Op hemelvaartsdag in 2010 verkocht ik mijn 964 cabrio. Aan een duitser. Op die bewuste donderdag kwam de beste man met een vriend (zoon van een Porsche specialist) uit Mannheim naar mijn huis om mijn auto te bekijken.
Alle documentatie (stapels facturen, gestempeld boekje vanaf 1990, etc etc) doorgelopen, een uur rond de auto gelopen met zijn compaan, kleppen open, stationair lopen en uiteindelijk een proefrit van 3 kwartier maken.
Onderhandelen, hij wil hem hebben. We komen een prijs overeen, hij betaalt 500 euro aan en belooft zaterdag terug te komen om de auto op te halen.
Dat wil zeggen dat ik dus op vrijdag de auto moet uitvoeren bij de RDW. Helaas blijkt op de vrijdag na hemelvaart het gros van de RDW’s gesloten. Uiteindelijk rij ik vrijdagmiddag naar Wateringen om mijn auto uit te voeren. Na een uur in de rij gestaan te hebben, krijg ik in 2 minuten een formulier en twee handgeschreven exportkentekens. Klaar voor de overdracht.
Op zaterdag rond 11 uur arriveert de Duitser, deze keer met zijn vriend de Porsche specialist. De auto wordt weer nagelopen, een kwartier stationair draaien op de oprit en motorkap open, eronder kijken etc. Vervolgens komt de beste man naar me toe en zegt dat ze ontdekt hebben dat de bijrijdersdeur is overgespoten…
Huh? Dat heb ik je afgelopen donderdag verteld. De rechtervoordeur en het rechtervoorspatbord zijn overgespoten en niet echt netjes. Als je in het strijklicht kijkt, zie je zelfs een lichte druiper op de bijrijdersdeur. Dit heb ik hem donderdag verteld, evenals het feit dat ik recentelijk de achterbumper had laten overspuiten (gevolg van lak die losgelaten had bij het verwijderen van de matzwarte wrap), waarvan de factuur nota bene bij de stapel facturen zat. “Ja maar nu moet ik de bestuurdersdeur overspuiten en daarom wil ik 1500 euro van de prijs af.” Ik heb hem een keer aangekeken, heb de auto op slot geklikt en ben naar binnen gegaan en voor mezelf een kop koffie gezet. Eikel.
Na 20 minuten stond hij aan de keukendeur te kloppen. Ik was zo pissed dat ik zei dat hij terug naar Duitsland kon gaan. Aan de andere kant had ik eindelijk een koper, door het faillissement van mijn vorige bedrijf wilde ik graag van de auto af en ik had de auto ook al uitgevoerd… Enfin, uiteindelijk 500 euro van de prijs afgedaan. Met beide heren met de centen naar de bank gereden (die tot 1 uur open was) en het geld gestort.
Vervolgens naar huis gegaan. Heren wat broodjes en koffie gegeven en een ADAC verkoopcontract ingevuld (gedownload van de duitse ADAC site).
Om 14.20u was hij klaar om te vertrekken. Omdat er niet veel benzine meer in zat vroeg hij waar hij kon tanken. Op 500 meter van mijn huis ligt een Q8 pomp en daar stuurde ik hem naartoe.
Om 17.40u belde hij dat hij thuis was en dat ik hem een auto had verkocht die niet goed was. De hele weg waren er blauwe rookwolken uit zijn uitlaat gekomen en iedereen had naar hem geseind. En bovendien had ik hem niet alleen zonder benzine maar ook zonder olie op weg gestuurd. Toen hij was gaan tanken had hij maar meteen even de olie gepeild en er zat niks in. Dus had hij er bij de Q8 pomp op de hoek maar gauw anderhalve liter olie bijgegooid….
Aha, toen wist ik wel wat er gebeurd was. Ondanks dat zijn vriend Porsche specialist zou moeten zijn en er een duitstalig instructieboekje bij mijn auto zat. “Heeft u de olie gemeten terwijl u aan het tanken was, met de motor uit?” “Jawohl”. Ik slaakte een zucht van verlichting.
Die avond heb ik netjes een hele mail in het duits aan hem gestuurd wat er gebeurd was. Olie overvuld. Eerst even Erwin van Renntech (bedankt nog Erwin!) gebeld om te vragen wat hij het beste kon doen. Maandag even naar de Porsche specialist rijden, olie aftappen, filters schoonmaken en opnieuw olie bijvullen tot het juiste niveau. Dan zou de komende dagen de auto nog wel een beetje roken af en toe van de olie die hoogstwaarschijnlijk inmiddels overal zou zitten, maar dat zou snel voorbij zijn. Netjes alles met achtergronden en redenen zitten vertalen in het duits. Ik had een beetje medelijden met de beste man.
Dinsdag nog een – onbeantwoorde – email gestuurd of alles goed gegaan was. Donderdag kwam er echter een brief van een duitse advocaat binnen dat de beste man op maandag naar PZ Mannheim was gegaan waar ze – beschreven met de hand op een A5 formaat PZ Mannheim bloknote velletje – dat olie hadden geconstateerd op de motor en dat er daarom wellicht een motorrevisie nodig zou kunnen zijn waarbij de kosten wel tot 15000 euro zouden kunnen oplopen.
Dat hij ofwel de auto wilde komen terugbrengen ofwel dat ik 15K moest overmaken voor de motorrevisie.
Heb meteen gebeld met mijn verzekeraar. Bij de auto had ik namelijk ook een rechtsbijstandsverzekering afgesloten. Domper. “Nee meneer, als u vrijdag jl de auto uitgevoerd heeft en overgeschreven naar een andere eigenaar vervalt uw verzekering op dat moment en kunt u ook geen aanspraak meer maken op de rechtsbijstandsverzekering.” “Ja maar het heeft juist te maken met de verkoop van de auto”. “Sorry meneer”.
Heb toen meteen contact opgenomen met de forumadvocaat. Hij gaf me aan dat de beste man met zijn rechtsbijstands verzekering het lang zou kunnen volhouden, maar dat een brief van een advocaat terug wellicht wel genoeg zou zijn om hem te laten afhaken. Zo gezegd, zo gedaan. Scherpe – nederlandse – brief gestuurd en niks meer gehoord. In september nog een pb’tje aan DS gewaagd of ik nog wat kon verwachten. Kan altijd, maar elke dag dat je niks hoort wordt de kans groter dat je niks meer zal horen.
28 december 2010 (meer dan een half jaar later). Nederlandstalige brief van zijn nederlandse advocaat dat ze er een zaak van maken, met een verklaring van zowel de koper als zijn Porsche-specialist-vriend. Hij had nooit olie bijgevuld bij de Q8 pomp. Alleen getankt. Toen was hij gaan rijden en na een half uur ging het lampje branden dat er te weinig olie in de 964 zat. Hij is toen gestopt en heeft met lopende motor op een horizontaal vlak met de motor op bedrijfstemperatuur de olie gepeild. En er vervolgens anderhalve liter bijgegooid omdat de peilstok aangaf dat er veel te weinig olie in zat.
Verder had hij de hele weg niet harder dan 100-120 gereden en had de auto 1 op 7 gereden, wat ook duidde op een noodzakelijke motorrevisie…
Gvd, de oetlul had gewoon zijn verklaring aangepast naar aanleiding van de vriendelijke uitgebreide email die ik in mijn vriendelijkheid in het duits aan hem had geschreven de dag van het ophalen… De leugenaar. Hij reed om 14.20u bij mij weg (kon ik bewijzen, want hij had om 14.10u het ADAC contract ondertekend) en hij belde mij om 17.40u. Dus hij had met 100-120 km/u gemiddeld de 540 km naar Mannheim gereden in 3 uur en 35 minuten. Dappere rekensom…
Gelukkig had mijn advocaat verstand van Porsches en 964 en zei meteen dat een 964 geen lampje heeft dat aangaat als er te weinig olie in zit. Alleen een oliedruk lampje. Dit heb ik gecheckt bij Joost van Renntech (bedankt nog Joost!) en die gaf ook aan dat er helemaal geen probleem is met een 964 als er anderhalve liter te weinig in zou zitten en het oliedruk lampje zou in dat geval helemaal nog niet gaan branden daar er nog 13-14 liter olie over is.
Enfin, in april 2011 moest meneer naar Nederland komen, zitting in Utrecht. Botte duitser met tolk tegen scherpe advocaten en de ideale schoonzoon, namelijk ik
Vrouwelijke rechter was niet bijster enthousiast over het lompe, horkerige en norse gedrag van mijn opponent, waar ik uiteraard zeer voorkomend en geinteresseerd was.
“Meneer Van Horn, bent u geinteresseerd in een schikking?” “Tja, als het verpakken van de motor 3000 euro kost, ben ik bereid daar de helft van te betalen. Niet omdat ik vind dat ik dat zou moeten doen, maar om van deze zaak af te zijn. De beste brave Oosterbuur heeft een full option rechtsbijstand verzekering en ik moet alles uit eigen zak dokken.”
Begrijpelijk voor de rechter, maar de Duitser wilde alleen maar de koop terugdraaien.
Sorry geen interesse. Aan het eind van de zitting wilde de beste man niet eens mijn hand schudden, wat bij de rechter voor gefronsde wenkbrauwen zorgde…
Uitspraak maanden later: er moet een specialist naar de auto kijken in opdracht van de rechtbank. Wij stelden wat Nederlandse specialisten voor, waar onze duitser niet mee accoord ging. Tenslotte stelde de rechtbank een expert van CED Bergweg aan die naar Mannheim moest. Mijn enige lol was dat de duitser deze kosten moest dragen. Er werd voorgesteld dat de motor uitgebouwd moest worden en gedemonteerd… Dat zou inclusief de expert, de uren van PZM etc etc ongeveer een ruggetje of 9 kosten. Hiha, laat hem maar lappen! (en dat betaalt zijn rbv nl. niet
)
Uiteindelijk is de Duitser boos en vraagt zich af waarom er een motor gedemonteerd moet worden. Het betreft olielekkage, dus schoonspuiten en een stuk rijden zou genoeg moeten zijn.
Op 15 juni 2012 (!!!), 14 maanden na de rechtszaak, moet ik opgeven wanneer ik kan in oktober en november 2012. De datum wordt gezet voor begin oktober. Een dag voordat ik naar Mannheim ga hoor ik dat de Duitser geen verzekering voor de auto heeft geregeld, dus kan er geen lange proefrit gemaakt worden door de expert. Nou ja, dan gaat het niet door. Twee uur later een belletje dat hij de garageplaten van PZM mag gebruiken. Ja, maar nu heb ik al een zakelijke afspraak gepland voor die dag…
Nieuwe dag plannen, 8 november.
Ik rij voor dag en dauw naar Mannheim omdat ik daar om half 10 moest zijn. Was er om half 9 en toen ik aan een kopje koffie zat kwam de expert van CED Automotive binnen. Hebben gezellig een half uurtje over alles en nog wat zitten OH’en en toen kwam de Duitser binnen. Om na die tijd mijn auto te zien deed me toch wat. Ik bedacht me op dat monent dat als ik zou verliezen, ik misschien de auto wel terug zou moeten kopen. Op dat moment leek me dat niet eens een straf
Auto op de brug, beplating eraf en alles onderzoeken. Duitser eiste dat de expert ook overal de lakdikte zou opmeten. Hoezo dat nou weer
?
Na anderhalf uur moest de beste man de auto voltanken en warm rijden. De expert constateerde nadat hij na 20 minuten terugkeerde, dat er een liter teveel olie in de motor zat (de oliemeter wees ruim over max aan en de peilstok ook). Inmiddels stond de auto al ruim 10 minuten stationair te draaien voor de deur. Geen (blauw) wolkje aan de lucht…. Gauw maar even een filmpje van gemaakt met mijn Iphone, je weet maar nooit.
Daar de expert 300 km met de beste man ging rijden ben ik weer op huis aan gegaan.
Dit was 8 november 2012. In maart 2013 komt er een rapport van de expert, die onze verklaring volledig onderschrijft. Beetje zweten, niets bijzonders voor een oliegekoelde 964 van 1990. Sterker nog, de meeste hebben dit en daar wordt in de regel gewoon mee doorgereden. Er valt geen druppel af, bij de 300 km proefrit is 1:10 gereden en geen meetbare olie verbruikt. Verder ziet de auto er prima uit, op een schaal van 1 tot 10 is het een 7 met gebruikssporen die logisch zijn na 23 jaar en 143000 km gebruik. Geschatte waarde 27,500 euro. Alle reden om aan te nemen dat de door de duitser genoemde klachten ontstaan zijn door teveel olie erin te pleuren. Mooi, opzouten en niet zeiken dus.
We hebben er nog een briefje achteraan gejaagd om de rechter te overtuigen dat de duitser had lopen liegen en dat daardoor alle gemaakte kosten terugbetaald moesten worden.
Uiteindelijk eergisteren, 3 jaar en 4 maanden (!!!) nadat hij bij mij de auto heeft opgehaald, uitspraak van de rechter dat wij volledig in het gelijk gesteld worden en dat hij mijn forfaitaire kosten moet betalen. Wat helaas de kosten niet dekt. En wat we ook nog maar eens terug moeten zien te halen.
Enfin, Devils Son, onwijs bedankt voor je bijstand en je wijsheid. Het was leuk om over Porsches te sparren en je aan het werk te zien. De manier waarop je er in mei 2010 ingesprongen bent, was top! Blij dat we die duitser uiteindelijk verslagen hebben.
Maar het is gewoon een klote situatie. Je verkoopt een auto omdat het moet (zaken faillissements gevolgen), niet omdat je wil. Altijd veel plezier van die auto gehad. Dan wil je het liefst dat de nieuwe eigenaar er net zoveel plezier van heeft als ik. 400 km voordat ik de auto verkocht, had hij nog een grote beurt gehad en had Erwin hem van Steenwijk naar mijn huis gereden. Ik wist dus dat er toen niets met de auto aan de hand was. Heb er ook nooit iets mee gehad (behalve de gordonkineet in de aankoopgarantie periode
). Mocht je dus je auto verkopen, raad ik je aan om een verkoopcontractje van internet te trekken en op te maken. En zorg dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt die je kan inzetten.