Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 4:28



Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Foutcode P0430 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Foutcode P0430
Hey,

Enige tijd geleden moest ik bij de laatste rondrit in Dordrecht aan de kant voor een niet zo leuke boodschap die op mijn Dashboard verscheen:

'Check Engine... visit your workshop'

Volgende dag wist de garagehouder me te vertellen dat het iets te maken had met de emissie-eisen op bank 2. Gek genoeg was zijn diagnose om op bank 1 een Lambdasonde te vervangen. Omdat die sonde niet voorradig was besloten we een afspraak te maken om dit euvel te herstellen. De foutcode werd gewist uit het geheugen van de ECU en verder rijden zou geen verdere gevolgen hebben, met uitzondering van een hoger benzineverbruik, dat ik al eventjes gewoon was geworden en het lichtje dat terug zou kunnen aangaan.


Bij de afspraak werd er toch een Lamdasonde vervangen op Bank 2??? ipv bank 1.
De boodschap zou niet meer terugkomen beloofde de garagehouder. Na en rit van ong. 30km lichtte het lampje weer op!

Even telefonisch inlichtingen gevraagd en de garagehouder was bereidwillig genoeg om die lamdasonde van plaats te verwisselen en de sonde die nog goed was en onnodig gedemonteerd werd terug te monteren. Zelf nam ik een halve dag vrij om naar de garage te trekken. De garagehouder zelf was er niet, maar een monteur kwam aansnellen met een PIWIS computer die niet werkte en nam daarna de laptop. Hij wist me te zeggen dat de catalysator verstopt was. En dat ik nog opgebeld zou worden.

De auto heeft dus niet op een brug gestaan en ik weet zelfs niet welke lamdasonde er vervangen is geweest! Dit was een heel ander verhaal dan de garagehouder me de vorige dag voorspiegelde. Ik had er echt mijn twijfels bij ze hadden me immers verteld dat ze de cat er onderuit hadden genomen om de lamdasonde te vervangen. Zonder iets op te merken... (of zou het dan toch die andere cat geweest zijn)

Heb het toch nog éénmaal aan de monteur gevraagd of ze even verder wilden kijken, maar kreeg hetzelfde antwoord: 'We zullen U nog bellen'... daar neem je dan een halve dag voor... direct verder gereden naar een andere garage... die 45min tijd hebben gemaakt om eens te zoeken... ze vonden geen foutmelding en daardoor was het moeilijker om te zoeken... ze vonden niet direct iets alarmerend en de temp. van de cats waren normaal te noemen. Dus niet direct iets dat wees op een verstopte cat.

De foutmelding is tot op heden nog niet terug verschenen... maar de interesse naar wat er juist allemaal op dat gebied gebeurd of wat het inhoud welke diagnoses is ondertussen goed gegroeid. Het leek me fijn om dit te delen.

Eén van de volgende keren hoop ik nog het één en ander te posten van katalysatoren, lamdasondes hoe O2 sensors te lezen, de diagnoses wat er nog zoal aan de uitlaatlijn kan veranderd worden, etc. Moest er iets zijn dat niet klopt of waarvan je denkt dit kan niet gelieve het te laten weten... Ik zoek dit namelijk ook maar op en heb echt geen praktische ervaring in die dingen. :-)

Als jullie nog bevindingen hebben of tips.. of ook een P0420 of P0430 foutmelding hebben gekregen--> Feel free to put some info! :-)
_________________________________________
997S


07 aug 2013 12:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: Foutcode P0430
google
http://www.renntech.org/forums/topic/15 ... o-answers/
_________________________________________
oud is beter


07 aug 2013 12:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Foutcode P0430
Weer even geleden... idd de link van Wolf geeft heel veel informatie, maar nu toch nog even mijn verhaal.

even wat info over katalysators en wat ze doen:

De katalysator bevindt zich voor in het uitlaatsysteem, vlak na de motor, onder de auto. De Cat verwijderd de schadelijke en giftige gassen uit de uitlaatgassen.

De uitlaatgassen van de motor bestaan vooral uit:

1) Stikstof (N 2)
2) Koolstofdioxide (CO 2)
3) Waterdamp (H 2O)

Maar soms gaat de ontbranding mis, en dan ontstaan er schadelijke en giftige gassen. Dit zijn de gassen die de katalysator verwijderd.

De meest voorkomende schadelijke/giftige gassen zijn

1) Koolstofmonooxide (CO)
2) Koolwaterstoffen
3) Stikstofoxiden (NO of NO 2)

Er zijn verschillende soorten katalysatoren. Bij deze versie van Porsche is het er één met platen met honingraat-patroon.

De katalysator bestaat eigenlijk uit twee soorten katalysatoren; de reductie-katalysator en de oxidatie-katalysator. Voor we beginnen met uitleggen hoe ze werken moet je weten dat in de scheikunde een katalysator een stof is die een reactie veroorzaakt of versneld tussen twee andere stoffen.

Deze verminderd de hoeveelheid van schadelijke en giftige gassen. Het is een plaat met een honingraat-patroon erin. Deze vormen kanaaltjes die van binnen bedekt zijn met edelmetalen, zoals platina of palladium. (Dit zijn de eigenlijke stoffen die een reactie veroorzaken; de katalysatoren)

De reductie-katalysator werkt als volgt:

Er vind een ontbranding plaats die niet helemaal goed gaat. Hierbij ontstaan giftige en schadelijke gassen. Voordat deze de uitlaat echt verlaten komen deze gassen langs de katalysator. Bijvoorbeeld stikstofoxide.

Het edelmetaal in de kanaaltjes van de katalysator grijpt twee moleculen stikstofoxide (dus 2 keer een molecuul NO) vast en haalt ze uit elkaar. Je krijgt hierdoor dus 2 keer de ‘N’ en 2 keer de ‘O’. Het edelmetaal zorgt er dan voor dat de ‘O’-tjes en de ‘N’-etjes paren vormen (‘O 2’ en ‘N 2’)

Hierboven heb je kunnen lezen dat stikstof een onschadelijk gas is en oxide, oftewel zuurstof, ook. Stikstof is ‘N 2’ (2 keer de ‘N’) en zuurstof is ‘O 2’ (2 keer de ‘O’). De katalysator heeft er dus voor gezorgd dat twee moleculen van een schadelijk gas, twee moleculen van een onschadelijk gas worden.

De oxidatie-katalysator

Deze vermindert de uitstoot van koolstofmonooxide en koolwaterstoffen.

Dit onderdeel is hetzelfde opgebouwd als de reductie-katalysator en heeft ook platina of palladium als katalysator.

De reactie die deze katalysator veroorzaakt, werkt hetzelfde als de reductie-katalysator, alleen hier pakt hij steeds twee keer CO (koolstofmonooxide)en één keer O 2 (zuurstof).

Deze zuurstof komt als volgt in de katalysator:

Voordat zuurstof in de motor komt, vertelt een zuurstofsensor dat een deel daarvan naar de katalysator moet, en die zuurstof wordt bij de oxidatie-katalysator toegevoegd.

Nu we dit een beetje weten, weten we dat de Lambdasondes eigenlijk enkel een meteing doen betrekkende op de reductie-catalysator. De gegevens die we uit kunnen lezen via OBD gaan dus enkel over de reductiecatalysator!

OBDII biedt heel veel betaalbare toepassingen om via een Smartphone met Bluetooth toch enige informatie uit te lezen.

Graphisch kan je dan de Zuurstofsensors (Lambda-sondes) uitlezen. Het interessante gedeelte is dat je in en uitgaande sensor per bank (cilinderrij) naast elkaar kan zetten.


Zo kon ik heel duidelijk zien dat op:

- bank 1 De ingaande sensor een Zuurstofgehalte aan gaf dat hoger lag dan de uitgaande. Het was bijna een flat-line.

- bank 2 De ingaande sensor en de uitgaande sensor bijna hetzelfde profiel gaven maar dat de uitgaande sonde de meting iets lager was en een beetje achterbleef.

Dat de Catalysator verstopt zou zitten, zou immers betekenen dat er een hogere druk in het uitlaatsysteem zou zjn voor de de verstopping... wat dus zou leiden naar een motor die zijn uitlaatgassen niet vlug genoeg weg krijgt. Op bepaalde toerentallen misschien een betere clindervulling maar op hogere toerentallen toch of te wel niet geraakt of plots serieus gaat inhouden. Wegens te hoge druk van uitlaatgassen tussen de cilinders en de catalysators zal de verhouding lucht-brandstof en terugkerende uitlaatlucht bijna onmogelijk tot een goede verbranding zouden komen. (No power or less power)

Aangezien dit niet het geval was. Kon ik er enkel uit afleiden dat er een mogelijkheid was dat de reductiekatalysator een soort kanaal had gevormd waardoor de uitlaatgassen vrij konden stromen. Raar want na het resetten van de code duurde het soms 30 tot 150 km tot zelfs 400km voordat de foutcode terug kwam.

Op de links van Wolf had ik verder gelezen dat er bij bepaalde toerentallen de fout sneller optrad. Ook hierin had ik geen oplossing... Het was raar. De Lamdasondes geven voldoende door, het profiel van de O2 gaf teken dat de Ca niet goed werkte en toch bleef ik soms mooi onder de toegelaten grens.

Tijd voor een inspectie... jawel

Op bank 2 was de reductie-cat losgekomen en had een speling van zo'n 1 cm. Dat wil zeggen dat hij zich kon verschuiven tot tegen oxidatykatalysator. Mijn gedachtengang begon een beetje vorm te krijgen. De tussenruimte tussen de reductie- en oxydatie Cat, waar zich de uitgaande-Lambdasonde bevind, werd soms afgesloten. De gaten van de honingraad structuur langs de buitenkant gaven dan de een gedeelte van de uitlaatgassen rechtstreeks naar de Lambdasonde. De druk werd een beetje opgehoogt vanwege het vernauwen van de tussenruimte. De oxydatie cat zorgde dan niet tenvolle voor een goede doorstroming!

Bij Carnewal bieden ze een mooie oplossing ze verwijderen de reductie- en oxydatie Cats en vervangen hem door een highflow 200 graads Cat die een veel betere doorstroming biedt. Bijkomstig een sportievere sound, meer vermogen en koppel.

Dit zijn ze nu aan het uitvoeren... kleine opmerking de Cat van bank 2 is nog niet onder de auto geweest. Kon je zien aan de bouten van de bevestiging. Waarom die eerste garagehouder me 2 uur heeft aangerekend weet ik niet. Op 45min hadden ze bij Carnewal door één persoon beide Cats op de tafel liggen???

Straks post ik enkele foto's ;-)
_________________________________________
997S


10 sep 2013 12:19
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Foutcode P0430
duidelijk verhaal. ik zou nog maar eens even met 2 joegoslaven langs die andere garagehouder gaan... :lol:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


10 sep 2013 12:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Foutcode P0430
Haha Horn, ja zoiets... zou kunnen gedacht worden, maar doe ik zeker niet.

Het is heel jammer dat ze

1 een verkeerde diagnose gesteld hebben
2 dat ik verdorie echt twijfel aan de aangerekende uren
3 Dan weer een andere afspraak maken om nog eens het één en ander na te kijken en deze niet nakomen
4 me vervolgens wandelen sturen met een andere zeer twijfelachtige diagnose.

De garage zelf zal dit wel lezen en weten hoe mis ze de bal hebben geslagen...

Het stoort me enorm dat dit de gang van zaken is.
PIWIS pc werkt niet, ja dan neemt de garagist een gewoon OBD programma en ziet wat er mis en verandert alles wat ermee te maken kan hebben tot het opgelost is. Maar dan in een stappenplan... klant kent er toch niets van dus we zeggen maar iets... ondertussen rekenen we rustig wat uurtjes aan. Dat menig Porsche rijder dit blijft slikken van een garage, misschien uit onwetendheid, vind ik raar. Porsche rijden kost geld, dat is nu éénmaal zo, maar dingen gaan vervangen die niet hoeven... verkeerde diagnoses... of te weinig inzicht... dat verwacht ik dus niet van een garage. (voor de garaghouder er staat 'OF')


Nu de cats vervangen zijn en de vorige opengesneden zijn en ontmanteld kan ik jullie wat fotootjes laten zien.

Afbeelding

Verschil tussen de nieuwe en oude lambdasonde

Afbeelding

Het cirkeltje laat zien dat er sporen zijn dat de reductie-insert cat, om het een neem te geven ;-), los zit en bewogen heeft.

Afbeelding

in het inlaattraject van de CAT het witte gedeelte is de Lambdasonde. Die redelijk in het midden zit

Afbeelding

Hier de CAT van bank 2 en bank 1 na ontmanteling. Die van bank 2 is duidelijk losgekomen.

Afbeelding

Let op de rand hoe deze beschadigd is door het bewegen. Na verloop van tijd komt de oxidatiekant ook los. In dit geval was dit ook. Helaas geen foto van.

Afbeelding

De oxcidatie-cat diegene die nog intact was.


Ondertussen ben ik terug thuis en wat een verschil... één in geluid... veel regelmatiger lopen van de motor... hernemen... en een veel lager verbruik... de triptronic lijkt vlotter te reageren...100 km verder en nog geen lichtje zien verschijnen.... Op echt accelereren heb ik nog niet kunnen testen door dat mist- en regengordijn op die snelweg dito plassen. ;-)

Tevreden al koste dit lampje weer de nodige centen... we bollen weeral met die grote smile! :-)
_________________________________________
997S


10 sep 2013 16:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.