Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 5:28

Antwoord op onderwerp  [ 1219 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 49  Volgende
Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers geschrapt
Cazzo Super Veloce schreef:
@ Franz; Hoe bepaal je of je genoeg hebt bijgedragen?
Is natuurlijk onzin. Oldtimers maken gebruik van het wegennet en moeten dus ook meebetalen.

Zolang bedrijfsauto's een lager MRB-tarief betalen terwijl deze groep eigenlijk het meeste gebruik van ons wegennet maken en de zogenaamde CO2 zuinige auto's vrijstelling of voor een lager tarief in aanmerking komen vind ik het absoluut verdedigbaar om te pleiten voor vrijstelling voor oldtimers. Mede vanwege het feit dat deze auto's al voldoende hebben bijgedragen aan het wegennet.
Dat LPG en diesel gewoon moeten betalen is terecht, zijn toch voor het grootste deel de veelrijders, en zo niet, sloop je die LPG installatie er toch uit?

En wat te denken van die doelgroep met militaire voertuigen?
Je noemt nu 1 maatregel, de BTW verhoging, terwijl je eerder tendentieus over "alle maatregelen" sprak, stemmingmakerij dus. :salut:
:mrgreen:

Nee hoor. Met alle maatregelen doelde ik niet alleen op de hogere aanschafprijs, hogere brandstofprijs, verzekering en het aanscherpen van de CO2-grens voor vrijstelling houderschapsbelasting en bijtelling, maar ook alle andere maatregelen die de burger meer geld gaat kosten.

08 mei 2013 20:30
Profiel
Noord-Brabant
Aircooler schreef:
Franz schreef:
Omdat deze auto's, los van de importauto's, al genoeg hebben bijgedragen aan belastingen en dergelijke in Nederland.

Niet de auto (object) is grond voor de MRB, maar de eigenaar (subject). Is belasting altijd. Daarnaast moet de bezem nog veel meer door het hele scala van subsidies, zoals de fokpremie inderdaad.

De hoogte van de MRB wordt bepaald door het gewicht en brandstof van het object. De eigenaar krijgt inderdaad de rekening.

08 mei 2013 20:34
Profiel
993 4S
Franz schreef:
Zolang bedrijfsauto's een lager MRB-tarief betalen terwijl deze groep eigenlijk het meeste gebruik van ons wegennet maken en de zogenaamde CO2 zuinige auto's vrijstelling of voor een lager tarief in aanmerking komen vind ik het absoluut verdedigbaar om te pleiten voor vrijstelling voor oldtimers. Mede vanwege het feit dat deze auto's al voldoende hebben bijgedragen aan het wegennet.

Kun je dat onderbouwen, dat bedrijfsauto's het meeste gebruik van ons wegennet maken?

08 mei 2013 20:51
Profiel
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Zo he, dertig pagina's vol al. Knap hoor!

08 mei 2013 21:54
Profiel
PorscheForum Rakker
993 4S
Goedereede
Nee, Diesels ouder dan 3 jaar moeten sowieso verboden worden :popcorn:

Haha, in ieder geval wel concequent in je reacties :res:

08 mei 2013 21:56
Profiel
‘64 Kever
Erfgoed is totale onzin. Wordt door de oldtimer-lobby gebruikt om de MRB-vrijstelling te verdedigen, maar is natuurlijk kul.
99,9% van alle auto's is een massaproduct en daarmee ook niet te vergelijken met kunst.
Let op, ik verwoord hem even ietsje anders, maar toch:

Kunst is totale onzin. Wordt door nietsnutten gebruikt om subsidie te kunnen ontvangen, maar is natuurlijk kul. 99.9% van alle kunst is een massaproduct en daarmee ook niet te vergelijken met oldtimers.

Even zonder dollen, "kunst" is een schitterend subjectief gevoel. Ik denk dat iedereen hier in NL wel een voorbeeld kan bedenken van "kunst" waar ontzettend veel overheidsgeld (belastinggeld!) naartoe is gegooid, waar niemand op zit te wachten... Hier om de hoek een schitterend voorbeeld...

Een vitrinekast met daarin een Marklin treintje, om de HSL te simuleren. Inclusief een speaker(!) die het geluid van de trein na doet... Op een plaats waar 99% van de mensen TEGEN die HSL was! Kosten? 150.000 Euro (dat zijn dus 1.250 semi-oldtimers voor een jaar!).... Geloof dat het geheel uiteindelijk terug gebracht is naar 75.000 Euro, al kan ik dat niet meer vinden zo.... Zolang er zo met belastinggeld omgegaan wordt, en dat dus als "kunst" gezien wordt, vind ik dat je oldtimers wel degelijk als erfgoed mag bestempelen...

08 mei 2013 22:19
Profiel Facebook 
Noord-Brabant
Franz schreef:

Kun je dat onderbouwen, dat bedrijfsauto's het meeste gebruik van ons wegennet maken?

Niet specifiek. Maar als je deze cijfers ziet dan krijg je wel een wat beter inzicht http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/ver ... 579-wm.htm Wel aardig om te lezen dat blijkbaar oudere auto's steeds minder gebruik maken van het wegennet.

Laatst bijgewerkt door Franz op 08 mei 2013 22:58, in totaal 1 keer bewerkt.

08 mei 2013 22:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Hoe je het ook went of keert; wanneer je de mrb van een bedrijfswagen gelijk gaat stellen aan personenwagens, dan komen de uiteindelijke kosten toch weer op het bord van de consument terecht.
Wanneer op bepaalde vlakken de overheadskosten van een ondernemer groeien, dan zal hij de prijzen van zijn producten of diensten verhogen om zijn winstmarge te blijven behouden.

Overigens zit ik zelf ook behoorlijk wat kilometers per jaar op de weg en beslaan het aantal grijs kentekens wat ik tegen kom op de weg ongeveer 10% van alle voertuigen.
Het merendeel zijn personenwagens en vrachtwagens.

Edit: Uit de eerder genoemde link van Franz;

Citaat:
De meeste kilometers rijden diesels van de zaak, namelijk 31,3 duizend. De minste kilometers (10,2 duizend) maken benzineauto’s van particulieren. Echter, van het totaal aantal kilometers dat Nederlandse personenwagens rijden, wordt slechts 21 procent gereden door auto’s van de zaak.

Dat zijn dus zowel leasewagens (vertegenwoordigers) als grijs kentekens, waarbij je er van uit mag gaan dat de leasewagens meer kms voor hun rekening nemen als de grijs kentekens.

Een bedrijfswagen rijdt dus in geen geval de meeste kilometers, zoals eerder werd verondersteld.

08 mei 2013 22:48
Profiel
993 4S
Tsja, komt hier wel meer voor dat er ongefundeerd iets geroepen wordt, maar dat moet je niet zo letterlijk nemen :mrgreen:

08 mei 2013 23:08
Profiel
Noord-Brabant
Frans D schreef:
Hoe je het ook went of keert; wanneer je de mrb van een bedrijfswagen gelijk gaat stellen aan personenwagens, dan komen de uiteindelijke kosten toch weer op het bord van de consument terecht..

Dat klopt, maar je hoort mij ook niet zeggen dat een bedrijfswagen het volledige MRB zou moeten betalen. Ik geef alleen maar aan dat er met verschillende maten gemeten wordt. Wat ik wel vind is dat ze moeten stoppen met dat stimuleren van de zogenaamde zuinige autoverkoop. Er is allang aangetoond dat fabrikanten de boel lopen te besodemieteren als het gaat om de CO2 uitstoot van auto's.

08 mei 2013 23:16
Profiel
993 4S
Pascal schreef:
Erfgoed is totale onzin. Wordt door de oldtimer-lobby gebruikt om de MRB-vrijstelling te verdedigen, maar is natuurlijk kul.
99,9% van alle auto's is een massaproduct en daarmee ook niet te vergelijken met kunst.
Let op, ik verwoord hem even ietsje anders, maar toch:

Kunst is totale onzin. Wordt door nietsnutten gebruikt om subsidie te kunnen ontvangen, maar is natuurlijk kul. 99.9% van alle kunst is een massaproduct en daarmee ook niet te vergelijken met oldtimers.

Even zonder dollen, "kunst" is een schitterend subjectief gevoel. Ik denk dat iedereen hier in NL wel een voorbeeld kan bedenken van "kunst" waar ontzettend veel overheidsgeld (belastinggeld!) naartoe is gegooid, waar niemand op zit te wachten... Hier om de hoek een schitterend voorbeeld...

Een vitrinekast met daarin een Marklin treintje, om de HSL te simuleren. Inclusief een speaker(!) die het geluid van de trein na doet... Op een plaats waar 99% van de mensen TEGEN die HSL was! Kosten? 150.000 Euro (dat zijn dus 1.250 semi-oldtimers voor een jaar!).... Geloof dat het geheel uiteindelijk terug gebracht is naar 75.000 Euro, al kan ik dat niet meer vinden zo.... Zolang er zo met belastinggeld omgegaan wordt, en dat dus als "kunst" gezien wordt, vind ik dat je oldtimers wel degelijk als erfgoed mag bestempelen...

Gaat er mij om dat het erfgoed-argument kul is.
Er blijven genoeg oldtimers over, zelfs al wordt de MRB voor oldtimers verdubbeld.

08 mei 2013 23:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Tsja, komt hier wel meer voor dat er ongefundeerd iets geroepen wordt, maar dat moet je niet zo letterlijk nemen :mrgreen:

Doe ik ook niet en zoals eerder gesteld vind ik dat de komende aanpassing en dat eeuwige getreuzel geen schoonheidsprijs verdient. :wink:

Je moet ook weer niet willen dat de hele regeling afgeschaft gaat worden, want dan gaan er straks wel degelijk een hoop oldtimers verdwijnen.
Dan wordt het eigenlijk alleen maar een luxe hobby voor de welgestelden en die willen dan geen 924 944 of 928, maar alleen een speciale ltd edition van de één of andere 911.

De regeling is naar mijn mening ook de reden dat er nog genoeg andere oldtimer Porsches als de 911 rond rijden, had die er niet geweest dan waren heel wat goede niet 911 exemplaren zo op de sloop beland.

Franz schreef:
Dat klopt, maar je hoort mij ook niet zeggen dat een bedrijfswagen het volledige MRB zou moeten betalen. Ik geef alleen maar aan dat er met verschillende maten gemeten wordt. Wat ik wel vind is dat ze moeten stoppen met dat stimuleren van de zogenaamde zuinige autoverkoop. Er is allang aangetoond dat fabrikanten de boel lopen te besodemieteren als het gaat om de CO2 uitstoot van auto's.

Helemaal eens met dat laatste, vooral omdat dat soort wagentjes vooral als pure luxe (en dus onnodige kms) worden gebruikt.
De kinderen worden er mee op fiets afstand op school af gezet, er worden boodschappen mee gedaan etc.
Allemaal van die korte ritjes waar eigenlijk al helemaal een auto niet voor bedoeld is.
En je zal het straks zien, dat al die op dit moment mrb vrije wagentjes over 10 - 15 jaar op de sloop staan met amper kms op de klok.
Dus zo milieuvriendelijk zijn ze dan ook weer op den duur niet als je het vanuit het duurzaamheids oogpunt bekijkt.

08 mei 2013 23:31
Profiel
Noord-Brabant
Frans D schreef:
Dat zijn dus zowel leasewagens (vertegenwoordigers) als grijs kentekens, waarbij je er van uit mag gaan dat de leasewagens meer kms voor hun rekening nemen als de grijs kentekens.

Een bedrijfswagen rijdt dus in geen geval de meeste kilometers, zoals eerder werd verondersteld.

Dat is grappig. Ik post een tabel en jij gaat er gemakshalve vanuit dat een leaseauto meer kilometers maakt dan een Grijs Kenteken. :mrgreen:

08 mei 2013 23:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Ja, knap van mij hè? :mrgreen: :wink:

Ik doe die uiting vanwege de navolgende wetenschappen;

- Een leasewagen wordt over het algemeen aangeschaft voor werknemers (meestal vertegenwoordigers) die zich de gehele dag op de weg bevinden.
Je kan dit ook ontlenen aan de hoge kilometerstanden, als ze te koop komen te staan.

- Een bedrijfswagen (busjes e.d.) wordt over het algemeen aangeschaft om naar een klus te kunnen gaan en daar dan gelijk de benodigde gereedschappen en materialen voorhanden te hebben.
De meeste bedrijfswagens hebben dan ook over het algemeen niet heel veel kilometers op de teller staan, als ze de verkoop in gaan.

Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel, maar in het algemeen ziet het er in doorsnee wel zo uit.

09 mei 2013 6:06
Profiel
Noord-Brabant
Je kan dus hieruit concluderen dat van alle ECO modellen die gebruik maken van de MRB vrijstelling het absolute merendeel bestaat uit leasewagens op naam van een bedrijf. Tel daarbij de bedrijfswagens op en je kunt niets anders zeggen dat deze grote groep auto's het meeste ontzien worden betreft de MRB terwijl ze veelal het meeste gebruik maken van onze wegennet. Je kan erover discussiëren of dit terecht is of niet maar vreemd is het wel als je dit naast het hele verhaal van de vrijstelling voor oldtimers legt. (Grappig detail is in deze dat de grootste tegenstander tegen vrijstelling van MRB voor oldtimers hier op het forum waarschijnlijk zelf gebruik maakt van dit bedrijfsvoordeel en zelfs een bedrijfsauto overweegt met een, in mijn ogen, onterechte MRB vrijstelling en bijtelling. Maar goed) :mrgreen:
Ikzelf rij geen oldtimer en maak ook van geen enkele regeling gebruik, Ik betaal dus voor al mijn drie drie auto's de volle mep MRB. Maar toch pleit ik voor vrijstelling voor oldtimers vanwege een aantal redenen die hier al eerder zijn genoemd. Daarbij ben ik absoluut van mening dat je moet kunnen vertrouwen op een regering maar dat is inmiddels eerder een euforie. Zeer kwalijke zaak overigens.

09 mei 2013 9:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Goedemorgen Franz,

Lees nog even terug in je eerder geplaatste link;

Citaat:
De meeste kilometers rijden diesels van de zaak, namelijk 31,3 duizend. De minste kilometers (10,2 duizend) maken benzineauto’s van particulieren. Echter, van het totaal aantal kilometers dat Nederlandse personenwagens rijden, wordt slechts 21 procent gereden door auto’s van de zaak.

Dus van alle kilometers die er op de weg worden gereden, wordt er in totaal slechts 21 procent door leasewagens en bedrijfswagens tensamen (auto’s van de zaak) afgelegd.
Dat zijn dan toch niet de wagens die het meeste gebruik maken van onze wegennet?

Overigens dient voor een leasewagen wel gewoon mrb betaald te worden, net als voor iedere andere personenwagen.

Een ondernemer heeft overigens nog meer regelingen zoals het niet hoeven te betalen van BPM over de aanschaf van een bedrijfswagen.
Dat is allemaal bedoeld om een gunstig ondernemingsklimaat te behouden.
Wanneer die regelingen er allemaal niet zouden zijn, dan zouden de Nederlandse bedrijven (door de noodzakelijke hogere prijzen voor diensten en producten) in een slechtere positie t.o.v. export e.d komen te staan en er veel minder werkgelegenheid zijn.

09 mei 2013 10:18
Profiel
Noord-Brabant
Goedemorgen Frans :mrgreen:

Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen dat een bedrijfsauto gemiddeld meer kilometers maakt dan een personenauto? Er zijn in aantallen meer personenauto's dan bedrijfsauto's en daarbij wordt er van een personenauto ook buiten de werktijden om gebruik gemaakt dus zou het heel raar zijn als het totaal aantal gereden kilometers merendeel op naam van de groep bedrijfsauto's zou staan toch?
Voor een leaseauto betaal je inderdaad gewoon MRB maar ik had het over de groep leaseauto's met een lagere bijtelling en/of vrijstelling. Dat percentage is namelijk ontzettend hoog onder de leasers.
En dat hele blabla-verhaal over het ondernemingsklimaat geeft alleen maar aan dat er van de onderlinge verschillen in regelgeving tussen de verschillende europalanden geen donder klopt, en dan mag de burger de misgelopen centjes compenseren. Maar dan nog, waarom zou in jouw visie een onderneming wel van dat voordeel mogen genieten en een hobbyist die een zo af en toe zijn oldtimer uit de garage haalt niet? Nederland is toch niet alleen een land voor ondernemers?

09 mei 2013 11:01
Profiel
993 4S
Beste Franz,

Van mij hoeft een oldtimerliefhebber niet zo veel te betalen als een gemiddelde gebruiker, maar hij moet wel naar rato bijdragen.
(vandaar dus mijn tevergeefse pleidooi voor alle belastingen in de brandstof)

Overigens vind ik dat de ECO-karren ook gewoon MRB zouden moeten betalen.
(heb zelf oa n MRBvrije 500C :mrgreen: )

En ten leste; onze bedrijfswagens halen de 20k per jaar niet, toch zijn ze de hele dag onderweg...

Trouwens over de BPM; dat is een luxe-belasting, lijkt me logisch dat die niet voor bedrijfsauto's geldt? (voor Frans)

Realiseer me nu dat ik volgens mij een voertuig in iedere MRB-categorie heb:
-1 oldtimer
-1 MRB-vrije Ecomobiel
-1 camper met kwart-tarief
-1 motorfiets
-2 hobby auto's met het volle tarief
-2 bedrijfsauto's

Als rechtgeaarde Porsche forummer zou ik toch moeten zeggen "ik betaal meer dan genoeg :twisted: "

Laatst bijgewerkt door Cazzo Super Veloce op 09 mei 2013 12:00, in totaal 1 keer bewerkt.

09 mei 2013 11:25
Profiel
PorscheForum Rakker
@ Franz, nu begrijp ik hem. :wink:
Er was wat verwarring over het meest van de weg gebruik maken.
Ik ging van de groepen gebruikers uit en jij ging van de enkele gebruiker uit.

Dat mrb voordeel is trouwens voor zo'n beetje alle weggebruikers in 2014 weg (hybrides en electr. wagens nagelaten) en dus ook voor de ondernemers.

Wellicht heb je wat posts gemist van mij in deze topic, maar ik ben dus tegen het afschaffen van de regeling.

Tevens ben ik tegen het afschaffen van korting op de mrb (grijs kentekens) voor bedrijfswagens.
Voor mij is het niet meer als een middel wat tijdens het werk gebruik wordt en vol belasten zorgt alleen maar voor een hogere overhead.
Zo zou je dan ook kunnen voorstellen, dat de btw niet meer terug gevraagd mag worden op gereedschappen e.d. en dat deze ook niet meer afgeschreven worden op de winst.

Onderlinge regelgeving is vrij moeilijk om degelijk en eerlijk in te voeren binnen de EU.
Binnen de landen die de Euro voeren, is de Euro niet overal evenveel waard en alleen al daardoor zal je altijd verschillen blijven houden (in lonen, productprijzen etc.).

09 mei 2013 11:53
Profiel
‘64 Kever
Gaat er mij om dat het erfgoed-argument kul is. Er blijven genoeg oldtimers over, zelfs al wordt de MRB voor oldtimers verdubbeld.
En wederom: Gaat mij erom dat kunstsubsidie kul is. Er blijven genoeg kunstenaars over, zelfs als de totale subsidie afgeschaft wordt!

Het is meten met twee maten en "de burger" is daar een beetje klaar mee.... Overigens zal het in Nederland altijd blijven bij klagen, actie zal er nooit genomen worden... Niet dat dat een erg kwalijke zaak is, want we moeten geen Frankrijk worden die om het "minste of geringste" met het hele land gaan staken!

09 mei 2013 12:10
Profiel Facebook 
993 4S
Helemaal mee eens, subsidie op kunst is ook een doorn in mijn oog.

09 mei 2013 12:14
Profiel
Veel te kort door de bocht. Als je alle kunstsubsidies zou afschaffen wordt de culturele component in de samenleving een dorre woestijn. Denk aan de theater- en dansgezelschappen bijvoorbeeld. Dan blijft er alleen vertier over voor de Sjonnies & Anitaas.

09 mei 2013 12:56
993 4S
Nee hoor, gewoon de prijs van de entreekaartjes kostendekkend maken.
Nu worden Sjonnie en Anita gewongen mee te betalen aan een elitaire hobby.

09 mei 2013 13:04
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Ik denk dat de grootste kosten besparing gemaakt kan worden bij de overheid zelf . Laat ze maar efficienter werken , en de wachtgeld regeling afschaffen , en vervangen door een gewone ww regeling . Hier in de gemeente is er een wethouder afgetreden zodat hij nog gebruik kon maken van de oude wachtgeld regeling die loopt tot zijn 65e ( hij was 52 ) .
Inzet politie betalen door de veroorzaker zelf ( kan de doodsteek zijn voor het voetbal ) , maar waarom moeten we allemaal betalen voor de politie inzet bij wedstrijden . Meer inkomsten genereren door de wetten beter te handhaven . Vorige week zijn in maastricht de koffieshops opengesteld voor buitenlanders (is verboden ) Iedereen zijn rommel in beslag nemen en een dikke boete , maar nee de politie doet niets .
Betere controle op de uitgaven van overheidsgelden , bouwprojecten voor de overheid vallen altijd veel duurder uit dan begroot , terwijl dit in de particulire sector zelder voorkomt .
Maar zolang als wij als een stelletje jaknikkende makke schapen alles blijven slikken is dat een teken dat we nog genoeg te besteden hebben en er nog meer te halen valt .

1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s

09 mei 2013 13:59
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
Als jullie bevolking een beetje is zoals in België, zal het nog lang duren eer de bevolking arm genoeg is dat ze niets meer kunnen betalen.
Maar intussen is de inefficiënte overheid wel onze voorsprong tov andere landen aan het opsouperen. En het ziet er niet naar uit dat het binnenkort verandert. Onze premier gelooft nog altijd dat de kmo criminelen zijn, terwijl deze net voor het meeste geld zorgen in ons belgenland.

Geen idee wat je er eigenlijk tegen kan doen. Staken gaat niet, want dan tref je net weer de economie.

En het belachelijkste van al, is dat het zo eenvoudig is om ons overheidsapparaat efficiënter te maken. (in de zin van 'minder onefficiënt', niet 'efficiënt', dat is eerder materie voor diegenen die daar kennis van hebben)

En zo kunnen ze ook een makkelijke doelgroep aanpakken, de autobezitters. Deze groep is veel te onsamenhangend om ooit samen te werken tegen de overheid.

09 mei 2013 14:33
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 1219 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 49  Volgende