Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 9:41



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Dilemma 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht Dilemma
Ik ben inmiddels al weer een aantal weken bezig met het vinden van mijn volgende Porsche.
Na wat lichte overpeinzingen (993 2S/4S of een 996 cabrio) heb ik besloten om voor een 996 cabrio te gaan shoppen in Duitsland. :ba: 8)

Inmiddels heb ik er een aantal gezien, meegereden en (historie/technisch) onderzocht en hierdoor is juist de twijfel toegeslagen………, want vooral het (bekende 996/Boxster) probleem met de lekkende krukaskering is voor mij wel een issue.
En hier begint het probleem wel echt groot te worden, want alle 996-en die ik inmiddels heb gezien, bleken (uiteindelijk) het probleem te hebben of reeds (meerdere keren) te hebben gehad. Daarnaast heb ik hier nog vele e-mails liggen, met antwoorden op mijn vragen naar aanleiding van advertenties, waaruit ook weer bleek dat het probleem aanwezig was/ is geweest. Statistisch gezien ligt het percentage bij mij nu ruim boven de 50%!

Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk informatie over dit probleem boven water te krijgen, alleen daar ligt op dit moment mijn grootste probleem! Er zijn zoveel verschillende versies/verhalen. Je weet dus haast niet meer wat en wie je moet geloven……..
Wellicht dat er hier ook nog een aantal PF-ers zijn die iets zinnigs toe te voegen hebben over dit onderwerp.

Wat ik tot op heden heb gehoord:
    - het probleem doet zich voor bij ca 25% van alle 996 en Boxster modellen (behalve GT3 en Turbo); dit lijkt mij inmiddels aan de lage kant
    - het zou alleen een probleem van 996 3.4 zijn en bij de 3.6 was dit opgelost (volgens mij is dit niet waar! Sjonnie?)
    - chefwerkplaats van een PZ had zelfs die eerste 997 met het probleem al voorbij zien komen.
    - als het probleem zich bij de eerste 50.000 km nog niet heeft voorgedaan, dan zal het ook niet meer komen (volgens mij ook niet waar! Beltar? Kans misschien wel kleiner?)
    - als het probleem er is kom je er ook niet meer vanaf (aantal keren vervangen gehoord van 1 tot 7 keer o.a. na te lezen op Elfertreff) en komt elke 20.000/30.000 km weer terug.
    - Porsche zou inmiddels een verbeterde versie hebben, waardoor het na reparatie definitief is opgelost (?????)
    - indien je Porsche garantie hebt wordt het 3 keer geprobeerd om het probleem op te lossen, lukt dit niet dan krijg je een nieuwe motor (ATM)
    - van alle 996-en in Duitsland heeft 20% inmiddels een nieuwe motor (al dan niet onder garantie)
    - indien het probleem zich voordoet bij een schakelbak (=mijn keuze) dan loop je het risico dat je koppelingsplaten vet slaan en ook vervangen kunnen worden.
    - Porsche geeft nu na vervanging 2 jaar garantie op de reparatie (?)
    - reparatiekosten variërend tussen €. 500,00 en €. 1.200,00 (?)
    - PZ wil geen informatie verstrekken over het exacte onderhoud dat er verricht is aan een auto (onder de noemer Dataschutz) en verwijst mij door naar de vorige eigenaar/eigenaren!

Dit draadje moet dus niet gaan over:
- mijn persoonlijke keuze/afweging(en)
- het luchtgekoelde tijdperk tov de “waterkokers”
- 993 tov 996
- coupe, targa tov cabrio
- 2 wiel of 4 wiel
- schakel of tiptronic
Dit zijn namelijk keuzes/afwegingen die ik zelf al heb gemaakt en tevens al uitvoerig zijn “behandeld” op het forum.

Maar ik ben juist benieuwd of er hier mensen zijn die inhoudelijk wat kunnen bijdragen, om de omvang en inhoud (en oplossing?) van het probleem op juiste waarde te kunnen schatten.
Wat is waar en wat is BS (Bull-shit)? :?:
Maak ik mij (inmiddels?) druk om niets (want zo lijkt het af en toe) of moet ik mij er juist wel druk om maken?

Ik ben benieuwd! :P


08 jul 2005 23:59
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Dilemma
Rob-964 schreef:
- het zou alleen een probleem van 996 3.4 zijn en bij de 3.6 was dit opgelost (volgens mij is dit niet waar! Sjonnie?)
- als het probleem zich bij de eerste 50.000 km nog niet heeft voorgedaan, dan zal het ook niet meer komen (volgens mij ook niet waar! Beltar? Kans misschien wel kleiner?)

Antwoorden Beltar & Sjonnie. :salut:

Rob-964 schreef:
Dit draadje moet dus niet gaan over:
- mijn persoonlijke keuze/afweging(en)
- het luchtgekoelde tijdperk tov de “waterkokers”
- 993 tov 996
- coupe, targa tov cabrio
- 2 wiel of 4 wiel
- schakel of tiptronic
Dit zijn namelijk keuzes/afwegingen die ik zelf al heb gemaakt en tevens al uitvoerig zijn “behandeld” op het forum.

Zal er bij helpen ..... Afbeelding ;)
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


09 jul 2005 9:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997
Rosmalen
Bericht Re: Dilemma
Rob-964 schreef:
- indien je Porsche garantie hebt wordt het 3 keer geprobeerd om het probleem op te lossen, lukt dit niet dan krijg je een nieuwe motor (ATM)
- Porsche geeft nu na vervanging 2 jaar garantie op de reparatie
- PZ wil geen informatie verstrekken over het exacte onderhoud dat er verricht is aan een auto (onder de noemer Dataschutz) en verwijst mij door naar de vorige eigenaar/eigenaren![/list]


Rob,

Mijn antwoord valt niet onder je exclusie-criteria, dus hier mijn reactie op bovenstaande:

Aangezien Porsche AG onder garantie ALLES kostenloos repareert aangaande dit probleem, en zelfs nieuwe motoren plaatst bij aanhouden lijkt me de grootste zorg opgelost!
Het moge duidelijk zijn dat je een dergelijke auto bij een PZ koopt waarvan de garantie nog loopt (ofwel een Gebrauchtwagen Garantie is afgesloten). Wanneer je hem ook in NL bij een dealer laat onderhouden geldt de Garantie dus gewoon in NL. Mocht er discussie over ontstaan; onderschat de rol van Pon niet. Uit ervaring kan ik je vertellen dat ze in zulke gevallen adequaat optreden.

Verder heb je uiteraard als koper recht op de volledige historie (voor zover in een PZ onderhouden), geen discussie. Wanneer er reparaties of herstel vóór aflevering ofwel onder garantie dienen te gebeuren (kortom: gratis); vergeet niet de zgn. "nul"-rekeningen te verlangen, zodat historie compleet blijft én dat je rekeningen van reparaties hebt waarover opnieuw garantie geldt.

Veel succes!


09 jul 2005 10:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht Re: Dilemma

Die stukken had ik natuurlijk ook al gelezen. :wink:

Ben juist nieuwsgierig of bijvoorbeeld de 996 van Beltar het probleem al had toen hij hem kocht of dat dit juist voor het eerst was bij 60.000 km. Of dat hij daar destijds helemaal niet mee bezig is geweest!

Daarnaast zijn Beltar en Sjonnie duidelijk dat je een 996 moet kopen met Porsche garantie, maar ik krijg het gevoel dat het dan niet meer uitmaakt of je elke 10.000 km bij de dealer staat voor een krukaskeringreparatie, al dan niet met koppelingsplaten?
Dat lijkt mij juist een blijvende ergenis, ook al hoef je de rekening niet eens zelf te betalen.

:arrow: @Eric: Dank voor je aanbod! Maak er graag gebruik van (indien nodig!) :wink:


09 jul 2005 10:26
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht Re: Dilemma
ER schreef:
Mijn antwoord valt niet onder je exclusie-criteria, dus hier mijn reactie op bovenstaande
:lol: :lol:

ER schreef:
Aangezien Porsche AG onder garantie ALLES kostenloos repareert aangaande dit probleem, en zelfs nieuwe motoren plaatst bij aanhouden lijkt me de grootste zorg opgelost!

Helemaal gelijk, maar zoals ik in mijn vorige bericht ook al schreef weet ik niet hoe "blij" ik word als ik elke 6 maanden mijn auto weer bij de dealer kan achterlaten.....

ER schreef:
onderschat de rol van Pon niet. Uit ervaring kan ik je vertellen dat ze in zulke gevallen adequaat optreden.

Goed om te horen!

ER schreef:
Verder heb je uiteraard als koper recht op de volledige historie (voor zover in een PZ onderhouden), geen discussie.

Helaas wil bijvoorbeeld een PZ in Duitsland mij die informatie toch niet verstrekken over een 996 die daar verkocht is en zijn 20.000, 40.000 en 60.000 km beurt heeft gehad! Dataschutz geven ze als reden!

ER schreef:
vergeet niet de zgn. "nul"-rekeningen te verlangen, zodat historie compleet blijft én dat je rekeningen van reparaties hebt waarover opnieuw garantie geldt.

Dit wist ik dus niet! Prima TIP!

Erwin, bedankt voor je inhoudelijke reactie! :wink:


09 jul 2005 11:06
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997
Rosmalen
Bericht Re: Dilemma
Rob-964 schreef:
Helaas wil bijvoorbeeld een PZ in Duitsland mij die informatie toch niet verstrekken over een 996 die daar verkocht is en zijn 20.000, 40.000 en 60.000 km beurt heeft gehad! Dataschutz geven ze als reden!



Ik begrijp hieruit dat de desbetreffende 996 OP DIT MOMENT dus elders te koop wordt aangeboden Rob? In dat geval valt er weinig te verwachten van zo'n verzoek.
Ik sprak alleen over een auto welke bij de verkopende dealer destijds nieuw verkocht is en onderhouden. Mocht hij bij PZ A verkocht en onderhouden zijn, en nu bij PZ B te koop staan, dan mag je mijns inziens wel degelijk vewachten dat PZ B (of desnoods Porsche Duitsland) de rekeningen van dealer A op kan vragen. Bij twijfel zou ik gewoon even contact opnemen met Pon hoe dat Internationaal geregeld is.

Succes!


09 jul 2005 14:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht Re: Dilemma
ER schreef:
dat PZ B (of desnoods Porsche Duitsland) de rekeningen van dealer A op kan vragen.!


Er bestaat inderdaad een intern systeem,dus niet voor derden bedoeld,elke verkoper geeft je wel NAW van de vorige eigenaar hoor :idea: en daar is meestal wel iets mee te overleggen..
_________________________________________
t beste maar weer...


09 jul 2005 14:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht Re: Dilemma
ER schreef:
Ik begrijp hieruit dat de desbetreffende 996 OP DIT MOMENT dus elders te koop wordt aangeboden Rob?

Hoi Erwin,

Dat heb je inderdaad goed tussen de regels door gelezen :wink: !
Deze auto (die zeker mijn interesse niet heeft!) staat daar bij een Handler om de hoek.
Het was voor mij meer uitproberen om te zien hoeveel informatie je over een auto die niet bij een PZ staat naar boven kunt halen!
Niets dus, behalve bij de vorige eigenaar/eigenaren!
Lastig dus!
Overigens heb ik laatst wel uitvoerig bij een PZ gezeten, nadat ik met een 996 had gereden, maar die waren toch ook niet zo scheutig om informatie uit de computer te halen!
Ik hou jullie wel op de hoogte!

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,

Rob


10 jul 2005 11:01
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.