Auteur |
Bericht |
Tristan
993 Targa en
993 C4S
ex 964 C2Brussel
|
Oelklappe model- olie checken
LS,
Heb sinds kort een 1972 911 T. Erg happy - maar nu even een vraagje over het checken van de olie:
Ik ben gewend om het oliepeil te checken met een warme en draaiende motor. En zo hoort het ook bij dit model volgens het boekje.
Bij het oelklappe model is dat echter geen sinecure: de olie borrelt behoorlijk, ook over de peilstok, dus die is kokend heet.
Maar ook maakt dat het aflezen wel heel lastig, want de olie peilstok wordt gelijk als ik hem in de tank stop volledig ondergeprutteld.
Iemand nog een list?
Dank en groet, Tristan
|
10 mei 2013 16:12 |
|
|
Ronaldo
964 c2Den Haag
|
Re: Oelklappe model- olie checken
Is de peilstok anders dan bij andere varianten? Dacht dat alleen de plek van de vulopenening anders was, maar dat er verder geen verschillen waren. En je metertje in het dashboard, is toch ook wel betrouwbaar?
_________________________________________ 'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best] 'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]
|
10 mei 2013 18:27 |
|
|
Tristan
993 Targa en
993 C4S
ex 964 C2Brussel
|
Re: Oelklappe model- olie checken
Ja, de peilstok zit in de vulopening. De meter is niet betrouwbaar (ook niet bij mijn 993 - als je daar op af gaat, gooi je er snel teveel in).
|
10 mei 2013 19:02 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: Oelklappe model- olie checken
Hoi Tristan, Mijn oelklappe targa vertoond toch ander gedrag bij het peilen. Inderdaad peilen met lopende motor, maar de olie "borrelt" niet als ik peil. Ik kan dus rustig de peilstok er uit halen, schoonmaken, en daarna peilen.
Ter info, de oliepeilmeter op het dashboard is bij mijn auto betrouwbaar mits auto in stilstand is, op bedrijfstemperatuur (+/- 90/100 C) en bij stationair toerental.
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
10 mei 2013 21:22 |
|
|
Tristan
993 Targa en
993 C4S
ex 964 C2Brussel
|
Re: Oelklappe model- olie checken
Dank outletvalve. De auto maakt momenteel ook wat te hoge toeren stationair 1000-1200 rpm, misschien heeft dat er ook iets mee te maken.
Andere vraag: Gebruik jij euro 95 of 98 voor jouw klassieker?
Gr, Tristan
|
10 mei 2013 21:31 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: Oelklappe model- olie checken
Motor heeft een revisie ondergaan waardoor ik geen loodhoudende benzine meer hoef te tanken. Daarom rij ik gewoon Euro 95 brandstof. Die verhoogde ralenti zou inderdaad wel eens de oorzaak kunnen zijn van het borrelen lijkt me, maar ik ben geen technieker. (momenteel rij ik even niet trouwens omdat de carbs gereviseerd worden), als het goed is kan ik eind van de maand weer gaan genieten
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
10 mei 2013 21:39 |
|
|
Niels
|
Re: Oelklappe model- olie checken
Bij te hoog toerental krijg je sowieso geen goede meeting door de pull van de oliepomp.
Het kan zijn dat je wat geborrel hebt als je meteen gaat peilen na rijden. Je moet dus even wachten (geloof min 60 sec) vlgns het boekje. Dan nog is het wat onhandig peilen op die plek, dus vooral goed kijken. De meter bij mij is zeker betrouwbaar, je zal allleen zelf even een keer moeten ijken wat welke stand van de wijzer in werkelijkheid is.
Ik tank(te) overigens 98 bp,, is iets schonere benzine en daarmee beter voor de mfi.
|
11 mei 2013 9:39 |
|
|
Tristan
993 Targa en
993 C4S
ex 964 C2Brussel
|
Re: Oelklappe model- olie checken
Ok Niels. Dank ook.
|
11 mei 2013 10:27 |
|
|
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
Re: Oelklappe model- olie checken
Ik weet niet in hoeverre het borrelen optreed , maar normaal is dit niet . Normaal is dat een teken dat er een overdruk in het carter / olietank is . meestal veroorzaakt door versleten zuigerveren . Ik zou eens een compressiemeting / cilinderlektest laten uitvoeren .
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
11 mei 2013 11:33 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
Re: Oelklappe model- olie checken
zat ik ook te denken toen ik dit topic las !
|
14 mei 2013 9:12 |
|
|