Mijn vader kocht in 1969 zo'n Opel tweedehands voor 1000 gulden. De auto was 6 jaar oud en ingeruild bij de DAF dealer. Hij had nl in een dolle bui zijn Mercedes-Benz 220 S uit 1961 ingeruild tegen de in 1967 uitgebrachte DAF 55. Ook de nog nieuwe VW Kever van mijn moeder uit 1966 moest er aan geloven en werd vervangen door zo'n 55, destijds best revolutionair met 1100 cc Renault viercilinder. Maar mijn 'ouwe' was vergeten dat we een grote caravan hadden, een Constructam. Dus toen bij de DAF dealer die Kapitän stond, was de koop snel gesloten. Die was van een directielid (?) van de DAF fabrieken geweest, we woonden in Eindhoven en de dealer lag in feite tegenover de fabriek waar de DAFjes toen geproduceerd werden.
De Opel Kapitän heeft het jaren prima gedaan. Inderdaad 3 stuurversnellingen, een 6 cilinder lijnmotor en een starre as met bladveren. Dus een echte dweil, maar het was een prima werkpaard en best comfortabel. Uiteindelijk is ie met lagerschade afgevoerd...