Verlagen van een 911 met torsieveren is echt heel simpel, in ieder geval voor. Gewoon twee bouten met dopsleutel 11 vier hele slagen uitdraaien terwijl de auto gewoon op de stoep staat. Als de twee bouten niet al te vast zitten nog geen 5 minuten werk. Ik zie zo vaak dat dit gebeurt is , en góéd sturen na die tijd
Echt een aanrader.
ZO MOET HET NIET DUS !!!
Even snel uitgelegd hoe het wel kan. Jeroen vul me maar aan.
Dit geldt voor alle 911's t/m. de 3.2
Voor straat gebruik hanteer ik de norm dat met lege tank de bovenkant van de deur altijd waterpas moet staan. Als dit waterpas is dan helt de auto niet voor of achterover maar staat mooi recht.
Als je een 911 te laag maakt dan krijg je problemen met de wielvlucht die niet meer positief genoeg te krijgen is ( de boven kant van het wiel neigt teveel naar binnen) en het bumpsteer effect wordt groot.
Daarnaast , en vooral merkbaar met standaard of mindere schokdempers , wordt de veerweg erg kort.
Als je een zeer sportieve rijder bent en veel op het circuit rijdt dan is een superlage 911 mits goed verlaagd en goede combinatie veren/ schokdempers een heerlijke auto om in te rijden. Geef mij maar een goed verlaagde en vooral goed afgestelde 2.7 . Met een dikke motor erin heb je een gooi en smijt bak eerste klas. Het gevoel van "ik ben deze auto de baas" is hiermee goed haalbaar in tegen stelling tot de latere modellen.
Hoe krijg je zo'n 911?
Verlaag eerst de auto achter tot de bovenkant (bij een 16 inch wiel) gelijk is met de rand van het spatbord. (of iets lager of hoger) Het liefst met 26 mm dikke 930 achterveren , het nadeel als je dit niet doet is dat de vering achter te licht is. De auto kan bij hard afremmen uit hoge snelheid aan de achterzijde heel erg onstabiel worden. Met Turbo veren achter, rijdt de auto op straat nog relatief comfortabel, met weltmeisters (afhankelijk van de dikte) wordt de wegligging wel beter maar comfort is er dan bijna niet meer. En waar rijdt je het meest? Denk er ook aan : hoe beter de wegligging hoe kleiner het grens bereik, dwz. de grens tussen grip en glijden wordt moeilijker herkenbaar en vooral moeilijker corrigeerbaar ook omdat de bochtsnelheid hoger kan liggen met een beter onderstel.
Hoe je moet verlagen aan de achterzijde is een lang verhaal. In het kort:
De 2.7 en oudere modellen kun je alleen verlagen door de torsie veren in hun bevestiging te verdraaien. Dit kan een tijdrovende klus zijn die echt wel ervaring vereist. Of doorzettings vermogen. Doordat de torsie veer aan de ene kant 44 tanden en aan de andere kant 40 tanden heeft kun je de veer minimaal 50 minuten verdraaien. ( 360/44=8.10 graden en 360/40=9 graden. 9 graden min 8.10 graden is 50 minuten.) Omdat dit een erg grove afstelling is heeft Porsche bij de SC een fijn afstelling toegepast , dit systeem is naderhand bij de oudere modellen in te bouwen en zekers aan te raden voor als de wieldrukken goed moeten worden afgesteld. Deze fijn afstelling is ingebouwd in de veerplaat en moet gedemonteerd worden bij het verlagen van de achteras. Heel soms kun je bij de SC volstaan met verlagen door alleen de fijn afstelling iets te verdraaien. Ook dit is sneller gezegd dan gedaan.
Als de achterzijde goed op hoogte is en natuurlijk l.en r. even hoog staat (niet te onderschatten belangrijk!!) moet de wielophanging voor op hoogte worden afgesteld. Dit is eenvoudig te doen door de aanslagbouten te verdraaien aan het eind van de in lengte liggende torsieveer. Het moeilijke is dat ook de wieldrukken gecontroleerd moeten worden. Echt belangrijk. Toen ik zelf nog geen weegschalen had kreeg ik de auto's ook goed. Echter moet je dan goed systematisch te werk gaan en veel geduld hebben.
Als de auto voor en achter afgesteld is en naar tevredenheid staat ben je er nog niet. De schokdempers zou je eigenlijk moeten vervangen omdat de vering niet stugger is geworden, hierdoor veert de auto wel op de oude manier in en zal snel op zijn aanslagen komen. (voorzijde) Een verlaagde 911 met standaard schokdempers wordt springerig en oncomfortabel.
Een set goede schokdempers kost ongeveer € 700.-
Als een 911 verlaagd is krijgt het stuurhuis het zwaar te verduren doordat de hoek van de spoorstangen gewijzigd is. Dit kan gedeeltelijk verholpen worden door busjes tussen de bevestiging van het stuurhuis te leggen. Hierdoor komt het stuurhuis iets hoger en zal de hoek van de spoorstangen kleiner worden. Een must bij verlaagde 911's.
Het bumpsteer effect zal ik niet uitleggen, voor de meesten niet interesant.
Na het verlagen klopt er niks meer van de uitlijning. Vooral zal de sporing voor te veel op uit staan en de wielvlucht te negatief voor straatgebruik.
Voor de sporteive rijder is negatieve wielvlucht niet erg. Voor mag dit best wel en voor circuit werk kan het niet negatief genoeg aan de voorkant.
Voor clubsport zijn dikkere stabilisatoren een goede investering.
Eventueel gebruiken van een jongere 911.
Probeer ook eens te rijden met hogere bandenspanning. Zelf reed ik met mijn SC altijd met 2.6 voor en 3.0 achter. Dit stuurde lichter (even wennen) maar vooral zekerder en scherper.
Kom maar op met vragen, Erwin.