Auteur |
Bericht |
rocketrider
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
Ik heb mijn 2003 996 turbo nu 5 maanden en ongeveer 4000 km. Kosten nog alles meegevallen, maar doe het meeste ook zelf. Slipkoppeling dynamo 60 eu PSM schakelaar 25 eu Olie en filters 200 eu
Als je de P voor ieder ding weg moet brengen is het denk ik een dure hobby auto. Een deel van de Porsche hobby vind ik ook het sleutelen er aan. Leer je de auto zeer goed van kennen, en kun ook makkelijker opkomende problemen herkennen denk ik
Maar als je het kunt betalen, altijd doen Het is en blijft een kanon van een auto Succes
_________________________________________ any landing you walk away from is a good landing
|
04 jun 2013 16:41 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
Zit ook te denken om een 996 turbo of Gt3 aan te schaffen, ben er wat dat betreft nog niet uit. Op een turbo zit meer op dus er kan ook meer kapot maar elke Porsche kan qua onderhoud tegenvallen denk maar eens aan bv roest op een 964. Ik geef liever wat meer uit bij aanschaf voor een goede dan in koopjes te denken.
Denk je bv net een "koopje" te hebben en moeten vervolgens remmen, radiateurs, en koppeling vervangen worden dan kan het toch nog een vervelende verrassing worden dus een gedegen aankoopkeuring is een must. Het (GT1) blok zelf staat als bullitproof bekend.
Kijk ook eens op mobile.de staan een paar mooie exemplaren op met weinig km. Het is op dit moment echt een kopers markt dit soort auto's staan vaak erg lang te koop.
|
04 jun 2013 16:46 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
Ondanks de prima staat etc, heb ik na de aankoopkeuring direct de auto weggebracht voor groot onderhoud. Uiteindelijk toch een factuur uit komen rollen van 6K (koppeling, drukgroep, multiriem, spanrol, remschijven, blokken etc). Dit hadden ook onverwachte kosten kunnen zijn als je vooraf geen aankoopkeuring had laten doen. En dan nog kan er meer boven water komen als de auto op de brug staat. @Joost=> Mijn advies is een GT3
|
04 jun 2013 17:02 |
|
|
Mio Turbo
991 Carrera S Cabrio
Ex 997 TurboRotterdam
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
De kosten voor nieuwe bougies worden hier wel onderschat vrees ik. Samen met een kleine beurt en wat kleine reparaties kon ik onlangs toch een kleine 5000 euri aftikken bij de dealer. De motor van de 997 turbo moet er helemaal uit om er bij te kunnen. Volgens mij zijn ze bij een 996 turbo ook niet echt makkelijk bereikbaar. De vorige eigenaar van mijn auto heeft ook nooit op de auto bezuinigd en heeft alle beurten keurig en op tijd uitgevoerd, dus van achterstallig onderhoud was geen sprake. Desondanks was er volgens de dealer in 5 jaar tijd voor meer dan 20k aan onderhoud en kleine reparaties aan de auto verspijkerd. Kortom, houd bij een turbo inderdaad rekening met een groter potje voor onderhoud/reparaties/brandstof/banden/remmen/boetes.. dan bij een 'gewone'. Zit je altijd safe. En de onderhoudsgeschiedenis kennen van de auto in combinatie met een AKK is ook van wezenlijk belang. Maar vat het niet te zwaar op, een turbo is al zijn kosten dubbel en dwars waard op het moment dat je het gaspedaal weer intrapt.
_________________________________________ Ach, beter een gat in je hand, dan een hand in je ...
|
04 jun 2013 17:57 |
|
|
Peter Muijen
Koos = Exit
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
Daar ben ik het helemaal mee eens
|
04 jun 2013 18:02 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
5 jaar zegt in deze weinig, hoeveelheid km zegt veel meer. Volgens mij heb jij het geluk dat je zitjes achterin hebt maar anders wordt het toch lastig wanneer je een keer de kids mee wilt nemen.
|
04 jun 2013 20:19 |
|
|
Mio Turbo
991 Carrera S Cabrio
Ex 997 TurboRotterdam
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
De vorige eigenaar heeft 'm inderdaad dagelijks gebruikt maar reed minder dan 25.000 km/jaar. Een schijntje vegeleken bij de 40k die de gemiddelde leaserijder per jaar rijdt. Dus van overmatige slijtage is absoluut geen sprake. De turbo is immers gebouwd om dagelijks te gebruiken.
_________________________________________ Ach, beter een gat in je hand, dan een hand in je ...
|
04 jun 2013 20:57 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
Dan valt die 20K in 5 jaar met dat kilometrage aan onderhoud toch best mee, oke het is natuurlijk veel geld maar ik heb met mijn laatste Porsche (een standaard 993) in verhouding (euro tov kilometers) meer aan regulier onderhoud uitgegeven.
|
04 jun 2013 21:20 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
ik vind bij 25K km/jr 4K onderhoud een schijntje. en niet turborijden is turbobetalen...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
04 jun 2013 22:10 |
|
|
Nat
997 turbo tiptronic 580pkCG uitlaat + ECU
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
996 Turbo is een geweldige auto en ziet er goed uit, een alternativ kan een 996 4S zijn. De prijzen "vallen mee" 996 turbo: groot onderhoud: 890 euro bougies: 539 euro remblokken voor: 689 euro
_________________________________________ 997 turbo is kompensatie voor mijn phev
|
05 jun 2013 10:51 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
De vorige eigenaar reed 25k per jaar De huidige eigenaar heeft in 5jr 20k aan onderhoud uitgegeven, maar zijn km p/jr is onbekend Dus bovenstaande conclusie kan [nog] niet getrokken worden
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
05 jun 2013 14:57 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
Dat kan toch niet waar zijn Kijk eens op http://www.oscaro.com ! Remblokken voor vanaf 49.14€(ferodo) en bougies rond de 5€ per stuk
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
05 jun 2013 17:17 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
Maar dan moet iemand ze er nog op knutselen voor je.....
|
05 jun 2013 17:39 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
Dat is niet zo moeilijk Zelfs als je het laat doen,kan het toch nooit zoveel kosten!
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
05 jun 2013 18:32 |
|
|
Mio Turbo
991 Carrera S Cabrio
Ex 997 TurboRotterdam
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
Ik ben de tweede eigenaar, maar heb 'm pas een jaar in bezit. Ik rijd minder dan 10.000km/jaar met 5k aan onderhoud per jaar. Ligt redelijk in lijn met de 4k per jaar van de vorige eigenaar. Ik weet niet of dat veel of weinig is t.o.v. een 'gewone', want ik heb geen vergelijkingsmateriaal, dit is mijn eerste Porsche. Ik weet alleen dat het een stuk hoger is t.o.v. mijn DD (Audi A5 3.0tdi), maar dat was bekend bij de aanschaf. Ik kan niet in de portemonnee van de ander kijken, maar als je een turbo kunt aanschaffen en niet schrikt van de genoemde kosten, zou ik er niet te lang over nadenken. Kopen dat ding! Doe vervolgens af en toe een ritje naar de alpen, het zwarte woud of de Eifel en je waant jezelf in de 7e hemel, want daar komt de auto het best tot z'n recht. Kortom, de auto zelf is niet onbetaalbaar, maar de sensatie die hij bij je opwekt is dat wel
_________________________________________ Ach, beter een gat in je hand, dan een hand in je ...
Laatst bijgewerkt door Mio Turbo op 06 jun 2013 14:47, in totaal 1 keer bewerkt.
|
05 jun 2013 22:24 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
de vorige eigenaar reed er 2,5 keer meer km mee. ik vind dat zelf wel een behoorlijk verschil 4-5k ansich schrik ik ook niet van ook al kan mijn portemonnee het niet trekken
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
06 jun 2013 12:46 |
|
|
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
Ik heb met mijn 993 TT destijds ondanks AKK zo'n 20k aan kosten gehad in 1 jaar (Wat voor de helft door verkoper is betaald). Met mijn 996, welke ik dagelijks reed, had ik geen bijzondere kosten in 2 jaar tijd, behalve regulier onderhoud. Maar die auto was bijna nieuw toen ik hem kocht...
|
06 jun 2013 12:55 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
993TT kent ook wel wat "uitdagingen" (lees problemen) die Porsche bij de 996 (turbo) heeft opgelost.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
06 jun 2013 13:56 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
wow
Laatst bijgewerkt door Master Ken op 06 jun 2013 14:34, in totaal 1 keer bewerkt.
|
06 jun 2013 14:21 |
|
|
Hilko
Haarlemmermeer95'er 993 Turbo
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
Ik wil het niet horen
_________________________________________ De vraag is niet hoe hard hij kan, maar hoe hard je wilt..
|
06 jun 2013 14:28 |
|
|
993 C2
997.1 Turbo
Ex 981S, Ex 997 C2, Ex 996 TT, Ex 993 C2 (2x) Ex 996 C2
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
Ik weet niet hoeveel tijd de dealer ervoor rekent maar het valt wel mee hoor, achterbumber eraf, intercoolers eraf , hitte schild omhoog en de andere eraf en je komt er zo bij zonder problemen. Doe het in 4 uur als ik rustig aan doe. Het is maar een gewone auto waar je helaas voor sommige reparaties moeilijk bij komt. Bougies van een 993 dat is pas een uitdaging!
|
06 jun 2013 15:03 |
|
|
Blaserlou
jain de Krimpenerwaard
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
en wat kost de dealer per uur? Dan valt die €539 voor de bougies verwisselen wel mee toch?
_________________________________________ --Disturbing the peace since 1975--
|
06 jun 2013 16:24 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
Ik lees ook dergelijke verhalen over 997 en 996. Hangt volgens mij ook enorm af over wat voor rijstijl je hebt. Even los van netjes warm rijden want ik ga er van uit dat iedereen op 't forum dat netjes doet.... de snelheden waarmee je door bochten gaat, hoe hard je bij ieder stoplicht ervandoor gaat, etc.
Voor <10k km toch nog 5k per jaar uitgeven vind ik behoorlijk prijzig. Waar zit hem de "overwaarde" van het onderhoud dan in los van de jaarlijkse beurt die normaal iets van 1k zou zijn zonder bijzondere dingetjes?
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
06 jun 2013 23:15 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
Ik denk dat als je ervan uitgaat dat de normale aan slijtage onderhevige onderdelen (remmen, banden, koppeling, ..) ook navenant sneller slijten en je dan nog een keer pech kunt hebben (turbo's, olieleidingen, motor, ...) of preventief wat zaken eerder meepakt, ik zeker (dus minimaal) 5K per jaar zou begroten. Dat hoeft niet te betekenen dat je ieder jaar voor 5K aan de beurt bent maar 10-15K in een jaar en dan 2 jaar vrijwel niks kan ook. Turbo heeft ruim 30% meer vermogen dan een Carrera en dat ga je gebruiken/merken. Om op de vraag van TS terug te komen, gewoon doen.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
06 jun 2013 23:29 |
|
|
DennisvdB
|
Re: 996 Turbo: Doen of niet
Sinds wanneer gaan turbo's kapot bij 100.000 km? Normaal halen die de 2 tot 2,5 ton wel hoor. Ook al is het bij een Porsche. VGT turbo's van een 997 weet ik niet, maar een normaal schoepenrad van een 996 is echt geen moeilijke materie.
|
07 jun 2013 1:30 |
|
|