Auteur |
Bericht |
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
Goed en slecht nieuws
Geachte Porsche fanaten, (lufti rijders kunnen hier ophouden met lezen) afgelopen zaterdag een klusje gedaan aan de 997. Het reinigen van de radiateurs van mijn 997s Het slechte nieuws, de youtube instructievideo van de 996 die ik als voorbereiding had bekeken is waardeloos Het goede nieuws, met een beetje hulp van het duitse 997 Porscheforum is t toch gelukt. Na grofwege een 2u sleutelen was de voorkant bevrijdt, daarna radiateurs schoongemaakt (waren na 5jr en 83K km eigenlijk nog nauwelijks vervuild) en de boel in een uurtje weer in elkaar geschroefd. Conclusie, zelfs voor niet zo technisch aangelegde mensen uitstekend te doen (bij ons in de familie zijn we allemaal economen), ook zonder brug prima te doen (maar denk dat t met brug en de wielen eraf wel prettiger werkt). gr. Pieter
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
06 mei 2013 9:07 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Goed en slecht nieuws
Leuk stukje tapijt
|
06 mei 2013 9:39 |
|
|
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
Re: Goed en slecht nieuws
Dat is t speelkleed waarop Oma´s kleinkinderen altijd spelen (en ik hiervoor heb misbruikt)
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
06 mei 2013 9:41 |
|
|
frankv
964 C2 - zwart - MY1992
|
Re: Goed en slecht nieuws
Dat had ik laatst ook, probeerde ik de achterwielophanging van mijn 993 te vervangen, maar er klopte echt niets van de instructievideo van de 964 die ik er over had bekeken, die was echt waardeloos!
|
06 mei 2013 9:45 |
|
|
ATanis
993 4SGoedereede
|
Re: Goed en slecht nieuws
|
06 mei 2013 11:01 |
|
|
jan-1
Porsche 911 SC
(ex 964 coupe, ex 993 targa)
|
Re: Goed en slecht nieuws
Maar ook, of juist voor economen geldt toch.....tijd is geld
|
06 mei 2013 11:15 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Goed en slecht nieuws
moet je je complete koplampunits verwijderen om de blaadjes te vegen?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
06 mei 2013 11:33 |
|
|
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
Re: Goed en slecht nieuws
Yes, maar dat klinkt spannender dan het is. Het verwijderen van de komplampen bij de 997 duurt per kant ongeveer 13,4 seconden. Tapijt loshalen in kofferbak, speciaal stuk gereedschap insteken, kwartslag draaien en je kunt de hele unit er ineens uitpakken. Er zit tussen de bumper en de komlampen een klemmetje dat je moet verwijderen om de bumper te kunnen los halen. Daar kom je anders niet bij.
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
06 mei 2013 11:47 |
|
|
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
Re: Goed en slecht nieuws
Ja maar als je aan je baby werkt mag t wat kosten, vind je niet?
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
06 mei 2013 11:48 |
|
|
jan-1
Porsche 911 SC
(ex 964 coupe, ex 993 targa)
|
Re: Goed en slecht nieuws
Ja, dat is ook weer waar
|
06 mei 2013 11:55 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Goed en slecht nieuws
Kan me voorstellen dat je vrouw daar een maand of 9 voor uit trekt, maar voor jou lijkt me 2u sleutelen in dat geval ruim gepland...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
06 mei 2013 13:38 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Goed en slecht nieuws
Dat is algemeen bekend
|
06 mei 2013 14:01 |
|
|
Erwin C2
ex 964 C2 coupe, ex 996 C2, ex 964 cabriolet C2, ex Cayenne 4.5S, Cayenne 3.2S, ex Cayenne 4.5S, ex 993 C2 en huidige Porsche 997 4SDenHaag
|
Re: Goed en slecht nieuws
Vond het wel een leuk verhaal al rij ik lufti Gr. Erwin
_________________________________________ RESPECT 2 ALL
|
06 mei 2013 14:49 |
|
|
A-Line
LEEUWARDEN
|
Re: Goed en slecht nieuws
+1 Daarnaast hebben vele lufti. ook 996 gereden (waaronder ik) die deze auto een warmt hart toedragen!
|
06 mei 2013 16:51 |
|
|
sarsrich
997 4S Cabrio MK2
Exen: 997 4S Cabrio MK1, Boxster 1997,Dodge Dart Swinger, Mustang, Herald, Spitfire, GT6 en TR6Heeze
|
Re: Goed en slecht nieuws
Volgende week worden mijn radiatoren schoongemaakt tegelijk met de 150k beurt. Bumper dus ook eraf. Maar bedenk wel, ik rij zomer en winter! Ik benieuwd.
_________________________________________ BETER LAAT DAN NOOIT
|
06 mei 2013 16:58 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Goed en slecht nieuws
vandaar dat de koplampen van een P zo makkelijk verdwijnen naar een andere eigenaar...
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
06 mei 2013 17:06 |
|
|
Erwin C2
ex 964 C2 coupe, ex 996 C2, ex 964 cabriolet C2, ex Cayenne 4.5S, Cayenne 3.2S, ex Cayenne 4.5S, ex 993 C2 en huidige Porsche 997 4SDenHaag
|
Re: Goed en slecht nieuws
Jazeker ik ook. Zal nooit zeggen dat ik nooit meer in een watergekoelde zal rijden want een 997 is toch ook wel erg leuk.
_________________________________________ RESPECT 2 ALL
|
06 mei 2013 17:10 |
|
|
The Wolffman
eigenaar Hanzetechniekharlingen
|
Re: Goed en slecht nieuws
moet die bumper eraf of kan het ook zonder en gewoon schoonspuiten met lucht??
_________________________________________ het hebben van de zaak is ????
|
06 mei 2013 17:20 |
|
|
The Wolffman
eigenaar Hanzetechniekharlingen
|
Re: Goed en slecht nieuws
en stuur effe een linkje van dat duitse porscheforum
_________________________________________ het hebben van de zaak is ????
|
06 mei 2013 17:21 |
|
|
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
Re: Goed en slecht nieuws
Twee problemen als je er met of veel waterdruk (hogedrukspuit) of veel luchtdruk (compressor) op losgaat. Allereerst zitten er achter de bumper luchtgeleiders richting koelers die ervoro zorgen dat je er eigenlijk niet goed bij komt. Daarnaast zitten de koelers van de airco voorop, de belangrijkere koelers voor de motor zijn de achterste (op een van de foto´s houd ik die uit elkaar) en daar kom je dan sowieso niet goed bij (vanuit de wielkast gaat t ook niet, zit kunstof voor). Tweede risico, als er steentjes o.i.d. in de radiateur zitten loop je t risico dat je die er met veel geweld doorheen drukt, wat mogelijk tot beschadiging van koeling of airco leidt. Daarom heb ik ervoor gekozen t op deze manier te doen. Maar zoals gezegd, schrik niet van de omschrijving, t is echt niet veel werk en ik gok zomaar dat je dit echt niet ieder jaar hoeft te doen. Aanvulling op de omschrijving hieronder, ik heb de voorwielen niet gedemonteerd, wel even opgekrikt om iets gemakkelijker onder de auto te kunnen kruipen, ook heb ik de slang van de koplampsproeier niet losgemaakt maar de bumper eenvoudig weg linksvoor vast laat zitten aan de slangen en zo weggevouwen als t ware. Zie je ook op een van de fotos, moet je rechts in de wielkast even de stekker voor de mistlamp etc. losmaken. Mocht je Duits niet toereikend zijn, pb me gerust! UPDATE ik vond net nog dit linkje, had ik dit van tevoren gehad..... http://www.renntrack.com/forums/showthr ... er-RemovalAlso: Um die Frontschürze zu demontieren, brauchst du eine Hebebühne. Alles andere ist nur Quälerei. Zuerst: -Räder vorne demontieren -Kofferraumdeckel öffnen und die schwarze Plastikblende zwischen Gummidichtung und Schürze rausnehmen. Dazu am besten die 2 Seitlichen Leisten die entlang des Kofferraumes (zwichen Gummidichtung und Kotflügel) hoch in Richtung WSS auch ausclipsen. Geht einfacher. -Darunter kommen jetzt 3 Torxschrauben zum Vorschein. Diese lösen. -Seitlicher Kofferraumteppich lösen und die Scheinwerfer ausbauen. -Im Kotflügel, an der Kante zwischen Scheinwerferausbuchtung und Kofferraum, sitzt innen eine Art Schiebeverriegelung. Diese entfernen. -Auto Hochheben. -Radhausschalen ausbauen (Torx und Spreitznieten glaub ich) und Seitenblinker ausclipsen. -Steckverbindung des Kabelstrangs der Frontschürze auf der Beifahrerseite Trennen (Stecker) -Wasserschlauch der Scheinwerferreinigungsanlage auf der Fahrerseite trennen (auch ein Steckverschluss) Es empfielt sich hierbei den Schlauch auf der Fahrzeugseite mit einer Klemmschelle dichtzumachen, da sonst die ganze Brühe rausläuft und später alles wei Sau aussieht. -In den schwarzen Plastikblenden an den Ecken der Schürze sitzen noch insgesamt auf beiden Seiten 2 Schrauben. Diese ebenfalls Lösen. (Achtung: Nur die die in dem jeweils tieferen Loch drinne liegen, die anderen brauchste nicht.) Wenn man von unten an der Innenseite der Schürze hochschaut, erkennt man an der Kante zwischen Rad und Scheinwerferausbuchtung innen noch auf jeder Seite eine Schraube (Ziemlich Mittig). Diese auch rausdrehen. Nun nur noch die Schrauben an der Unterseite der Frontschürze (an der Kofferraumwanne usw.) lösen und die Schürze knn ausgeclipst werden. AUFPASSEN: Da sind Führungshaken usw. dran. Diese dürfen beim Ausbau nicht beschädigt werden. Beim Einbau der neuen darauf Achten, das alle Haken usw. richtig in den Führungen sitzen. Erst dann die Schürze wieder richtig auf Position drücken. Wenn du kannst: Besorg dir jmd. der schon an einem 997 die Schürze abgebaut hat. Und Nein, jemand ders beim 996 gemacht hat reicht da nicht. Beim 997 ist das System ein ganz anderes.
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
06 mei 2013 17:46 |
|
|
The Wolffman
eigenaar Hanzetechniekharlingen
|
Re: Goed en slecht nieuws
Ik ga het binnenkort proberen dank je voor de link
_________________________________________ het hebben van de zaak is ????
|
06 mei 2013 21:27 |
|
|
de911gek
|
Re: Goed en slecht nieuws
Interessant verhaal, echt heel goed om te weten, dank!
Wat was eigenlijk de aanleiding voor deze schoonmaakbeurt voor jou Pieter.. puur preventief of had je een techisch probleem? En als je zegt dat de radiateurs na 5 jaar en dik 80k kilometer nauwelijks nog vervuild waren, wat is dan je advies mbt de frequentie van deze schoonmaakbeurt? Ik zit nu op een kleine 70k en 4 jaar met mijn 997. Wordt deze schoonmaakbeurt eigenlijk bij een grote beurt in het PC niet meegenomen?
_________________________________________ Once a 911 always a 911...
|
07 mei 2013 22:23 |
|
|
THE MUD
Forumcrashtestdummy
|
Re: Goed en slecht nieuws
_________________________________________ Current: Fiets... Exxes: - 986 3.2S - 986 - 968 Coupe - 964 Carrera 4 - 968 Club Sport
|
08 mei 2013 1:05 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: Goed en slecht nieuws
Ik vraag het bij elke grote beurt, en het wordt bij mij dan altijd gedaan. Ik denk dat je er wel specifiek om moet vragen...
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
08 mei 2013 1:34 |
|
|
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
Re: Goed en slecht nieuws
Volgens mij doen ze het niet standaard maar als je t vraagt nemen ze het vast voor je mee. Reden is voornamelijk preventief. Ik heb met mijn vorige auto in 2010 in Italie het probleem gehad dat de auto koelvloeistof bleef spugen (via de overdruk dop in de motorruimte). Heb hem toen naar PZ Florence gebracht waar ze geconstateerd hebben dat de radiateuren vuil waren waardoor de auto bij hoge temperaturen zo warm werd dat de koelvloeistof ging koken en vanwege het grote volume eruit werd geduwd. Verder geen oververhitting of wat dan ook gehad en heb het toen daar laten oplossen. Omdat ik dat niet nog een keer wilde meemaken heb ik t nu een keer zelf schoon gemaakt. Ik rijd niet veel met de auto (10k per jaar) en nauwelijks in de winter en bij slecht weer, dus denk dat ik t nu weer een paar jaar niet hoef te doen. Het houdt overigens ook je radiateuren langer goed, want als je de troep erin laat zitten kan t gaan roesten daar....
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
08 mei 2013 8:51 |
|
|