Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:37

Antwoord op onderwerp  [ 1219 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 49  Volgende
Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
Cazzo Super Veloce schreef:
Franz schreef:
Wordt dus ook terecht aangepakt.

Ik ben wel heel benieuwd wat jij onder 'terecht' verstaat? Terecht omdat jij het wel moet betalen en een ander niet of terecht in de zin van dat de autobezitter al ruim 14 miljard aan MRB, Provinciale Opcenten, BPM en brandstofaccijns betaald waarvan de helft daadwerkelijk wordt besteed aan het wegennet en de overgebleven 7 miljard rechtstreeks in de schatkist verdwijnt, maar dat de staat dat nog niet genoeg vindt?

Terecht omdat je gebruikt maakt van een regeling die niet voor jou bedoeld is.

Dit begrijp ik maar dat was niet waar ik op doelde. Het gaat meer over de manier waarop deze beslissing genomen is. De echte oldtimerliefhebber die dat ding puur hobbymatig gebruikt voelt zich in de steek gelaten. Die mensen zien hun auto niet als een vervoermiddel maar als een hobby die op een ordinaire manier belast wordt. Dat is het grote verschil met de groep mensen die voor relatief weinig geld een 'oldtimer' voor dagelijks gebruik reden. Het gevoel wat die mensen eraan overhouden is dat de automobilist op allerlei manieren totaal uitgeknepen worden door onze Overheid en daar kan ik ze geen ongelijk in geven. En ja, in veel gevallen gaat het ook maar om een tientje per maand, maar als je alle maatregelen bij elkaar optelt wordt het toch een serieus bedrag voor veel mensen. Ik begrijp de verontwaardiging dus maar al te goed.

08 mei 2013 11:53
Profiel
Citaat:
Ik vind de opmerking over motoren wel een goeie! Alles voor het milieu toch, dus hop, veel betalen voor die dingen!
En meteen de plezier-vaart er achteraan :wink:

08 mei 2013 12:45
Profiel
Noord-Brabant
En wielrenners, want die maken ook altijd gebruik van de hele weg.

08 mei 2013 13:05
Profiel
993 4S
Franz schreef:
Franz schreef:
Wordt dus ook terecht aangepakt.

Ik ben wel heel benieuwd wat jij onder 'terecht' verstaat? Terecht omdat jij het wel moet betalen en een ander niet of terecht in de zin van dat de autobezitter al ruim 14 miljard aan MRB, Provinciale Opcenten, BPM en brandstofaccijns betaald waarvan de helft daadwerkelijk wordt besteed aan het wegennet en de overgebleven 7 miljard rechtstreeks in de schatkist verdwijnt, maar dat de staat dat nog niet genoeg vindt?

Terecht omdat je gebruikt maakt van een regeling die niet voor jou bedoeld is.

Dit begrijp ik maar dat was niet waar ik op doelde. Het gaat meer over de manier waarop deze beslissing genomen is. De echte oldtimerliefhebber die dat ding puur hobbymatig gebruikt voelt zich in de steek gelaten. Die mensen zien hun auto niet als een vervoermiddel maar als een hobby die op een ordinaire manier belast wordt. Dat is het grote verschil met de groep mensen die voor relatief weinig geld een 'oldtimer' voor dagelijks gebruik reden. Het gevoel wat die mensen eraan overhouden is dat de automobilist op allerlei manieren totaal uitgeknepen worden door onze Overheid en daar kan ik ze geen ongelijk in geven. En ja, in veel gevallen gaat het ook maar om een tientje per maand, maar als je alle maatregelen bij elkaar optelt wordt het toch een serieus bedrag voor veel mensen. Ik begrijp de verontwaardiging dus maar al te goed.

Maar waarom zouden oldtimers, die toch vaak ook 3-5k/jr rijden gratis van het wegennet gebruik mogen maken?
N tientje per maand lijkt me een redelijke vergoeding?
Wat bedoel je met "alle maatregelen"?

08 mei 2013 13:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Die 120 euro dien je niet door 12 maar door 9 maanden te delen en daarbij dien je dan ook nog eens de schorsingskosten en winteropslag bij op te tellen. :wink:
Op zich valt het dan nog wel mee, maar de vraag is of het nu eens hier alleen maar bij blijft, ofdat ze volgend jaar beslissen toch maar helemaal die regeling af te schaffen.

En wat dat gratis betreft; de automoblist betaald al vele malen meer (door de bpm, btw, mrb etc.) als nodig is, om het wegennet up to date te houden.
Als je het dan echt eerlijk zou willen maken, dan zou inderdaad iedereen die van de weg gebruik maakt (incl. Buitenlanders dmv een vignet) moeten mee betalen, maar zouden tevens alle belastingen op het gebruik van de auto fors naar beneden moeten.

08 mei 2013 13:40
Profiel
993 4S
Er is maar 1 eerlijke oplossing, alle belastingen in de brandstof...
(vervalt in herhaling)

08 mei 2013 14:10
Profiel
Veel selectieve verontwaardiging hier. Las hierboven iets over de gemiste kans om de branche te stimuleren innovatief (reductie van emissie) te werk te gaan. Tezamen met alle heffingen in de brandstof zijn dat houtsnijdende voorstellen. Minder bureaucratie, minder ambtenaren. Klaar.

08 mei 2013 14:36
PorscheForum Rakker
Was ik ook altijd al van mening, toen ze het over die omslachtige kilometerheffing hadden.
Maar dan onstaat straks wel weer de kans dat er een "gratis" discussie ontstaat over mensen die vlakbij de grens wonen en alleen maar over de grens tanken.

Edit: Tenzij je dat op Europees niveau kan regelen, oftewel dat alle landen dat gaan doen (voor zoverre ze dat al niet doen).

08 mei 2013 14:46
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Makkelijkste zou zijn om alles gelijk te trekken met de oosterburen, inclusief het milieusticker gedoe, BPM. Dan krijg je mij 3.2 wellicht ook weer aan de KAT etc etc

08 mei 2013 15:13
Profiel
Noord-Brabant
Maar waarom zouden oldtimers, die toch vaak ook 3-5k/jr rijden gratis van het wegennet gebruik mogen maken?

Omdat deze auto's, los van de importauto's, al genoeg hebben bijgedragen aan belastingen en dergelijke in Nederland. Daarbij is het een gemiste kans geweest om deze auto's alleen die vrijstelling te geven als er in het weekend mee gereden wordt. De enige manier om de hobbyist te onderscheiden van de rest.
N tientje per maand lijkt me een redelijke vergoeding?

Voor benzine wel, voor diesel en lpg niet.
Wat bedoel je met "alle maatregelen"?

BTW van 19% naar 21% bijvoorbeeld, daar heb je als automobilist ook mee te maken. Denk aan brandstof, verzekering en alle andere zaken. En dan heb ik het nog niet over alle andere maatregelen die genomen zijn zoals de zorgkosten enz. Alles zal toch van hetzelfde salaris betaald moeten worden.

(vervalt in herhaling)

Dat stadium zijn we helaas al voorbij. Onze brandstofprijs is daarvoor te hoog tov andere landen.

08 mei 2013 15:42
Profiel
Porsche 911 2003
Waterland
Franz schreef:
En wielrenners, want die maken ook altijd gebruik van de hele weg.

Ik zie zowiezo geen reden om fietsers niet te belasten. Die slokken een groot deel van het wegennet op. :mrgreen:

(eigenlijk is dat wel serieus bedoeld :popcorn: )

08 mei 2013 16:15
Profiel
993 4S
@ Franz; Hoe bepaal je of je genoeg hebt bijgedragen?
Is natuurlijk onzin. Oldtimers maken gebruik van het wegennet en moeten dus ook meebetalen.

Dat LPG en diesel gewoon moeten betalen is terecht, zijn toch voor het grootste deel de veelrijders, en zo niet, sloop je die LPG installatie er toch uit?

Je noemt nu 1 maatregel, de BTW verhoging, terwijl je eerder tendentieus over "alle maatregelen" sprak, stemmingmakerij dus. :salut:
:mrgreen:

08 mei 2013 16:35
Profiel
PorscheForum Rakker
993 4S
Goedereede
Dat LPG en diesel gewoon moeten betalen is terecht, zijn toch voor het grootste deel de veelrijders, en zo niet, sloop je die LPG installatie er toch uit?

Uit een diesel :scratch: :bang:

08 mei 2013 16:38
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Ach mannen, koop een paar stapelbedden en word rijk van de kinderbijslag/toeslag-dinges-gebeuren. Voor alles is een oplossing :mrgreen:

08 mei 2013 16:39
Profiel WWW Facebook 
993 4S
ATanis schreef:

Uit een diesel :scratch: :bang:

Nee, Diesels ouder dan 3 jaar moeten sowieso verboden worden :popcorn:

08 mei 2013 16:53
Profiel
993 4S
Marco schreef:
Ach mannen, koop een paar stapelbedden en word rijk van de kinderbijslag/toeslag-dinges-gebeuren. Voor alles is een oplossing :mrgreen:

Ben ik trouwens ook tegen, kinderbijslag.
Betaal lekker voor je eigen kinderen.
:mrgreen:

08 mei 2013 16:55
Profiel
911 3.2 Carrera
Marco schreef:

Nou, ik vond kinderbijslag altijd wel een leuke aanvulling tijdens een dure periode...... :thumleft:

Dus alle geld via de belasting retour is welkom...niets mis mee.....

08 mei 2013 17:03
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
(vervalt in herhaling)

Heel europa zou dit moeten doen en de rest van de belastingen laten vervallen.
Dan pas zijn ze eerlijk bezig. En kan de fabrikant ook niet meer foefelen met 'de wagen verbruikt zo weinig en stoot dus zo weinig uit' (Al is dit nu ook wel in het voordeel van de consument), je betaalt toch wat je verbruikt en ik denk toch dat uitstoot zeer dicht aanleunt bij het verbruik?

Maar ja, het brengt minder op. Nu betaalt iedereen, diegenen die veel km's doen kopen veel brandstof en daar zitten al accijnzen op. Diegenen die weinig rijden, hebben vaak een dikke sportwagen die even veel belasting betalen als 20 van die dieseltjes die 100k km per jaar doen. Dus in totaal hebben ze meer geld door het systeem nu.

08 mei 2013 17:22
Profiel
PorscheForum Rakker
dobbelsteen schreef:
Diegenen die weinig rijden, hebben vaak een dikke sportwagen die even veel belasting betalen als 20 van die dieseltjes die 100k km per jaar doen. Dus in totaal hebben ze meer geld door het systeem nu.

In Wassenaar misschien. :mrgreen:
Waar ik woon, kom ik ze echter nooit tegen en zijn het overwegend van die (op dit moment) belastingvrije hokjes.
Ze rijden bijna nooit en staan alleen maar in de weg als ik wil parkeren.
En als ze rijden dan zitten er overwegend jonge dames in, die alleen maar aandacht hebben voor hun telefoon en niet voor de weg.

Kinderbijslag mag van mij verdwijnen of geminimaliseerd worden naar één kind en al helemaal niet gelden voor kinderen die buiten Nederland wonen.

08 mei 2013 17:31
Profiel
Porsche 911 2003
Waterland
+1 Kinderbijslag alleen voor diegenen die het echt nodig hebben, hooguit voor 1 kind, want het is eigen keus om er meerdere te maken/nemen/krijgen/aan te schaffen, en alleen voor ingezetene in NL. Punt.

Dat was iets voor na de tweede wereldoorlog, niet voor het tijdperk van mobieltjes, die overigens bijna alle minder bedeelden ook in bezit hebben.... (jaja, we redden vandaag de 30 pagina's nog...)

08 mei 2013 17:52
Profiel
‘64 Kever
@ Franz; Hoe bepaal je of je genoeg hebt bijgedragen? Is natuurlijk onzin. Oldtimers maken gebruik van het wegennet en moeten dus ook meebetalen.
Te kort door de bocht, want je vergeet het "erfgoed" deel. Ik begrijp dat niet iedereen dat zo ziet, maar zo is het nu eenmaal wel. In zoverre is het dus een stukje subsidie en is het hetzelfde met subsidie op kunst, of op wat dan ook (EV auto's en Hybrides!)....

Zoals gezegd, je betaalt al op zoveel manieren voor zoveel dingen... Onderhoud aan een oldtimer is duurder dan aan een "normale" auto, dus er gaat meer belasting naar de staat. Ze verbruiken meer benzine dan "normale" auto's, dus gaat er meer naar de staat... Verzin maar door, al bij al gaat er al aardig wat aan centjes richting de staat voor dit soort auto's! Dat wordt stelselmatig vergeten in alle discussies en elke keer wordt het afgedaan met "een tientje in de maand".... Het gaat om het gevoel, en het gevoel is (zeker bij mij) dat de brave werkende en belastinbetalende burger WEER een tientje extra in de maand afhandig gemaakt wordt (per auto!).... En WEER... En WEER... En WEER.... En dat gevoel is weinig tegen te doen...

Dat mensen niet kunnen begrijpen dat iemand van die oude hokken gaaf vindt om te verzamelen, dat is een ieder zijn goed recht. Maar doet het niet af met "ach joh, loop niet te zeuren, het is maar een tientje".... :idea:

Voor wat betreft die kinderbijslag, ook je eerste kind is je eigen keuze toch? En als we het er dan toch over hebben, kunnen we ook een "ouderbewijs" invoeren? :cheesy: (gevaarlijke zet dit ;) )

08 mei 2013 17:53
Profiel Facebook 
Porsche 911 2003
Waterland
Eerste kind is niet altijd een keuze, kan ook een foutje zijn, en van foutjes kan je leren, maar niet 5 x achter elkaar...... :mrgreen:

Maar een Marokkaans, Duits of Turks gezin :mrgreen: dat moedwillig hier naar toe komt om geld te verdienen, 6 kids produceert, heeft geen recht op kinderbijslag, maar dat is mijn mening.
Ook een modaal gezin heeft geen recht of noodzaak van kinderbijslag, laat ze daar acuut eens iets aan gaan doen.

08 mei 2013 17:55
Profiel
993 4S
@ Pascal
Erfgoed is totale onzin. Wordt door de oldtimer-lobby gebruikt om de MRB-vrijstelling te verdedigen, maar is natuurlijk kul.
99,9% van alle auto's is een massaproduct en daarmee ook niet te vergelijken met kunst.

Dat onderhoud en brandstofverbruik bij een oldtimer duurder is, ook zo'n non-argument.
Dan alle SUV's ook vrijstellen van MRB.

Ik kan trouwens prima begrijpen dat mensen oude hokken willen verzamelen, maar vind nog steeds dat je gewoon moet betalen om op de openbare weg te mogen rijden, moet ik ook en ja dat zou voor Tesla's ook zo moeten zijn.

08 mei 2013 18:36
Profiel
PorscheForum Junkie
@ Pascal
Erfgoed is totale onzin. Wordt door de oldtimer-lobby gebruikt om de MRB-vrijstelling te verdedigen, maar is natuurlijk kul.
99,9% van alle auto's is een massaproduct en daarmee ook niet te vergelijken met kunst

Kunst / erfgoed of niet, afgelopen week in Duitsland geweest met vakantie en veel Porsche's gezien. Echter die 2 x dat ik een pre impact 911 zag had ik last van nekkramp en een smile op mijn gezicht.
Mogen wat mij betreft zuinig zijn op klassiekers en eigenaren subsidie geven voor onderhoud :wink:

08 mei 2013 19:09
Profiel
Franz schreef:
Omdat deze auto's, los van de importauto's, al genoeg hebben bijgedragen aan belastingen en dergelijke in Nederland.

Niet de auto (object) is grond voor de MRB, maar de eigenaar (subject). Is belasting altijd. Daarnaast moet de bezem nog veel meer door het hele scala van subsidies, zoals de fokpremie inderdaad.

08 mei 2013 19:12
Antwoord op onderwerp   [ 1219 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 49  Volgende