| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Hulp gevraagd aan specialist: koplamp werkt niet http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=9&t=8327 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | MichM3 [ 08 apr 2006 21:18 ] |
Berichttitel: | Hulp gevraagd aan specialist: koplamp werkt niet |
Gegroet, heb vandaag m'n 911 3.2 voor de eerste maal van stal gehaald...echter niet om een leuk ritje mee te gaan rijden; wel om een paar zaakjes die niet helemaal naar m'n zin waren bij te schaven.. Een van die dingen was de linker koplamp....had de voorbij weken al gemerkt dat het dimlicht daarvan het ni meer deed en dacht dus dat de lamp kapot was.... Vanmorgen dus dapper naar de winkel om een lampje (2 voor de zekerheid) om deze namiddag te kunnen vijzen. Vol moed aan de lamp begonnen an alles ging heel vlotjes: ring eraf, onderste vijs los => lamp eraf...driepolige stekker dimlicht eraf, stekker standlicht en massa eraf...halogeen H4 vervangen, alles terug aansluiten en kijken of het werkt: Anticlimax. Hmmm???? Lamptester erbij gehaald en ik constateer aan de 3-polige stekker van het halogeen het volgende: - lichtschakelaar aan en contact af: stroom op alle 3 de polen - lichtschakelaar aan en contact op: stroom op buitenste 2 polen maar niet op de middenste (dacht groen-gele draad) Is dit correct of niet? Kan het zijn dat de middenste pool een stuurstroom is? M'n testlampje brandde bij deze minder fel Weet iemand raad/advies? |
Auteur: | Erwin [ 09 apr 2006 9:18 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Hulp gevraagd aan specialist: koplamp werkt niet | ||||||||||||||||||
Dan wil ik wel eens weten hoe jij dat meet, en ook spanning op de bruine draad?
Nee, is niet zoals het hoort. Meet het eens met een Voltmeter, dat zegt veel meer. |
Auteur: | MichM3 [ 09 apr 2006 11:09 ] |
Berichttitel: | Re: Hulp gevraagd aan specialist: koplamp werkt niet |
Meting gebeurde dus dmv lamptester...massa genomen op massa van complete koplamp-unit (dus één van beide stekkers onderaan drie-polige stekker)...misschien is dit ni correct, please advise...de plus van lamptester dan een voor een met polen van 3-polige stekker verbonden en gekeken wat het resultaat was. Ik zal es meten met voltmeter de komende dagen..heb geen meter bij de hand voor 't ogenblik kleine opmerking: het groot licht werkt dan weer wel thnx alvast |
Auteur: | Erwin [ 09 apr 2006 11:18 ] |
Berichttitel: | |
Om het voor jezelf makkelijker te maken meet je met een voltmeter. Alle andere metingen kunnen verkeerde conclusie's geven. Meet eerst of je een goede massa hebt. Dit doe je door de voltmeter op de massa van de bruine draad en de massa van de acuu aan te sluiten. Je moet nu 0 volt meten. Verander de meetdraad op de min pool naar de + pool. Nu moet je nagenoeg de zelfde spanning meten als de spanning over de accupolen. Als dit allemaal goed is kun je de meetdraden zetten op de gele draad en de bruine draad. Je zult nu de accu spanninng min een beetje verlies meten, dus ongeveer 0.3 Volt minder. Probeer dit eerst eens. Waarschijnlijk komt er nu iets geks uit waar ik ( of een ander) weer op kan reageren. Erwin. |
Auteur: | Martin K. [ 09 apr 2006 12:57 ] |
Berichttitel: | Spanning? SPANNEND!! |
Er zijn er bij, die m.b.v een spanningzoeker ( spanning zoekende schroevedraaier ) denken een mogelijke storing in de auto op te sporen welja |
Auteur: | MichM3 [ 09 apr 2006 19:20 ] |
Berichttitel: | |
thnx Erwin voor het advies ik probeer de komende dagen een metertje te bemachtigen en ik zal zien wathet resultaat is. Ga nu effe een ritje maken |
Auteur: | horn [ 09 apr 2006 19:37 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Spanning? SPANNEND!! | |||||||||
Ach, zolang BA Baracus met oude zooi een tank kan bouwen en McGyver met 2 paperclips, een elastiekje en een rolletje plakband een 100-jaar oude Jeep weer aan de praat krijgt, is een spanningszoeker een zegen... |
Auteur: | maurice [ 10 apr 2006 12:57 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Hulp gevraagd aan specialist: koplamp werkt niet | |||||||||
Ik weet niet wat je verstaat onder 'stroom op'. Als je de lamp van achter bekijkt is het als volgt; Dus als je dimlicht aan doet moet je tussen de massa (links) en de middelste pen 12V meten. Doe dit met eerst met de lamp er uit. Meet je die 12V dan is dat in ieder geval correct. Meet je niks dan heb je een defect relais Doe nu hetzelfde met de lamp erin. Meet je nu niks of bijna niks dan is waarschijnlijk ook het relais defect. Meet je wel wat dan is mogelijk de connector die je op de lamp prikt defect. Succes |
Auteur: | MichM3 [ 15 apr 2006 20:34 ] |
Berichttitel: | |
Hey guys...zoals gezegd zou ik komen met meer nieuws na testen met multi-meter. Had deze week es wat vroeger gedaan met werken en ben er meteen eentje gaan kopen...komt immers altijd van pas hé Merci voor jullie hulp en ideeën alvast! Enfin, ik vermoed dus dat er een probleem zit in m'n relais of de draad van het dimlicht. Hier de resultaten van de meting: Ik heb steeds m'n massa gemeten op de batterij Standlicht zwart-witte draad standlicht: 12.7V H4 lamp: 0V op de 3 polen alles normaal Dimlicht zwart-witte draad standlicht: 12.5V H4 lamp: 0.25V op high-beam fluctuerende spanning op low beam (tussen 3.5V en 10.5V) 0.04 V op massa klopt iets ni met low beam Grootlicht zwart-witte draad standlicht: 12.2V H4 lamp: 12.1V op high-beam fluctuerende spanning op low beam (tussen 3.5V en 10.5V) 0.09 V op massa klopt iets ni met low beam, groot licht in orde! Specialisten...wat nu? Zit het inderdaad in het relais of de draad? |
Auteur: | maurice [ 15 apr 2006 22:13 ] |
Berichttitel: | |
Grote kans dat het inderdaad het relais is. Dat verklaart ook de fluctuerende spanning wel. Controleer in ieder geval of de contacten vrij van corrosie zijn. Zowel aan de lampkant als aan de relaiskant. Als je weet waar het relais zit van deze lamp kun je ook kijken of je daar hetzelfde meet op het contact waar de draad naar de lamp aan zit. Zo ja dan weet je zeker dat de draad het probleem niet is. Maar gezien de dikte van de draad hoef niet bang te zijn dat daar zomaar een kabelbreukje in komt. Ik ken de electronica van de 911 3.2 niet goed maar sommige autos hebben ook nog aparte zekeringen in de draad van het relais naar de lamp toe. Dit omdat een halogeenlamp die stuk gaat heel veel stroom trekt. Als je er niet uit komt laat het maar weten. Electronica is mijn vakgebied en ik heb al heel wat autoelectronica onder handen gehad |
Auteur: | MichM3 [ 16 apr 2006 13:27 ] |
Berichttitel: | |
OK thnx...dan zitten we beiden op dezelfde golflengte zo blijkt... Iemand die weet waar ik de zekeringen/relais van de linkerkoplamp kan vinden bij een 3.2 van '86? |
Auteur: | MichM3 [ 17 apr 2006 13:39 ] |
Berichttitel: | |
....niemand??? |
Auteur: | Olaf [ 17 apr 2006 15:21 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
In het zekeringenkastje .... maar dat is natuurlijk te 'voor de hand liggend' Instructieboekje al geraadpleegd |
Auteur: | Paul II [ 24 apr 2006 8:10 ] |
Berichttitel: | |
Oorzaak al gevonden Of heb je niet voldoende documentatie |
Auteur: | MichM3 [ 24 apr 2006 19:16 ] |
Berichttitel: | |
..inderdaad...de juiste documentatie ontbreekt voorlopig ik had buiten de koplamp nog het probleem ontdekt van een kapotte spanningsregelaar vorig weekend en daarom heb ik 'm teruggebracht voor reparatie bij Hermens in Lanaken...alles gebeurt in garantie en zo dus ook de koplamp...volgens hem dus ook te wijten aan falend relais. Zaterdag ga ik 'm weer ophalen |
Auteur: | De Geus [ 24 apr 2006 21:40 ] |
Berichttitel: | |
niet hellen frans bellen.......... http://www.hermens.be |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |