Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 1:53



Antwoord op onderwerp  [ 1219 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 49  Volgende
Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
@Ewout: Ik vind het ook niet terecht dat eigenaren van een auto met Energielabel A jaarlijks een onbeperkt aantal kilometers mag afleggen zonder MRB te hoeven betalen terwijl ze net als iedere andere auto gebruik maken van het wegennet.
_________________________________________
Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.


30 apr 2013 10:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
@Steef: :thumleft:
_________________________________________
Wederom op zoek naar ......


30 apr 2013 10:03
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
Die vrijstelling was een stimuleringsmaatregel, en zodra het doel bereikt is wordt het afgeschaft, per 1 januari 2014 dus
_________________________________________
Wederom op zoek naar ......


30 apr 2013 10:06
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 964 C2.
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
ralf996 schreef:
Die vrijstelling was een stimuleringsmaatregel, en zodra het doel bereikt is wordt het afgeschaft, per 1 januari 2014 dus


Heel mooi, dus ook hypotheekrenteaftrek, lagere bijtellingen etc. etc.

Wat minder stimuleren zal ervoor zorgen dat we weer meer eigenverantwoordelijkheid gaan nemen. Wil je een huis kopen, moet je sparen. Wil je een porsche, moet je sparen. Als sociaal mens zorgen we voor de zwakkeren die er werkelijk niets aan kunnen doen, dus daarvor dragen we wat af.
MRB Op gewicht betalen is helemaal niet zo verkeerd, of per gereden kilometer, of zoals bij een aantal van onze buurlanden gewoon betalen als je uberhaubt op de weg rijdt, en het daarbij niet uitmaakt waar je vandaan komt..

Er kan zoveel, het is maar net wat ze beslissen. Dus dat is erg onzeker allemaal. Van een ding ben je wel zeker, en dat is jou eigen verantwoordelijkheid. Niet miepen maar handelen en consequentie van een eigen keuze accepteren.

Roeptoeteren, klagen en voornemens maken hebben geen zin als je geen aktie en verantoordelijkheid neemt.
_________________________________________
Soms komen dromen uit. Moet je er wel wat voor doen.


30 apr 2013 10:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 C2 1992
Amstelveen
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
Waar slaat dat nou weer op?!
Wie zegt dat je je verantwoordelijkheid niet neemt als 1 van de partijen ongevraagd de spelregels (wetgeving) verandert?
:scratch:
_________________________________________
"Il mattino ha l' oro in bocca"


30 apr 2013 11:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
Ik zou er geen problemen mee hebben als men de wegenbelasting afschaft en dit in de prijs van de benzine verwerkt. Mag men dan in heel europa invoeren.
Dan betaal je naar gebruik.


30 apr 2013 11:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 964 C2.
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
turbocruiser schreef:
Waar slaat dat nou weer op?!
Wie zegt dat je je verantwoordelijkheid niet neemt als 1 van de partijen ongevraagd de spelregels (wetgeving) verandert?
:scratch:

Dat is inderdaad een naar ding! Maar ook dan kun je een keuze maken... :idea:
_________________________________________
Soms komen dromen uit. Moet je er wel wat voor doen.


30 apr 2013 11:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
lada
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
Heel mooi, al die filosofische uitingen van sommigen, maar de bottom line is gewoon dat er extra belasting geheven moest worden.
Niet voor niets was het bedrag bekend dat de maatregel het departement moest gaan opleveren.
Ik heb niets gehoord/gelezen over CO reductie of verkeersveiligheid en dergelijke, alleen wat het aan belasting moest gaan opleveren voor onze overheid.

Daar doen open deur -filosofische redevoeringen niets aan af, het is simpelweg een belastingverhoging. Eh, ombuiging zoals dat zo mooi door Rutte genoemd wordt. Bah.


30 apr 2013 11:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
Ik heb er zelf weinig geloof in dat ze de beoogde bedragen binnen gaan halen.
Het enige wat ze hiermee doen door het zonder een bepaalde overgangsregeling uit te voeren; is mensen in financiële moeilijkheden brengen.

Ik zit veel op de weg en kom buiten het zomerseizoen, bar weinig oldtimers tegen (bijna geen enkele).

Als ze het daadwerkelijk uit het oogpunt willen doen van zowel milieu alsdat het ze dwars zitten, dat mensen hun oldtimer als daily driver gebruiken, dan zijn er ook andere oplossingen te bedenken.

Bijvoorbeeld door een standaard tarief aan te bieden, waarvoor een oldtimer langs de weg geparkeerd mag worden.
En vervolgens een systeem waarbij je bundels rijdagen kunt aanschaffen.
Maak vervolgens software voor op de pc en een app voor de smartphones, waarmee gemeld kan worden dat er vandaag gereden wordt, een boetesysteem als je gepakt wordt zonder dat je een melding hebt gedaan en klaar ben je.

Ik had al geen moeite met het bestaande systeem, maar als je wat invoerd dan moet je niet zomaar gelijk iemand met een hamer op zijn hoofd slaan.
Dat zou hetzelfde zijn, alsdat ze zouden zeggen; met ingang van volgende week stoppen we met de hypotheekrente aftrek.


30 apr 2013 11:45
Profiel
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
Frans D schreef:

.... een standaard tarief aan te bieden, waarvoor een oldtimer langs de weg geparkeerd mag worden.
En vervolgens een systeem waarbij je bundels rijdagen kunt aanschaffen.
Maak vervolgens software voor op de pc en een app voor de smartphones, waarmee gemeld kan worden dat er vandaag gereden wordt, een boetesysteem als je gepakt wordt zonder dat je een melding hebt gedaan en klaar ben je.
...
.

Lijkt mij een prima oplossing alleen is er wel een systeem nodig om dit operationeel te krijgen maar het zou een prima pilot zijn voor toekomstig rekening rijden. Ook voor de digibeet zou je een inbel nummer moeten bieden of keuze zonder maar dan gewoon de volle mep betalen.


30 apr 2013 12:01
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
@Frans D: het gaat ook niet om de "echte" oldtimers, maar om die afgeragde mercedessen waar onderhand gehele delen van onze bevolking in rondrijden. Die vrijstelling is destijds ingevoerd om de "echte" oldtimers te ontzien vanwege de minieme kilometers die ermee gereden werden. Ik ken genoeg mensen die met bijv. een 190d belastingvrij rondrijden (als dagelijks vervoer). Ik vind het heel goed dat ze deze maatregel nu invoeren, dan blijft het in ieder geval het doel bereiken waarvoor het beoogd is. Mensen die roepen dat ze hun auto gaan verkopen vanwege dat ene tientje per maand zijn imho geen echte liefhebbers, want waar hebben we het over? (en als ze die 10 euro niet op die auto hadden gepakt, was je m ergens anders wel kwijt geweest).
_________________________________________
Wederom op zoek naar ......


30 apr 2013 12:12
Profiel Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
ralf996 schreef:
maar om die afgeragde mercedessen waar onderhand gehele delen van onze bevolking in rondrijden. ... Ik ken genoeg mensen die met bijv. een 190d belastingvrij rondrijden (als dagelijks vervoer)

Dat vraag ik me dus serieus af. Dat wordt door de politiek geroepen. Er zullen er best een stel zijn, maar of het er zoveel zijn? Ik ken bijv helemaal niemand die dat doet. Ik denk dat het er een keer een paar duizend zijn, als het dat al is. Symptoombestrijding.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


30 apr 2013 12:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
Mijn zus rijdt in zo'n ding rond, enkele collega studenten ook, en hier in mijn woonplaats kan je in bepaalde wijken het gehele mercedes gamma voorbij zien komen (de oldtimers wel te verstaan)
_________________________________________
Wederom op zoek naar ......


30 apr 2013 12:27
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
Ik maak er een sport van om tijdens mijn fietsritje naar de zaak de Benzen te tellen en geloof me maar, het zijn er veel....


30 apr 2013 12:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
horn schreef:
ralf996 schreef:
maar om die afgeragde mercedessen waar onderhand gehele delen van onze bevolking in rondrijden. ... Ik ken genoeg mensen die met bijv. een 190d belastingvrij rondrijden (als dagelijks vervoer)

Dat vraag ik me dus serieus af. Dat wordt door de politiek geroepen. Er zlen er best een stel zijn, maar of het er zoveel zijn? Ik ken bijv helemaal niemand die dat doet. Ik denk dat het er een keer een paar duizend zijn, als het dat al is. Symptoombestrijding.

+1
Die oude Benzen zijn wel ontzettend populair onder de Turken hier in Nederland maar dat heeft er meer mee te maken dat die Benzen onverslijtbaar, comfortabel en voor de meeste Turken een statussymbool is. Dat over een aantal Benzen geen MRB betaald hoeft te worden is dan mooi meegenomen.
_________________________________________
Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.


30 apr 2013 12:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
@Ralf: Ik ben me daarvan bewust, vandaar dan ook dat daily driver gedeelte in mijn bericht.

Dat gebeurt echter al sinds jaar en dag, de Mercedessen hebben simpelweg de positie van de oude Volvo amazones e.d. ingenomen.
Het nadeel is dat door de jaren heen van bepaalde merken de bouwkwaliteit en levensduur zodanig is toegenomen, dat ze nu in veel grotere aantallen zijn overgebleven.
Echter weer niet in zodanige aantallen, dat ik ze daadwerkelijk iedere dag tegenkom en ze het straatbeeld overheersen.
En als ze rondrijden dan zal het meer in de stad zijn, want op de snelweg kom ik ze nagenoeg niet tegen.

In het geval van een diesel of een wagen op gas gaat het helaas niet om een tientje per maand, maar om veel grotere bedragen.
En bij mij gaat het er niet eens om ofdat mensen gebruik (de liefhebber) of misbruik (lowbudget rijder) hebben gemaakt van de regeling, maar gewoonweg dat ze mensen in financiële problemen hiermee brengen.

Stel je bent liefhebber met een beperkt budget en je hebt een wagen aangeschaft uit de klasse die nu zwaar wordt getroffen.
In het geval van een liefhebber, dan is er vaak veel geld in zo'n auto gestoken.
In één klap wordt het rijden van zo'n auto voor die liefhebber onbetaalbaar, plus dat er ook nog eens behoorlijk waardevermindering van het voertuig zelf heeft plaatsgevonden.
Met de mensen die in een oude walmende bak rijden, waar nooit wat aan gedaan wordt en die als enige oogpunt hebben zo goedkoop mogelijk rond te rijden, heb ik niet zo'n medelijden.
Deze mensen hebben echter al zo min mogelijk uitgegeven en zullen dan ook het minst hard worden getroffen als ze hem op de export zetten, of naar de sloop brengen.
Een echte liefhebber wordt echter onevenredig hard getroffen en met die mensen heb ik wel te doen.

Met zo'n constructie als ik voorstel hadden die liefhebbers wel moeten betalen, maar waren dan veel minder hard getroffen.
De misbruiker had wel een probleem gehad, want in die rijdagen bundel zit dan uiteraard geen bundel dat je het hele jaar kan rijden.
Dat zou wel kunnen, maar dan gewoon tegen de volle mep, net als een niet oldtimer rijder.

Je zou dan eventueel ook nog kunnen denken aan een voertuig leeftijdsgerelateerde korting op die bundels.


30 apr 2013 12:43
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
ralf996 schreef:
Mijn zus rijdt in zo'n ding rond

ik ook. 2000-2500 km/jr... Ik weet wel dat er relatief veel Benzen rondrijden, maar het gros van de Benzen waar 'de turken' in rondrijden is nog niet belastingvrij. Ik weet wel dat er veel Benzen rondrijden, maar ik geloof niet dat het de impact van de aanpassing van de belastingvrije regels zo groot zijn.

Frans D - klinkt rechtvaardig.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


30 apr 2013 12:50
Profiel
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
Robbe schreef:
Daar doen open deur -filosofische redevoeringen niets aan af, het is simpelweg een belastingverhoging. Eh, ombuiging zoals dat zo mooi door Rutte genoemd wordt. Bah.


Tja, kun je vervelend vinden, maar we kosten met zijn allen heel veel geld. Ook de coma zuipers e.d. moeten verzorgd worden. Of de inzet van een trauma helicopter voor 1 persoon. Moet je eens nagaan hoeveel meer je met dat geld zou kunnen doen. Kwestie van wat meer doelmatigheid in de gang van zaken en minder emotie. En meer van de opzettelijke veroorzaker betaalt natuurlijk.


30 apr 2013 13:12
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
Frans D schreef:
@Ralf: Ik ben me daarvan bewust, vandaar dan ook dat daily driver gedeelte in mijn bericht.

Dat gebeurt echter al sinds jaar en dag, de Mercedessen hebben simpelweg de positie van de oude Volvo amazones e.d. ingenomen.
Het nadeel is dat door de jaren heen van bepaalde merken de bouwkwaliteit en levensduur zodanig is toegenomen, dat ze nu in veel grotere aantallen zijn overgebleven.
Echter weer niet in zodanige aantallen, dat ik ze daadwerkelijk iedere dag tegenkom en ze het straatbeeld overheersen.
En als ze rondrijden dan zal het meer in de stad zijn, want op de snelweg kom ik ze nagenoeg niet tegen.

In het geval van een diesel of een wagen op gas gaat het helaas niet om een tientje per maand, maar om veel grotere bedragen.
En bij mij gaat het er niet eens om ofdat mensen gebruik (de liefhebber) of misbruik (lowbudget rijder) hebben gemaakt van de regeling, maar gewoonweg dat ze mensen in financiële problemen hiermee brengen.

Stel je bent liefhebber met een beperkt budget en je hebt een wagen aangeschaft uit de klasse die nu zwaar wordt getroffen.
In het geval van een liefhebber, dan is er vaak veel geld in zo'n auto gestoken.
In één klap wordt het rijden van zo'n auto voor die liefhebber onbetaalbaar, plus dat er ook nog eens behoorlijk waardevermindering van het voertuig zelf heeft plaatsgevonden.
Met de mensen die in een oude walmende bak rijden, waar nooit wat aan gedaan wordt en die als enige oogpunt hebben zo goedkoop mogelijk rond te rijden, heb ik niet zo'n medelijden.
Deze mensen hebben echter al zo min mogelijk uitgegeven en zullen dan ook het minst hard worden getroffen als ze hem op de export zetten, of naar de sloop brengen.
Een echte liefhebber wordt echter onevenredig hard getroffen en met die mensen heb ik wel te doen.

Met zo'n constructie als ik voorstel hadden die liefhebbers wel moeten betalen, maar waren dan veel minder hard getroffen.
De misbruiker had wel een probleem gehad, want in die rijdagen bundel zit dan uiteraard geen bundel dat je het hele jaar kan rijden.
Dat zou wel kunnen, maar dan gewoon tegen de volle mep, net als een niet oldtimer rijder.

Je zou dan eventueel ook nog kunnen denken aan een voertuig leeftijdsgerelateerde korting op die bundels.


Man man man, even met gestrekt been erin hoor: Wat een gehuil steeds dat het onbetaalbaar wordt! 120e als maximaal tarief, dus voor veel mensen minder. Ik begrijp nog niet goed of dit het kwartaal tarief is en dat het jaartarief dan max 480e is. In ieder geval 120 of 480euro; dat is niks man! Dan tank je gewoon 2x minder. Of verwissel je banden eens bij 2mm profiel in plaats van 3mm. Eet een week lang spaghetti met ketchup..... Als je die 480e niet kan lappen en het typ bent wat elke keer maar 20e tankt omdat het anders te duur is, dan was het sowieso wellicht te hoog gegrepen.

Ondertussen zorgt de regeling er wel mooi voor dat de dailydrivers gepakt worden. En het maakt niks uit of je dailydriver bent omdat je goedkoop wil of omdat je liefhebber bent, maar waarom denk je dat je het recht zou mogen hebben niks te betalen. Soms als ik in de dagelijkse file in zo'n bejaarde roetwalm sta, dan baal ik als ik mij herinner dat ik 1400e wegenbelasting betaal en die ander niet, terwijl hij er ook elke dag staat. (En nu niet de wegenbelastingloze muesli-wagens erbij halen, dat was zoals genoemd stimuleringsmaatregel en die wordt ook geschrapt: op het muesli-forum is nu waarschijnlijk zelfde huiltopic over: "ik moet nu voor mijn 0.8bluegreenefficientdynamichybrid belasting betalen")

Enige aanmerking is dat het raar is dat diesel niet als klassieker gereden kan worden met de verplichte winterschorsing. Maar goed hoe groot is de liefhebbersgroep met diesels? Dat zijn G-klasses en LaRo's. Als je liefhebber bent van Benzen heb je wel benzine uitvoering :twisted: . Het is hier boven al genoemd, maar gratis een auto op straat hebben hoort er niet meer bij. Bij elke wet zijn er winner en loosers, maar ik denk dat de klassiekerliefhebber hier goede deal heeft.

En al die andere voorstellen over Apps etc: elke wet moet gehandhaafd worden en dus ook uitvoerbaar zijn. Voordat je het weet zitten we weer met falende GPS kastjes a la rekeningrijden. In het westen van NL stikt het van de kentekenregistratie systemen, dus daar kan je nu makkelijk de illegaal doorrijders pakken in de winter. Dan kan je in 1x 1 groep op geschorst zetten. Denk je echt dat onze overheid een systeem kan implementeren met Apps met individuele behandeling dat goed gaat werken? Ze vergeten zelfs de zomertijd bij te stellen op de trajectcontrole! Maar hypothetisch: Dan stuur jij berichtje met die App, jij rijdt weg van huis de ring van R-dam op. Die trajectcontrole schrijft meteen een boete uit wegens lag in het systeem. En jij kan weken later weer beroep aan aantekenen, en je krijgt dan vast wel gelijk, maar t kost je weer een hoop gezeik. (Als je in Bourtange woont kan je denk ik sowieso lekker doorrijden winters met je klassieker onder de nieuwe regeling, pakkans nul punt nul)

Tis altijd jammer als je eerst iets gratis had en je nu wat moet betalen, maar ja de assurantiebelasting is ook al gestegen. Daar moeten we het dan ook maar even over hebben.

Prettige koninginnedag trouwens :D :thumleft:


30 apr 2013 14:49
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
jeff_911 schreef:
Als je die 480e niet kan lappen en het typ bent wat elke keer maar 20e tankt omdat het anders te duur is, dan was het sowieso wellicht te hoog gegrepen.

argument dat bij veel wijzigingen wordt toegepast. er zijn mensen voor wie die 480e nou net de grens is voor wel of geen auto.

begrijp je strekking wel, maar erger me erg aan al die maatregelen die weer teruggedraaid worden omdat er ofwel geen meerderheid voor gevonden wordt ofwel eea niet zo goed doorgerekend is en het niet blijkt te kloppen. dat gejojo veroorzaakt een hoop onrust en ellende. reken iets goed door, beslis en voer door. neem het huilen voor lief en blijf bij je standpunt. dat geneuzel nu... :bang:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


30 apr 2013 15:00
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
Wat ik hoogst onrechtvaardig vindt is dat de overgangsregel alleen geldt voor wat per 1-1-2014 25+ is. Ik mag voor mijn Cecotto uit 1989 waar ik max 1500km per jaar mee rijdt, waarvan ook nog een deel op het circuit en in het buitenland gewoon blijven betalen tot hij 40 jaar oud is.


30 apr 2013 15:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
Heerlijk topic dit. Leuk leesvoer. :thumleft:
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


30 apr 2013 15:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
@ Jeff; even goed lezen het gaat in dat deel niet over benzinerijders, ik heb het over de diesel en lpg voertuigen zoals een stukje boven hetgeen wat je dik hebt gedrukt in mijn tekst valt te lezen.

Citaat:
Stel je bent liefhebber met een beperkt budget en je hebt een wagen aangeschaft uit de klasse die nu zwaar wordt getroffen.


Deze worden wel degelijk hard aangepakt, want die gaan van niets naar het volle tarief.

En wat die onmogelijkheid van de app betreft, we worden er tegenwoordig bijna toe gedwongen door de overheid om alles via het internet te doen (belastingaangifte e.d.).
Dus het lijkt me niet echt een onmogelijkheid.

Zelf heb ik overigens geen oldtimer, maar kan ze wel op prijs stellen.


30 apr 2013 15:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
horn schreef:
jeff_911 schreef:
Als je die 480e niet kan lappen en het typ bent wat elke keer maar 20e tankt omdat het anders te duur is, dan was het sowieso wellicht te hoog gegrepen.

argument dat bij veel wijzigingen wordt toegepast. er zijn mensen voor wie die 480e nou net de grens is voor wel of geen auto.

begrijp je strekking wel, maar erger me erg aan al die maatregelen die weer teruggedraaid worden omdat er ofwel geen meerderheid voor gevonden wordt ofwel eea niet zo goed doorgerekend is en het niet blijkt te kloppen. dat gejojo veroorzaakt een hoop onrust en ellende. reken iets goed door, beslis en voer door. neem het huilen voor lief en blijf bij je standpunt. dat geneuzel nu... :bang:

Dat gejojo is typisch voor de huidige NL-politiek, denk nog even aan het zorgdebat, hypotheekrente aftrek, verhogen huren sociale sector, etc. En dat is nog een discussie ansich. Maar ik bedoelde met goede deal: afgezet tegen initiële plan om de hele vrijstelling maar te schrappen.

Citaat:
argument dat bij veel wijzigingen wordt toegepast. er zijn mensen voor wie die 480e nou net de grens is voor wel of geen auto.
True. Maar maakt dat uit? Bij elke wet zitten mensen ergens op een grens. Maar in dit specifieke geval van klassiekers: als die 480e net je grens is, dan moet je wellicht andere mobiliteitsoplossing zoeken. Smart roadster: net zo praktisch, 23e belasting de maand, verzekering en gebruik super laag. Of fiets, trein. Er is nu ook uberhaupt al hele grote groep die geen auto kan betalen, vergeet dat niet.

En als je eerste reactie is: ik ben een liefhebber, het gaat me niet om mobiliteitsoplossing! Dan is dus gewoon helaas pindakaas! Men heeft nu niet eenmaal niet het recht om een dure hobby te hebben. Klassiekers, sportmotoren, choppers, grachtensloepen, wintersport en weet ik veel wat, dat zijn voor veel mensen verworven rijkdom, maar je hebt er geen recht op.

frankv schreef:
Wat ik hoogst onrechtvaardig vindt is dat de overgangsregel alleen geldt voor wat per 1-1-2014 25+ is. Ik mag voor mijn Cecotto uit 1989 waar ik max 1500km per jaar mee rijdt, waarvan ook nog een deel op het circuit en in het buitenland gewoon blijven betalen tot hij 40 jaar oud is.

Waarom? Dat is je keuze, is altijd al zo geweest. Je betaalt nu toch ook? Of vond je dat ook onterecht? Of verandert er magisch iets dat een auto van oud barrel naar klassieker transformeert als hij 25 wordt? Teven heb je opties om hem te schorsen, en op aanhanger naar dat circuit te karren. Of buitenlands kenteken te nemen. (Ook veel handiger met de terugreis als je hem crasht. Ik ging wel op de motor naar het circuit toe, voelde toch altijd anders als met de aanhanger.)

Maar het beste argument is toch: Waarom vind jij het rechtvaardig dat jij belasting vrijstelling zou krijgen. Terwijl iemand met nieuwe GT3 ,die misschien nog veel minder rijdt als jij, gewoon belasting moet betalen. De hele regeling is altijd al scheef geweest, het is natuurlijk onzin dat alle liefhebbers oude hobby auto's hebben. Ik denk dat er zelfs meer wegenbelasting plichtige hobby cabrio's zijn dan oldtimers. (Dat denk ik, heb ik niet gecheckt).

Frans D schreef:
@ Jeff; even goed lezen het gaat in dat deel niet over benzinerijders, ik heb het over de diesel en lpg voertuigen zoals een stukje boven hetgeen wat je dik hebt gedrukt in mijn tekst valt te lezen.

Citaat:
Stel je bent liefhebber met een beperkt budget en je hebt een wagen aangeschaft uit de klasse die nu zwaar wordt getroffen.

Deze worden wel degelijk hard aangepakt, want die gaan van niets naar het volle tarief.

En wat die onmogelijkheid van de app betreft, we worden er tegenwoordig bijna toe gedwongen door de overheid om alles via het internet te doen (belastingaangifte e.d.).
Dus het lijkt me niet echt een onmogelijkheid.

Zelf heb ik overigens geen oldtimer, maar kan ze wel op prijs stellen.

Die groep heeft dus pech. :twisted: Er is gewoon een grensverschuiving. Je hebt nu ook mensen die een klassieker willen, maar het niet kunnen betalen. Nu vallen de mensen, die voor deze regeling hem net konden aanschaffen, in de groep die het niet kunnen betalen.

ICT is apart verhaal, maar deze wet kan zo worden ingevoerd. IT plan uitrollen in de overheid is meer jarenplan. Daarom was bv dit jaar pas toegevoegd dat je aangifte was vooringevuld. Dat project loopt al jaren. Inprincipe betaal je liefst per gereden km, dan is met 4 auto's 30k rijden even duur als met 1 auto 30k rijden. Maar wil jij een GPS-tracker in je auto, en dat de overheid al je ritten opslaat (en hoe hard je rijdt)?

Heb zelf ook geen klassieker, kan ze ook waarderen en deze regeling beïnvloed nul of ik een wil of niet. Als liefhebber maak je vooral kosten aan je velgen laten opknappen, en ander werk om hem mooi op de weg te houden. Dan kan die 480e er wel bij.

Voordat mensen denken dat ik graag belasting betaal: ik vind het verschrikkelijk, vooral omdat er zo veel verspilt wordt. Maar ik hoor hier gewoon veel verongelijkt gehuil vanuit eigen perspectief zonder even te kijken naar het geheel. Beetje verongelijkt met de voetjes stampen omdat iemand je lollie afpakt.
:popcorn:


30 apr 2013 16:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
Ik vind het een beetje hard om zomaar te zeggen "die hebben pech".
Vooral in een tijd van crisis, mensen (lpg en dieselrijders) van het ene op het andere moment honderden zo niet duizenden euro's extra op jaarbasis voor te schotelen en hun oldtimer ernstig in waarde te laten dalen vind ik niet echt normaal.
En ik betaal zelf al voor zat dingen waar ik zelf geen profijt van heb, zoals hypotheekrente aftrek, kinderbijslag, huurtoeslag, etc. moeten we die dan ook maar allemaal schrappen?
Zelf ben ik van mening dat dit anders (tenminste geleidelijker) had gekund.


30 apr 2013 16:48
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 1219 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 49  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: henkie


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.