Lotus --> Porsche? --> Porsche gekocht!!
Het is zover! Afgelopen vrijdag heb ik mijn handtekening gezet onder het koopcontract van een Porsche 993.
Ik heb de afgelopen weken aardig wat auto's bezocht en eigenlijk vielen deze steeds weer af door allerlei makken die de auto's vertoonde. Even ter vermaak hier de auto's waar ik naar gekeken heb;
De eerste;
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?i ... 11&asrc=stOp het eerste oog een mooie en voordelige 993. Ik ben ervoor naar Belgie gereden en wat mij opviel is dat hij op veel rubbers rond ramen lak heeft zitten, met het spuiten is dus duidelijk niet de moeite genomen dit goed te doen. Hij startte slecht, zou een bekend probleem zijn. De airco werkte niet. Een licht kreukeltje in het balkje voor het reservewiel. Versleten banden. Raar roestplekje in de dakgoot terhoogte van de voorruit rechts. Voor en achterbumper lelijk en moeten gespoten. Met als klap op de vuurpijl geen enkele vorm van historie what so ever. Dus de 170.000 km die erop staat is op geen enkele wijze aan te tonen. Deze dus maar laten staan.
De tweede; Bij het bezoek aan de eerste stond een erg mooie 993 in dezelfde kleur als die hier boven maar dan cabrio. Net binnen, strak in het onderhoud en echt wel een leuke auto. Wel heel erg veel gelopen, 270.000 km. Bij het starten wat rook uit de uitlaat. Vraagprijs EUR 25.000,00 Nu ben ik toch meer gecharmeerd van de coupe dus deze mede daarom ook laten staan. Overigens het blauwe interieur kan ik ook maar slecht aan wennen.
De derde; Een linnen grijze 964 C4 uit 1991. Staat nog nergens tekoop maar via via aangeboden gekregen. Echt wel een leuke auto en voor het geld ook goed te doen. Net zwart interieur maar geen schuifdak, jammer want dat is wel een beetje een breekpunt.
De vierde;
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?i ... rc=st%7Csr Deze alleen bekeken omdat hij in de buurt stond. Wat een vreselijke kleur. Geen schuifdak. staat al langere tijd stil en de vraagprijs is niet echt scherp. Geen optie dus.
De Vijfde;
http://www.witmerodijk.nl/index.php/cars/car/989/Leuke auto!! Als ik de auto die ik nu gekocht heb niet gevonden had zou dit zeker een optie zijn geweest. Netjes in het onderhoud, van een betrouwbaar bedrijf, rijdt werkelijk TOP! Erg mooie Becker radio met navi en carkit erin. Alleen het blauwe interieur en de aanwezigheid van wat steenslag zouden mij tegen gehouden kunnen hebben.
De zesde;
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?i ... rc=fa%7CsrJa... deze had alles wat ik wilde. Cruise control, stoelverwarming, elektrische bediening stoelen etc. Staat op mijn favoriete wielen en ook nog eens op mooie Bilstein schokbrekers. MAAR hij is bij lange na niet zo mooi als op de foto's. Veel beschadigingen in de lak, op veel plekken lak op de rubbers en notabene één van de steenslagbeschermers op het achterspatbord is in de blanke lak meegespoten! Totaal geen geschiedenis en staat op UK kenteken. Mooiste is nog wel dat de auto een schakelaar heeft voor een achterwisser, een gat in de achterruit voor een wisser maar geen wisser. Ook geen sparing in de hoedeplank waar een wisser motor/aandrijving door heen zou kunnen, vaag verhaal! Dus ook geen optie!
De zevende;
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?i ... 85&asrc=stNee niet gereserveerd voor mij! Maar een nette auto en rijdt goed ook. Airco werkt niet maar verder weinig op aan te merken. Duidelijk recent een keer overgespoten maar dat is heel nog niet slecht gedaan. Toch meer op de looks van een 993 gevallen dus deze ook laten staan.
Dan, de achtste ; Gevonden in België met een matig geschreven advertentie. Een 993 uit 1994 met net even meer dan 2 ton op de klok. Navraag leerde dat de huidige eigenaar de auto aantoonbaar in 2007 bij de Porsche dealer gekocht had en sindsdien 12500 kilometer met de auto gereden had. De auto is destijds inclusief garantie aan hem geleverd en hij heeft hem altijd binnen gestald gehad. Goed reden genoeg de auto maar te gaan bekijken, wel 3 uur rijden weg...
Eenmaal daar gaat de garage open en staat er een 993 onder een maatwerk Porsche binnencover te wachten. De cover gaat eraf en er komt een waanzinnig mooie auto onder vandaan. Geen steenslag, tadeloos interieur, nieuwe banden, vers in de remmen, mooi lederen dashboard, zwart interieur en schuifdak.
De auto is aantoonbaar vanaf nieuw ALTIJD bij de dealer geweest voor zijn onderhoud. Dus rijden! Het is de eerste 993/964 waar in mee rijdt die geen piepje in het koppelingspedaal heeft. Schakelt goed en doet alles wat een 993 hoort te doen. Dus alles werkt en ziet er ook nog eens fantastisch uit. DIT IS HEM!!
Fantastisch om te horen dat de huidige eigenaar net zo secuur en zorgvuldig met zijn auto is omgegaan als ik met mijn Lotus. Niet rijden in de regen, iedere avond terug in de garage alleen bij hoge uitzondering een nachtje buiten en gewoon alles origineel. Dus ook de oranje knipperlichten etc.
De reden van verkoop, er moet een 964RS komen...
Foto's volgen, maar ik heb nu vast wel wat vragen;
Eén achterlicht is wat dof, is het mogelijk deze te polijsten?
Welke Becker radio hoort er in dit model? Iemand er één liggen?
Weet iemand nog een set 18" turbo velgen tekoop? Zou die er wel op willen
Ik wil het rozetje rond het contactslot vervangen, die in de auto is wat wit uitgeslagen. Ook is het "gordijn" in de spoiler ingescheurd. Welke onderdelen leveranciers gebruiken jullie?
David