Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 22:59

Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Achterrem vervangen en spacers 3.2 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
3.2 coupe '87
Flevoland
Bericht Achterrem vervangen en spacers 3.2
Beste allen,

Na een half jaar stalling binnen bleken bij apk mijn achterremmen te blijven hangen. Niet de handrem maar de schijfrem/blokken zijn boosdoener. Dus schoonmaken en gangbaar maken. Kom je van het een in t ander uiteraard. Dus nieuwe blokken en schijven. Zuigers en remleidingen wil ik volgend jaar pas eens goed gaan doen. Afgelopen weekend remklauw bout losgekregen na nacht wd 40 die vlgs mij al 27jaar vast zat. Ook de schroefjes op de schijf losgekregen...meevaller...

Voor mijn schijf zit een 18 mm spacer (bolt on) die ik losgehaald heb. Nu zat daaronder bij de naaf een witachtige pasta, soort kopervet maar dan wit. Weet iemand wat dit is? Vast anti-seize oid.

Weet iemand ook met welk moment de spacer op de naaf zit. Zelfde als de wielmoeren ?(130nm)

Heb ook nieuwe stofhoezen gekocht. 1zuigertje mogelijk nodig. Kan dit ook aan de auto gebeuren? Wil de klauw niet loshalen maar de remleiding laat zich niet bewegen door de houder op de arm (waar flexibel deel met harde leiding samenkomt) en dit zou wel moeten kunnen. (klem uiteraard los) nog tips daarover??

Dank alvast!

22 apr 2013 23:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Achterrem vervangen en spacers 3.2
Als je zo handig bent dan zou ik de klauwen gewoon lekker los halen en ook de rubber remleidingen vernieuwen. Waar metalen leiding op rubber over gaat zit de leiding met een schuif-clipje gefixeerd, als je die los hebt moet je de rubber leiding van zn plek kunnen trekken. Iedere vorm van roest is reden om t lekker te vervangen. Nippels van de metalen remleidingen nachtje in de kruipolie laten staan en dan voorzichtig losdraaien met een goede sleutel, ringsleutel met een opening, paar keer rustig heen en weer zodat je steeds meer ruimte krijgt zonder te veel kracht zetten.

Ik heb de mijne 3 jaar terug rondom gedaan. Ik vond t wel makkelijk om op de werkbank de zuigers eruit te halen en alles lekker schoon te maken. Uiteindelijk heb ik enkele zuigers er met perslucht en steeds weer iets terugduwen uit gekregen, voorzichtig met houtjes ertussen zodat ze er niet uit knallen. Bril opzetten of beter nog een doek eroverheen leggen, alls de zuigers loskomen komt er een nevel van remolie mee... Zuigers konden wel iets heen en weer maar bleven haken op beginnende roest en aangekoekt vuil.

Na oppoetsen van de zuigers en de cilinderwanden loopt het weer zo mooi vrij, ook na afremmen voor een stoplicht bv loopt alles meteen weer helemaal los zonder plakken, dat voelt zo lekker. De moeite waard, klusje met veel eer van je werk.

Spacers zullen ook met 130 Nm vast moeten zitten, witte spul zal wel tegen vastroesten bedoeld zijn, anti-piep lijkt me onzinnig voor dingen die vast tegen elkaar zitten.

23 apr 2013 1:40
Profiel
PorscheForum Rakker
3.2 coupe '87
Flevoland
Dank. Je hebt helemaal gelijk alles goed aan te pakken,. Zoals gezegd van t een komt t ander.
Ga ik volgend jaar doen...of later dit jaar. wil binnenkort rijden, heb alleen nog van stalling naar apk gereden. :mrgreen: . Heb je gewoon rubber slang gekocht, origineel of imitatie. Zit zelf te denken aan een setje met stalen omwikkeling van de flexibele slang. Niet zo heel duur maar ook slechte kwaliteit?

Goede tip voor de remzuigers, vermoed ook wat vuiligheid. Verwacht niet dat ie nog blijft hangen na nieuwe blokken en klauwen schoon gemaakt maar ga zeker doen. Heb de open sleutel ook in huis. Lijkt me ook een leuke klus te doen die zuigers en cilinder goed schoonmaken. Hoe heb de hoek van de zuiger goed gekregen bij montage, in wp boek staat 20graden. Soort mal schijnt er voor te zijn.

Clip had ik er al af, heb er rond omheen ook maar ff ingespoten met wd40 want nul beweging in. Maar nachtje laten staan, hopelijk lost de roest wat op die er omheen zit. Trek je de rubberslang naar buiten (richting klauw) of kan ie alleen binnenwaarts (dus weg van de klauw, duw je feitelijk de metalen leiding tegen de rubber slang aan)

23 apr 2013 22:28
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Targa, 911T hotrod ('70) EX: 3.2 Coupe
Geen verstand van remmerij, vroeg me af is je 3.2 ook felsen grun? :)

24 apr 2013 0:10
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Clipjes desnoods stuk maken, moet je mooie nieuwe voor terugzetten.
Daar de rubber en metalen leiding van elkaar losdraaien. Ik heb std rubber leidingen bij Mittelmotor gescoord voor EUR 15 pst. Van metalen leidingen heb ik gehoord dat je nooit kunt zien wanneer het daaronder liggende rubber slecht is / wordt. Nieuw origineel is mi prima.

Mijn indruk was dat het niet lekker vrijlopen van mn remmen kwam door vuil en dunne roest op de remzuigers, inderdaad beter een projectje voor de winter.

24 apr 2013 1:21
Profiel
PorscheForum Rakker
3.2 coupe '87
Flevoland
Graniet groen, als dat hetzelfde is ja. Zag in je album zelfde kleur...mooi hoor :mrgreen: Ook uit 87...leuk!
Ken er nog minimaal 1 op t forum met dezelfde kleur.

Zimmerman schijven vandaag binnen, deze week erop zetten. Hopelijk zuigertjes nog soepel genoeg. Volgend jaar leidingen rondom vernieuwen plus zuigers achter. (voor nog heel goed)

24 apr 2013 22:30
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Als je de schuiven los hebt. kun je met een plankje er tussen de remzuigers wat verder naar buiten persen en weer terugduwen. Als je dat een paar keer doet krijg je ze in ieder geval wat meer "vrij"; tot het moment dat je ze een keer helemaal uit elkaar haalt.

25 apr 2013 18:03
Profiel
PorscheForum Rakker
3.2 coupe '87
Flevoland
Toch de klauwen eraf gehaald. Kreeg de slang niet in beweging. En als je dan toch bezig bent....toch t een naar t ander.
Nu heb ik zuigertje eruit, schoongemaakt en er ook weer in. Maar hoe krijg in hemelsnaam het stofhoesje eromheen en dan bedoel de buitenrand waar de metalen ring zit?? Klauw ligt op de werkbank.

Hoe heb jij dat gedaan, lindemans of anderen?
Dank alvast, melvin

27 apr 2013 21:03
Profiel
PorscheForum Rakker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
heb dit zelf voor mijn SC ook gedaan. wat ik mis in dit stuk is de revisie setjes die voor een spotprijs te koop zijn voor de klauwen (en zuigers). Heb je dat gedaan?
Heb overigens zelf de rubber leidingen vervangen door de soort met stalen omhulsel, bevalt goed.

stofhoes eromheen is inderdaad een behoorlijk gefröbel, maar MOET gebeuren. Vaseline kan helpen.

als je alles goed gedaan hebt, heb je inderdaad weer heerlijk vrijlopende remmen en een kaarsrecht remmende auto. en hoef je er de komende 10 jaar niet meer naar om te kijken.

Je volgende uitdaging wordt.......ontluchten van het remsysteem. Ondanks dat ik dit al een aantal keer gedaan heb, blijft dit een raadselachtig fenomeen dat soms lukt en soms pas lukt met veel moeite. Doe er gelijk nieuwe remvloeistof in, gewone DOT4 is voldoende zo meen ik mij te herinneren.

ander ideetje: als de schijven eraf liggen, kan je ook de ankerplaten eraf halen, deze (laten) stralen (of zelf schuren) en opnieuw poedercoaten/spuiten.

al met al leuke klus!

28 apr 2013 14:08
Profiel
PorscheForum Rakker
3.2 coupe '87
Flevoland
Ja die setjes heb ik ook. Ging op zich redelijk maar andere zuiger zit vast....ook van de andere klauw zit 1 moervast....ppp. Ik ben er ff klaar mee nu....ga op voor gereviseerde remtangen.

Moet toch gaan rijden nu...mooi weer en ik zit binnen te friebelen met de klauwen. Perslucht, tangetjes etc.....
Ontluchten doen ik zeker. Heb heel makkelijk systeempje van mitivac oid via pelican parts. Vorig jaar gedaan, super.

Schaf bij die nieuwe remtangen wel nieuwe remleidingen aan. Zal ook wel ff priegelen worden zeker ad remverdeler kant,kom niet heel makkelijk bij.

Dank...

28 apr 2013 14:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Huizen
in principe hoef je aan de remleidingen niets te doen, alleen de 'verbindingsslangetjes' moeten vervangen worden. veel geduld, voorzichtigheid, verhitten en w40 kunnen goed helpen. bij mijn 32 jaar oude P kreeg ik het uiteindelijk zonder schade los...

02 mei 2013 22:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Huizen
oh ja, koop hiertoe een speciaal steeksleuteltje, kleine investering die je veel ellende kan besparen..

02 mei 2013 22:40
Profiel
PorscheForum Rakker
3.2 coupe '87
Flevoland
Nou vandaag eindelijk glimmende gereviseerde gehaald bij arno van porsche914. Zag er heel mooi uit MAAR vond al dat stofhoezen anders vast zaten. Ff goed gekeken nu. Is dus een sc klauw met 38mm zuigers ipv 42mm. Zo balen!!! :bang:

Vrijdag de tunnel amsterdam rit.....pfffff volgens mij past het allemaal wel maar die upgrade naar 42mm is er toch niet voor niets?? Nou maar weer even bellen/mailen voor de goede...
Wat is jullie advies, is het een merkbaar verschil die sc klauwen?

08 mei 2013 23:01
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
De grootte van de remzuiger is onderdeel van de juiste remkrachtverdeling voor en achter.

Bij gelijke druk (pedaalkracht) zullen de 38mm zuigers minder hard tegen de blokken duwen.
Diameter scheelt ca. 10%, oppervlak dus ca. 20%, (1,1 x 1,1).
Kracht op je remblokken is dus ineens 20% lager bij gelijke pedaaldruk.

Gauw de juiste eronder prikken, dat is inderdaad niet voor niets ...

09 mei 2013 18:16
Profiel
PorscheForum Rakker
3.2 coupe '87
Flevoland
Arno had na mijn mail meteen revisie bedrijf gebeld. Op hemelvaart. Wel service! Mij verzekerd dat 42mm zijn, ik dat alleen kan meten als zuiger eruit is. Stofhoezen zitten wel met andere klem ad buitenkant vast. Hij gaf aan dat de sc niet passen qua remleiding hoek. Klauwen leken wel even groot toen ik ze inruilde. Nou heb ze er maar onder gezet, nieuwe blokken erin etc. Zal nog foto uploaden. Straks ontluchten,morgen apk en avond tunnelen in adam.;-)

09 mei 2013 18:35
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Rand waar de stofhoes omheen zit is inderdaad kleiner dan de zuiger zelf.

Bij ontluchten even volhouden, ik ben lang bezig geweest tot alle lucht er echt uit was.

10 mei 2013 8:24
Profiel
PorscheForum Rakker
3.2 coupe '87
Flevoland
Afbeelding Afbeelding
oude en gereviseerde remtangen plus zimmerman schijf en textar blokken. Mijn 18mm spacer er ook weer op.
Afbeelding
de bewuste remleiding die ik er niet doorheen geschoven kreeg (de schuifklem is er wel af zoals je ziet)
Afbeelding
de klauwen waarvan ik dacht dat het die van de SC waren door de wijze waarop de stofhoes geklemd zit (met een ring buitenkant stofhoes ipv erin) Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

In elk geval reed ie prima tijdens de tunnel challenge vrijdag :D

13 mei 2013 11:45
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Terecht eer van je werk.
Kreeg je de lucht er een beetje rap uit ?

13 mei 2013 13:48
Profiel
PorscheForum Rakker
3.2 coupe '87
Flevoland
Ja ontluchten ging weer prima. De luchtbellen vlogen vooral achter eruit. 2x rond gegaan. Motive powerbleeder die ik (met veel verzendkosten) via pelican parts heb gekocht werkt echt heel goed!

13 mei 2013 15:11
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ]