Auteur |
Bericht |
ben1969
Porsche Cayenne 3.0 S Hybride 2011
Porsche T 1971 Targa (project)
Porsche 997 2006
ex Porsche 997S 2004
|
997 motorblok probleem
Mijn 997 uit 2004 met 130.000 km op de teller heeft een "ingevreten" cilinderwand. Is nog mee te rijden maar er zit een "tik geluid" in. Iemand ervaring met vervanging motorblok of revisie ? Ik heb ook wat gehoord over cilinders uitboren. Iemand ervaring mee? In ieder geval alvast bedankt.
|
18 jul 2013 21:32 |
|
|
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
Re: 997 motorblok probleem
Beste Ben, gebruik de zoekfunctie, is veel over geschreven. Blok heeft vergelijkbare problemen met de 996 (mk2). Zoek een op: Resto Hartech Succes
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
18 jul 2013 21:44 |
|
|
RichardP
ex. 996 C2 MK2 tiptr.ex. Boxster 986 Zaanstad
|
Re: 997 motorblok probleem
Hoi Ben, Heel vervelend voor je. Momenteel zit ik nog steeds met hetzelfde probleem (tot de reparatie is afgerond). Lees daarom ook even dit topic door. Daarnaast, niet (veel) meer rijden met de auto! Wanneer de schade ernstig verergert, loopt het echt uit de hand. Laat binnenkort even weten wat je overwegingen zijn en voor welke oplossing je hebt gekozen.
|
18 jul 2013 21:52 |
|
|
bully
|
Re: 997 motorblok probleem
Resto bellen en de auto laten ophalen.
|
18 jul 2013 22:01 |
|
|
frankv
964 C2 - zwart - MY1992
|
Re: 997 motorblok probleem
Blijft toch erg vervelend aan de 996/997, dat je keer op keer weer auto's met dit probleem ziet. Ik overweeg nog wel eens een 997 ipv mijn 964, maar iedere keer als ik weer zo'n topic lees krijgt mijn 964 er weer een puntje bij op "houden"
|
19 jul 2013 21:14 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Re: 997 motorblok probleem
Het is niet meer wat het geweest is en het zal nooit meer worden wat het was.
Verbaasd me toch dat Porsche hier slechter in scoort dan de meeste ander fabrikanten. Je hoort tegenwoordig heel veel van elektronica problemen, allerhande stuurdozen die stuk gaan, plastiek onderdelen die afbreken enz. Maar motoren die stuk gaan, juist het punt waar Porsche altijd zo sterk in geweest is, laten ze nu enorme steken vallen. Het ergste is dat ze in veel gevallen hun klanten in de steek laten.
Ongeacht de leeftijd, moet je er gewoon kunnen op rekenen dat een motor die het nodige onderhoud krijgt en met zorg behandeld is, zonder ernstige problemen 200 à 300.000 km doet.
Porsche heeft ook altijd bekend gestaan als sportwagen die je als daily driver kon gebruiken, maar aan dit tempo van motorproblemen begin ik daar toch aan te twijfelen.
Ondanks dat, blijft Porsche een speciale plek hebben bij mij, maar heb toch even een bijna Porsche loze periode ingelast.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
19 jul 2013 23:46 |
|
|
Patrick
|
Re: 997 motorblok probleem
Hear hear !
|
20 jul 2013 1:16 |
|
|
Bert928
928S4/GTlandgraaf
|
Re: 997 motorblok probleem
Deze reactie had ik wel zelf kunnen schrijven, zo is hij mij uit het hart gegrepen. Wat ik onbegrijpelijk vind is dat Porsche zijn klanten zo in de kou laat staan. Ik kan zo een paar technische problemen opsommen die voor minder dan 10 euro per auto oplosbaar zijn en die de klant gewoon een nieuwe motor besparen. Soms denk ik dat het opzet is, een nieuwe motor is nou niet bepaald gratis. Ook snap ik niet dat ze na de kennis van de 996 bij de 997 gewoon doorgaan met de productie van eenzelfde motor waarvan ze weten dat ze niet deugen en dat op verschillende punten. Het is jammer dat een TV programma als Trosradar zich niet zal bekommeren om dit soort zaken, omdat de doelgroep van het programma in het algemeen geen Porsche rijder is. Ook ik heb wel naar een andere Porsche gekeken, maar gezien de bedroevende prroductiekwaliteit zie ik er vanaf. Inmiddels rijd ik een ander merk sportauto en dat met heel veel genoegen. Geen storingen, het oliepeil zakt niet en elektronisch is hij 100%. Mijn hart ligt ook bij Porsche, maar zoals de kwaliteit nu is hoef ik er geen meer. Groet Bert
|
20 jul 2013 10:32 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: 997 motorblok probleem
welk merk is dat?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
20 jul 2013 10:35 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: 997 motorblok probleem
Heren, praten we hier niet over uitzonderingen? Uiteraard wil niemand dit meemaken en kost het een berg geld maar hoeveel mensen rijden er wel gewoon vrolijk rond waarbij er niets stuk gaat of niets aan de hand is?
Bij mijn vrouw op het werk rijdt de buitendienst allemaal een Mercedes bus. Vroeger reden ze daar makkelijk 500.000km mee zonder enig probleem (ze hebben er zo'n 25 stuks). 3 jaar geleden hebben ze er 20 vervangen door nieuwe. Deze zijn na 300.000km helemaal op en zijn nu alweer aan vervanging toe! (Ik bedoel dan motorisch 'op')Van een merk als Mercedes verwacht je ook niet dat dit gebeurd. Ik denk dat het bij ieder merk wel iets is en we praten volgens mij nog steeds over de uitzonderingen want de meesten rijden zorgeloos en met veel plezier rond. Wel balen (en meer dan dat!) als je bij de uitzonderingen hoort
P.s. Kijk eens naar de terugroepacties bij Toyota van de laatste jaren terwijl zij toch altijd een zeer betrouwbaar merk waren. Ikzelf rij al 13 jaar Lexus en de vorige generatie was nooit iets mee, m'n huidige heeft ook veel vaker problemen die wat mij betreft niet bij een Lexus voor mogen komen.
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
20 jul 2013 10:41 |
|
|
Rob986
Een keer een 986, 997, 993, 964, 911E en een 944.Utrechtse Heuvelrug
|
Re: 997 motorblok probleem
Zullen zeker uitzonderingen zijn, maar ik ken ondertussen iets te veel van die uitzonderingen.
Gisteren weer een uitzondering, 996 3.4 tip, 230k km, rustige berijdster, vooral langere afstanden... plof op de A15
_________________________________________ "I worked hard, and if you work hard you get the goodies" - Steve McQueen.
|
20 jul 2013 10:49 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Re: 997 motorblok probleem
Spijtig genoeg zijn er veel uitzonderingen tegenwoordig, teveel!! En daar gaat het nu net om, bij Toyota hebben ze een terugroepactie en erkennen ze dus hun probleem en lossen ze het op zoals grote jongens. Bij Porsche doet men of hun neus bloed, en dat is wat tegen de borst stoot van mensen die Jaren Porsche rijden. Heb sinds 1989 altijd Porsche gereden, ook voor dagelijks gebruik, en dat zie ik vandaag niet meer zitten, wegens het risico van te duur. Als je 60.000km per jaar doet, heb je het risico dat je alle 30 maanden een €8000 kosten hebt, denk het niet.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
20 jul 2013 11:15 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: 997 motorblok probleem
Ach, ieder zijn meug. Ik had het helemaal gehad met de hoge kosten waar je tegen aan loopt wanneer je een oudje echt goed, technisch en optisch, wilt hebben. Het overgrote deel wat op de markt verkrijgbaar is en/of rond rijd ivind ik afgetrapt. En groot deel is slecht gespoten, heeft roest, en een moe interieur. Dit in combinatie met de soms absurde onderdeel prijzen van de luchtgekoelde modellen was je een godsvermogen kwijt en dat was het nog niet helemaal goed. Dan koop je maar een nieuwe Uitstekende afwerking, kwaliteit en geen gelazer met tussenassen en/of kapotte cilinders.
|
20 jul 2013 11:19 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Re: 997 motorblok probleem
Paul, bijna Porscheloze periode?
Je gaat die 2 beauties toch niet wegdoen?
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
20 jul 2013 12:53 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Re: 997 motorblok probleem
1 is reeds weg en heb nu net ook een onweerstaanbaar bod gekregen op de 2de. We zien wel wat er nadien gebeurt. De laatste 2 jaren ook heel weinig mee gereden door allerlei omstandigheden. Persoonlijk vind ik de 356 meetings niet meer wat ze geweest zijn, het merendeel van het publiek is echt oud aan het worden en dat ondervind je ook aan het aanbod tijdens zo'n meeting. Sfeer is totaal veranderd en waarschijnlijk ikzelf ook. Vind dat je in je leven ook wat afwisseling nodig hebt, als moderne vrijetijd wagen bevalt de AM me na 6 jaar nog steeds enorm en zie ik me de eerste jaren geen nieuwe Porsche kopen. Vind de prijzen van de meeste oldtimers gewoon belachelijk aan het worden, met Porsche 356 zowat voorop. Krijg nu bedragen die ik waarschijnlijk zelf nooit meer ga uitgeven aan een 356, ondanks dat ik het een fantastische wagen vind. Deze belachelijke prijzen maakt ook dat je meer en meer met beleggers te maken hebt dan met liefhebbers. Ga met Linda eerst eens kijken naar iets anders. Ben ook al eens aan het kijken geweest naar een 3.2 Speedster, maar ook hier vind ik de prijzen niet meer in verhouding staan met wat je krijgt. De kans dat er echter nooit geen Porsche meer gaat komen is erg klein. Langs de andere kant ben ik vooral een auto- en motorliefhebber, die gewoon een extra boontje heeft voor Porsche en een beetje een afkeer van Ferrari en BMW maar voor de rest alles wel wat kan appreciëren wat een beetje speciaal is.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
20 jul 2013 13:14 |
|
|
frankv
964 C2 - zwart - MY1992
|
Re: 997 motorblok probleem
BMW gaat wel beter om met dergelijke problemen. Van BMW werd begin jaren 90 gezegd dat er een probleem met een nieuwe Nikasil coating in de motoren was, maar dat bleek uiteindelijk alleen een zeldzaam probleem in landen met veel zwavel in de benzine. Ik heb een paar BMW's met Nikasil gecoate motoren gehad, en heb nooit enig probleem gehad. Ik meen dat de E36 M3 in de USA daarom wel een ijzeren motorblok had ipv een lichtmetaal blok met Nikasil. BMW had bij de E46 M3 ook een probleem met de lagerschalen bij de eerste productie. Maar daar was een nette regeling, en het probleem betreft alleen het eerste productiejaar, daar is een recall voor geweest.
Dat is beide nog eens iets anders dan Porsche die vanaf de 996 / boxster blijkbaar gewoon 10 jaar lang motoren maakt dezelfde ontwerpfout.
|
20 jul 2013 16:18 |
|
|
RichardP
ex. 996 C2 MK2 tiptr.ex. Boxster 986 Zaanstad
|
Re: 997 motorblok probleem
Wat het bij Porsche nog ernstiger maakt, is dat meerdere ontwerpfouten kunnen leiden tot grote motorschade...
|
20 jul 2013 17:29 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Re: 997 motorblok probleem
Had ik niet verwacht Paul na 2 zulke restauratietrajecten dat je er afstand van zou kunnen nemen. Heb je de AM al 6 jaar, wat vliegt de tijd, waar is de tijd dat je nog 5 Porsches had
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
20 jul 2013 18:00 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: 997 motorblok probleem
Jammer, veel sombere berichten, schrik daarvan Zoals jullie weten rijd ik dit jaar 30 jaar 911 luchtgekoeld en begin dit jaar een waterkoker erbij genomen Kocht de luchtkoelers altijd met 100 K + aan km's en hield ze lange tijd. In al die jaren hebben ze me niet echt veel geld gekost, natuurlijk kocht je ze met wat gebruikssporen maar ze waren altijd super betrouwbaar Neem nu de 993S, kocht hem in 2005 en kan nog de aanschafprijs vangen en als ik de kosten zie in de ruim 8 jaar valt dat zeer mee. Wat de GT3 in de jaren gaat doen weet ik niet maar wel dat de auto helemaal nieuw is en kocht hem met 16 K en voel me erg verwend als ik erin stap en het contactslot aan zet de rillingen over je rug gaan en dat moet volgens mij. Die blikken van andere automobilisten voor het stoplicht neem ik dan maar voor lief Mijn verhaaltje Gr Hans
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
20 jul 2013 18:23 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Re: 997 motorblok probleem
Vind "mijn" bericht niet somber. Heb heel veel plezier gehad aan mijn Porsches en het is nu even tijd voor wat anders. Aan de 356 heb ik sinds 1990 veel plezier gehad, zowel aan de restauratie als het rijden en al wat er rond hangt. Heb er heel veel mensen leren door kennen vrienden gemaakt voor het leven enz. Zoals gezegd de kans dat er nooit geen Porsche meer komt is vrij klein, maar je moet in je leven verschillende paden bewandelen. Wagens in mijn garage hebben staan als belegging, daar begin ik niet aan omdat ik daar geen plezier aan heb. Wagens buiten, centjes op de rekening en als we iets leuk vinden dan geen ze terug van de rekening Dat er nog een restauratie project komt met waarschijnlijk een Porsche is zeer groot. Misschien kom ik als "sponsor" wel even kijken op de jubirit.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
20 jul 2013 18:42 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: 997 motorblok probleem
Heb ook eens gelezen over een 964 die carrosserietechnisch helemaal moest worden opgeknapt, voor 15-20K. En volgens een bekende Porsche specialist zijn de luchtgekoelde motoren eigenlijk toch wel elke 200.000km aan een revisie toe (hoewel ze langer kunnen rijden, stelde hij uit ervaring de grens op 200.000km)
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
20 jul 2013 19:07 |
|
|
Bert928
928S4/GTlandgraaf
|
Re: 997 motorblok probleem
|
20 jul 2013 19:47 |
|
|
Wiel01
996 C4 cabrio.Bladel
|
Re: 997 motorblok probleem
Bij een kapotte motor in de 996 en 997 kun je natuurlijk wel altijd Porsche de schuld geven. Het lager van de tussenas (IMS) en de cilinderwanden zijn natuurlijk kwetsbare onderdelen. Maar ik denk dat er ook heel veel 996 en 997 zonder problemen rijden. Slechts een klein deel heeft bovengenoemde problemen. Jarenlang heb ik met de 996 (mk1 en mk2) veel kilometers gemaakt, en behalve goed onderhoud nooit zware reparaties aan de motor gehad. Toen ik nog met een luchtgekoelde Porsche 25000/30000 km maakte per jaar was er ook wel eens iets kapot. Draadeinden die spontaan uit het blok kwamen, koppakkingmodificaties, olielekken enzv. Dat was ook niet zaligmakend. Nog niet te spreken van de roestende carrosserie. Daar was kwalitatief ook wel wat te verbeteren. En dan te weten dat die veel slechter presteerden als de huidige watergekoelde modellen. De luchtgekoelde Porsches worden momenteel vaak gebruikt als hobbyauto en dan maken ze niet zo veel kilometers denk ik. Vaak worden ze binnen gestald om roest te voorkomen. Dan gaat er vanzelf minder stuk. Mijn huidige 997 loopt naar de 2 ton en is motorisch nog als nieuw. Het zal er ook van af hangen of je altijd netjes warm rijdt. De auto dagelijks gebruikt wordt, of lange tijd stilstaat. Regelmatig olie ververst (vaker als voorschrift in mijn geval). Of de auto in werkelijkheid niet meer heeft gereden als de teller aangeeft. Natuurlijk kun je ook pech hebben met een auto ,maar dat speelt bij elk merk. Natuurlijk vind ik het heel vervelend als iemand z'n Porsche onverwacht kapot gaat , en weer veel kost om in orde te maken. Hopelijk vallen de kosten mee, en zijn de cilinders nog te boren, of alleen de bus/zuiger te vervangen. In ieder geval, succes met de reparatie. Maar om een fabrikant die al meer dan 50 jaar autos maakt waar we heel veel plezier aan beleven te beschuldigen van wanprestatie, denk ik niet dat terecht is. Als het vertrouwen in Porsche er niet meer is , dan kun je nog Nissan (350) gaan rijden. Dat is ook een mooie auto. Groeten Wim,
_________________________________________ Je hoeft niet bang te zijn voor 325 paardjes onder de kap van de auto,wel voor de ezel die er in zit.
|
21 jul 2013 3:27 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: 997 motorblok probleem
Helemaal met je eens De water gekoelde boxer motor is dan misschien wel de achillespees van de 996 en 997 maar dat is dan ook ongeveer de enige die kapot gaan aan deze wagens. Ik denk ook dat de overgrote meerderheid van de motors onder garantie vervangen zijn (de mijne ook op 60k km) of met een coulance regeling gemaakt kunnen worden. Dus ik denk dat Porsche dat in meeste gevallen netjes oplossen, en zeker als je wagen bij een dealer in onderhoud zijn.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
21 jul 2013 8:16 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: 997 motorblok probleem
ben ook al jaren een groot porsche fan. maar de motorische problemen die met de 996 begonnen en met de 997 nog steeds niet (helemaal) opgelost zijn kan ik toch echt inmiddels niet meer onder 'incident, gebruiksschade, niet goed warmrijden' schuiven. En Porsche weet dat ook. Door op deze wijze met het probleem om te gaan ('wat naar meneer, voor 12K kunt u een nieuwe motor kopen') ontkennen ze zelf dat er een ontwerpfout gemaakt is. En dat geloof ik dus niet. En verwijt ik ze dus wel.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
21 jul 2013 9:13 |
|
|