Re: Workshop over problemen met watergekoelde boxermotoren
Deze topic wekte toch wel zodanig mijn interesse in waar nu exact de problemen liggen en hoe ze ontstaan; dat ik maar eens een zoektocht op het internet ben gaan doen.
Als eerste kwam ik langs wat oppervlakkige informatie, maar dat bevredigde mijn nieuwsgierigheid niet echt.
Na wat langer doorzoeken kwam ik een zeer uitgebreid en diepgaand technisch artikel tegen van de firma Hartech.
Zij gaan daarin vrij diep op de materie in en laten al hun bevindingen en tevens de oplossingen zien.
Het betreffende arikel is het vierde document op de navolgende pagina;
http://www.hartech.org/porsche_996_997_ ... guide.htmlVoor degenen die wat minder in het Engels zijn onderlegd, of gewoonweg geen zin hebben zoveel tekst door te nemen heb ik een samenvatting gemaakt van de belangrijkste punten;
- De cilinder zelf bestaat uit deels alluminium en deels uit een lokasil cilinderbus die al tijdens het gietproces van het onderblok aangebracht is.
- Uit onderzoek is gebleken dat de cilinder ovaal vervormt, wanneer de lokasil bus geen genoeg ondersteuning heeft van het alluminium cilinder gedeelte, oftewel wanneer de totale wanddikte te dun is in verhouding met de interne cilinderdiameter.
De cilinders zijn voor het grootste gedeelte vrijstaand (alleen aan de onderzijde niet) en hebben verder geen steun om deze vervorming op te vangen.
- De cilinder wordt ovaal aan de kant waar hij het meeste te voorduren heeft en dat is waar de zuiger het hardst door de drijfstang tegen de cilinderwand wordt gedrukt tijdens de explosieslag.
De schrijver van het artikel heeft metingen uitgevoerd m.b.t. de cilinderwanddikte en ovaalheid waar het volgende uit naar voren kwam;
- De Boxster 2.5 en 2.7 (heeft een langere slag) hebben een een cilinderboring van 85.5mm en een cilinderwanddikte van 8mm waarvan 5.25mm aan alluminium en 2.75mm aan lokasil.
Bij deze cilinders is slechts bij hoge kilometerstanden een minimale ovaalheid gemeten en deze zijn dus over het algemeen in orde.
- De Boxster 3.2 heeft een cilinderboring van 93mm en een cilinderwanddikte van 8.75mm waarvan 6mm aan alluminium en 2.75mm aan lokasil.
Bij deze cilinders is tevens slechts bij hoge kilometerstanden een minimale ovaalheid gemeten en deze zijn dus over het algemeen ook in orde.
- De 911 3.4 en 3.6 (heeft een langere slag) hebben een een cilinderboring van 96mm en een cilinderwanddikte van 7.5mm waarvan 4.75mm aan alluminium en 2.75mm aan lokasil.
Elke nagemeten cilinder van een 3.4 motor (en dat waren er veel aldus de schrijver) had een ovaalheid van + 0.1mm bij +/- 90.000 km tot 0.175mm bij +/- 128.000 km. De onderschrijving dat het hier om vervorming gaat en niet om slijtage was dat de cilinder op het smalste deel van het ovaal 0.075mm smaller als een nieuwe cilinder is en dat dit verschil naar onderen toe afnam (waar de cilinder wordt ondersteund.
Porsche heeft de buitendiameter van de cilinders wel vergroot bij de overstap van de 2.5 en 2.7 naar de 3.2 liter Boxster motor om voldoende wanddikte te behouden, maar heeft dit verzuimt te doen bij de overstap van de 3.2 naar de 3.4 motoren. De buitenzijde van die cilinders hebben dezelfde maat (zelfde mal gebruikt) waar door de grotere boring de totale wanddikte minder is geworden.
Door de verminderde wanddikte ontstaat er ovaalheid en kan tevens de lokasil bus door extra metaalstres scheuren. Het overgebleven alluminium cilinderdeel is bij zo'n scheur in het lokasil niet dik genoeg om de druk binnen de cilinder zelfstandig op te vangen en raakt dus meestal ook beschadigd.
Affijn tot zover de oorzaak, nu over tot de oplossingen (van Hartech in dit geval);
- In het geval van een behoorlijke schade aan een cilinder, wordt de oude cilinder eruit gefreesd en een nieuwe cilinderbus voorzien van een nikasil coating geplaatst.
Welk principe ook gebruikt wordt bij de 911 3.2 Carrera, 964, 993, 996 Turbo, 996 GT3, 997 Turbo cilinders.
- In het geval van ovaalheid, is er een methode ontwikkeld om de clinders weer rond te krijgen. Om het weer ovaal raken op te vangen, worden er aan de bovenzijde van de cilinders ondersteuningsringen geplaatst welke in direct contact staan met de buitenzijde van het onderblok, voor de nodige extra ondersteuning.
Er kan gekozen worden voor alleen het plaatsen van de ondersteuningsringen om de ovaalheid niet te doen toe laten nemen, of eerder genoemde combinatie.
- Heeft het blok heel erg veel schade, dan is het financieel gezien beter een nieuw onderblok of een goed gebruikt blok te nemen met ondersteuningsringen.
Affijn een heel verhaal, maar altijd nog korter als het betreffende document en ik hoop dat jullie er wat aan hebben.