Citaat: ‘Vrouwen vinden hem schattig, hij is niet zo dik en patserig’ Grafisch ontwerper Laurens Schaap (42) heeft een donkergroene Porsche 911 2.0 liter 6-cilinder boxermotor uit 1968. ‘Echt een topbelegging.’
Bedrijf: ‘We doen grafische en interactieve vormgeving: van huisstijlen tot jaarverslagen, van websiteontwerp tot winkelinrichting. Schaapontwerpers bestaat tien jaar en we zijn met vijf man. Een belangrijke klant is The Hague Institute for Global Justice. Voor de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed ontwerpen wij het Rijksmonumentenbordje. We zijn ook gespecialiseerd in vormgeving van e-learning. Zo werken we veel voor Tinqwise. En we hebben met een nieuw magazine de Klassieke Porsche 911/912 Club weer op de kaart gezet.’ Auto: ‘Ik heb een Porsche 911 uit het mooiste jaar: 1968. Het is een 911-2, met 2.0 liter 6-cilinder boxermotor. Dit was de laatste met short wheel base, vanaf 1969 is de wielbasis 7 cm verlengd. Daardoor werd hij minder wiebelig. Iedereen zegt: als je ’m ooit verkoopt wil ik ’m overnemen.’ Waarde: ‘Deze 911 stond bij Porsche Centrum Twente in Enter. Een vriend tipte mij, vier jaar geleden. Ik kwam daar aanrijden in mijn Mercedes 280 SE uit 1971 en de eigenaar, Edwin Lammertink, zei op z’n Tukkers: van wie is die auto, die wil ik hebb’n. De deal was dat hij die Porsche op en top zou opknappen. Ik heb er €27.000 voor betaald, nu is hij getaxeerd op €47.500. Zo’n Porsche is echt een topbelegging.’ Accessoires: ‘Het geluid is heel bijzonder. Hij maakt echt een bak herrie. Daardoor lijkt ie nog harder te gaan.’ Kilometers: ‘Ongeveer 8000 per jaar.’ Indruk op anderen: ‘Vrouwen vinden hem schattig en niet zo dik en patserig. Je moet oppassen waar je mee voor komt rijden bij klanten maar het kan net, zo’n klassieke 911. Ik had vroeger een rode Eend en die kwam weer wat goedkoop over.’ Uitstraling bedrijf: ‘Deze auto is pure vorm. In het instrumentarium zit niets te veel. Vorm volgt functie. Aan de zijkant is de 911 in vijftig jaar tijd maar fractioneel veranderd. De lijn is helder. Dat komt mooi overeen met ons werk. De boodschap van een sterk merk zo krachtig en bondig mogelijk neerzetten. Als je weglaat wat je niet nodig hebt, krijg je een tijdloos en functioneel ontwerp.’ Status: ‘Ik ben heel trots als ik erin rij, dus ja, hij doet wel iets voor mijn persoonlijke status. Ik ben een fan van Steve McQueen en die had precies zo’n 911 in de film Le Mans. Hij had ook mijn horloge, een Heuer Monaco-klok.’ Droomauto: ‘Deze. Het liefste zou ik nog een klassieke Porsche erbij kopen. Om daar echt een rallybak van te maken. Echt een racemonstertje. Deze 911 heeft al eens meegedaan aan de Tulpenrally, voor ik hem had. Dat zou ik ook nog wel willen doen.’ |