Re: Bonkend geluid stuurkolom 996 targa
Ik heb geen 4S en weet ook niet welk je ervaart wat je omschrijft.
Een paar manden geleden had ik ook soms en dan bedoel ik ook soms en soms niet een ''tokkelend''
geluid.
Toen ik naar de garage ging hadden ze een testrit gemaakt, ook zo goed als niet te horen of was er nu iets of was er niets.
Begon zelfs te denken dat het tussen mijn oren zat. Diegene die meereden hoorden ook niets ik was de enige.
Maar toch was er een methode om het geluid naar boven te laten komen. Op sommige wegen zijn er soms reflectors die uit de weg komen, je kent ze wel, ze komen bijna 2 cm uit de weg en zijn schuin afgevlakt. Ze staan ook op een afstand van minder dan 1 meter van elkaar. Als je daar bij een snelheid van 40-70km/h overheen rijdt dan hoor je het wel. (linker of rechterkant niet beide tegelijk!)
Waarom iets soms horen en waarom niet.
De ophanging bestaat uit draagarmen een veerpoot en een stabilisatorstang.(zie afbeelding hieronder)
Er zijn verschillende mogelijkheden waarbij oneffenheden enkel door de schokbrekers en de draagarmen worden opgevangen.
Soms zijn het toch enkel de torsiestaaf(1) die zijn werk doet. Indien de rubbers(2) rond de torsiestaaf versleten zijn is het mogelijk dat in combinatie met de warmte deze makkelijker kunnen bewegen. (mogelijks whoewhoe geluid of bij goed schuiven kloengkloeng geluid)
Deze vibraties en of stoten worden doorgegeven aan het stuur door stangetjes(5). Aan deze stangetjes zijn bevestigingspunten die beweegbaar zijn. Ook daar kan het een 'tokkelend' geluid geven.
In mijn geval waren de rubbers vervangen en het linker stangetje. Als dit probleem niet tijdig aangepakt wordt, wordt het alleen maar erger.
Zoals ik bovenaan geschreven heb, ik weet niet dat dit voor jouw van toepassing is, maar misschien helpt dit je een beetje verder.