Okee, heb uiteindelijk deze informatie gevonden:
-Bypass klep in uitlaat was om te kunnen voldoen aan europese geluidseisen (Zwitserland met name).
-Fabrikant/leverancier aan Porsche is Eisenmann.
-Er zijn inmiddels 3 modellen pse; 1ste modellijn heeft dunne bypasspijp, en bypasskleppen zijn origineel gestuurd door elektronische snelheidssensor oid waardoor geluids-cut out invalt vanaf ongeveer 2de versnelling/3000 toeren. Voor 3.4 L motor.
2de en 3de hebben dikkere bypasspijp waarbij de 3de modellijn dunner demperstaal heeft en minder weegt. Vanaf deze modellen werd origineel een schakelaar in het dashboard geleverd om de klep additioneel te kunnen bedienen. Deze zijn te monteren bij 3.4 en 3.6 L motoren. (4de modellijn is voor 997)
-Principe is dat via bypass een of enkele kamers van de uitlaat niet worden gebruikt. Ergo: meer geluid. Zonder aansturing blijven de kleppen altijd open. Geen zogenaamde cut out dus.
-Zonder montage van aansturing bypasskleppen (dashboardschakelaar) hoeft halve interieur niet geopend te worden om draden te leggen. Scheelt een hoop arbeidsduur en pecunia (ongeveer 2 uur itt ongeveer 6 uur). Bovendien altijd top-geluid...
-Volgens vele berichten op internet is het geluid van pse niet storend op de snelweg, in tegenstelling tot sommige, niet originele, aftermarket uitlaten. Rustig rijdend met lage toeren valt het wel mee, gas gevend kan de auto in de omgeving opvallend aanwezig zijn...
-In het begin kan een warme pse wat markant ruiken. Schijnt te berusten op verwarmd cosmolene. Een of ander middel waarmee uitlaat/motorcompartiment mee is bedekt. Gaat vanzelf over.
Geluid verandert ook na een tijdje.
-Porsche claimt zelf geen vermogenwinst na montage van PSE. Anderzijds zouden verschillende niet-originele aftermarket uitlaten juist tot wat vermogensverlies leiden.
Last but not least:
Europipe uitlaat is inmiddels gewisseld voor PSE! (zonder schakelaar)
Geluid: WAANZINNIG! Absoluut onvergelijkbaar. Niet zo opvallende sonore brom is nu, mijn inziens, kenmerkende rauwe luide Porsche roffel geworden. Zoals het hoort...
Bovendien, kan me vergissen maar heb sterk de indruk dat, ondanks zonder vermogenwinst, de auto beter aan het gas hangt en soepeler optrekt.
Ten overvloede een paar aardige, geïllustreerde, referenties:
http://www.funcarsonline.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/108035/an/0/page/0#108035
http://www.belladessa.com/auctions/exhaust/exhaust.htm