Auteur |
Bericht |
Maultier
Donkerblauwe Boxster SNoord-Brabant
|
Vreemd geluid banden bij 'bijzondere verrichtingen'
Hallo,
Bij rijden met volledige stuuruitslag (i.e. wielen zover als mogelijk gedraaid) hoor ik een raar geluid van de voorbanden. Erg lastig omschrijven maar lijkt een beetje op een soort knakken; alsof het rubber dubbelvouwt o.i.d. Dus vooral bij inparkeren, in- en uit mijn garage rijden enzo hoor ik dit.
18" Turbo velgen met 220 (of 225?) banden voor, achter 265.
Heeft iemand van jullie dit ook? Of een idee wat dit kan zijn of wat ik ertegen kan doen?
Alvast bedankt voor jullie tips!
Mvg,
Maultier
_________________________________________ Alfa Romeo GT - Rosso
Porsche Boxster S - Blau
|
21 feb 2006 16:20 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Ik rijdt met dezelfde bandenmaat (225 voor en 265 achter)doch op 17ers.
Ik heb geen last van dit voorval.
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
21 feb 2006 16:36 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
|
21 feb 2006 16:41 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Had dit bij de Boxster en ook in de 993.
Hoort bij de auto, komt door stand van de wielen (camber en toespoor). Wordt zelfs melding van gemaakt in je instruktieboekje kan ik me nog herinneren van mijn Boxster-periode.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
21 feb 2006 16:43 |
|
|
Maultier
Donkerblauwe Boxster SNoord-Brabant
|
@Olaf (merk het het meeste bij koude banden, maar heb er nog niet echt op gelet.
@Harley; staat niets over in in mijn boekje (althans niet dat ik kan vinden, maar heb Duits boekje en mijn Duits is nicht sehr gut).
Maar dus ik begrijp dat het geen kwaad kan? Ook niet als je scherpe bocht, lekker snel neemt?
Wederom bedankt voor jullie reply's!
_________________________________________ Alfa Romeo GT - Rosso
Porsche Boxster S - Blau
|
21 feb 2006 16:47 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Geloof nooit dat je zo'n scherpe bocht met hoge snelheid kunt maken .... behalve als je van mening bent te moeten gaan driften
|
21 feb 2006 16:55 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Nou, scherpe bocht etc maakte ik niet uit je vraag op
Volledige stuuruitslag bij een snel genomen bocht zou ik niet proberen...
Bij mij is het alleen bij achteruit scherp ingestuurd de garage uit. In geval van vreemde geluiden bij andere verrichtingen zou ik mijn wielen en banden ff laten controleren.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
21 feb 2006 17:01 |
|
|
Maultier
Donkerblauwe Boxster SNoord-Brabant
|
Ik bedoelde niet dat ik het geluid ook hoor als ik hard een bocht neem.
Wat ik bedoelde is dat als ik straks op vakantie ben in Italië en een mooi bergweggetje neem met wat haarspelden, dan ga je toch wat sneller de bocht om (met volledige stuuruitslag) dan bij het inparkeren!
Mijn vraag is dan of dat dan kwaad kan?
Weet iemand waardoor dit wordt veroorzaakt en of dat extra slijtage ofzo leidt?
@Harley, bij mij is het zeker ook bij vooruit rijden? Toch maar laten controleren?
Heeft iemand trouwens goeie P specialist in de buurt van eindhoven?
Thanks
_________________________________________ Alfa Romeo GT - Rosso
Porsche Boxster S - Blau
|
21 feb 2006 17:19 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Heb ook een raar geluid maar dat komt omdat de band de binnenkant van de wielkast raakt. Moet dus een dikkere spacer tussen omdat de velg en band wat te breed zijn...
Of minder insturen...
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
21 feb 2006 18:47 |
|
|
spike-993
|
mijn 993 heeft dat ook als ik het stuur volledig in draai is het net of hij over de voor banden heen wil rollen.
toch heb ik net mijn wagen helemaal laten uitlijnen en ballanseren
|
21 feb 2006 18:51 |
|
|
md
|
Heb dan geen boxster, maar een 3.2, maar herken hetgeen je beschrijft.
Mijn auto is verlaagd en voorzien van 17". Bij in-en uit parkeren met maximale stuuruitslag gebeurde het volgende;
De zijkant van de banden raakte net het binnen gedeelte van de 'vels-rand van het scherm aan. (het hoogste punt in de ronding van het scherm.)
Door de auto 5 mm aan de voorzijde te verhogen is dit verholpen.
Verder kan ik je Wams, in Eindhoven, aanbevelen.( http://www.wamssportscars.nl/index.html)
|
21 feb 2006 19:04 |
|
|
horn
PF #57
|
je schrijft dat je 18" onder je boxster hebt liggen. Ik denk dat je het daar moet zoeken. Weet nog van mijn 964 dat je, als je 17" erop legde, een modificatie moest doen anders liepen de wielen aan bij volledigde stuuruitslag. Ergens stoppers plaatsen oid.
Techneuten, vul even aan.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
21 feb 2006 20:04 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Ik heb precies hetzelfde en ik denk ook te weten hoe het komt.
De buitenkant van je band maakt een iets grotere draaicirkel cirkel dan de binnenkant van je band (buitenbocht - binnenbocht).
Hoe verder je je stuur indraait hoe groter het verschil wordt tussen "binnenbocht" en "buitenbocht". Bij onze auto's wordt dat verschil nog eens extra versterkt door de brede banden en doordat we een veel kortere draaicirkel hebben dan veel voorwiel aangedreven auto's.
Hierdoor wil de buitenkant van je band sneller ronddaaien dan de binnenkant, maar dat kan natuurlijk niet want het is één geheel.
Je zou het ook zo kunnen zeggen: de binnenkant van je band draait te snel tov de buitenkant.
Het effect is dat het rubber gaat "wringen", waarbij het lijkt of de binnenkant van je wiel naar buiten wil springen. In feite schraapt steeds OF de binnenkant van je loopvlak over de weg voorwaarts OF de buitenkant van je loopvlak over de weg achterwaarts. In ieder geval is het niet goed voor je rubber....
Ik heb overigens hetzelfde bij mijn Peugeot 307 met 205 banden voor.
Een soortgelijk effect is verantwoordelijk voor het krijsen van de wielen van een tram die een bocht neemt: de binnenkant of de buitenkant slipt een beetje op de rails (slijpen van ijzer op ijzer) door hetzelfde effect.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
Laatst bijgewerkt door lindemans op 21 feb 2006 20:34, in totaal 3 keer bewerkt.
|
21 feb 2006 20:26 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
En ook dit zijn twee totaal verschillende wagens net als de door anderen aangehaalde 3.2 en 964 . Waarom zou mijn antwoord dan ongepast zijn
Ik rijdt wel dezelfde maat banden vandaar het antwoord waarvan ik dacht dat het bij de vraag kon bijdragen
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
21 feb 2006 20:30 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Nooit gezegd dat het ongepast was ... enne .. de andere aanhalers kwamen pas lang nadat ik op jouw commentaar reageerde
Olaf -rare jongens die Vlamingen-
|
21 feb 2006 22:33 |
|
|
Toon
|
Ik heb 't ook bij mijn 964. Die is verlaagd en heeft 17" velgen.
"t gebeurd alleen bij lage snelheid vanuit stil stand en bij volledige stuur uitslag ...
Toon.
|
28 feb 2006 17:06 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Dito bij mijn vorige 964
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
28 feb 2006 17:30 |
|
|
EvR
ex 911 TargaDordrecht
|
|
28 feb 2006 18:50 |
|
|
frans44
boxster S 2002
|
Misschien ten overvloede (gezien de vele reacties); ik heb precies hetzelfde verschijnsel, bij achteruitrijden, bij volledige stuuruitslag. Net of het wiel ernstig gehinderd wordt bij het draaien. Was al van plan binnenkort bij m'n garage (Motron, Renkum) langs te gaan, om e.e.a. te laten nakijken. Lijkt nu "redelijk normaal" te zijn.
Een ander geluid waar ik me "zorgen" over maak: ik heb nu twee maal het gevoel gehad, dat tijdens het afremmen, er iets niet goed gaat. Net alsof er iets tussen de remschijf en de remblokken zit, met als gevolg hevige trilling in het rempedaal. Als ik dan het rempedaal los laat, en weer opnieuw rem, is het weer weg. Iemand hier ervaring mee
(goede remmen zijn toch wel erg belangrijk......)
_________________________________________ Porsche Boxster S Audi S4 - Vespa 1966-Vespa 1966-Vespa 2016
|
28 feb 2006 22:03 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
_________________________________________ Rebel engineering
|
01 maart 2006 0:31 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Klinkt als de ABS die ingrijpt
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
01 maart 2006 0:33 |
|
|
jvinkers
944 II 1985Wierden
|
Een tijdje terug heb ik hierover ook een draadje opgestart wat betreft mijn 944. Ik heb hem toen laten uitlijnen. Mijn banden stonden blijkbaar helemaal verkeerd. Ze zijn in elk geval iets van 3 of 4 graden versteld. Daarna was het bij mij wel veel minder, maar helemaal weg is het niet gegaan.
Ik kwam er toen ook achter dat ik grotere banden had als dat er origeneel onder horen. Als ik het zo goed heb 205/50 r17 en 225/50 r 17. (weet ik zo niet helemaal zeker, zou ook r16 kunnen zijn?).
Maar goed, die van mij heeft hetzelfde geluid dus ook, en ik vertel iedereen die het vraagt dan ook maar dat het zo hoort. , schijnt bij Porsche te horen.
_________________________________________ Meestal ben je te bang, soms was je net niet bang genoeg.
|
01 maart 2006 9:12 |
|
|