Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 11:34

Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Zijn alle automaten op 996/997 tiptronics of niet? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Zijn alle automaten op 996/997 tiptronics of niet?
Ik ben al een uur aan het zoeken en heb het antwoord nog steeds niet gevonden. Daarom een account aangemaakt op dit forum, aangezien ik er vanuit ga er hier iemand is die het wel zal weten :)

Als ik kijk naar 997 (en 996) occasions met een automaat, dan kom ik de ene keer de aanduiding automaat en de andere keer de aanduiding tiptronic tegen. Als ik echter naar foto's kijk dan zie ik altijd de zelfde uitkeping bij de pook met de letter M, en knoppen op het stuur met - en +. Dus mijn vraag is, of er nou verschil zit tussen de twee aanduidingen of dat het toch het zelfde is?

Bij voorbaat dank voor het antwoord!

22 mei 2013 12:33
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht Re: Zijn alle automaten op 996/997 tiptronics of niet?
bij mijn weten zijn alle automaten bij een 996 tiptronics en is bij de 997.2 (sinds 2008) de PDK automaat geintroduceerd. Maar er zijn hier waterkenners die dat zeker weten, dus nog even geduld.

22 mei 2013 12:34
Profiel
PorscheForum Rookie
Oh ja, dat is een goeie. Ik had inderdaad hier al gelezen dat de latere 997 uitvoeringen een PDK hebben. Overigens neem ik aan dat je aan het interieur geen verschil kunt zien tussen Tiptronic en PDK? Het verschil speelt zich in de versnellingsbak zelf.

22 mei 2013 12:45
Profiel
Moderator
PF #57
als ik afbeeldingen google op 'Porsche pdk' zie ik een andere pook dan als ik dat doe op 'Porsche tiptronic'. :idea:

22 mei 2013 13:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Mooi filmpje trouwens hier met uitleg over de PDK.

22 mei 2013 13:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
burgie schreef:
dan kom ik de ene keer de aanduiding automaat en de andere keer de aanduiding tiptronic tegen.

Is idd hetzelfde. Een automatische tiptronic :wink:

22 mei 2013 13:24
Profiel
PorscheForum Rookie
horn schreef:
als ik afbeeldingen google op 'Porsche pdk' zie ik een andere pook dan als ik dat doe op 'Porsche tiptronic'. :idea:

Oh ja, het design van de pook en de knoppen op het stuur zijn wel anders. Alhoewel ik de pook niet meer zo vanzelfsprekend vind. Daar heb je toch een handleiding bij nodig :lol:

22 mei 2013 13:25
Profiel
PorscheForum Junkie
997 Carrera S Cabriolet tiptronic 2005, Ex 996 Carrera 4S Cabriolet tiptronic 2003, Ex 356 Speedster Carrera GS de Luxe 1958 Replica
Lelystad
Alle tiptronic zijn automaten

Alle PDK zijn automaten (vanaf 09-2008)

Niet alle automaten zijn dus tiptronic, wel zijn alle automaten tot 09-2008 tiptronic.

22 mei 2013 13:26
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Toch kan het best wel allemaal verwarrend zijn, vooral voor een leek.
De meeste mensen definieren een tiptronic als een automaat waarmee je ook handmatig kan schakelen.
Een PDK heeft dezelfde functies als een tiptronic; je kan kiezen tussen automatisch schakelen, of handmatig.
Technisch zijn er dan de verschillen; dat de tiptronic een schakelbare automaat is en de PDK een geautomatiseerde handbak is, met twee aparte versnellingsbakken (één voor de even en één voor de oneven versnellingen) en een dubbele koppeling.

Ik heb zelf wel eens in een tiptronic gereden, maar nog nooit in een PDK.
Wellicht is er iemand die in beiden heeft gereden en de merkbare verschillen op kan noemen?
Wanneer je het technische verschil bekijkt, dan zou je verwachten dat een PDK sneller op- en terugschakeld, is dit ook zo?

22 mei 2013 14:15
Profiel
PorscheForum Rookie
Michiel911 schreef:

Niet alle automaten zijn dus tiptronic, wel zijn alle automaten tot 09-2008 tiptronic.

Kijk, dat is nou een mooi duidelijk antwoord. Dank je wel.
Ga me alleen dan wel afvragen waarom verkopers verschillende termen hanteren. Sommige hebben meerdere auto's staan waarbij ze de twee termen door elkaar gebruiken.

22 mei 2013 14:29
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Michiel911 schreef:

Citaat:
If it walks like a duck, quacks like a duck, looks like a duck, it must be a duck

niet altijd :wink:

Een PDK is een normale bak maar met een automatische koppeling (Eigenlijk twee bakken en twee koppelingen), dus het lijkt op een automaat maar is het niet

Een Tiptronic heeft een koppelomvormer en is daaroom een echte automaat.

optisch zijn ze ook anders

PDK
Afbeelding

Tiptronic
Afbeelding

22 mei 2013 14:43
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Er zit ook nog verschil in karakter tussen de automaat met of zonder sport chrono. Dit kan kennelijk wel later aangepast worden.Wellicht handig om te weten als je in de markt bent voor een automaat. Succes met je zoektocht.

22 mei 2013 14:49
Profiel
PorscheForum Junkie
997 Carrera S Cabriolet tiptronic 2005, Ex 996 Carrera 4S Cabriolet tiptronic 2003, Ex 356 Speedster Carrera GS de Luxe 1958 Replica
Lelystad
Johannvb schreef:
Een PDK is een normale bak maar met een automatische koppeling (Eigenlijk twee bakken en twee koppelingen), dus het lijkt op een automaat maar is het niet

Helemaal eens, wilde het niet nog moeilijker maken.

Voor de duidelijkheid naar TS: Na 09-2008 dus technisch gezien geen automaten meer (de meeste mensen noemen de PDK een automaat en heeft hetzelfde principe als een DSG maar formeel heeft Johan helemaal gelijk)

22 mei 2013 17:15
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Los van het andere pookje kan je een PDK alleen krijgen in de MKII versie van de 997 (en natuurlijk 991). Dit geldt ook voor de Boxster en Cayman. Te herkennen dus aan led verlichting en vooral ook de andere PCM (navigatie+computer shizzle).

Het rijdgedrag van de twee automatische versnellingsbakken is totaal verschillend in die zin dat de tiptronic nog een "ouderwetse" automaat is. Schakelt dus heel soepel maar het duurt relatief lang en er zit wat meer vermogensverlies in. de PDK schakelt echt bizar snel. Overigens de PDK niet verwarren met een standaard gerobotiseerde automaat zoals bijvoorbeeld in de gallardo of f430 - die werken met één koppeling. Kenmerk van de PDK is nu net 2 platen waardoor hij eigenlijk altijd de "volgende" versnelling klaar kan zetten en het dus alleen een kwestie is van ontkoppelen & koppelen op de andere set versnellingen (vandaar dat die ook zo super snel is).

Nog los van deze verschillen is er ook nog verschil in de PDK (vooral software) van de 997 MKII generatie en de 991. Die van de 991 geeft bijvoorbeeld heel mooi tussen gas en anticipeert nog wat beter en schakelt sneller. Mijn ervaring met beide is dat dit sneller schakelen iets is wat je echt niet merkt of je moet een Schumacher icoon zijn.

Naast de verschillen in versnellingsbakken speelt er ook nog bij dat de MKII generatie beschikt over DFI oftewel direct ingespoten benzine = 10-20% minder brandstof en ietsje meer vermogen. Overigens betekent dit in de 997 een compleet nieuwe motor ik dacht dat de boxster en cayman vooral een update van de bovenste helft van het motorblok hebben gekregen.

EDIT: bovenstaand over de motor geld overigens niet voor de GT2/3 en de Turbo(s) modellen want die maken gebruik van een hele andere motor. Alhoewel de MKII Turbo(S) dan ook weer wel een nieuwe motor gekregen heeft. De GT3 niet. volg je me nog?

:wink:

22 mei 2013 19:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex. 2000 Boxster 2.7,Ex. 2002 996C2 Cabrio (Mk2), ex 2007 Cayman 2.7, 2008 Cayman S Design Edition 1
Lochristi, België
En dan heb je ook nog de "domme" Tiptronic (tot 2003) en de "slimme" Tiptronic S (vanaf 2003).

Verschil is dat de "S" zelflerend is en wel 180 verschillende programma's heeft.

25 mei 2013 16:32
Profiel
PorscheForum Rookie
Ondernemer
Schoonhoven
S2 schreef:
En dan heb je ook nog de "domme" Tiptronic (tot 2003) en de "slimme" Tiptronic S (vanaf 2003).

Verschil is dat de "S" zelflerend is en wel 180 verschillende programma's heeft.

Ben helemaal niet technisch. Kun je meer info geven over de "slimme" Tiptronic?

25 mei 2013 17:15
Profiel
PorscheForum Rakker
987.2 Cayman S
Roosendaal
S2 schreef:

:scratch:
De S staat voor schakeling op het stuur, niet voor slim.....
en was volgens mij al bij 993 beschikbaar.

25 mei 2013 18:12
Profiel WWW
M140i
S2 schreef:

Nooit gehoord van een domme tiptronic en een slimme tiptronic. Heb je meer informatie?

25 mei 2013 23:52
Profiel
PorscheForum Rookie
Sorry, was even vergeten iedereen hartelijk te bedanken voor alle antwoorden. Bleek dat de betreffende verkoper gewoon een beetje gek wordt van alle typeringen voor automaten, en hij dus meestal gewoon automaat invult :-)

A.s. zaterdag mag ik deze gaan ophalen :-)
http://www.wiggersmastercars.nl/porsche/911/porsche_911_997_carrera_4_autom_navi_rafleder_schuifdak-947756.html

04 jun 2013 19:52
Profiel
AfbeeldingGefeliciteerd, mooie bak 8) Een automaat?

04 jun 2013 19:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Mooie 997.. met Tiptronic...proficiat. Geniet ervan! :thumleft:

05 jun 2013 12:43
Profiel
Amsterdam
RJS schreef:
S2 schreef:

Ben helemaal niet technisch. Kun je meer info geven over de "slimme" Tiptronic?

Bovenstaande quote klopt. Vanaf model 2002 heeft de 996 de bak van de turbo, en heet tiptr S. Deze is zelflerend, sterker gebouwd, en iets sneller.
Met de stuurbediening heeft het niets te maken.

05 jun 2013 16:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex. 2000 Boxster 2.7,Ex. 2002 996C2 Cabrio (Mk2), ex 2007 Cayman 2.7, 2008 Cayman S Design Edition 1
Lochristi, België
Bedankt :) (Begon al aan mijn kennis te twijfelen :) )

Even een quote:

wikipedia schreef:
Tiptronic S

The Tiptronic S is an upgrade to the original Tiptronic, with the ability to adapt to driver's behaviour, and also allows driver to change gears without entering manual mode.[2] In manual mode, if there is no driver input for a period of eight seconds, the system reverts to automatic mode.[3] It was used as early as 2000 Porsche Boxster.[4]

Zover ik weet kwam de upgrade er samen met de Mk2 facelift.

05 jun 2013 18:11
Profiel
PorscheForum Rookie
bully schreef:
Gefeliciteerd, mooie bak 8) Een automaat?

Inderdaad een Tiptronic automaat ja :)
Ik ga hem 3 tot 4 dagen per week gebruiken, waarbij ik natuurlijk ook files tegenkom. Vandaar dat ik het liever doe zonder koppelingspedaal.

Hij heeft wel aardig wat steenslag voorop maar de bekleding is echt nog ontzettend mooi. Kan je bijna niet aan zien dat hij gebruikt is. Het enige waar ik nog aan twijfel zijn die velgen. Persoonlijk vind ik dat er donkere velgen onder een donkere auto thuis horen.

05 jun 2013 19:15
Profiel
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
burgie schreef:
Sorry, was even vergeten iedereen hartelijk te bedanken voor alle antwoorden. Bleek dat de betreffende verkoper gewoon een beetje gek wordt van alle typeringen voor automaten, en hij dus meestal gewoon automaat invult :-)

A.s. zaterdag mag ik deze gaan ophalen :-)
http://www.wiggersmastercars.nl/porsche/911/porsche_911_997_carrera_4_autom_navi_rafleder_schuifdak-947756.html

Mooie auto hoor. Krijg je de draaischijf er ook bij :ba: . Veel rijplezier gewenst, maar dat gaat vast lukken!

05 jun 2013 19:41
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende