Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:55



Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Stuuras / reparatiehuls 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Stuuras / reparatiehuls
Heeft iemand wel eens het plastic gedeelte van het lager van de bovenste stuuras vervangen voor een metalen huls (officieel Porsche reparatie onderdeel)? Schijnt te helpen bij een wobbelig aanvoelend stuur en bij het niet goed functioneren van de claxon (beter massa-contact via stuuras).

Zo ja, ging dit makkelijk?

Hartelijke groeten,
Kees.

911 carrera 3.2 (1985)


05 maart 2006 11:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2
Drunen
Bericht stuurhuis
Ja, heb ik deze lagers vorig jaar bij mijn 3.2 vervangen.
Is wel ff werk. Je moet de complete stuurkolom uitbouwen.
Het meeste werk gaat in het los krijgen van de bovenste breekbouten zitten.
Je kunt hier namelijk niet erg makelijk bij. Ze zitten namelijk achter de toerenteller. Ik heb ze uiteindelijke met een kromme beitel los kunnen tikken.
Er zitten trouwens twee lagers in. Een kunststoffen boven en onder nog een lager. Dus allebei vervangen.
Het vervangen de lagers zelf valt wel mee.

Succes
_________________________________________
Ik heb een hekel aan bumperklevers, ik had er laatst weer één voor me zitten.


Laatst bijgewerkt door Chre op 22 maart 2006 20:17, in totaal 1 keer bewerkt.



05 maart 2006 13:33
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Stuuras / reparatiehuls
fuchs schreef:
Zo ja, ging dit makkelijk?



De meesten zullen zeggen: "Owh, dat doe je zo! "

Oordeel zelf! :lol:

Accu pool losnemen!
Afbeelding
Dashboard onderrand demonteren en breekbout loshakken.
Afbeelding
Alle klokken demonteren en bovenste breekbouten loshakken of draaien.
Afbeelding

Afbeelding
Kachelunit uitbouwen om bij de kruiskoppeling te komen.
Afbeelding

Afbeelding
Contactslotbreekboutjes uitboren.
Afbeelding
Stuurkolom uitnemen. ( makkelijker gezegd dan gedaan!
Afbeelding
Contactslotboutjes uitdraaien. ( zitten met loctite vast!
Afbeelding
En dan de uitgebouwde stuurkolom.
Afbeelding

En daarna moet je nog de 2 lagers uit en inbouwen in de stuurkolom en het hele spul weer inbouwen.

Jaaa.....dit allemaal om de stuurkolomlagers te vervangen :lol:
En het plastik busje waar je het over hebt is een onderdeel van het bovenste lager.

Groeten, Erwin :mrgreen:
_________________________________________
Rebel engineering


05 maart 2006 14:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Ik had begrepen dat je alleen het stuur hoefde te verwijdren en de clip erachter en dat je dan de metalen huls over de stuuras moest schuiven en hem dan in het lager kon tikken. Je zou dan het plastic gedeelte eruit drukken, waardoor de metalen huls de plaats ervan zou innemen.

Groeten,
Kees.


05 maart 2006 14:41
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Kees
Kees je kan van mij aannemen wat hierboven geshreven is, het juiste antwoord is.

En daarnaast gezien de foto's, indien bij diy wens ik je een prettige wedstrijd.


05 maart 2006 15:51
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Ik ben geenzins van plan om bovenstaande actie uit te gaan voeren. Er is ook géén reden op zich, want mijn auto stuurt perfect. Mijn probleem is alleen dat mijn claxon niet werkt als de auto rijdt. Omdat ik alles al heb nagelopen, blijft alleen m.i. het probleem van een eventueel slecht massa-contact via de stuuras over, vandaar mijn vraag over de metalen huls. Nogmaals dit is een origineel Porsche onderdeel cq Porsche vinding en wordt op diverse Porsche sites aanbevolen als oplossing.

Renntech overigens enorm bedankt voor de goede en uitgebreide beschrijving.

Mvg,
Kees.


05 maart 2006 17:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Kees, jij hebt het over een origineel onderdeel....ik ken het niet. Kun jij me eens een onderdeelnummer of verwijzing naar een site geven?

In principe heeft die kunstof bus niks met de claxon massa te maken.

Meet anders eerst even met gedemonteerd stuur de weerstand tussen de stuuras en de carrosserie. Als deze bijna 0 ohm is dan moet je het probleem ergens anders zoeken.

Erwin.
_________________________________________
Rebel engineering


05 maart 2006 18:28
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Hallo Erwin,

Het onderdeelnummer is: 92834773902

En hierbij de verwijzing naar een artikel over dit zgn "stëering column bushing":

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... ushing.htm

Ben benieuwd wat je er van vindt.

Mvg,
Kees.


05 maart 2006 18:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
OK, ik heb het gelezen.

Het onderdeel is een standaard Porsche onderdeel alleen voor de 928.
Zij hebben dus ondekt dat je dit onderdeel kunt gebruiken om een kapot plastiek binnenring van het bovenste stuuraslager te repareren.

Normaal moet je dit doen zoals ik het hierboven beschreven heb.
Alleen hebben de lagers geen eeuwig leven. Porsche heeft daarom een kunstof ring in het lager geplaatst die in het geval van een vastgelopen lager kapot gaat, zodat er in ieder geval nog gestuurd kan worden. In dit geval moet je er dus geen stalen bus inzetten, maar de oorzaak repareren ipv een nieuwe oplossing bedenken.

Maar ik denk dat jouw claxon niks met dit alles te maken heeft.
Toevallig kwam je dit tegen en denkt nu dat dit de oplossing is..... :lol:
_________________________________________
Rebel engineering


05 maart 2006 18:55
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Quote: "Toevallig kwam je dit tegen en denkt nu dat dit de oplossing is"

Jouw bovenstaande aanname is niet juist. En het betreffende onderdeel is niet alleen voor de 928. Op de betreffende site is veel en veel meer gedebatteerd over dit en aanverwante onderwerpen. Eén van de meest gerespecteerde forumdeelnemers van Pelicanparts, een Amerikaanse collega Porsche specialist, heeft dit aangedragen als een oplossing voor een niet juist werkende claxon.
En geloof me, deze man staat echt enorm goed aangeschreven (net zoals jij bij dit forum).

http://forums.pelicanparts.com/showthre ... orn+sleeve

Ik kan me overigens wel vinden in de door jou zo goed beschreven uitgereide reparatiemethode.



Mvg,
Kees.


05 maart 2006 19:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
fuchs schreef:
Quote: "Toevallig kwam je dit tegen en denkt nu dat dit de oplossing is"

Jouw bovenstaande aanname is niet juist.


:lol: :lol: :lol:
Ik dacht dit om het volgende: In deze tijd van internetten kom je vaak tegen dat mensen met bv. problemen met de auto eerst op diverse site's zoeken naar antwoorden op hun probleem.
Soms vinden ze dan iets dat óf het antwoord is óf er op lijkt, en door een leek op dit gebied gezien kan worden als hét antwoord.

Ik dacht dat dit bij jou misschien ook het geval was. Dat van die leek slaat natuurlijk niet op jou :mrgreen:




fuchs schreef:
En het betreffende onderdeel is niet alleen voor de 928.


Mijn informatie haal ik van het originele Porsche onderdeelsysteem. Daar kan ik op nummer zoeken en dan wordt alleen de 928 gegeven als model waar dit onderdeel in voorkomt.
Maar ik zal morgen eens dit onderdeel dat Euro 7,00 kost bestellen en kijken of het eenvoudig te plaatsen is.


Wat die amerikanen doen is simpel.
Het klaxonrelais haalt na het indrukken van de klaxonknop de massa van de stuuras die in de stuurkolom loopt. Deze stuuras is twee keer gelagerd in de stuurkolom.
Het onderste lager heeft metaal contact met de kolom én stuuras.
Daar haalt de claxon de massa vandaan.
Als het lager ouder wordt en iets speling krijgt dan zit er vet tussen de loopringen van het lager en de lagerkogels. Dit kan een haperende massa geven.
Door het bovenste lager te voorzien van een metalen bus ipv. een kunstof bus kan nu de stuuras ook hier massa halen en is de kans erg groot dat de claxon nu wel werkt.
Ook kan de stuuras via het wormwiel massa krijgen en hier geld hetzelfde. Als het stuurhuis ouder wordt komt er een beetje speling op de lagertjes, net als bij het stuurkolomlager zal ook hier vet een slechtere massa kunnen geven.

Uiteindelijk is het vervangen van de stuurkolomlagers de beste oplossing.
Maar omdat dit veel werk is ( ik reken altijd op ongeveer 6 uur werk) is het vervangen van de kunstof bus door een 928 onderdeel misschien wel de slimste oplossing :lol:
_________________________________________
Rebel engineering


Laatst bijgewerkt door Erwin op 15 okt 2014 9:03, in totaal 2 keer bewerkt.



05 maart 2006 21:08
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Ja, deze modificatie heb ik uitgevoerd (3 jaar geleden) 15 minuten werk, stuur eraf, bus op de stuurstang schuiven, stuur weer terug monteren. Niet zo'n bekende modificatie in Nederland maar vrij normaaal in de VS. Scheelt een hoop werk en volgens mij ook een betere optie dan de orginele. Mocht je dat toch willen dan kan je ook het nieuwe lager over de stuurstang schuiven en er voorzichtig in duwen, (op deze manier kan je er +/- 5 kwijt meen ik, dus je zou nog even voort kunnen).

Tuurlijk Erwin zijn oplossing is de officiele maar ik betwijfel of het veel beter is het is in ieder geval veel meer werk.

Mvg,

Gerko

PS je hoeft na deze modificatie nooit meer een lager te vervangen.


05 maart 2006 21:14
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
hoek0201 schreef:
Mocht je dat toch willen dan kan je ook het nieuwe lager over de stuurstang schuiven en er voorzichtig in duwen, (op deze manier kan je er +/- 5 kwijt meen ik, dus je zou nog even voort kunnen).



Dat gaat dus niet lukken want het lager gaat tot de aanslag in de stuurkolom. Stel dat er geen aanslag zat zou je last hebben van de verdikking op de stuuras die een inkeping heeft voor het stuurslot.

Op zich vind ik dit hele verhaal erg leerzaam. Net als hoek0201 al zegt, het is hier erg onbekend. Ik had er ook nog nooit van gehoord.
Zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren. :lol:
_________________________________________
Rebel engineering


05 maart 2006 21:38
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Beste Erwin,

Hier nog een link met een foto waarbij de huls is geinstalleerd.

http://forums.pelicanparts.com/showthre ... ng+several

Gr. Gerko

PS ging deze huls drie jaar geleden halen bij Alpo en ook Hans had nog nooit gehoord van deze oplossing, zegt wel wat denk ik.


05 maart 2006 22:01
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
ik heb het zelfde probleem :cry:


ook bij mij werkt af en toe de claxon niet
maar ook als de auto stationair draait,dan trilt het stuur zo erg dat dit een irritante rammel veroorzaakt!


heeft dit te maken met de lagers van de stuurkolom of het stuurhuis?


24 maart 2006 12:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Viel me wel op in het artikel over de 'slimme/snelle' oplossing dat:
"imagine your steering is still a little loose because the 928 sleeve does not completely take the place of the plastic sleeve" :idea:
:roll:


24 maart 2006 19:14
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.