| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

P911 2.7 build 1973 G-series start problem
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=7246
Pagina 1 van 1

Auteur:  Jelle Dijk [ 14 jan 2006 9:25 ]
Berichttitel:  P911 2.7 build 1973 G-series start problem

Hallo,

Hoor graag of onderstaand probleem bekend is, en of er ideeen zijn voor een oplossing.

Ik ben in het gelukkige bezit van een P911 Targa bouwj 6-73 model 1974 G-series.
Het probleem is dat 9 van de 10 keer de auto prima start, maar een 11de keer het gewoon niet doet. Het lijkt dat alsof de startmotor blokkeert, of helemaal niet reageerd.
De startmotor volgens hayes is een 0.8HP Bosch. De startmotor die erin zit is een 1.0HP Bosch.
Inmiddels is de startmotor gereviseerd, de dynamo helemaal uit elkaar geweest en nagegeken, de bekabeling achterin helemaal gecontroleerd en de ground cable vervangen. De accu is ok en nog steeds hetzelfde probleem.
Na vervanging van de startmotor door een 1.2HP versie, werden de startproblemen alleen maar erger. Dus de 1.0HP zit er weer in.

Mocht iemand nog suggesties, ideeen, of oplossingen weten, dan heel graag. Het motortje loopt prima, maar wil toch wel graag weten of ik na het tanken weer normaal kan starten en wegkom.

Tks in advance,

Jelle Dijkstra

Auteur:  André [ 14 jan 2006 10:00 ]
Berichttitel: 

Welkom hier.

Wellicht kan Arie je wel helpen,heeft volgens mij de zelfde auto als jij.

ARIE, wakker worden :!:

Of een andere specialist hier....... :lol: :wink:

Auteur:  Porsje [ 15 jan 2006 0:02 ]
Berichttitel: 

Hoi Jelle,

Ik heb deze ervaring gehad met m'n FIAT 500. Deze had ik omgebouwd naar een startmotor met een relais (standaard met een trekkoordje;; :D )

Op willekeurige momenten wilde de (nieuwe!) startmotor gewoon NIET draaien, vaak bij een wame motor. Na lang zoeken bleek hij op een bypass rechtstreeks naar het startrelais prima te werken. de trekschakelaar die ik gebruikte gaf dus op bepaalde momenten niet genoeg spanning door om het relais te activeren.


Het zou dus kunnen zijn dat het contactslot onvoldoende spanning doorlaat. Dit is makkelijk te controleren door tijdelijk een extra schakelaar onder bv. de motorkap te monteren die zijn spanning van de dikke kabel naar de accu haalt. Als de startmotor dan weigert bij het draaien van de sleutel, en wel gaat draaien met je extra schakelaar weet je genoeg.

Waarschijnlijk is het geheel met doormeten ook te constateren, weet ik even te weinig vanaf.

Gr. en succes,

Gijs.

Auteur:  Jelle Dijk [ 15 jan 2006 22:31 ]
Berichttitel: 

Alvast bedankt voor de reakties,

ik heb de info doorgegeven aan mijn monteur, die gaat er mee aan de slag. Verder hadden we er eigenlijk overheen gekeken, maar er zit ook nog een startonderbreking op. De volgende stappen zullen dus zijn om
te kijken wat er gebeurd zonder de startonderbreker, en wat de bypass van het contactslot voor resultaat oplevert.

Tks

jelle

Auteur:  André [ 16 jan 2006 8:07 ]
Berichttitel: 

Controleer ook de massa.Heb ik ook problemen mee gehad,groot licht gaf storing.

Auteur:  Jelle Dijk [ 19 jan 2006 21:49 ]
Berichttitel: 

Hallo allen,

even een updateje.
Maandag taxateur langsgeweest. Met koude en warme moter circa 6 keer probleemloos gestart en gereden.
Dinsdagmorgen vroeg gestart, geen probleem.
Maar omdat ik 3 straten verder de handgas al (wat te vroeg) had ingedrukt, sloeg de motor voor het stoplicht af.
Met geen mogelijkheid meer starten. Ook weer geen draaiende startmotor. 1 of 2 keer een hikje, en helemaal dood.
De alarmlichten aangedaan, even een stukje naar achteren geduwd, en gewacht. Circa een half uur later weer geprobeerd, maar helemaal dood. Ook de alarmlichten hadden inmiddels de geest gegeven, dus accu finaal leeg. (was voordat ik hem maandag terugkreeg van de monteur compleet opgeladen).
De monteur gebeld, hij is langsgekomen met zijn bus, en accuklemmen geplaatst. Na een tijdje gestart, startmotor draait, maar trekt ook de accu wederom compleet leeg. Nog even gewacht, maar helemaal niets meer. Dus maar aan de kant gezet, en zij hebben hem in de loop van de dag weer naar de garage gebracht.
Bovenstaande suggesties heb ik doorgegeven aan mijn monteur, dus kan hij (samen met de symptomen van dinsdag) weer aan de slag.

Vond het wel verbazend dat zelfs met startkabels de accu ogenschijnlijk compleet geen spanning vasthoud.

Misschien nog suggesties?

Tks
Jelle

p.s. foto's zijn onderweg, krijg ik van de taxateur

Auteur:  André [ 19 jan 2006 22:52 ]
Berichttitel: 

Misschien de dynamo??

Suc6 met je speurtocht naar het "probleem". laat ons weten wat er was :?

Auteur:  Rene914 [ 19 jan 2006 23:00 ]
Berichttitel: 

Denk ook dat je even een bypass rechtstreeks naar het start relais moet leggen. Als de start motor het weer eens niet doet kun je met de bypass testen of de fout in het startcircuit zit dan kun je wat gerichter zoeken (conttactslot, kabelboom stekkers, onderbreker, alarm en bedex).
Suc6 en even wachten tot ie het dus niet doet. Niets is zo vervelend als en af en toe storing.

Auteur:  911-lover [ 19 jan 2006 23:49 ]
Berichttitel: 

Daarstraks in de buurt van Roemond nog zo'n gele oude 911 Targa tegen gekomen met Nederlandse oldtimerplaat.
Heb ik je misschien gezien :?:

Auteur:  Jelle Dijk [ 20 jan 2006 18:44 ]
Berichttitel: 

Nee kan ik niet geweest zijn. Hij staat alweer in de garage om het probleem te localiseren.
Heb de foto's inmiddels binnen, zal ze even verkleinen en dan bij mijn profiel plaatsen

Jelle

Auteur:  Rene914 [ 20 jan 2006 21:01 ]
Berichttitel: 

Jelle Dijk schreef:
Heb de foto's inmiddels binnen, zal ze even verkleinen en dan bij mijn profiel plaatsen

Jelle


Staat nog niets?

Auteur:  Jelle Dijk [ 22 jan 2006 11:17 ]
Berichttitel: 

Hallo,

het fotoalbum is gevuld,

Vriendelijke groet,

Jelle

Auteur:  Rene914 [ 22 jan 2006 12:54 ]
Berichttitel: 

Je motor foto's zijn populair, nu al 4 keer gezien.
Leuk die draaiende delen.
Nu no het startprobleem oplossen.

Auteur:  patrick911 [ 23 jan 2006 10:25 ]
Berichttitel: 

Jelle,
even iets anders. Ik zie op je foto's dat je 911 is uitgerust met 'telefoonvelgen' i.p.v. fuchsen; Heb je dat zelf gedaan of had ie dat al toen je 'm kocht?

Auteur:  Jelle Dijk [ 23 jan 2006 12:31 ]
Berichttitel: 

Dag Patrick,

Nee heb het niet zelf gedaan. Zo heb ik hem gekocht.
Had op mijn vorige auto (P944 Type II) ook telefoonvelgen,
dus viel mij ook al op dat dit niet standaard op de P911 hoort.
Wanneer ik er een tijdje in gereden heb, en besluit hem te houden
zit ik er wel over te denken zoveel mogelijk origineel uit te voeren.

Maar eerst het probleem maar even oplossen en daadwerkelijk rijden.

Jelle

Auteur:  patrick911 [ 23 jan 2006 12:52 ]
Berichttitel: 

Succes!
Ik hoop dat het euvel snel verholpen is. Symptomen lijken op kortsluiting, maar vind inderdaad maar eens waar....

Auteur:  Jelle Dijk [ 26 feb 2006 10:07 ]
Berichttitel:  Update auto

Hallo allen,

ik kan met grote vreugde bekendstellen dat gisteren mijn eerste paar honderd kilometers zijn afgelegd met de Porsche.
De monteur heeft alle adviezen van de forums verzameld, en hier van alles mee gedaan. Hij had dan ook het vertrouwen dat het probleem niet meer voor zal komen. Hoop ik natuurlijk ook.
De echte veroorzaker is hierbij niet boven water gekomen, maar gisteren even wezen toeren, en hier en daar een stop gemaakt, en geen problemen geconstateerd.
Zodra ik een lijst van de monteur heb gekregen met de akties welke hij heeft uitgevoerd, dan zal ik die hier ook even publiceren.
Tot zolang ga ik nog even genieten, dus vandaag weer even toeren.

Mag ik iedereen hartelijk danken voor de hulp bij onze pogingen het probleem op te lossen,

vriendelijke groet,

Jelle

p.s.
Heb hiervoor een 944 Type II gereden, maar nu in die P911 ben ik helemaal verbaasd van de formidabele wegligging.

Auteur:  Erwin [ 26 feb 2006 10:30 ]
Berichttitel:  Re: Update auto

Jelle Dijk schreef:
Heb hiervoor een 944 Type II gereden, maar nu in die P911 ben ik helemaal verbaasd van de formidabele wegligging.


Huh, eigenlijk is het andersom, al helemaal als je een oud type 911 vergelijkt met een latere 944 :mrgreen:

Auteur:  Jeroen C3.0 [ 26 feb 2006 14:16 ]
Berichttitel: 

Misschien en domme opmerking van een A-Technisch persoon, maar weet je zeker dat de accu nog wel goed is? Dit dan uiteraard in combi met de dynamo zoals Andre adviseert. Succes! Porsches zijn om mee te rijden, niet om mee stil te staan voor het stoplicht, moet zeer frusti zijn! :?

Auteur:  richard911sc [ 26 feb 2006 14:50 ]
Berichttitel: 

heb een soort gelijk probleem gehad; ook met parrallel geschakelde accu hetzelfde probleem.
bij mij oom eerst accu laten doormeten, dynamo laadspannoing startmotor enz. uit eindelijk de klemmen van de accu los gehaald en dan met de hulpstart kabels aangesloten op de losse klemmen/ en accu andere auto; probleem opgelost, kortom bleek toch t amperage ineens weg te vallen.
nieuwe accu erin; oude was twee jaar, en geen problemen meer gehad.
gr richard911sc

Auteur:  Jeroen C3.0 [ 26 feb 2006 16:57 ]
Berichttitel: 

Mijn accu is laatst ook vervangen, was ook op.... vandaar de tip !

Auteur:  Jelle Dijk [ 25 maart 2006 10:33 ]
Berichttitel:  startproblemen tot het verleden

Dag allen,

Ik mag met vreugde vaststellen dat de startproblemen nu wel over zijn. Ik heb de laatste weken nadat ik de auto opgehaald heb een aantal zaken geprobeerd.
Elke dag op en neer naar werk, geen problemen met starten.
4 dagen laten staan, 's morgens vroeg starten, ijs zat op de binnenkant ramen, maar geen problemen met starten.
wederom elke dag gereden (een week lang), en geen problemen.
7 dagen laten staan, en na zeven dagen wederom in 1 keer starten.

Dus op het ogenblik helemaal happy dat ik eindelijk kan genieten van mijn 911, en er ook een beetje vertrouwen in heb.

Dank allen voor advies, mijn monteur heeft ze allemaal gehad, om oorzaakvinding te doen. De exacte oorzaak is nog steeds niet boven water, alsmede de zaken welke hij vervangen/gereviseerd heeft. Maar ja, dat komt nog wel.

Jelle

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/