Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 30 apr 2025 18:43

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
2 Doden na ongeval met Porsche 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo S Hybrid & Boxster S (987)
Rotterdam
Bericht Re: 2 Doden na ongeval met Porsche
PDF schreef:
Er zijn veel auto's die over de 200 gaan maar zodra er Porsche op staat denken velen ook dat dat overal moet. Helaas met dergelijke gevolgen.

Bijzonder toch weer al de aannames...., omdat er Porsche op staat! Misschien is er wel wat afgebroken??
Ik wens de nabestaanden veel sterkte!

Jos Targa schreef:
Vorige week nog een discussie gehad met een vader die het belachelijk vond dat wij zijn zoon zijn 944 niet wilde verzekeren. Was zijn eerste auto. 19 jaar.

Volgens mij is het nog altijd de bestuurder (rechtervoet icm hersenen) en niet de auto.
Een gemiddelde Golf heeft al net zoveel pk als een 944.

En de alcohol drinkende vader met een 996/997 Turbo krijgt zijn verzekering wel gewoon rond..... :pale:
Dat is dan ook geen probleem/risico.... :scratch:

16 jun 2013 14:09
Profiel WWW
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Rob, het heeft niks te maken met pk's. Maar met de combinatie rijervaring en pk's. Ook een golf met 150 PK is voor een 19 jarige niet voor een normale premie te verzekeren, als hij al verzekerd kan worden. De gemiddelde verzekeraar houd voor een beginnend bestuurder ongeveer 75pk aan als richtlijn voor wat men verantwoord vind. Ik ben het daar volledig mee eens :roll:

16 jun 2013 15:20
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Ondanks dat het een verkeerde combinatie was (snelle wagen, jong en bomen) blijft het een treurig nieuwsbericht.
Veel te jong om te gaan, door gewoon een domme fout. Leef erg mee met de ouders.

Van mij mogen ze m.b.t. het rijbewijs; vermogenscategoriën invoeren.
Des te jonger de persoon, des te minder pk gereden mag worden.

Heb zelf in een ver verleden een snelle Honda CRX te koop gehad.
Er kwam iemand naar mij toe die net zijn rijbewijs had en de wagen wilde kopen.
Ik heb dat geweigerd en toen hij vroeg waarom, antwoordde ik hem; dat ik niet zijn ouders aan de deur wilde krijgen omdat ik hem aan wagen had verkocht waarmee hij zich dood had gereden.
Hij was quasi beledigd en bleef erover door mekkeren.
Ik heb hem toen naast mij in de auto gezet en ben toen op een licht vochtige en bochtige weg (die ik heel goed kon) even flink gaan gassen.
Hij stapte aan het eind van de rit lijkbleek uit en gaf me vervolgens gelijk dat ik de wagen niet aan hem wilde verkopen.
Hij ging toch maar op zoek naar iets met minder pk's...

Laatst bijgewerkt door Frans D op 17 jun 2013 9:15, in totaal 1 keer bewerkt.

16 jun 2013 16:58
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Frans D schreef:
Ondanks dat het een verkeerde combinatie was (snelle wagen, jong, drank en bomen) blijft het een treurig nieuwsbericht.

Ik ben in geen een van de nieuwsberichten het woord DRANK tegen gekomen ... jij wel :?:

16 jun 2013 17:06
Profiel WWW Facebook 
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Bad memories; Zelf in 1995 eraf gegaan met een 944, kenteken GS-FZ-##, gelukkig was het bij mij een lantarenpaal die meegaf...................

16 jun 2013 17:19
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 "GT3", ex 986S
Triest hoor!

16 jun 2013 17:19
Profiel WWW Facebook 
911 3.2 Carrera
Een dergelijke ongeval is verschrikkelijk.....

16 jun 2013 18:17
Profiel
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Staat een video bij! Triest hoe het er uitziet! Gelukkig wordt er niet in de kop het woord Porsche gebruikt,wel later in de tekst. Dit kan met elke auto gebeuren. http://www.newspower.nl/twee-doden-bij-verkeersongeluk-wehe-den-hoorn/

16 jun 2013 18:18
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
ex. 964 C4, '89. ex. 911 Carrera 3.2, '85
Leiden
Jos Targa schreef:
Rob, het heeft niks te maken met pk's. Maar met de combinatie rijervaring en pk's. Ook een golf met 150 PK is voor een 19 jarige niet voor een normale premie te verzekeren, als hij al verzekerd kan worden. De gemiddelde verzekeraar houd voor een beginnend bestuurder ongeveer 75pk aan als richtlijn voor wat men verantwoord vind. Ik ben het daar volledig mee eens :roll:

Ja vind die regels allemaal belachelijk. Nu is het mij wel gelukt een 911 als 19 jarige te verzekeren. Maar leeftijd zegt gewoon niks over ervaring, met 5 jaar mijn rijbewijs heb ik al meer km's gemaakt als mijn opa in 45 jaar. Ook is de verzekering van mijn huidige auto goedkoper om op mijn zus der naam te zetten (2 jaar ouder) maar die heeft misschien 500km in haar hele leven gereden.

Betreft het ongeluk, zeer triest en zeker niet gaan speculeren. Laat het onderzoek maar aan de experts over. Met mijn ongeluk werden ook allemaal aannames gedaan over mijn snelheid, geestelijke toestand (ze wisten te vermelden dat ik mij op het circuit waande), lichamelijke toestand (zou een nat pak hebben gehad, was kurk droog) de auto zou pas gerestaureerd zijn (muah, hij was net gewassen). Al met al zeer weinig schade en Do kan/kon dit bevestigen want een maand later reed de auto weer rond. (welke in het nieuwsbericht total loss was)

Nee dit soort berichten ga ik geen conclusie uit trekken. Hou het gewoon bij de feiten.

16 jun 2013 20:27
Profiel Facebook 
Groningen
Olaf schreef:
Zelfs maar 112 Kw (150 Pk) ... als het nog 't 85'er motorblok is.

Type I (behoudens US spec) 2.5 N/A blok heeft toch ook 163 pk?

V.w.b. leeftijd, de statistieken zijn er nu eenmaal en ook ervaring is soms ondergeschikt aan verhoogde testosteron waarden.

Zonder oordeel t.a.v. dit specifieke geval uiteraard, aangezien de details mij niet bekend zijn.

16 jun 2013 20:28
Profiel
Urmond
Bassen schreef:
Jos Targa schreef:

Ja vind die regels allemaal belachelijk. Nu is het mij wel gelukt een 911 als 19 jarige te verzekeren. Maar leeftijd zegt gewoon niks over ervaring, met 5 jaar mijn rijbewijs heb ik al meer km's gemaakt als mijn opa in 45 jaar. Ook is de verzekering van mijn huidige auto goedkoper om op mijn zus der naam te zetten (2 jaar ouder) maar die heeft misschien 500km in haar hele leven gereden.

Betreft het ongeluk, zeer triest en zeker niet gaan speculeren. Laat het onderzoek maar aan de experts over. Met mijn ongeluk werden ook allemaal aannames gedaan over mijn snelheid, geestelijke toestand (ze wisten te vermelden dat ik mij op het circuit waande), lichamelijke toestand (zou een nat pak hebben gehad, was kurk droog) de auto zou pas gerestaureerd zijn (muah, hij was net gewassen). Al met al zeer weinig schade en Do kan/kon dit bevestigen want een maand later reed de auto weer rond. (welke in het nieuwsbericht total loss was)

Nee dit soort berichten ga ik geen conclusie uit trekken. Hou het gewoon bij de feiten.

Bassen, dat jij een uitzondering bent prima! Maar het gast hier niet om 1 individu. Het gaat om het totale plaatje waaruit blijkt dat mensen, en met name jongere, en oudere nu eenmaal meer schade en dodelijke ongelukken krijgen dan mensen met een gemiddelde leeftijd. Jongere omdat ze en te weinig rijervaring hebben en nu eenmaal vaker roekeloos rijden en oudere vanwege hun reactievermogen. Ik ben blij dat men hier streng naar kijkt, ik moet er niet aan denken dat iedereen die net zijn rijbewijs heeft in een auto kan stappen met te veel pk's. Ik zou mijn kinderen niet meer op straat durven te laten spelen. Ik vind jouw reactie dan ook erg kort door de bocht en onvolwassen. Wat voor mij bovenstaande dan ook maar weer bevestigd. :scratch: en dat ook nog voor iemand die zelf als eens heeft ervaren wat er gebeurd als je zaken over het hoofd ziet. Een ongeluk is zo gebeurd, zelfs met zoveel rijervaring! Daarbij, lees je eigen draadje eens goed na over de hoogte van het schadebedrag en of jouw auto totaal loss was. Dat is wel wat je schreef toendertijd!

Laatst bijgewerkt door Jos Targa op 16 jun 2013 21:32, in totaal 1 keer bewerkt.

16 jun 2013 21:24
Profiel WWW Facebook 
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Verschrikkelijk, sterkte aan alle nabestaanden ......

16 jun 2013 21:27
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Jos Targa schreef:
Bassen, dat jij een uitzondering bent prima!

98% van de nederlandse bevolking met een rijbewijs is ervan overtuigd dat hij beter rijdt dan 98% van de bevolking met een rijbewijs.

geen idee van de oorzaak. lees snelheid te hoog. rest is gissen. behalve dat het veel te vroeg is om te sterven. om wat voor reden dan ook.

16 jun 2013 21:53
Profiel
964.c4
assendelft
mijn eerste jaren auto ervaring zijn ook niet echt om na te vertellen, kan het echter nog wel dat dan wel weer.
dus best begrip dat bij een bepaalde leeftijd voorwaarden worden gesteld.
of het nu veiliger was in mijn fiat 500 met 160 of 180 met de golf van mijn pa
of 240 met de 964 daar valt nog over na te denken

wel weer een spijtig bericht dit, sterkte voor de naasten

16 jun 2013 22:12
Profiel WWW Facebook 
Cayenne Turbo S Hybrid & Boxster S (987)
Rotterdam
Jos Targa schreef:
Rob, het heeft niks te maken met pk's.
Maar met de combinatie rijervaring en pk's. Ook een golf met 150 PK is voor een 19 jarige niet voor een normale premie te verzekeren, als hij al verzekerd kan worden. De gemiddelde verzekeraar houd voor een beginnend bestuurder ongeveer 75pk aan als richtlijn voor wat men verantwoord vind. Ik ben het daar volledig mee eens

Het heeft dus wel wat te maken met pk's......en het wordt alleen nog maar lastiger om ergens rijervaring in op te doen als de gemiddelde 1.2 motor al op 105 pk zit.

Frans D schreef:
Er kwam iemand naar mij toe die net zijn rijbewijs had en de wagen wilde kopen.
Ik heb dat geweigerd en toen hij vroeg waarom, antwoordde ik hem; dat ik niet zijn ouders aan de deur wilde krijgen omdat ik hem aan wagen had verkocht waarmee hij zich dood had gereden.

Jos Targa schreef:
Jongere omdat ze en te weinig rijervaring hebben en nu eenmaal vaker roekeloos rijden en oudere vanwege hun reactievermogen. Ik ben blij dat men hier streng naar kijkt, ik moet er niet aan denken dat iedereen die net zijn rijbewijs heeft in een auto kan stappen met te veel pk's. Ik zou mijn kinderen niet meer op straat durven te laten spelen.

Verder allemaal moralistisch gedoe op basis van statistieken.....
Zo lust ik er ook nog wel één!

Mannen van middelbare leeftijd
Uit de cijfers van het ministerie blijkt dat mannen vaker met te veel drank op rijden dan vrouwen.
De meeste overtreders zijn tussen de 35 en 49 jaar.
Regionaal gezien waren vorig jaar de meeste overtredingen in Noord-Brabant en Noord-Holland.
Rijden onder invloed is een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongelukken.
Jaarlijks is bij een op de vijf ongelukken alcohol in het spel.
Dat kwam vorig jaar neer op zo'n 130 doden en 4000 ernstig gewonden.

Dan zou ik willen voorstellen dat jullie deze categorie ook niet meer verzekeren, laat staan ze een auto verkopen..... :wink:
Het gaat om het individu en hoe die met verantwoordelijkheid omgaat en de keuzes die hij/zij maakt!!
Je bent jong en sommige wellicht wel eens wat overmoedig.....
Je bent 20 jaar ouder en nog steeds overmoedig......3 biertjes op het kan best.......nog nooit schade gereden.....al 20 jaar ervaring...., wat kan mij nou gebeuren.
Vraag de cijfers van EMA cursus en alcoholslot maar eens op!

Verbaas(de) mij gewoon over alle aannames in dit topic.
Ik kan aan de beelden niet de oorzaak afleiden en welke oorzaak dan ook, het maakt het niet minder triest voor de nabestaanden!

16 jun 2013 22:29
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
nu 996 MK2 C2, ex 2.7 Boxster & 2.5 Boxster
Leeuwarden
Zelfs op sbs6

16 jun 2013 22:36
Profiel Facebook 
964 c2
Den Haag
Was weer te verwachten dat dit topic weer hierin zou uitmonden. Jammer.
Ik merk als ik zo'n bericht lees ook dat ik in m'n hoofd conclusies trek. Maar om dat dan weer te gaan typen.
Los van de oorzaak of schuld zijn er twee vaders die op vaderdag bezoek krijgen van oom agent. Verschrikkelijk.

16 jun 2013 22:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Brabant - Westland
Mee eens Ronaldo.

Ex: 924 Turbo Targa '80
Ex: 986 Boxster S '01

Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.

16 jun 2013 22:52
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
ex. 964 C4, '89. ex. 911 Carrera 3.2, '85
Leiden
Jos Targa schreef:
Ik vind jouw reactie dan ook erg kort door de bocht en onvolwassen. Wat voor mij bovenstaande dan ook maar weer bevestigd. :scratch:

Bedankt voor je reactie, weet ik direct hoe je over mij denkt :thumleft:

Je kan zeggen dat mijn reactie erg kort door de bocht en onvolwassen is, maar is het dan niet kort door de bocht door hele leeftijdscategorieën uit te sluiten op basis van statistieken? In het geval van andere leeftijdscategorieën zijn ook statistieken opgemaakt en daarbij worden ook geen groepen uitgesloten. Risico groepen zullen gewoon een hogere premie moeten betalen in mijn ogen, uitsluiten op basis van statistieken is in mijn ogen kort door de bocht. En betreft "ervaring" die vlieger gaat niet op want daar word niet op getoetst, of kijken ze naar levens ervaring?

Ik weet donders goed wat er in mijn draadje geschreven staat, kosten waren echter gebaseerd op een complete motorrevisie, wat niet nodig bleek te zijn. Het kwam dus neer op een grote schoonmaak en wat plaatwerk.

@Horn, ik beweer dan ook niet dat ik beter rijd als de overige 98% van rijdend Nederland. Enkel dat ik meer kilometers maak dan de gemiddelde persoon in mijn omgeving.

16 jun 2013 23:19
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Jonge bestuurder en 150 pk is, ongeacht wat er gebeurd is, geen verstandige combinatie.
Ook ik heb toen ik die leeftijd had domme dingen gedaan in en met auto's. Gelukkig
waren mijn eerste 3 auto's oude C-Kadetjes met 55 of 75 pk.

Mijn moeder is in die jaren altijd erg ongerust geweest en sliep pas als ik thuis was.

Deze jongens hebben ook zo'n moeder ...

16 jun 2013 23:44
Profiel
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Vreselijk zoiets. RIP en sterkte voor familie en vrienden.

Citaat:
Van mij mogen ze m.b.t. het rijbewijs; vermogenscategoriën invoeren.
Des te jonger de persoon, des te minder pk gereden mag worden.

Citaat:
Jonge bestuurder en 150 pk is, ongeacht wat er gebeurd is, geen verstandige combinatie.

Ik snap ineens weer waarom er zo ontzettend veel regeltjes in NL zijn... :pale:

17 jun 2013 3:35
Profiel WWW
Urmond
Bassen, wederom kort door de bocht. Ik ken jou niet en kan dus ook niks denken over jou. Ik heb enkel een mening over jouw opmerking. Waar het hier om gaat is dat deze statistieken zijn gebaseerd op de werkelijkheid. Ik ben in de gelukkige omstandigheid mij al jaren in de autobranche te mogen begeven, en maandelijks vele klanten mag voorzien van een autoverzekering. Ook als ik kijk in mijn schadecijfers zijn het bovengenoemde categorieën die de meeste eenzijdige ongelukken veroorzaken. Het is niet zo dat een verzekeraar deze groep volledig uitsluit, maar voert daar wel beleid in. In mijn ogen terecht. Er wordt weldegelijk gekeken naar ervaring. Iemand van 23 die al vanaf zijn 16e met een scooter en daarna met een auto zich in het verkeer heeft begeven wordt veel makkelijker geaccepteerd dan iemand van 23 die zijn eerste rijervaring gaat opdoen. Daarnaast kan ik je vertellen dat wij meerdere malen per jaar gesprekken hebben met ouders waarvan een zoon of dochter is overleden in een verkeersongeval. Ik kan je vertellen dat als je dat leed hoort je wel anders gaat nadenken. Verder vind ik het onze verantwoordelijkheid om ouders op de risico's te wijzen als ze voor hun zoon of dochter een te snelle auto in gedachte hebben. Gelukkig wordt dit advies regelmatig ter harte genomen. Ik ben gek van auto's, met name het snelle spul, en mag mij hier dagelijks in begeven. Ook ik zou het geweldig vinden dat als mijn kinderen straks de leeftijd hebben, dat ze mijn Porsche mogen besturen, maar wel met mij erbij!

17 jun 2013 8:46
Profiel WWW Facebook 
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Tja regeltjes regeltjes, wordt er vaak gestoord van maar mbt verkeer vind ik het een goed idee.
Met motorfietsen hebben ze het ook gedaan, eigenlijk is het van de gekke dat je met je verse rijbewijs zomaar in een snelle sportwagen kunt gaan rijden terwijl als je de motorfiets pakt een geknepen exemplaar moet nemen.
Dat zou dus ook voor de auto's moeten gelden, of een modus dat er een volwassen bijrijder moet zijn die al 5jr zijn rijbewijs heeft.

Dit staat overigens los van dit ongeluk, oorzaak is nog niet bekend dus hier kan ik niet over oordelen.

17 jun 2013 8:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
@ Olaf: Inmiddels aangepast. Was het woordje drank in een eerdere reply tegengekomen en er simpelweg vanuit gegaan dat dat hier in het spel was. Bleek echter nog een "of" in de regel te staan, die ik over het hoofd had gezien.

Rob Herfst schreef:
Verder allemaal moralistisch gedoe op basis van statistieken.....
Zo lust ik er ook nog wel één!

Nope, ik had eerder al eens een Ford Mustang 5.0l V8 verkocht aan iemand met net zijn rijbewijs, die hem binnen een week total loss reed.
Gelukkig verder alleen materiële schade, maar ik wilde dat niet nog een keer mee maken.
Tevens is zo'n CRX zelfs veel moeilijker controleerbaar, door zijn smalle wielbasis en zoekerige voorwielaandrijving.
Geen indianen verhalen, gewoon pure waarheid...

En buiten dat, de wagens die je tegenkomt in de nieuwsberichten als het gaat om een ernstig eenzijdig ongeluk (veelal tegen een boom in het midden van de nacht) zijn in de meeste gevallen, wagens uit de snelle klasse.

En m.b.t. alcohol en leeftijd;

Citaat:
Jonge mannen van 18 tot 24 jaar zijn sterk oververtegenwoordigd bij alcoholgerelateerde verkeersongevallen. Jonge mannen vormen ongeveer 4% van de Nederlandse bevolking, maar ze zijn slachtoffer bij 23% van de alcoholongevallen in het verkeer.
Ook blijkt dat bij ongeveer driekwart van de ernstige alcoholongevallen bestuurders met een BAG boven de 1,3‰ betrokken zijn. De zware drinkers die soms ook nog drugs gebruiken, nemen ongeveer de helft van deze ongevallen voor hun rekening. De groep zware drinkers maakt 0,2% uit van alle bestuurders en 25% van alle rijders onder invloed.

Bron: https://www.veiligverkeernederland.nl/dossier_alcohol

Maar goed zoals Olaf al aangeeft, er is totaal niet gerept over alcohol m.b.t. dit treurige ongeluk.

17 jun 2013 9:28
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
mannetjes < 25 zijn thrillseekers, testosteronbommetjes.
die moet je niet teveel pk's in handen geven. ongeacht hun rij-ervaring.

17 jun 2013 10:19
Profiel
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende