Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 20:58

Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Geen warme luchtaanvoer Carrera 3.2 1987 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Geen warme luchtaanvoer Carrera 3.2 1987
Beste Allemaal,

Ik heb een 911 Carrera 3.2 uit 1987 met automatische temperatuur regeling. Ik krijg sinds kort geen warme lucht in de auto.

Ik heb alle zekeringen gecontroleerd, zowel voor als achter en ze zijn allemaal in orde.
Als ik de knop op stand 7 zet hoor ik na een aantal seconden de ventilator achter aan gaan. Dus hij blaast de lucht wel door. Echter de ventielen in de warmtewisselaar blijven open. Dus de warme lucht wordt vrolijk naar de buitenlucht geblazen.

Nu vermoed ik dus dat de servo motor van de ventielen bediening stuk is. De ventielen zijn namelijk met de hand makkelijk te openen/sluiten.

Kan ik concluderen dat de servo motor kapot is wanneer er niets gebeurd als de schakelaar op de hoogste stand staat? Ik neem namelijk aan dat als de ventilator achter aan gaat de temperatuur sensoren wel werken. Of is dat wat kort door de bocht?

Heeft iemand dit probleem al eens gehad?

Groetjes,

Joost

16 apr 2013 22:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Geen warme luchtaanvoer Carrera 3.2 1987
Probeer eerst eens of de kleppen onder de auto wel gangbaar zijn, deze moet je met de hand makkelijk kunnen verdraaien, deze dingen kunnen lekker roesten na meer dan 25 jaar.

Als het aan beide kanten tegelijk is ontstaan, dan zou het wel toevallig zijn als beide kleppen ineens op t zelfde moment vast gaan zitten. Het zal dan eerder de servomotor of de aansturing daarvan zijn die defect is.
Als je de behuizing tussen de voorstoelen open maakt, dan kun je de stang tussen de servomotor en de hevel van de bedieningskabel eens losnemen. Je kunt dan kijken of je de kleppen met de hand kunt bedienen danwel kijken of de servomotor wel draait bij verdraaien van de verwarmingsregelaar. Als de servomotor niet draait kan dat de motor zelf zijn maar ook de elektronische aansturing daarvan, das lastiger puzzelen.

Je kunt hier het makkelijkst bij door in ieder geval 1 van de voorstoelen weg te halen (voordat je gaat frunniken, dat gaat een stuk makkelijker als je eerst de stoelen in de hoogste stand zet....)

Kwestie van zoeken en steeds meer dingen proberen uit te sluiten tot je de oorzaak hebt...

16 apr 2013 23:37
Profiel
PorscheForum Rookie
Dankjewel Lindemans voor je reactie.

De kleppen zijn gangbaar want ik heb de auto gisteren op de brug gehad en met de hand gaan ze soepel open en dicht.

Dus dat wordt stoel verwijderen en servo checken.

To be continued.......

17 apr 2013 8:52
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Ja dan zit het in de aansturing van de kleppen.

In de regelunit tussen de stoelen zou ik het bedieninsstangetje tussen de servomotor en de bedieningskabel even losmaken, eerst kijken of dat wel gangbaar is.

Verder moet je je realiseren dat dit een regelkring is waar diverse onderdelen met elkaar in verbinding staan; elk van die onderdelen kan er voor zorgen dat die servo motor niet wil draaien:
- servo motor in de regelunit tussen de stoelen kan defect zijn;
- electronische regeling in de unit tussen de stoelen kan defect zijn;
- temperatuursensor achter het roostertje in het dashbord, net rechts van het stuur (als die "denkt" dat het al warm is, blijven de kleppen dicht);
- temperatuursensor nabij de linker warmtewisselaar / regeklep; deze voorkomt dat bij koude motor al lucht uit de warmetewisselaar het interieur in wordt geblazen; (als deze "denkt" dat de motor koud is / blijft, stuurt het systeem dus geen warme lucht njaar vorem);
- de draaiknop tussen de voorstoelen zit een potentiometer die defect kan zijn / intern slecht contact maakt;

De genoemde temperatuursensoren zitten elk met een connector aangesloten op de regelunit tussen de stoelen; als je die unit losmaakt en omdraait zitten die 2 connectoren vlak naast elkaar, direct achter het grote ronde gat waar de handrem doorheen gaat. Bij 20 graden moeten die elk rond 1.8 kOhm zijn; dat is eenvoudig na te meten; bij kortsluiting of onderbrekening weet je dat dat fout zit; afwijkingen tov 1.8 kOhm hoeven geen probleem te zijn, de waarde is temperatuurafhankelijk maar zou ruwweg wel ergens tussen 1 kOhm en 3 kOhm moeten zitten; waarde moet dalen als ze warmer worden (even deföhn erop zetten bv).

De potentiometer is ook zichtbaar aan de onderkant van de regelunit, een rond ding met 3 aansluitingen, op 2 daarvan zijn draadjes gesoldeerd. Met de draaiknop in stand 5 moet deze ca 950 Ohm aangeven (meten op de aansluitingen waar de draadjes op zitten, met contact uit). In een andere stand van de knop moet hij een grotere / kleinere waarde aangeven, maar wel steeds een stabiele waarde laten zien anders "rammelt" het interne sleepcontact.

De servomotor: ik weet niet of je makkelijk bij de aansluitingen daarvan kunt komen; dan zou je die nog door kunnen meten.

Als bovenstaande dingen OK zijn kun je al wel weer oorzaken uitsluiten...

17 apr 2013 11:33
Profiel
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
lindemans schreef:
Ja dan zit het in de aansturing van de kleppen.

In de regelunit tussen de stoelen zou ik het bedieninsstangetje tussen de servomotor en de bedieningskabel even losmaken

Ik denk dat deze al los is en dus de unit het stangetje niet meer bedient.
Het stangetje die van de unit naar de kabels loopt zit met een plastic verbindings stukje aan de servomotor bevestigt.
Dat plastic dingetje is een veiligheid die breekt als de kabels te zwaar lopen.
(of als het plastic te oud is :mrgreen: )

17 apr 2013 15:25
Profiel WWW Facebook 
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
JA ! Die had ik over het hoofd gezien ....

17 apr 2013 16:35
Profiel
PorscheForum Rookie
Dank voor jullie reacties.

ik heb de unit open gemaakt en zag inderdaad dat het bedieningsstangetje los is geraakt. De servo motor werk wel, ik zie namelijk het stangetje op en neer gaan. De schade valt dus wel mee gelukkig.

Het plastic uiteinde is inderdaad kapot dus de beveiliging heeft gewerkt. Waarschijnlijk een keer in de afgelopen vorstperiode de verwarming aangezet toen de vlinderkleppen nog bevroren waren. Weer een wijze les ;-) Even 1 minuutje wachten bij vorst voordat je de verwarming aan zet....

Kan ik dit plastic uiteinde vervangen of moet ik een heel nieuw stangetje kopen? Weet iemand de codes van deze onderdelen?

Nogmaals bedankt voor jullie meedenken :lol:

Groetjes, Joost

18 apr 2013 13:39
Profiel
PorscheForum Rookie
Heb het onderdeel nummer inmiddels gevonden. (99916802140 voor de liefhebbers, Ball Socket).

Gauw bestellen en vervangen :lol:

18 apr 2013 13:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Goed forum dit 8)

18 apr 2013 14:11
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
En nog het makkelijkst te verhelpen scenario ook !

18 apr 2013 15:12
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ]