| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Vreemd geluid banden bij 'bijzondere verrichtingen'
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=7717
Pagina 1 van 1

Auteur:  Maultier [ 21 feb 2006 16:20 ]
Berichttitel:  Vreemd geluid banden bij 'bijzondere verrichtingen'

Hallo,

Bij rijden met volledige stuuruitslag (i.e. wielen zover als mogelijk gedraaid) hoor ik een raar geluid van de voorbanden. Erg lastig omschrijven maar lijkt een beetje op een soort knakken; alsof het rubber dubbelvouwt o.i.d. Dus vooral bij inparkeren, in- en uit mijn garage rijden enzo hoor ik dit.

18" Turbo velgen met 220 (of 225?) banden voor, achter 265.

Heeft iemand van jullie dit ook? Of een idee wat dit kan zijn of wat ik ertegen kan doen?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Mvg,

Maultier

Auteur:  911-lover [ 21 feb 2006 16:36 ]
Berichttitel: 

Ik rijdt met dezelfde bandenmaat (225 voor en 265 achter)doch op 17ers.
Ik heb geen last van dit voorval.

Auteur:  Olaf [ 21 feb 2006 16:41 ]
Berichttitel: 

911-lover schreef:
Ik heb geen last van dit voorval.


Jij hebt toch geen Boxster :?: :roll: :wink:

@ Maultier :arrow: is dit zowel als de banden koud danwel warm zijn :?:

Auteur:  Harley [ 21 feb 2006 16:43 ]
Berichttitel: 

Had dit bij de Boxster en ook in de 993.
Hoort bij de auto, komt door stand van de wielen (camber en toespoor). Wordt zelfs melding van gemaakt in je instruktieboekje kan ik me nog herinneren van mijn Boxster-periode.

Auteur:  Maultier [ 21 feb 2006 16:47 ]
Berichttitel: 

@Olaf (merk het het meeste bij koude banden, maar heb er nog niet echt op gelet.

@Harley; staat niets over in in mijn boekje (althans niet dat ik kan vinden, maar heb Duits boekje en mijn Duits is nicht sehr gut).

Maar dus ik begrijp dat het geen kwaad kan? Ook niet als je scherpe bocht, lekker snel neemt?

Wederom bedankt voor jullie reply's!

Auteur:  Olaf [ 21 feb 2006 16:55 ]
Berichttitel: 

Maultier schreef:
Maar dus ik begrijp dat het geen kwaad kan? Ook niet als je scherpe bocht, lekker snel neemt?


Geloof nooit dat je zo'n scherpe bocht met hoge snelheid kunt maken .... behalve als je van mening bent te moeten gaan driften :idea: :wink:

Auteur:  Harley [ 21 feb 2006 17:01 ]
Berichttitel: 

Nou, scherpe bocht etc maakte ik niet uit je vraag op :?
Volledige stuuruitslag bij een snel genomen bocht zou ik niet proberen... :shock:

Bij mij is het alleen bij achteruit scherp ingestuurd de garage uit. In geval van vreemde geluiden bij andere verrichtingen zou ik mijn wielen en banden ff laten controleren.

Auteur:  Maultier [ 21 feb 2006 17:19 ]
Berichttitel: 

Ik bedoelde niet dat ik het geluid ook hoor als ik hard een bocht neem.

Wat ik bedoelde is dat als ik straks op vakantie ben in Italië en een mooi bergweggetje neem met wat haarspelden, dan ga je toch wat sneller de bocht om (met volledige stuuruitslag) dan bij het inparkeren!

Mijn vraag is dan of dat dan kwaad kan?

Weet iemand waardoor dit wordt veroorzaakt en of dat extra slijtage ofzo leidt?

@Harley, bij mij is het zeker ook bij vooruit rijden? Toch maar laten controleren?

Heeft iemand trouwens goeie P specialist in de buurt van eindhoven?

Thanks

Auteur:  thijzer [ 21 feb 2006 18:47 ]
Berichttitel: 

Heb ook een raar geluid maar dat komt omdat de band de binnenkant van de wielkast raakt. Moet dus een dikkere spacer tussen omdat de velg en band wat te breed zijn...

Of minder insturen...

Auteur:  spike-993 [ 21 feb 2006 18:51 ]
Berichttitel: 

mijn 993 heeft dat ook als ik het stuur volledig in draai is het net of hij over de voor banden heen wil rollen. :shock:

toch heb ik net mijn wagen helemaal laten uitlijnen en ballanseren :roll: :?:

Auteur:  md [ 21 feb 2006 19:04 ]
Berichttitel: 

Heb dan geen boxster, maar een 3.2, maar herken hetgeen je beschrijft.
Mijn auto is verlaagd en voorzien van 17". Bij in-en uit parkeren met maximale stuuruitslag gebeurde het volgende;
De zijkant van de banden raakte net het binnen gedeelte van de 'vels-rand van het scherm aan. (het hoogste punt in de ronding van het scherm.)
:arrow: Door de auto 5 mm aan de voorzijde te verhogen is dit verholpen.

Verder kan ik je Wams, in Eindhoven, aanbevelen.(http://www.wamssportscars.nl/index.html)

Auteur:  horn [ 21 feb 2006 20:04 ]
Berichttitel: 

je schrijft dat je 18" onder je boxster hebt liggen. Ik denk dat je het daar moet zoeken. Weet nog van mijn 964 dat je, als je 17" erop legde, een modificatie moest doen anders liepen de wielen aan bij volledigde stuuruitslag. Ergens stoppers plaatsen oid.

Techneuten, vul even aan. :oops:

Auteur:  lindemans [ 21 feb 2006 20:26 ]
Berichttitel: 

Ik heb precies hetzelfde en ik denk ook te weten hoe het komt.

De buitenkant van je band maakt een iets grotere draaicirkel cirkel dan de binnenkant van je band (buitenbocht - binnenbocht).
Hoe verder je je stuur indraait hoe groter het verschil wordt tussen "binnenbocht" en "buitenbocht". Bij onze auto's wordt dat verschil nog eens extra versterkt door de brede banden en doordat we een veel kortere draaicirkel hebben dan veel voorwiel aangedreven auto's.

Hierdoor wil de buitenkant van je band sneller ronddaaien dan de binnenkant, maar dat kan natuurlijk niet want het is één geheel.
Je zou het ook zo kunnen zeggen: de binnenkant van je band draait te snel tov de buitenkant.

Het effect is dat het rubber gaat "wringen", waarbij het lijkt of de binnenkant van je wiel naar buiten wil springen. In feite schraapt steeds OF de binnenkant van je loopvlak over de weg voorwaarts OF de buitenkant van je loopvlak over de weg achterwaarts. In ieder geval is het niet goed voor je rubber....

Ik heb overigens hetzelfde bij mijn Peugeot 307 met 205 banden voor.

Een soortgelijk effect is verantwoordelijk voor het krijsen van de wielen van een tram die een bocht neemt: de binnenkant of de buitenkant slipt een beetje op de rails (slijpen van ijzer op ijzer) door hetzelfde effect.

Auteur:  911-lover [ 21 feb 2006 20:30 ]
Berichttitel: 

Olaf schreef:
911-lover schreef:
Ik heb geen last van dit voorval.


Jij hebt toch geen Boxster :?: :roll: :wink:


Harley schreef:
Had dit bij de Boxster en ook in de 993.
Hoort bij de auto, komt door stand van de wielen


En ook dit zijn twee totaal verschillende wagens net als de door anderen aangehaalde 3.2 en 964 . Waarom zou mijn antwoord dan ongepast zijn :?:
Ik rijdt wel dezelfde maat banden vandaar het antwoord waarvan ik dacht dat het bij de vraag kon bijdragen :roll: :wink:

Auteur:  Olaf [ 21 feb 2006 22:33 ]
Berichttitel: 

911-lover schreef:
En ook dit zijn twee totaal verschillende wagens net als de door anderen aangehaalde 3.2 en 964 . Waarom zou mijn antwoord dan ongepast zijn :?:


Nooit gezegd dat het ongepast was ... enne .. de andere aanhalers kwamen pas lang nadat ik op jouw commentaar reageerde :wink:

Olaf -rare jongens die Vlamingen- 8)

Auteur:  Toon [ 28 feb 2006 17:06 ]
Berichttitel: 

Ik heb 't ook bij mijn 964. Die is verlaagd en heeft 17" velgen.
"t gebeurd alleen bij lage snelheid vanuit stil stand en bij volledige stuur uitslag ...


Toon.

Auteur:  molen934 [ 28 feb 2006 17:30 ]
Berichttitel: 

Dito bij mijn vorige 964 :!:

Auteur:  EvR [ 28 feb 2006 18:50 ]
Berichttitel: 

\":arrow:\" \":arrow:\" Lindemans die gelijk had toen hij schreef:
Ik heb precies hetzelfde en ik denk ook te weten hoe het komt.

De buitenkant van je band maakt een iets grotere draaicirkel cirkel dan de binnenkant van je band (buitenbocht - binnenbocht).
Hoe verder je je stuur indraait hoe groter het verschil wordt tussen "binnenbocht" en "buitenbocht". Bij onze auto's wordt dat verschil nog eens extra versterkt door de brede banden en doordat we een veel kortere draaicirkel hebben dan veel voorwiel aangedreven auto's.

Hierdoor wil de buitenkant van je band sneller ronddaaien dan de binnenkant, maar dat kan natuurlijk niet want het is één geheel.
Je zou het ook zo kunnen zeggen: de binnenkant van je band draait te snel tov de buitenkant.

Het effect is dat het rubber gaat "wringen", waarbij het lijkt of de binnenkant van je wiel naar buiten wil springen. In feite schraapt steeds OF de binnenkant van je loopvlak over de weg voorwaarts OF de buitenkant van je loopvlak over de weg achterwaarts. In ieder geval is het niet goed voor je rubber....



:thumleft: :thumright: :wink:

Auteur:  frans44 [ 28 feb 2006 22:03 ]
Berichttitel: 

Misschien ten overvloede (gezien de vele reacties); ik heb precies hetzelfde verschijnsel, bij achteruitrijden, bij volledige stuuruitslag. Net of het wiel ernstig gehinderd wordt bij het draaien. Was al van plan binnenkort bij m'n garage (Motron, Renkum) langs te gaan, om e.e.a. te laten nakijken. Lijkt nu "redelijk normaal" te zijn.

Een ander geluid waar ik me "zorgen" over maak: ik heb nu twee maal het gevoel gehad, dat tijdens het afremmen, er iets niet goed gaat. Net alsof er iets tussen de remschijf en de remblokken zit, met als gevolg hevige trilling in het rempedaal. Als ik dan het rempedaal los laat, en weer opnieuw rem, is het weer weg. Iemand hier ervaring mee :?: :?:
(goede remmen zijn toch wel erg belangrijk......)

Auteur:  Erwin [ 01 maart 2006 0:31 ]
Berichttitel: 

Erwin -17 januari 2006- schreef:
jvinkers schreef:
ben er ondertussen al wel achter dat het geluid geproduceerd word door een wiel dat tijdens het sturen en rustig rijden opzij springt, dus over de straat glijd.
iemand een id?


Dit is niet zo vreemd :shock:
Alle Porsche's doen dit, de een wat meer dan de ander. Vooral goed merkbaar bij het achteruit rijden.
Het wordt veroorzaakt door weinig Ackerman wielstand bij Porsche's ten op zichte van de gemiddelde auto.

Auteur:  Harley [ 01 maart 2006 0:33 ]
Berichttitel: 

frans44 schreef:
...met als gevolg hevige trilling in het rempedaal. Als ik dan het rempedaal los laat, en weer opnieuw rem, is het weer weg. Iemand hier ervaring mee :?: :?:
(goede remmen zijn toch wel erg belangrijk......)

Klinkt als de ABS die ingrijpt :?: :shock:

Auteur:  jvinkers [ 01 maart 2006 9:12 ]
Berichttitel: 

Een tijdje terug heb ik hierover ook een draadje opgestart wat betreft mijn 944. Ik heb hem toen laten uitlijnen. Mijn banden stonden blijkbaar helemaal verkeerd. Ze zijn in elk geval iets van 3 of 4 graden versteld. Daarna was het bij mij wel veel minder, maar helemaal weg is het niet gegaan.
Ik kwam er toen ook achter dat ik grotere banden had als dat er origeneel onder horen. Als ik het zo goed heb 205/50 r17 en 225/50 r 17. (weet ik zo niet helemaal zeker, zou ook r16 kunnen zijn?).
Maar goed, die van mij heeft hetzelfde geluid dus ook, en ik vertel iedereen die het vraagt dan ook maar dat het zo hoort. :D , schijnt bij Porsche te horen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/