Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 11:46

Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Goed en slecht nieuws 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 C4 (90) ex 997 S (08), 996 C2C (01)
München
Bericht Goed en slecht nieuws
Geachte Porsche fanaten, (lufti rijders kunnen hier ophouden met lezen)

afgelopen zaterdag een klusje gedaan aan de 997. Het reinigen van de radiateurs van mijn 997s

Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding

Het slechte nieuws, de youtube instructievideo van de 996 die ik als voorbereiding had bekeken is waardeloos :-) Het goede nieuws, met een beetje hulp van het duitse 997 Porscheforum is t toch gelukt. Na grofwege een 2u sleutelen was de voorkant bevrijdt, daarna radiateurs schoongemaakt (waren na 5jr en 83K km eigenlijk nog nauwelijks vervuild) en de boel in een uurtje weer in elkaar geschroefd.

Conclusie, zelfs voor niet zo technisch aangelegde mensen uitstekend te doen (bij ons in de familie zijn we allemaal economen), ook zonder brug prima te doen (maar denk dat t met brug en de wielen eraf wel prettiger werkt).

gr. Pieter

06 mei 2013 9:07
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Goed en slecht nieuws
Leuk stukje tapijt :wink:

06 mei 2013 9:39
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
München
Dat is t speelkleed waarop Oma´s kleinkinderen altijd spelen (en ik hiervoor heb misbruikt)

06 mei 2013 9:41
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Pieter_996 schreef:
afgelopen zaterdag een klusje gedaan aan de 997. Het reinigen van de radiateurs van mijn 997s

Het slechte nieuws, de youtube instructievideo van de 996 die ik als voorbereiding had bekeken is waardeloos :-)

Dat had ik laatst ook, probeerde ik de achterwielophanging van mijn 993 te vervangen, maar er klopte echt niets van de instructievideo van de 964 die ik er over had bekeken, die was echt waardeloos! :bang: :mrgreen:

06 mei 2013 9:45
Profiel
PorscheForum Rakker
993 4S
Goedereede
frankv schreef:
Dat had ik laatst ook, probeerde ik de achterwielophanging van mijn 993 te vervangen, maar er klopte echt niets van de instructievideo van de 964 die ik er over had bekeken, die was echt waardeloos! :bang: :mrgreen:

Pieter_996 schreef:

:popcorn:

06 mei 2013 11:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 SC (ex 964 coupe, ex 993 targa)
Citaat:
Na grofwege een 2u sleutelen was de voorkant bevrijdt, daarna radiateurs schoongemaakt (waren na 5jr en 83K km eigenlijk nog nauwelijks vervuild) en de boel in een uurtje weer in elkaar geschroefd.

Conclusie, zelfs voor niet zo technisch aangelegde mensen uitstekend te doen (bij ons in de familie zijn we allemaal economen),

Maar ook, of juist voor economen geldt toch.....tijd is geld :mrgreen:

06 mei 2013 11:15
Profiel
Moderator
PF #57
moet je je complete koplampunits verwijderen om de blaadjes te vegen? :shock:

06 mei 2013 11:33
Profiel
PorscheForum Rakker
München
Yes, maar dat klinkt spannender dan het is. Het verwijderen van de komplampen bij de 997 duurt per kant ongeveer 13,4 seconden. Tapijt loshalen in kofferbak, speciaal stuk gereedschap insteken, kwartslag draaien en je kunt de hele unit er ineens uitpakken. Er zit tussen de bumper en de komlampen een klemmetje dat je moet verwijderen om de bumper te kunnen los halen. Daar kom je anders niet bij.

06 mei 2013 11:47
Profiel
PorscheForum Rakker
München
jan-1 schreef:
Citaat:
Na grofwege een 2u sleutelen was de voorkant bevrijdt, daarna radiateurs schoongemaakt (waren na 5jr en 83K km eigenlijk nog nauwelijks vervuild) en de boel in een uurtje weer in elkaar geschroefd.

Conclusie, zelfs voor niet zo technisch aangelegde mensen uitstekend te doen (bij ons in de familie zijn we allemaal economen),

Maar ook, of juist voor economen geldt toch.....tijd is geld :mrgreen:

Ja maar als je aan je baby werkt mag t wat kosten, vind je niet?

06 mei 2013 11:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 SC (ex 964 coupe, ex 993 targa)
Ja, dat is ook weer waar :)

06 mei 2013 11:55
Profiel
Moderator
PF #57
Pieter_996 schreef:

Kan me voorstellen dat je vrouw daar een maand of 9 voor uit trekt, maar voor jou lijkt me 2u sleutelen in dat geval ruim gepland... :mrgreen:

06 mei 2013 13:38
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Pieter_996 schreef:
Het verwijderen van de komplampen bij de 997 duurt per kant ongeveer 13,4 seconden.

Dat is algemeen bekend :wink:

06 mei 2013 14:01
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
ex 964 C2 coupe, ex 996 C2, ex 964 cabriolet C2, ex Cayenne 4.5S, Cayenne 3.2S, ex Cayenne 4.5S, ex 993 C2 en huidige Porsche 997 4S
DenHaag
Pieter_996 schreef:

Vond het wel een leuk verhaal al rij ik lufti :thumleft:

Gr. Erwin

06 mei 2013 14:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
LEEUWARDEN
+1

Daarnaast hebben vele lufti. ook 996 gereden (waaronder ik) die deze auto een warmt hart toedragen! :salut:

06 mei 2013 16:51
Profiel
997 4S Cabrio MK2 Exen: 997 4S Cabrio MK1, Boxster 1997,Dodge Dart Swinger, Mustang, Herald, Spitfire, GT6 en TR6
Heeze
Volgende week worden mijn radiatoren schoongemaakt tegelijk met de 150k beurt.
Bumper dus ook eraf.
Maar bedenk wel, ik rij zomer en winter! Ik benieuwd.

06 mei 2013 16:58
Profiel
Cayman S 2009, 924 1977
Pieter_996 schreef:
horn schreef:
moet je je complete koplampunits verwijderen om de blaadjes te vegen? :shock:

Yes, maar dat klinkt spannender dan het is. Het verwijderen van de komplampen bij de 997 duurt per kant ongeveer 13,4 seconden

vandaar dat de koplampen van een P zo makkelijk verdwijnen naar een andere eigenaar...

06 mei 2013 17:06
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 964 C2 coupe, ex 996 C2, ex 964 cabriolet C2, ex Cayenne 4.5S, Cayenne 3.2S, ex Cayenne 4.5S, ex 993 C2 en huidige Porsche 997 4S
DenHaag
Aline42 schreef:
Erwin C2 schreef:
Pieter_996 schreef:

Vond het wel een leuk verhaal al rij ik lufti :thumleft:

Gr. Erwin

+1

Daarnaast hebben vele lufti. ook 996 gereden (waaronder ik) die deze auto een warmt hart toedragen! :salut:

Jazeker ik ook. Zal nooit zeggen dat ik nooit meer in een watergekoelde zal rijden want een 997 is toch ook wel erg leuk. :thumleft:

06 mei 2013 17:10
Profiel
PorscheForum Rakker
eigenaar Hanzetechniek
harlingen
moet die bumper eraf of kan het ook zonder en gewoon schoonspuiten met lucht??

06 mei 2013 17:20
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
eigenaar Hanzetechniek
harlingen
en stuur effe een linkje van dat duitse porscheforum

06 mei 2013 17:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
München
The Wolffman schreef:
moet die bumper eraf of kan het ook zonder en gewoon schoonspuiten met lucht??

Twee problemen als je er met of veel waterdruk (hogedrukspuit) of veel luchtdruk (compressor) op losgaat. Allereerst zitten er achter de bumper luchtgeleiders richting koelers die ervoro zorgen dat je er eigenlijk niet goed bij komt. Daarnaast zitten de koelers van de airco voorop, de belangrijkere koelers voor de motor zijn de achterste (op een van de foto´s houd ik die uit elkaar) en daar kom je dan sowieso niet goed bij (vanuit de wielkast gaat t ook niet, zit kunstof voor).

Tweede risico, als er steentjes o.i.d. in de radiateur zitten loop je t risico dat je die er met veel geweld doorheen drukt, wat mogelijk tot beschadiging van koeling of airco leidt. Daarom heb ik ervoor gekozen t op deze manier te doen.

Maar zoals gezegd, schrik niet van de omschrijving, t is echt niet veel werk en ik gok zomaar dat je dit echt niet ieder jaar hoeft te doen.

Aanvulling op de omschrijving hieronder, ik heb de voorwielen niet gedemonteerd, wel even opgekrikt om iets gemakkelijker onder de auto te kunnen kruipen, ook heb ik de slang van de koplampsproeier niet losgemaakt maar de bumper eenvoudig weg linksvoor vast laat zitten aan de slangen en zo weggevouwen als t ware. Zie je ook op een van de fotos, moet je rechts in de wielkast even de stekker voor de mistlamp etc. losmaken.

Mocht je Duits niet toereikend zijn, pb me gerust!

UPDATE ik vond net nog dit linkje, had ik dit van tevoren gehad.....

http://www.renntrack.com/forums/showthr ... er-Removal

Also:

Um die Frontschürze zu demontieren, brauchst du eine Hebebühne. Alles andere ist nur Quälerei.
Zuerst:
-Räder vorne demontieren
-Kofferraumdeckel öffnen und die schwarze Plastikblende zwischen Gummidichtung und Schürze rausnehmen. Dazu am besten die 2 Seitlichen Leisten die entlang des Kofferraumes (zwichen Gummidichtung und Kotflügel) hoch in Richtung WSS auch ausclipsen. Geht einfacher.
-Darunter kommen jetzt 3 Torxschrauben zum Vorschein. Diese lösen.
-Seitlicher Kofferraumteppich lösen und die Scheinwerfer ausbauen.
-Im Kotflügel, an der Kante zwischen Scheinwerferausbuchtung und Kofferraum, sitzt innen eine Art Schiebeverriegelung. Diese entfernen.
-Auto Hochheben.
-Radhausschalen ausbauen (Torx und Spreitznieten glaub ich) und Seitenblinker ausclipsen.
-Steckverbindung des Kabelstrangs der Frontschürze auf der Beifahrerseite Trennen (Stecker)
-Wasserschlauch der Scheinwerferreinigungsanlage auf der Fahrerseite trennen (auch ein Steckverschluss) Es empfielt sich hierbei den Schlauch auf der Fahrzeugseite mit einer Klemmschelle dichtzumachen, da sonst die ganze Brühe rausläuft und später alles wei Sau aussieht.
-In den schwarzen Plastikblenden an den Ecken der Schürze sitzen noch insgesamt auf beiden Seiten 2 Schrauben. Diese ebenfalls Lösen. (Achtung: Nur die die in dem jeweils tieferen Loch drinne liegen, die anderen brauchste nicht.)
Wenn man von unten an der Innenseite der Schürze hochschaut, erkennt man an der Kante zwischen Rad und Scheinwerferausbuchtung innen noch auf jeder Seite eine Schraube (Ziemlich Mittig). Diese auch rausdrehen.
Nun nur noch die Schrauben an der Unterseite der Frontschürze (an der Kofferraumwanne usw.) lösen und die Schürze knn ausgeclipst werden.
AUFPASSEN: Da sind Führungshaken usw. dran. Diese dürfen beim Ausbau nicht beschädigt werden. Beim Einbau der neuen darauf Achten, das alle Haken usw. richtig in den Führungen sitzen. Erst dann die Schürze wieder richtig auf Position drücken.
Wenn du kannst: Besorg dir jmd. der schon an einem 997 die Schürze abgebaut hat. Und Nein, jemand ders beim 996 gemacht hat reicht da nicht. Beim 997 ist das System ein ganz anderes.

06 mei 2013 17:46
Profiel
PorscheForum Rakker
eigenaar Hanzetechniek
harlingen
Ik ga het binnenkort proberen
dank je voor de link

06 mei 2013 21:27
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Interessant verhaal, echt heel goed om te weten, dank!

Wat was eigenlijk de aanleiding voor deze schoonmaakbeurt voor jou Pieter.. puur preventief of had je een techisch probleem?
En als je zegt dat de radiateurs na 5 jaar en dik 80k kilometer nauwelijks nog vervuild waren, wat is dan je advies mbt de frequentie van deze schoonmaakbeurt? Ik zit nu op een kleine 70k en 4 jaar met mijn 997. Wordt deze schoonmaakbeurt eigenlijk bij een grote beurt in het PC niet meegenomen?

07 mei 2013 22:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Forumcrashtestdummy
horn schreef:
Pieter_996 schreef:

Kan me voorstellen dat je vrouw daar een maand of 9 voor uit trekt, maar voor jou lijkt me 2u sleutelen in dat geval ruim gepland... :mrgreen:

:mrgreen:
- 986 3.2S
- 986
- 968 Coupe
- 964 Carrera 4
- 968 Club Sport

08 mei 2013 1:05
Profiel Facebook 
M140i
de911gek schreef:
Wordt deze schoonmaakbeurt eigenlijk bij een grote beurt in het PC niet meegenomen?

Ik vraag het bij elke grote beurt, en het wordt bij mij dan altijd gedaan. Ik denk dat je er wel specifiek om moet vragen...

08 mei 2013 1:34
Profiel
PorscheForum Rakker
München
de911gek schreef:
Interessant verhaal, echt heel goed om te weten, dank!

Wat was eigenlijk de aanleiding voor deze schoonmaakbeurt voor jou Pieter.. puur preventief of had je een techisch probleem?
En als je zegt dat de radiateurs na 5 jaar en dik 80k kilometer nauwelijks nog vervuild waren, wat is dan je advies mbt de frequentie van deze schoonmaakbeurt? Ik zit nu op een kleine 70k en 4 jaar met mijn 997. Wordt deze schoonmaakbeurt eigenlijk bij een grote beurt in het PC niet meegenomen?

Volgens mij doen ze het niet standaard maar als je t vraagt nemen ze het vast voor je mee. Reden is voornamelijk preventief. Ik heb met mijn vorige auto in 2010 in Italie het probleem gehad dat de auto koelvloeistof bleef spugen (via de overdruk dop in de motorruimte). Heb hem toen naar PZ Florence gebracht waar ze geconstateerd hebben dat de radiateuren vuil waren waardoor de auto bij hoge temperaturen zo warm werd dat de koelvloeistof ging koken en vanwege het grote volume eruit werd geduwd. Verder geen oververhitting of wat dan ook gehad en heb het toen daar laten oplossen. Omdat ik dat niet nog een keer wilde meemaken heb ik t nu een keer zelf schoon gemaakt. Ik rijd niet veel met de auto (10k per jaar) en nauwelijks in de winter en bij slecht weer, dus denk dat ik t nu weer een paar jaar niet hoef te doen. Het houdt overigens ook je radiateuren langer goed, want als je de troep erin laat zitten kan t gaan roesten daar....

08 mei 2013 8:51
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende