Auteur |
Bericht |
Pascal
‘64 Kever
|
Radio-antenne-aansluiting?
Goed, dus aan de slag geweest met de antenne in mijn SC'tje, de boel vakkundig gemold nu
Ik heb er een >'85 voorruit in zitten, dus de antenne zit in mijn voorruit. Hartstikke mooi, perfect misschien zelfs wel, maar ik heb de stekker per ongeluk van de antennekabel afgetrokken. Omdat het ff wat lastiger was om de hele kabel te volgen, hier de makkelijke vraag:
Wie weet hoe die kabel vast zit, waar ie vast zit en hoe makkelijk ie te vervangen is?
Anders nog tips om die stekker er terug op te krijgen?
Pascal, niet zo handig met soldeerbouten enzo!
|
03 apr 2004 17:55 |
|
|
Dabi
911 TurboBroek op Langedijk
|
Je hebt op je kabel een kern en een mantel zitten deze mogen elkaar niet aanraken ( anders slecht of geen ontvangst). Meestal moet je de kern ( dun ijzerdraardje ) door een gaatje halen in je stekker en dan vastschroeven of solderen. Het is hetzelfde principe als de tv of radio stekker van bij je in de huiskamer.
Je kan bij zowat bij elke autoshop antenne stekkers halen.
Hier zit ook meestal een tekening van hoe aan te sluiten.
|
03 apr 2004 21:49 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Er zijn inderdaad gelukkig grotere problemen bij een Porsche mogelijk dan deze ..... die kan ik zelfs oplossen . Sluit me verder aan bij wat Dabi schreef .... so no worries
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
03 apr 2004 22:58 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Hmmmm, zal morgen es kijken naar dat nieuwe verloopje wat ik er eigenlijk AAN had gepland, misschien kan ik daar de stekker af halen en die op de kabel zetten... *maar nu nog steeds slechte ontvangst*..
|
03 apr 2004 23:15 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Als je toch daar aan het knutselen bent (en de stekker al hebt gesloopt ) monteer dan meteen een antenne-versterker .
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
03 apr 2004 23:24 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Kan je proberen ... maar ik vrees ervoor ... een antenneversterker haalt ook altijd de "troep" sterker binnen. Ik had er 1tje liggen en heb het geprobeerd en was sneller weer eraf dan erop
dirk
|
04 apr 2004 1:20 |
|
|
horn
PF #57
|
Draadje aan metalen stomerij kleerhanger binden, raam stukje open, kleerhanger aan raam hangen - opgelost!
Met een dergelijke McGyver oplossing heb ik tijdens mijn studententijd weken NL 1 en NL2 zitten kijken...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
04 apr 2004 8:29 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Hoi Pascal,
Aan een voorruit met ingebouwde antenne (na aug. '86) zit een 25cm lang éénaderig zwart draadje met een kunstof rond stekkertje.
Dit stekkertje hoort in een antenneversterker die te bereiken is vanuit de kofferruimte, en zit links achter het scharnier gemonteerd met een m6 moertje. Aan deze antenne versterker zit de bekende coachs antennekabel en een dun draadje voor de voeding van de versterker.
Dit draadje moet op de antenne uitgang van de radio aangesloten worden.
Heb jij het zwarte stekkertje van het draadje aan de voorruit eraf getrokken?
|
04 apr 2004 8:42 |
|
|
Lou
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs,
bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart,
EX Boxster 1999 zwartWachtebeke
|
Strange, The Beast (mijn targaatje is van '85) heeft al zo'n voorruit en geen gaatje in de gardebou. Denk dus dat die ruit er al was voor '86.
_________________________________________ La vie est nulle sans bulles.
|
04 apr 2004 9:01 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Ik heb de stekker die in de radio moet eraf getrokken, zal de draad eens gaan volgen en in de kofferruimte gaan kijken Pascal *heeft weer hoop*... (ik vond het namelijk zo zielig voor mijn vriendin, dat ze die stekkers continu moest vasthouden )
|
04 apr 2004 11:56 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
A
Dan heb jij geluk dat die kapstok
Hahahahaha
Dan had jij geluk dat die kapstok net van de goede lengte was om de juiste golflengte te kunnen ontvangen.
Een antennen is namelijk niet meer dan een spoel/draad dat de juiste lengte heeft conform de golflengte van het verzonden elektromagnetische signaal van de zender deelbaar door 1/4 , 1/2 of 5/8 ... of 1/1 ... ff klein stukkie hoogfrequent elektronica ...
Probleem bij die raamantennes van een Porsche is dat er ze niet "electronisch" "gematcht" worden zoals bv. de dure Hirschmann dakantennes ... resultaat is dat deze raamantennes enkel een degelijke ontvangst hebben op één bepaald frequentiegebied. (kheb de lengte nog niet berekend voor een P raamantenne) .
een antenneversterker lost dit probleem maar gedeeltelijk op ... die gaat het desbetreffende frequentiegebied wel versterken maar maar ook de rotzooi mee binnenhalen van het "slecht" afgestelde frequentiebereik
een goede antenneversterker levert je ongeveer een 4 a 5 db winst op ... vergeet nou maar de 10 en 15db vermeld op het blitserverpakkingkje van het "halfords" versterkertje. Trouwens antenneversterkers zijn origineel ontworpen om te funktioneren op de Single Side Band modulatie banden (lower side of upper side voor de kenners) of amplitude (AM) en niet op Frequentie modulatie (FM) daar bovenvermelde met een zogenaamde Carrier draaggolf werken en de FM band en anders soort gemoduleerd signaal bevat.
En zo kan ik nog uren dorgaan ... maar ...daar heb je nix aan ...
Dirk
|
04 apr 2004 15:35 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Owkee, versterkertje gevonden... (die heeft geen voeding?).... Losgeschroefd, heeft part.nr. 964.645.173.00 Maareh, daar gaat dus in: 1. Stekkertje van de voorruit, prima de luxe! 2. Draad die de "cockpit" in gaat, met 1x dikke draad en een dun draadje wat los hangt te bungelen? Moet dat losse draadje op stroom komen ofzo? En denk dat ik hem dus bij die versterker moet vervangen? Iemand tips hiervoor? Waar koop ik die kabel?
|
04 apr 2004 20:00 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
| | | | paSCal schreef: Owkee, versterkertje gevonden... (die heeft geen voeding?).... Losgeschroefd, heeft part.nr. 964.645.173.00 Maareh, daar gaat dus in: 1. Stekkertje van de voorruit, prima de luxe! 2. Draad die de "cockpit" in gaat, met 1x dikke draad en een dun draadje wat los hangt te bungelen? Moet dat losse draadje op stroom komen ofzo? En denk dat ik hem dus bij die versterker moet vervangen? Iemand tips hiervoor? Waar koop ik die kabel? | | | | |
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
04 apr 2004 20:22 |
|
|
Dabi
911 TurboBroek op Langedijk
|
Voordat je de antenne stekker sloopte deed je ontvangst het toen wel
Als hij het gewoon deed dan is het toch gewoon alleen vervangen wat je stuk hebt gemaakt ( de stekker dus )
Of is er meer stuk gegaan ...
|
04 apr 2004 20:36 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Geen idee of hij toen wel goede ontvangst had Is stuk gegaan tijdens de inbouw van mijn radio... Ik zal deze eens langs de Halfords huppelen ofzo, om te zien of ze zo'n stekker los verkopen (vast wel inderdaad)...
Enne, Eric, alsjeblieft zeg, even verder lezen aub... Dat dunne draadje zat/zit nergens aan vast, dus hij heeft geen voeding...
|
04 apr 2004 21:59 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Sorry hoor SC , maar het antwoord op jouw vraag "versterkertje gevonden... (die heeft geen voeding?)" blijft vooraf gegeven met "... en een dun draadje voor de voeding van de versterker."
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
05 apr 2004 9:20 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Pascal, hoe is het met je antenneversterker afgelopen?
vond dit nog op pff forum
"Das schwarze Kabel welches am Antennenstecker mit dran ist, an "Remote" anschließen. sonst schaltet sich der Antennenverstärker nicht ein.
...hab mich jetzt 2 Jahre über den scheiß Empfang aufgeregt und beim 44er die Scheibenantenne verflucht ....zu unrecht "
Dus aansluiten op uitgang voor automatische antenne ("remote")
Origineel draadje:
http://www.pff-online.de/wbb2/thread.php?threadid=2601035
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
17 apr 2004 21:53 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Heb inderdaad het zwarte draadje aan de "Remote" gehangen van de radio... Ontvangst is nu 100x beter dan hij ooit was... Echter, omdat ik dus die kabel wel kapot getrokken heb, zit het nu met een stukje elektriciteitsdraad + ducktape aan elkaar (serieus, geen geintje!)...
Plus dat die 2 kabeltjes (aan de antenne en aan de radio) allebei "mannetje" zijn... Maar ik ga Renntech verblijden met een bestelling van een antennekabel en deze er zelf in solderen enzo... (whiii)...
Al met al, ontvangst is dus redelijk tot goed te noemen op dit moment, hopelijk met die nieuwe kabel helemaal toppie
|
18 apr 2004 20:34 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Ben nu al 2 dagen aan het knutselen, maar die raamantenne in mijn 964 krijg ik niet aan de praat.
Heb het (wel heel erg) dunne kerndraadje van de coax in een nieuwe antennestekker zitten, de oude was gebroken. Het dunne zwarte draadje inmiddels aan de geschakelde voeding van de radio. Nada signaal. Die versterker links achter het scharnier, daar kom ik niet bij zonder grote demontage klus. Dus ik weet niet of die goed is. Kan dat ding kapot gaan ? Iemand nog andere tips ? In de tussentijd luister ik maar cd-tjes...
|
24 sep 2006 19:08 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Mss de antenne zelf beschadigt bij het schoonmaken van de voorruit aan de binnenkant?
|
25 sep 2006 11:04 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Kun je die lus doormeten ? Op het oog zie ik geen beschadigingen, maar ik weet niet wat de vorige eigenaar gedaan heeft.
|
25 sep 2006 11:13 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
WELKOM OERLI
Mss een introductie oevr jou en je Porsche in een ander draadje een idee
... volgens mij heb je deze nog niet zo lang
|
25 sep 2006 11:50 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
STOP !
Koop bij de elektroboer een stekker voor in je radio en stop een draad van 75cm in de middelste aansluiting. 75cm is namelijk 1/4 golflengte, ideaal voor je radio.
Ontvangst in Nederland is vergeleken met andere landen uitstekend, dus wees niet bang. Als je het draadje achter het dashboard manoeuvreerd en zover mogelijk van metaal houdt, met ducktape vastzet, dan heb je een perfecte antenne.
Nadeel van raamantennes is dat ze veel te kort zijn. Maar ja, vroeger toen die auto gemaakt werd, waren de zenders niet zo sterk en alom vertegenwoordigd. Vandaar.
Ik mag niet klagen, ik woon <1km van de zendmast in Hulsberg dus ik ontvang nog met de radio uit.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
25 sep 2006 21:14 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... tja, met een losse aandrijfas komje ook niet veel verder
Snap uberhaupt nog steeds niet dat er Porschisten zijn die daadwerkelijk de radio gebruiken
|
25 sep 2006 21:20 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Toe maar, lach maar. Maar hij zit weer vast, dus ik kan het dorp weer uit!
Ik heb een radio in mn Pussywagon maar die is niet eens aangesloten. Zitten ook geen speakers in...
Radio is alleen te gebruiken als je je P aan het poetsen bent of je ligt erin te krikken. Tijdens het rijden moet ie uit (anders hoor je ook niet al die losse bouten rammelen... )
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
25 sep 2006 21:23 |
|
|