vervangen....en ja hoor, ook de kruiskoppeling en de busjes zijn toen vervangen |
Auteur: | anton964 [ 28 maart 2006 23:20 ] |
Berichttitel: | |
zitten deze busjes ook in een 964? anton964 |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |