Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 10:44

Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
993 : Deuren zitten vast 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
993 C2 1995
Belzjiek
Bericht 993 : Deuren zitten vast
Goeiemorgen,

Na lange tijd absoluut geen aandacht te hebben kunen besteden (ongeval, crisis, bouwen werkplaats, etc) wil ik mijn 993, die ik lang verwaarloosd heb, helemaal onder handen gaan nemen.
Toen ik hem uit dienst heb genomen heb ik de batterij afgekoppeld en hem manueel op slot gedraaid.
Nu wil ik er dus aan gaan werken. Ik steek de sleutel in het deurslot en draai. De mechaniekjes werken (ik hoor en voel ze), de dop aan de binnenkant komt naar boven, en als ik de 'trekker' van de klink bedien voel ik beweging, maar de deur blijft helaas stug dicht.

Ik vermoed dus dat de deurvangers vast zijn komen te zitten.

Is er een manier om het boeltje toch los te krijgen ? De voorruit moet er toch uit voor bepaalde herstellingen, maar die wil ik er liever pas uithalen als hij in de werkplaats steet.

Alle hulp wordt op prijs gesteld.

Mvg,

Peter

10 jul 2013 10:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
964.c4
assendelft
Bericht Re: 993 : Deuren zitten vast
je zou het achter zij raampje eruit kunnen halen
en zo op de binnenkant deur duwen.
Mij lijkt het namelijk dat de deur rubbers rond om kleven en dan kan het muurvast zitten

10 jul 2013 10:39
Profiel WWW Facebook 
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
.. ben ik blij dat ik 'm altijd met de ramen open weg zet :wink:

Rob kan inderdaad weleens gelijk hebben.

Over hoe lang heb je het :?:

Citaat:
Na lange tijd

De voorruit zit gelijmd - en heb je er niet zomaar uit.

10 jul 2013 10:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
993 C2 1995
Belzjiek
Olaf, moet +/- een jaar zijn. De voorruit moet er toch uit om een roestplek aan te pakken.

Maar ik ga eerst maar eens overvloedig WD40 in de kieren spuiten. Misschien heb ik geluk.

10 jul 2013 12:05
Profiel
Moderator
PF # 136
Peter, ik denk niet dat je de voorruit er (uitsluitend) van buiten af uit gaat krijgen. Vanwege de reden die Olaf al noemde, hij zit niet in een rubber maar is rondom gelijmd.

Wanneer er helemaal geen beweging in de deur zit, dan zou ik het zoeken in het ontgrendelmechanisme van de deur. Wanneer de deur aan het rubber blijft plakken, dan heb je in ieder geval nog enige beweging door de veerkracht van het rubber.

10 jul 2013 12:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Ex 944 en ex 968
Achterhoek
De andere deur al geprobeerd ? :idea:
:wink:

mmm, je schreef deuren, zal dus al wel getest zijn :oops:

10 jul 2013 12:56
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C2 1995
Belzjiek
Ja hoor. helaas pindakaas is daar in de deur iets blijven hangen zodat het 'trekkertje' niet meer verbonden lijkt te zijn met het deurmechanisme (ik weet dat het WEL zo is, maar er is iets niet teruggesprongen denk ik).

Het zal sloop worden vrees ik. Hoe krijg ik het zijruitje er uit ? Een schroevendraaier, veel voorzichtigheid en hoop ?

11 jul 2013 7:41
Profiel
Moderator
PF #57
Of gewoon het rubber aan de buitenkant wegsnijden. Kost je een nieuw rubber, maar dat is het dan ook. Omdat je geen druk van binnenuit kan geven, lijkt me dat de beste methode...

11 jul 2013 7:43
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Dat rubber wat je bij een 993 ziet is alleen maar een ingedrukte sier-strip, welke je zo uit de sponning kunt trekken.

.. daarna kijk je gewoon tegen een gelijmde ruit aan - die je er uit zult moeten "zagen" - en dat gaat het beste als je er zowel binnen als buiten bij kunt.

Peter R. schreef:
Hoe krijg ik het zijruitje er uit ? Een schroevendraaier, veel voorzichtigheid en hoop ?

Vooral het laatste - en zou geen schroevendraaier gebruiken, maar iets van hard kunststof.

Mss (toch) gewoon de Porsche-sloperijen bellen of ze een zijruitje hebben in jouw kleur en dan een noodhamertje gebruiken :idea:

11 jul 2013 9:44
Profiel WWW Facebook 
Peter R. schreef:
Ja hoor. helaas pindakaas is daar in de deur iets blijven hangen zodat het 'trekkertje' niet meer verbonden lijkt te zijn met het deurmechanisme (ik weet dat het WEL zo is, maar er is iets niet teruggesprongen denk ik).

Heet water gooien daar waar de rubbers lopen, dan tegen de deur aan drukken en het trekkertje overhalen, vaak werkt dat.

11 jul 2013 13:19
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
ANWB?

ipv snijden, trekken, rossen en knippen zonder dat je weet wat je echt doet.

11 jul 2013 14:08
Profiel
PorscheForum Rakker
2007 Porsche 997 GT3 1994 Porsche 993 C2 1987 Porsche 911 3.2 Targa 1986 Defender 200Tdi
Scheveningen
Kun je niet op de + pool van de dynamo stroom zetten, wellicht dat op een of andere manier er toch iets in de centrale vergrendeling iets niet werkt. Als je weer stroom op de auto hebt sluit je dat uit.

Destijds bij een Volvo van mijn schoonzusje ook gedaan. Sloten buitenop werkte niet, min op de carosserie en plus op de plus zijde van de dynamo en hij ging zo weer open...

11 jul 2013 14:37
Profiel
Moderator
911 Carrera S
DLotus schreef:
Kun je niet op de + pool van de dynamo stroom zetten ..

Om bij de accu te komen, moet het koffer-deksel open :idea:

Hopelijk heeft TS de emergency-release-cable in het linkervoorscherm zitten :wink:

Afbeelding

11 jul 2013 15:29
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Ex 944 en ex 968
Achterhoek
Peter R. schreef:

Het zal sloop worden vrees ik. Hoe krijg ik het zijruitje er uit ? Een schroevendraaier, veel voorzichtigheid en hoop ?

Voor zover ik denk te weten! :roll: , lijkt het precies op het probleem(pje) wat ik met mijn 11/93" 968 heb ervaren.
Kreeg na langdurige stilstand ook de deuren niet meer open, eerst links niet open toen rechts geprobeerd.
Hetzelfde wat jij beschrijft: dat "trekkertje" .
Heb toen wd40 ingespoten in sloten en bij dat trekkertje/palletje in de deurgreep.
Wel de rechterdeur met mijn :ass: weer eerst dichtgedrukt.
Toen voorzichtig pielen met klein schroevendraaiertje om palletje in deurgreep weer naar "buiten" te drukken.
Blijkt een vaker voorkomend probleem te zijn.. bij mijn onderhoudsman Chris de Leeuw/Motron werd er in het onderhoud rekening mee gehouden.
....

Via forum naslagwerk naar pet online toen naar 968 vanaf blz 173! -->pos 47; actuating lever :idea:
mmm, dacht dat het 993 slot gelijk aan 968 was, misschien heb ik dat toch mis

hoewel :scratch:
Afbeelding

11 jul 2013 15:49
Profiel
PorscheForum Rakker
2007 Porsche 997 GT3 1994 Porsche 993 C2 1987 Porsche 911 3.2 Targa 1986 Defender 200Tdi
Scheveningen
@ Olaf, vandaar op de dynamo... Bij die Volvo staat de accu in de kofferbak! Maar stroom op de dynamo kun je vaak van onder af wel bij, althans dat lukte mij toen wel bij de Volvo.

Al is jou suggestie met de nood release een betere optie. Kun je die van buiten af bereiken?!

Olaf schreef:
DLotus schreef:
Kun je niet op de + pool van de dynamo stroom zetten ..

Om bij de accu te komen, moet het koffer-deksel open :idea:

Hopelijk heeft TS de emergency-release-cable in het linkervoorscherm zitten :wink:

Afbeelding

11 jul 2013 17:16
Profiel
PorscheForum Junkie
Ex 944 en ex 968
Achterhoek
http://forums.rennlist.com/rennforums/993-forum/625706-cannot-open-door-with-key.html
:idea:

11 jul 2013 17:18
Profiel
Moderator
911 Carrera S
DLotus schreef:
@ Olaf, vandaar op de dynamo...

Al is jou suggestie met de nood release een betere optie. Kun je die van buiten af bereiken?

Dynamo zit in het ventilator huis op de motor bij een luchtgekoelde 911 motor ...

Nood-ontgrendelings-kabeltje voor de kofferbak hoort bij een 993 achter de linker wielkuip voor te zitten ... voor de motor kap zit deze achter.

Helaas zijn ze niet altijd aanwezig :(

11 jul 2013 19:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)

Voor als je niet het gehele stuk wilt doorlezen de oplossing:

PROBLEM SOLVED!!!

In the interest of time I will start by posting the explanation, then will come up with pictures/diagrams to illustrate the actual issue and solution..

Let me start by saying that after seeing the inside of the doors, and understanding the mechanism, I cannot see how the doors can be open from the outside if you experience the issue described below.

Mechanism:
1. Turning the key will unlock the door (turn towards the front of the car) by having the key actuated rod move the interbnal locking plate. To have an idea of the plate (until I get drawings), hold your hand in front of you with two fingers extended in a V-sign. The rod fits perpendicular between the two fingers, so you can turn the key and letrnatively push on the inside of the inde or middle finger - depending how you turn. This unoock the door.\

2.To actually open the door, you squeze the handle. This will actuate another rod (like a plunger) that pushes perpendiclarly on the plate. If the plate is in the unlocked position this will enage the mechanism and the door opens. If the plate is in the locked position nothing happens.

Problem:

My problem is that the plunger in (2) above was stuck in the channel (yes, on both doors) in the extended position, so the plate was continuously pushed and could not engage the lock/unlock mechanism.

Solution:
Broke the small window on the direvers door - and opened the door

Took panels apart on both doors and removed handles, and locking / latching mechanism

Both plungers were stuck in th extended position. The plunger has a thicker end that hold the spring against the channel and also keeps the plunger centered in the channel so there's no side to side movement. This thicker end was jammed in the channel due to dust-contaminated grease and aluminium oxidization. The handle was slack

I did not touch the car for six months (winter) so everything the perfect storm was brewing. I cleaned everything with solvent, used compressed air to get everywhere and then lubricated. in addition, I noticed that the channel housing the plunger is not perfectly parallel, the base narrows making it easier for the plunger to get stuck - almost no clearance. So I enlarged it with a dremel.

So now it all works.
I have no idea how to prevent this, other than using very good lubricant, and more importantly, address the narrowing channel, by taking off just enough material to make it parallel and square throughout the plunger's complete path.

I cannot see how you can get rid of the gunk at the base without taking the inner pannels off. I guess if you have the plunger on one door stuck, then use that as a warning sign and troubleshoot both doors. My bad luck was that both doors failed simultaneously.

One way for Porsche to have designed this, is to have connected the handle to the plunger so moving the handle will push/pull the handle. But the handle does not connect, it just pushes, then relies on the internal plunger spring to get the plunger back in place. If the spring binds, then the handle is slack.

12 jul 2013 14:11
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Van die driehoekige zijruitjes heb ik nog 2 setjes liggen.

1x blank glas
1x groen getint

12 jul 2013 15:04
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
Hmm, om je auto nou voor een jaar al vacuüm te trekken? :wink:

Dat hele idee van stroom op de dynamo vind ik zo verkeerd nog niet. Alleen de dynamo kan je pas bij als de motorkap open is. Startmotor daarintegen kan je wel bij van onderaf. Weet niet of je een schuifdak hebt en waar dat relais zit. Je kan igg meestal vanaf de wielkuip wel de kofferbak openen en dan zou je evt. Het schuifdak relais kunnen bedienen als die vooronder zit?

12 jul 2013 16:05
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
993 C2 1995
Belzjiek
In een poging om de hendel in de wielkast te bereiken moest het voorwiel er af. Helaas is nu de wielslotmoer afgebroken. Alleen de ring zit nog rond het draadeinde. Straks maar eens naar de toolshop voor een snijdop, denk ik.

15 jul 2013 7:21
Profiel
Moderator
911 Carrera S
.. van de regen in de drup :popcorn:

Succes!

15 jul 2013 7:41
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Peter R. schreef:
Het duurt altijd zolang voor je met zo'n italiaan ter bestemming bent.

Met de P : deur opnmaken, instappen, starten, wegwezen
Met de F : deur openmaken, luke niet , nog eens proberen, verdomme, manueel openen, alarm resetten, sluiten, openen, instappen, starten, verdomme, nog eens proberen, wegenwacht bellen, kunnen nix doen, wachten op de vrachtwagen om af te slepen, wachten op de vervangwagen, en dan met een 1400 dieseltje van de wegenwacht onderweg, en je was al te laat.

Je moet WEL karakter hebben om met zo'n Ita te rijden, hoor.Peter R.

deze eigen quote van de TS voelt nu pijnlijk hard aan wss :bang:

15 jul 2013 8:49
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C2 1995
Belzjiek
Ne hoor, mijn 27 jaar oude Benz rijdt altijd. Soms start hij een beetje raar, maar rijden doet-ie steeds.

Hout vasthouden maar.

15 jul 2013 12:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Doe mij dan maar een 27 jaar oude F in plaats van een 27 jaar oude Benz. :popcorn:

15 jul 2013 13:16
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende