Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 14:02

Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Autolak: zo glad als nooit tevoren én super wax! 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht Autolak: zo glad als nooit tevoren én super wax!
Let wel: ik heb dit zojuist gedaan op mijn Lancia Delta, maar dat maakt niks uit. Ik ben zelden onder de indruk maar dit heeft me toch even verbaasd:

Als je je auto wast, dan moet je er eens met je hand overheen gaan. Je voelt dan op de lak allemaal kleine puntjes die je eigenlijk niet wegkrijgt. Nog eens wassen heeft geen zin en wegpoetsen levert je alleen maar krassen op.
Als je er dan autowax op doet, heb je kans dat dat vuil loskomt en dan poets je dus weer krasjes in de lak. Al met al geen optimaal resultaat.

Nu heb ik van een vriend een soort klei gekregen, een soort kneedgum. Na het drogen van je auto ga je met een hoopje van deze klei over de lak en zie: je hoort eerst een schurend geluid en daarna is alles verdwenen. Zonder krasjes, zonder kracht, zonder poetsmiddel. Zo glad als een spiegel!

De gum (Maguiars verkoopt het als Quick Detailing Clay) plakt een beetje en bij een oneffenheid pakt 'ie dus op moleculaire basis het vuil op. Dat verdwijnt door de druk IN de gum en veroorzaakt dus geen krasjes. Het resultaat is een verkleurde klei en een helemaal schoon oppervlak.
Die spetters dat is hars, kalk en heel veel rubber en vuil dat samenklontert.

Ik heb daarna 123 Profi Wax van System erop gedaan en de auto glimt als nooit tevoren. Je kunt de poetsdoek op de motorkap leggen (voor) en die glijdt er zo vanaf.

Nadeel: die klei schijnt VRESELIJK duur te zijn, een 50 euri voor een goeie klomp klei. Hij zegt dat hij er al heel lang mee doet en telkens nog met de 1e helft werkt. Vandaar dit hoopje voor mij (1/4).
De was heb ik vandaag gekocht op zijn aanraden.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…

03 jul 2006 18:48
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
Jouw verbazing verbaast me. Ik heb die klei hier toch al regelmatig voorbij zien komen, telkens met de recensie: duur, arbeidsintensief, maar topresultaat. :?:

Lees bijvoorbeeld voor meer info en tips dit topic eens. :idea:

03 jul 2006 19:01
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Ja dat topic ken ik.

De klei is zeker duur, maar volgens hem gaat hij wel heel errug lang mee. Dat scheelt alweer.
Daarnaast is hat enkel arbeidsintensief als je het haast nooit doet. Je auto in de was zetten is al een karwei, dan zal dit het ook zijn.

Het resultaat is dus inderdaad verrassend, dus dat klopt alweer. Het heeft me ook niet veel moeite gekost, maar dat zal voor iedereen anders zijn.
Benieuwd wat het effect op langere termijn is, of ik het over een maand net zo grondig over moet doen want dan is het onbegonnen werk.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…

03 jul 2006 20:05
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
whoa wat is duur Afbeelding
22.50 euro. Misschien hebben we het hierboven over guldens :roll:
Er zijn zat duurdere producten.

Gaat het lang mee, de klei dan.
Reken er op dat je het bij de eerste keer volledig opmaakt.
In mijn geval tenminste dan en die auto had 3 jaar buiten geleefd.

Maandje terug een schonere auto als basis gehad en aanzienlijk minder nodig. Ik dacht nog niet de helft.
Bij mij werd het pas echt goed bij de tweede keer.

De auto blijft zeker lang mooier. Op een goede basis volstaat denk
ik 1 per jaar, met daarbij tussendoor een kleine wax beurt.

Wat ik alleen mis in jouw verhaal is de Quick Detailling spray, dit werkt als glijmiddel tussen de lak en de klei zodat de vervuiling juist niet kan krassen. Ik heb niet het idee dat specifiek de spray wat doet naast het vormen van een film, volgens mij kan water ook gebruikt worden. De klei is alleen niet los te koop.

Arbiedsintensief, zeker naast het werk ben je ook veel tijd kwijt aan nieuwschierige passanten die denken dat je niet spoort als je probeert uit te leggen dat je je auto aan het 'kleien' bent. :mrgreen:

03 jul 2006 20:28
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Aan het kleien? Hij is toch al af?

Ik klei alleen asbakken.

Anyway, dit werkt zonder spray. Dat verklaart misschien ook het verschil in prijs. Daarnaast schijnt deze lang mee te gaan, in tegenstelling tot jouw verhaal. Maar goed, ik weet het dus niet.

Het werkt en da's het punt. Ik had het over euri's en geen pieken...

03 jul 2006 21:30
Profiel WWW
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
Hoi Thijzer
weer een beetje slordig gelezen
Citaat:
De gum (Maguiars verkoopt het als Quick Detailing Clay)

je zegt hier niet dat je gwerkt hebt met meguiars, zo had ik het wel gelezen

03 jul 2006 22:26
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
"It makes me sad. Our cars were meant to be driven, not polished"
- Ferry Porsche while surveying a PCA Parade concours field -

Eric -:D met Pr 8) tech-

03 jul 2006 22:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster S 2001
Rozenburg
Bericht 
Ik heb een aantal producten van Mequire gekocht waaronder de klei.
Uit eerste hand kan ik melden dat het redelijk duurzaam is.

Het blokje door midden snijden en met een helft ben je in staat ongeveer 10 volledige "beurtjes" te geven. Maar hoe vuiler de lak des te eerder de klei verzadigd zal zijn. Da's logisch.
Het is wel beter dat zodra je weer van die spikkeltjes voelt of teer/asfaltspetters ziet even te "kleien" dan weer een jaar wachten. (je bent dan ook veel sneller klaar).
Soms is het voldoende om alleen de horizontale vlakken te doen.

Wanneer je de gehele auto voor de allereerste keer doet ben je ongeveer een uur of drie bezig. Een klein beurtje (bij weinig vervuiling) maar een half uurtje tot drie kwartier.
Ik heb als glijmiddel zowel de quick detailer spray als ook een aantal keer water gebruikt. Het nadeel van water is dat de klei aan je hand gaat plakken. Met quick detailer spray heb je daar geen last van.
Wel moet je de restanten van de QD-spray vrij snel wegpoetsen vanwege achterblijvende strepen. Maar de klei en spray horen wel bij elkaar.

De klei dien je trouwens luchtdicht te bewaren.

Het resultaat is een spiegelgladde en super glimmende lak. Tsja en dat is zijn prijs dubbel en dwars waard.

Oh ja je kunt ook zonder problemen je ruiten "kleien".

03 jul 2006 22:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Haaglanden
Bericht 
Heb eens een televisie-uitzending gezien, ik meen dat het bij Ivo Niehe was, waarin een excentrieke engelsman o.a. zijn hoogglanzende automobiel liet zien.

Hoogglans verkregen door polijsten en wax?
Nee, hij verzamelde al jarenlang zijn oorsmeer en draaide daar bolletjes van. Deze gebruikte hij dan om zijn meubels, auto e.d. te polishen.

Dus voor degenen die deze klei te duur vinden: Bewaar je oorsmeer. :D

Echt op televisie gezien! Of was het na een avondje stappen? :?

03 jul 2006 22:50
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Ik was mn snottepieten al aan het bewaren om de kitrand langs de badkuip mee te vervangen, maar nu moet ik nog een potje met oorsmeer verzamelen...
Kan nog iemand wat met pus? Heb nog een puist op mn rug...

Anyway, de werking is zondermeer goed. Je moet alleen de afweging in de prijs maken.

Maguirs of hoe je het ook schrijft is een soortgelijk product maar misschien anders. Het resultaat is gelijk dus zeker het proberen waard. Als je over je auto wrijft... ja je wordt er een beetje opgewonden van.

Ik moet Ferry gelijk geven, maar met de huidige benzineprijzen blijft er straks weinig meer over dan alleen poetsen...

Oh wacht... je kunt ook je scheten opsparen in een spuitbus, dat spaart weer gas uit...!

03 jul 2006 23:39
Profiel WWW
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
D-Dreamer schreef:
Het resultaat is een spiegelgladde en super glimmende lak. Tsja en dat is zijn prijs dubbel en dwars waard.

Ik gebruik ook de Meguire produkten -inclusief de klei- en ben er ook zeer over te spreken. Hier een fotootje uit mijn album, ik wil er op wijzen dat de auto hier vies is, maar nog steeds glimt als een keutel in de maneschijn...

Afbeelding

04 jul 2006 0:32
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
Hij ziet er overigens ook wel een beetje uit als een keutel in de maneschijn... :mrgreen:

Geintje - hoe vaak doe je zo'n grote kleibeurt?

04 jul 2006 6:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster S 2001
Rozenburg
Bericht 
horn schreef:
Hij ziet er overigens ook wel een beetje uit als een keutel in de maneschijn... :mrgreen:

1x een grote beurt, want daarna is het simpelweg een kwestie van bijhouden.
Hoe vaak je die <beurtjes doet is een beetje afhankelijk van de mate van vervuiling opgedaan door bv frequentie van het (langdurig) onder bomen parkeren, afgelegde afstand, etc.
Die van mij slaapt overdekt en staat bijna nooit onder bomen geparkeerd en kom op ongeveer 1x per 3 maanden.

04 jul 2006 7:31
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
horn schreef:
hoe vaak doe je zo'n grote kleibeurt?

Iedere dag weer zet ik mijzelf aan een grote kleibeurt...

04 jul 2006 8:31
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
:lol:

04 jul 2006 8:40
Profiel WWW
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Is er (met quick finish spray) ook van Swissol. Werkt echt fantastisch, en dat voor maar 36 euri... :thumright:

04 jul 2006 8:58
Profiel WWW
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
D-Dreamer schreef:
horn schreef:

1x een grote beurt, want daarna is het simpelweg een kwestie van bijhouden.
Hoe vaak je die <beurtjes doet is een beetje afhankelijk van de mate van vervuiling opgedaan door bv frequentie van het (langdurig) onder bomen parkeren, afgelegde afstand, etc.
Die van mij slaapt overdekt en staat bijna nooit onder bomen geparkeerd en kom op ongeveer 1x per 3 maanden.

En bedankt he Horn :evil: :wink:

Ik zit ook ongeveer op het schema wat D-Dreamer aanhoudt. 1 keer in de paar maanden dus. Ik ben nog steeds met mijn eerste stukje klei bezig trouwens.

04 jul 2006 10:15
Profiel WWW
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Harley schreef:
Ik ben nog steeds met mijn eerste stukje klei bezig trouwens.

Koekje d'r bij? :wink: :lol:

04 jul 2006 10:51
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Zodra het over poep en plas gaat zijn ze niet te houwen!

Het blijft leuk.

Heb gisteren de buurvrouw van het dak van de auto moeten halen omdat ze zo opgewonden raakte van de gladheid van de lak. Ze zat nog net niet vacuüm!

04 jul 2006 15:28
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ]