Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 20:23

Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
rammeltje in 996 C4S door hemelbekleding 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
991 S, ex 997 C4, ex: 996 C4S
Gelderland
Bericht rammeltje in 996 C4S door hemelbekleding
Hallo mede-forummers,

Waarschijnlijk zoals velen van jullie ben ik ook behoorlijk allergisch voor rammeltjes...

Helaas heb ik een rammeltje/kraakje in de hemelbekleding aan de bovenkant van de achterruit bij mijn 996 C4S. Als ik tijdens het rijden daar de zaak "vast houdt" is het over, maar dat is niet echt een blijvende oplossing :wink:

Zijn er hier mensen die weten hoe dit te verhelpen valt?

alvast bedankt!
Vincent

19 sep 2013 16:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: rammeltje in 996 C4S door hemelbekleding
even een pb naar rovako :idea:

19 sep 2013 17:21
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C4 Tiptronic
Weert
Ook ik heb in mijn 996 een rammel in het dak gehad. Het heeft erg lang geduurd voordat ik het euvel gevonden had. Weet je zeker dat het geluid zich boven de achterruit bevindt? Bij mij bleek het de dwarsbalk te zijn die zich achter het schuifdak bevindt. Die is verlijmd en door voorzichtig op het dak te kloppen kon ik het geluid 'oproepen' wanneer de auto stilstond. Er is kit tussen de balk en het dak gespoten. Daar is het geluid verdwenen.

Mocht de bron van het geluid zich inderdaad ergens boven de achterruit bevinden, kun je dat denk ik oproepen bij stilstand. De bekleding wordt bij de voor- en achterruit vastgehouden door twee brede kunststof strippen die in het dak worden vastgehaakt. Op die strip is een laag schuim geplakt die zorgt dat het harde kunststof niet met het dak/de carrosserie in aanraking kan komen.

Na zelf talloze keren het schuifdak te hebben gedemonteerd en van alles geprobeerd te hebben om de rammel te lokaliseren, ben ik met de auto naar Porsche Eindhoven gegaan. Daar is de hele hemelbekleding en het schuifdakmechanisme verwijderd. Het geluid bij de balk direct achter het schuifdak was weg. Toen bleek de rammel zich verplaatst te hebben naar een plek boven de achterruit. Aan de bekleding was al te zien en te voelen dat de bekleding niet zo mooi zat als voorheen. Ik heb toen zelf de hemelbekleding losgehaald en het schuim op de kunststof strip bleek niet meer op zijn plaats te zitten. De kunststof strip raakte het dak en veroorzaakte de kraak/rammel. Het schuim heb ik vervolgens weer terug geplakt waar het moest zitten. Weg alle rammels. Het enige wat ik nu nog hoor is de bekleding van het schuifdak, maar dat is niet echt storend.

Wanneer je achter in je auto gaat zitten en voelt waar de kunststof strip zit, kun je daar eens voorzichtig op kloppen. Je zou dan moeten kunnen horen of daar de oorzaak zit. Zo ja, zul je de bekleding een stuk los moeten halen en kijken waar de strip je dak raakt.

19 sep 2013 23:22
Profiel
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Had het zelfde euvel bij mijn 4s, en dit bleek ook met het schuifdak te maken te hebben.
Heeft me een aardige duit gekost, maar werd net als jij gek van dat rammeltje

19 sep 2013 23:49
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
991 S, ex 997 C4, ex: 996 C4S
Gelderland
jo996 schreef:

Wanneer je achter in je auto gaat zitten en voelt waar de kunststof strip zit, kun je daar eens voorzichtig op kloppen. Je zou dan moeten kunnen horen of daar de oorzaak zit. Zo ja, zul je de bekleding een stuk los moeten halen en kijken waar de strip je dak raakt.

Bedankt voor je reactie, inderdaad kan ik het geluid "terug halen" als ik achterin ga zitten.
Maar...hoe krijg ik het makkelijkst de bekleding los daar? Je schrijft gehaakt, dus ik ben bang om iets af te breken.

20 sep 2013 9:24
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Helemaal dichtpurren met pur-schuim die handel :-)

Nee geintje, ik heb ook zo'n enorme hekel aan rammeltjes, ze zijn soms verdraaid lastig te traceren.

Mooiste is inderdaad als je hem kunt reproduceren met kleine tikjes op de juiste plaats. Al je weet waarie zit kun je hem ook oplossen, maar voor je zover bent ..

20 sep 2013 13:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Hier ook een soortgelijk verhaal, rammel in of rond het schuifdak (996C4) wanneer je er tijdens het rijden van onderaf op duwt is het weg. Van bovenaf tijdens het rijden nog niet geprobeerd :-)

Ik heb ook geen idee wat er zelf aan te doen. PCR kost vast weer 1000 Euro (dat is het vaste tarief wanneer je even langs gaat lijkt het). Bekleding (Alcantara) losmaken lijkt me ook destructief, ik durf dat niet.

Leonard

20 sep 2013 17:19
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C4 Tiptronic
Weert
Wil je de bekleding achter loshaken, moet je de bekleding aan de zijkanten vrijmaken. Dan zie je hoe de bekleding is opgehangen. Je voelt en ziet in de bekleding waar de versteviging van de bekleding zit. Heb je de zijbekleding los ( 2 horizontale delen en 1 verticaal deel per zijde) kun je zien hoe de hemel vast zit. Loshaken is echt makkelijk. Terug haken ook. Er zou na het losmaken van de hemel versteviging voldoende ruimte (lees losse bekleding) moeten zijn om de achterste strip los te haken.

Die zijbekleding losmaken is geen makkelijke klus zeker wanneer je dat voor de eerste keer doet. Het kost ook veel tijd. Dat laatste komt voornamelijk omdat je makkelijk iets beschadigt, althans daar was ik bang voor. Ik heb destijds een handleiding gevonden hoe e.e.a. vastzit. Met veel geduld en voorzichtigheid moet je een heel eind kunnen komen.

Ik heb destijds bij Porsche mogen kijken hoe e.e.a. gedaan werd. Dat is ondertussen weer een hele tijd geleden. Ik weet nog wel dat de monteur enkele uren bezig is geweest met de klus. Later heb ik zelf nog de schuim op zijn plaats moeten plakken. Daar was iets misgegaan.

20 sep 2013 23:32
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ]