Stommiteit met olie begaan ?
Hoi iedereen,
We zijn net terug van een weekje vakantie in Luxemburg (met onze Golf, niet met de P). Op 2 dagen na niet bijzonder goed weer gehad maar onderweg ook nog moeten ondervinden dat ik onlangs waarschijnlijk een dikke stommiteit inzake olie-gebruik heb gedaan.
In '96 hebben wij een VW Golf TDI gekocht (nieuw) en de motor (90 pk, geen 110 pk) altijd en regelmatig gesmeerd met Mobil Super S 10W40 SAE, half-synthetisch voor diesel. Heeft ondertussen 172.000 km gelopen waarvan de eerste 170.700 km zonder problemo. Omdat het een turbo is en ik voor de P (ook een turbo) bijvul met Havoline (van Texaco) full-synthetic SAE 5W40 heb ik de Golf op zijn 170.000 km ook een smering met deze olie gegeven. Ik vrees echter dat ik er een stommiteit mee heb begaan.
We hadden een aanhangwagen van +/- 500 kg bij en normaal trekken we die makkelijk naar 130-140 km/h maar niet deze keer. Als ik vol gas geef trekt hij wel maar na een 4-5 seconden lijkt het alsof de turbo-druk wegvalt. Houd ik dan de gas even in en geef ik terug vol-gas dan herpakt de motor zich volledig maar doet zich na 4-5 seconden opnieuw hetzelfde fenomeen voor. Zonder aanhangwagen doet het probleem zich ook voor maar kan het soms 10-15 seconden duren vooraleer het gebeurt wat logisch is door de minder zware belasting.
Gezien we dit nog nooit hebben voorgehad en het enige dat ik er onlangs aan heb veranderd de motorolie betreft denk ik dat het door die 5W40-olie komt.
De turbo heeft ook 172.000 km en zal dus wel wat slijtage hebben. Gezien 5W40 dunner is dan 10W40 denk ik dat de dunnere olie voor een drukverlies zorgt als hij maximaal belast wordt. Waar het drukverlies in de turbo zou zitten, geen idee. Er komt ook geen merkbare rook uit de uitlaat en de motor lekt nergens.
Nu, het kan misschien ook niet de turbo zijn die een probleem heeft maar dat er door de olie elders een probleem is ontstaan.
Voor de motor-kenners onder de forummers, graag wat commentaar en advies (om evt. e.e.a. te laten contoleren of zo). Maar schiet mij nu niet dood hé want ik heb al links en rechts gehoord dat je nooit zomaar mag overstappen van half-synthetische naar full-synthetische olie. Wist ik dus niet. En de klok terugdraaien gaat ook niet.
Ik ga volgende week in elk geval de olie die er nu inzit vervangen door de vroegere 10W40, incl. een nieuwe olie-filter en kijken of het na 100 km al enig effect heeft.