Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 21 mei 2025 13:49

Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Wax 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Wax
Jouw Meguiars NXT tech wax is een op polymeren gebaseerde vloeibare was zonder carnauba en heeft dit probleem nagenoeg niet. :wink:
Mijn verhaal heeft voornamelijk betrekking op carnauba houdende autowassen.
Sowieso is een vloeibare was veel vergevingsgezinder vanwege zijn lage gehalte aan vaste bestanddelen.

Laatst bijgewerkt door Frans D op 29 apr 2013 14:14, in totaal 1 keer bewerkt.

29 apr 2013 14:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
@Erwin: Je kunt dan beter nog wat minder wax gebruiken en daarna de boel een keertje extra toppen met wax dan er in één keer zoveel op smeren.

29 apr 2013 14:14
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Ik gebruik een combi van Zymol en Meguiars Gold Class. De interieur spul van Zymol is volgens mij ongevenaard en het ruikt ook ongelooflijk lekker.

Laatst bijgewerkt door Johann op 29 apr 2013 14:56, in totaal 1 keer bewerkt.

29 apr 2013 14:26
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Citaat:
) De wagen goed afspuiten (eventueel in een wasbox) om zoveel mogelijk het groffe vuil te verwijderen, vergeet daarbij de wielkasten niet.

2) De velgen eerst met met behulp van een extra washmitt en een velgenborstel reinigen volgens de twee emmer methode (zie punt 3), vervolgens (indien nodig) met een goede velgenreiniger en een metaaldeeltjes verwijderaar (zoals IronX). Indien je achteraf de banden in een dresssing gaat zetten, dan dien je deze vooraf goed te reinigen met een borstel en APC (all purpose cleaner). In deze stap kan je desgewenst ook gelijk de wielkasten meenemen, hiervoor zijn speciale borstels verkrijbaar.
Spoel hierna de velgen, banden en wielkasten goed af.

3) De auto wassen met twee emmers met gridguard, een kwalitatief goede wax veilige shampoo en een speciaal hiervoor bedoelde washmitt.
De bedoeling is dan om één emmer te voorzien van een shampoo mengsel en de andere van schoon water.
Begin bij het dak, was in rechte banen en spoel hierna de washmitt goed uit in de schoon water emmer, voordat je het volgende deel gaat schoonmaken.
De juiste shampoo zorgt er tevens voor dat de washmitt goed over de lak kan glijden, de vezels van de washmitt zelf zullen de vuildelen opnemen.
Gebruik je een simpele spons, dan zullen de vuildeeltjes zich aan de buitenzijde van de spons bevinden en zullen deze er alleen maar voor zorgen dat je met die vuildeeltjes (waaronder fijn zand) extra swirls/kleine krasjes veroorzaakt.
In veel plaatsen zal het leidingwater veel kalk bevatten, het beste is dan ook om gedurende het wasproces ervoor te zorgen dat plaatdelen geen tijd krijgen om op te drogen (i.v.m. kalkvlekken).
Zelf spoel ik bijvoorbeeld nadat ik het dak, de motorkap en de achterklep heb gewassen, de wagen weer helemaal af en zorg dat hij in zijn geheel nat blijft.
Heb je last van teervlekken e.d. dan zijn hiervoor in de handel speciale teerverwijderaars verkrijgbaar.
Spoel nadat je helemaal klaar bent met een open slang (dus zonder pistool) de wagen af, dit zal er voor zorgen dat er zo min mogelijk water achterblijft voordat je de wagen afdroogt.

4) Droog de wagen vervolgens met een speciaal hiervoor bedoelde droogdoek af.
Indien je een gevoelige (snel krassende) lak hebt, dep deze dan.

5) Kleien: Indien je na het kleien niet gaat polijsten, kies dan zo'n mild mogelijk klei uit.
Een wat agressievere klei, kan marring veroorzaken en om dit te verwijderen is een polijstsessie nodig.
Gebruik tijdens het kleien een zgn lubricator (glijmiddel) en gebruik deze in overvloed om de kans op marring zoveel mogelijk te minimaliseren.
Zelf droog ik de wagen niet af voor het kleien, of ik droog slechts de delen af waarvan ik vooraf weet dat ze al droog zijn voordat ik er met kleien ben beland.
In de beginfase, zou ik zelf echter eerst gewoon heel de auto afdrogen.

6) In veel gevallen zal na deze stap de wagen nogmaals gewassen moeten worden.

7) Prewaxcleaner; dit is een middel met zowel een chemische cleaner, als polijstkorrels, als lakvoedende bestanddelen.
Je kunt hiermee veelal hele fijne krasjes verwijderen en het belangrijkste is dat het zorgt voor een goede ondergrond voor de wax.

8 ) Het heeft even geduurd, maar we zijn bij het aanbrengen van de wax aangekomen.
Het belangrijkste is altijd eerst te lezen wat de fabrikant aanbeveelt.
Gebruik om de wax op te brengen een speciaal hiervoor bedoelde handpad en om de wax uit te buffen een goede kwaliteit microvezel/micro fiber doek.
Breng de wax (uit de zon) zo dun mogelijk paneel voor paneel aan (dus niet ineens de hele wagen), teveel wax zal ervoor zorgen dat je deze slecht kan uitbuffen.
Om te zien of de wax klaar is met curen, kan je er met een schone vinger over heen gaan (de zgn swipetest).
Indien de wax nog wat vettig aanvoelt, dan is hij nog niet zover.
Het juiste moment is; wanneer je na de swipetest makkelijk het residue weghaalt en er een schone ondergrond achterblijft.
Gaat dit moeilijk dan ben je of te laat met uitbuffen, of je hebt de wax te dik opgebracht.
Het mooiste is om nog een tweede laag aan te brengen om verzekerd te zijn van een goede dekking, hou wel voor de zekerheid een marge van +/- 4 uur aan voordat je de volgende laag aanbrengt (vaak kan het al eerder). Zorg wel ervoor dat er in die tijd geen vuil op de wagen kan waaien, anders maak je krassen bij het aanbrengen van die volgende laag.
Let wel; er zijn uitzonderingen m.b.t. het curen zoals bijvoorbeeld Swissvax en PCW, vandaar mijn opmerking over lees wat de fabrikant aanbeveelt.

en dat allemaal voor 5 tientjes?

Wanneer kun je de mijne doen? :mrgreen:

Sta ik dan met mn spons en mn flesje turtlewax.... :shock:

Goed verhaal hoor. :thumleft:

29 apr 2013 14:31
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Vergeten jullie niet dat het rijden in zo'n auto ook erg leuk kan zijn?! :wink:

29 apr 2013 14:32
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Freude am polieren :lol:

29 apr 2013 14:44
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Ik ga niet uitwijden over het complete stappenplan want ik zie dat Frans D. dat al heel goed heeft uitgelegd.

De Meg's NXT wax ben ik niet te spreken over, vooral niet over de standtijd. Waar ik wel super tevreden over ben, en VELEN met mij op carclean.nl, is de wax van Collinite, en dan met name de Collinite 915 (http://www.carclean.nl/product/Collinit ... 915_100812). Dit zijn nog maar een paar reviews, op het forum zijn er veel meer lovende verhalen over te lezen. Maar zoals gezegd is, dun aanbrengen met een applicator pad, curen (drogen, ik doe meestal 8 a 10 minuten) en dan goed uitpoetsen met een microfiber. Super resultaat, en erg lang plezier ervan.

29 apr 2013 14:53
Profiel
PorscheForum Rakker
ik zou de auto niet af kleien als je niet gaat polijsten, klei geeft nl krassen!
ik ga verder geen reclame maken over mijn carclean bedrijf 8) , maar je kan je auto in de wax zetten maar zonder polijsten zal dit toch minder lang blijven zitten!

Suc6!!

29 apr 2013 15:33
Profiel
PorscheForum Rakker
@ Johannvb; ik gebruik zelf ook veelvuldig Zymöl en ze hebben inderdaad goede producten.

@ Pacoloco; de write up was gratis, ik wil daar verder geen geld voor. :mrgreen:
Het mooie is eens van die spons af te raken, daar veroorzaak je vaak meer schade mee, alsdat je goed doet.
Schaf gewoon eens alle spullen aan voor zo'n twee emmer was methode, dat zal je mooie Porsche ongetwijfeld verdienen.
En mocht je bij me in de buurt wonen, dan kan je altijd eens langsfietsen als ik met een auto bezig ben.
Je kan dan gewoon spullen van mij voor je eigen auto gebruiken, waarbij ik je dan wel wil begeleiden in het gebruik ervan.
Ik hoef daar verder niets voor, alleen een bijdrage in gebruikte materialen (zoals de wax e.d.).
Dat geldt overigens voor iedereen hier die in mijn buurt woont.

@ DennisvdB; Collinite heeft inderdaad zeer goede wassen, zeker m.b.t. de prijs kwaliteit verhouding.
Zelf gebruik ik de 845 insulator wax met grote tevredenheid op boten, hieronder een voorbeeldje van een 30 jaar oude en 10 meter lange zeilboot die ik ermee heb gedaan (het polijsten ervan was een behoorlijke job);

Afbeelding

http://autodetailing.nl/forum/showthrea ... che-detail

En voor diverse andere details van mij; http://autodetailing.nl/forum/showthrea ... jn-Details

Sanderk schreef:
ik zou de auto niet af kleien als je niet gaat polijsten, klei geeft nl krassen!

Oneens, ik heb al tig keren auto's gekleid en slechts één keer last van marring gehad en dat was dan ook nog eens bij het testen van een vrij aggressieve klei.
Een klei is bedoeld om vervuiling te verwijderen die je niet kan wegkrijgen met wassen, een goede uitleg hierover kan je alhier vinden; http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... php?t=4829
Of deze aanwezig is, is simpelweg te constateren door na de wagen gewassen te hebben, met je hand in een broodzakje over de lak heen te gaan.
Voelt de lak perfect glad aan, dan hoef je niet te kleien, voel je vervuiling dan kan je het beste wel kleien.
Tijdens het kleien is het belangrijk om zoveel mogelijk glijmiddel te gebruiken en regelmatig de vervuilde kant naar binnen te vouwen zodat je weer schone klei tot je beschikking hebt. Laat je het stuk klei waarmee je bezig bent vallen, dan moet die gelijk de prullenbak in.
Alleen al na het kleien kan je lak er een stuk beter uitzien.
Wel is het raadzaam om eerst op een stuk plaatwerk uit het zicht te controleren of de klei geen marring veroorzaakt en indien dit het geval is of je deze dan wel weer kan verwijderen met de prewaxcleaner. Ik ben dit vergeten te vermelden in mijn oorspronkelijk verhaal en zal dit nog even toevoegen.

29 apr 2013 17:09
Profiel
M140i
Sanderk schreef:

Oneens. Ik krijg nooit krassen bij het kleien.

Sanderk schreef:
je kan je auto in de wax zetten maar zonder polijsten zal dit toch minder lang blijven zitten!

Dit vind ik een opmerkelijke uitspraak. Waarom blijft de wax minder lang zitten als je niet polijst? :scratch:

29 apr 2013 18:41
Profiel
PorscheForum Rakker
komt waarschijnlijk omdat jullie consumenten clay gebruiken, wij gebruiken professionele clay en hier komen toch ech wel lichte krasjes van,
maja maakt ook niet uit mensen blijft lekker hobbyen :D

29 apr 2013 18:55
Profiel
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
erwin996 schreef:
Sanderk schreef:

Ook consumentenklei geeft hele fijne krasjes (marring) die overigens eenvoudig weg te poetsen zijn.

29 apr 2013 19:01
Profiel
Welles nietus. He een poetsdraadje. Heb je nou je zin Johan :mrgreen:

29 apr 2013 19:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Franz schreef:
erwin996 schreef:
Sanderk schreef:

Ook consumentenklei geeft hele fijne krasjes (marring) die overigens eenvoudig weg te poetsen zijn.

klopt! alleen me wax tril je ze in, en maskeer je de boel :D

29 apr 2013 19:07
Profiel
PorscheForum Rakker
bully schreef:

zou misschien wel is goed zijn :mrgreen:

29 apr 2013 19:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Sanderk schreef:
komt waarschijnlijk omdat jullie consumenten clay gebruiken, wij gebruiken professionele clay en hier komen toch ech wel lichte krasjes van,

Welke klei gebruik je dan?
Ik heb met zowel de Megs als Dodojuice klei nog nooit last van marring gehad.

En zoals Erwin al zegt; zal een was geen kortere standtijd hebben als je niet hebt gepolijst.
Een was zal alleen een kortere standtijd hebben, als je de lak vooraf niet goed gereinigd hebt.

Sanderk schreef:

Sorry, die snap ik even niet. :?

29 apr 2013 19:13
Profiel
PorscheForum Rakker
't Gooi
bully schreef:

Yep Bully, briljant! Het leeft nog! Ik hoef niet 3 jaar terug in de tijd! Ben dol op dit soort discussies. Toont de bevlogenheid en passie van porscheliefhebbers! Perfectionisme ten top!

29 apr 2013 19:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Frans D schreef:
Sanderk schreef:

Welke klei gebruik je dan?
Ik heb met zowel de Megs als Dodojuice klei nog nooit last van marring gehad.

En zoals Erwin al zegt; zal een was geen kortere standtijd hebben als je niet hebt gepolijst.
Een was zal alleen een kortere standtijd hebben, als je de lak vooraf niet goed gereinigd hebt.

Sanderk schreef:

Sorry, die snap ik even niet. :?

Wij gebruiken clay van koch, wij gebruiken ook een hele grove clay omdat wij toch polijsten als er een auto bij ons binnen komt voor een behandeling.
jOver de standtijd van een wax is het zeker bepalend of je polijst of niet, en idd goed ontvetten.

Dan over jou laatste vraag, als je wax over de krasjes heen doet maskeer je de krassen, als je wax eraf gaat zullen die krasjes ook weer zichtbaar worden.

Wij gebruiken uberhaupt geen spullen die voor de comsument in de handel te verkrijgen, dit is te verdund voor ons :D

ik ga ook niet verder meer hier over op dit topic want het gat tenslotte over een wax toch :lol:

29 apr 2013 19:33
Profiel
PorscheForum Rakker
wij detailen toch heel anders als de hobby datailer dat zal doen :mrgreen:

29 apr 2013 19:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Dat ligt eraan hoe hoog die hobby detailer de lat ligt. :wink:
Zelf gebruik ik uitsluitend professionele polijstmachines (Flex en Festool) en producten.

Verder heb je met het klei verhaal waarschijnlijk over het hoofd gezien, dat ik een milde klei aanbeveel i.p.v. een groffe klei waarbij je zo goed als verzekerd bent van marring.

Met een gewone wax zal je geen swirls kunnen maskeren, dit lukt eigenlijk alleen maar met een LSP (Last Step Product) met filler of in combinatie met een glaze met fillers.

De vraagsteller, vermeld dat hij graag wil weten wat de beste manier is om zijn auto in de was te zetten.
Vandaar dat ik het verhaal wat heb uitgebreid, omdat een goede voorbereiding daar ook deel van uitmaakt.

29 apr 2013 19:57
Profiel
PorscheForum Rakker
ik hb idd niet gezien.. en idd maskeer je geen hologrammen of banen nee, dan zal je idd antihologrampasta moeten gebruiken zoals jij zegt een last step product.
Dat een hobby datailer misschien de lat hoog legt is alleen maar goed! alleen beschikt deze over niet de spullen waar wij overbeschikking :wink:
al wil ik niet zeggen dat professionele bedrijven allemaal even goed zijn, soms is de hobby detailer wel beter als sommige van van con-collega's :mrgreen:

29 apr 2013 20:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Hallo Sander.

Een anti-hologram pasta zoals jij gebruikt, is een fijn polijstmiddel.
Een LSP is een wax, een sealant, een coating etc.
Het is dus simpelweg gezegd de uiteindelijke bescherming (de laatste stap).
Over het algemeen zal echter eerder een glaze of prewaxcleaner meer fillers bevatten als een LSP.

Overigens weet ik meer als genoeg pro-detailers die dezelfde polijstmiddelen en waxen gebruiken alsdat ik doe.
In veel gevallen zal de enige scheidingslijn zijn; dat de één bedrijfsmatig bezig is en de ander hobbymatig.

mvg Frans

29 apr 2013 21:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik zeg toch ook niet dat het geen polijstpasta is of wel?
Kijk jij gebruikt van die woorden die ze op een forum gebruiken, wij noemen het gewoon bij de naam... Want als ik al die termen tegen de klant moet zeggen ben ik een halve dag bezig! Maar geniet van de hobby ;-)
En als je goed kan polijsten heb je geen fillers etc nodig

29 apr 2013 21:47
Profiel
PorscheForum Rakker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
DennisvdB schreef:
De Meg's NXT wax ben ik niet te spreken over, vooral niet over de standtijd.

Ben juist zeer tevreden over de Meg's NXT tech wax 2.0 (nu 25 euro voor een halve liter)....maar ik kom van Valma, dus weinig referentie. Zal allemaal wel kwaliteit naar de prijs zijn...

Sluit me verder aan bij Ewout; het rijden kan ook erg leuk zijn 8)

30 apr 2013 8:45
Profiel ICQ 
M140i
sebastian schreef:
Ben juist zeer tevreden over de Meg's NXT tech wax 2.0 (nu 25 euro voor een halve liter)....maar ik kom van Valma, dus weinig referentie.

Ik ben er ook zeer tevreden over. En ik kom van Swissvax, 3M, Poorboy's World (Natty's paste wax), Chemical Guys (Pete's 53), Liquid Glass en Wolfgang... Meg's NXT tech wax 2.0 is gewoon een prima product.

30 apr 2013 13:11
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende