Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:47

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Een 3D printer helpt ons in de zoektocht naar onderdelen? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Een 3D printer helpt ons in de zoektocht naar onderdelen?
De meesten van ons met een wat oudere Porsche kennen het: bij het demonteren breekt er bijv. een kunststof blokje af. Onderdeel niet los te krijgen, of voor de hoofdprijs.

Goed nieuws: tijden veranderen:

http://www.z24.nl/ondernemen/dit-rolt-e ... nderkoppen

Zie een cilinderkop (en andere motordelen) niet zo zitten, maar voor de rest....

Iemand ervaring met een 3D printer?

08 jun 2013 15:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
964.c4
assendelft
Bericht Re: Een 3D printer helpt ons in de zoektocht naar onderdelen
sorry geen ervaring maar 3d printen is wel heel cool,
denk aleen dat het invoeren van het ontwerp toch ook enige studie vereist.

of het model moet te downloaden zijn van het net zoals het 3d printbaar plastic pistool,
leuk voor elke homemade terrorist of andere dwaas

08 jun 2013 16:47
Profiel WWW Facebook 
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Gewoon nog drie à vier jaar wachten en dan zullen er redelijke 3D consumentenprinters te koop zijn. Sites zoals the Pirate Bay gaan zich in de toekomst ook voornamelijk richten op deze ontwikkeling door content aan te bieden.

08 jun 2013 18:01
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
3D printers zijn redelijk betaalbaar, hoef je geen jaren meer op te wachten. Die pistool was geprint met een printer van 600-700 euro. Vind ik persoonlijk geen geld voor iets dat 3D kan printen.

Maar het is nog maar de vraag hoe stevig zo'n dingen zijn. Voor auto onderdelen denk ik niet dat je binnenkort zal kunnen uitprinten, of het zou iets banaals moeten zijn zoals een knop voor de ruit te bedienen.

08 jun 2013 18:18
Profiel
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Ik had het ook niet over de prijs maar over de kwaliteit. :wink:

08 jun 2013 19:22
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Ik heb laatst met een 3D printer van Ultimaker mogen werken. Kost iets van 1600 gebouwd en wel en maakt heel snel hele mooie dingen. Het plastic kwam nog wat broos over. De auto industrie stelt hele strenge eisen aan UV gevoeligheid e.d., maar ik denk dat als je de juiste spec plastic hebt, dat dingen lang mee kunnen gaan.

Bij Protospace in Utrecht weten ze er alles van. Zelf denk ik dat we over 10 jaar allerlei dingen printen. Nu al is er zo een website te vinden waar mijn dochters kunnen kiezen uit 371 armbanden. Dan komt er ook wel eentje met bouwtekeningen van dat lastig te vinden palletje...

08 jun 2013 22:34
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Je kunt er op rekenen dat ook de auto-industrie zèlf op 3D printen overgaat. Voor laag volume onderdeeltjes, bijvoorbeeld. Dat krijg je print-on-demand, zoals dit met boeken al gebeurt. In plaats van een kleine oplage te drukken die ook nog een slecht gevulde palletplaats in gaat nemen, heeft men een pdf bestand beschikbaar en drukt er maar tien of zo, als er een klant bestelt. Is per exemplaar dan wel duurder, maar door de betere logistiek uiteindelijk toch goedkoper.
Denk dus maar aan een 3D printer bij de dealer of importeur; hoeven de spullen ook niet meer bij de fabrikant vandaan te komen (die ze ook maar gewoon bij een toeleverancier heeft gekocht). Geen idee wat er gaat gebeuren om het grijze circuit tegen te gaan.

09 jun 2013 8:50
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
"You wouldn't download a car", herkennen jullie dit van die anti-piraterij reclame in het begin van een film op dvd?
Ik begin eigenlijk steeds meer te denken dat we op den duur gewoon alles gaan kunnen downloaden.

Dat gaat pas een ramp worden om het illegale circuit tegen te gaan.

09 jun 2013 21:38
Profiel
PorscheForum Rakker
992.1 GT3 964 C2 930 Macan Turbo ex 991.2 GT3 ex 997 GTS ex 997 S ex 996 4S
Rotterdam
Iedere vorm van copyright is een bescherming door de elite van een beperkte groep ten koste van de massa en verhindert de vooruitgang van de mensheid. Dus laat maar komen de 3d printers.

Lees nog eens wat Ludwig von Mises hierover schreef: kort artikel http://mises.org/daily/3406

en voor de liefhebbers: http://mises.org/etexts/mises/critique/contents.asp

Ik denk alleen dat we nu afdwalen. Voor de kleine oplages waarvoor nog wel de designs beschikbaar zijn en die vrij eenvoudig naar een digitaal 3d design kunnen worden omgezet is het een uitkomst. Er is zelfs al software die een 2d technische tekening naar een 3d model kan converteren (niet 100% maar toch).

09 jun 2013 23:28
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Mooie teksten, moet ik de tijd nog eens voor gaan vinden.

Deze video's van Kirby Ferguson zijn wat eenvoudiger te verteren kijkvoer over Copy, Transform and Combine waarlangs alles volgens Kirby is gemaakt:
http://everythingisaremix.info/watch-the-series/

Ik wil hem nog eens naar Nederland halen om te spreken.

13 jun 2013 22:17
Profiel
PorscheForum Rookie
Ik denk dat er in de nabije toekomst inderdaad mooie dingen mee gemaakt kunnen worden.
Nu misschien nog even te vroeg.
De meeste betaalbare 3D printers zijn nog lang niet in staat de kwaliteit te leveren die je zou willen voor je Porsche onderdelen.

14 jun 2013 0:06
Profiel
PorscheForum Rakker
987.2 Cayman S
Roosendaal
De ontwikkeling gaat wel razendsnel, kijk maar eens bij Stratasys bijvoorbeeld.
3D printen van 1:1 producten met meerdere materialen tegelijk, medische toepassingen etc.
Of dergelijke techniek op dat niveau ook in 'huis-tuin-en-keuken' vorm beschikbaar komt vraag ik me af, beschikbaarheid van het juiste 'print'-materiaal, formaat van het apparaat etc.
Kan me indenken dat er een zelfde situatie ontstaat als nu met 2D-printen. Iedereen kan foto's printen in een aardige kwaliteit op een A4 of A3 printer, wil je echter naar groter formaat in hogere kwaliteiten en op andere materialen dan wordt het een ander verhaal.

14 jun 2013 12:03
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]