Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 21 apr 2025 9:16

Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Winterbanden onder een 997 C4 .. wie-o-wie ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
't Gooi
Bericht Winterbanden onder een 997 C4 .. wie-o-wie ?
Wie van jullie zet winterbanden onder zijn/haar 997-4? Omdat ik niet iedere dag in de P. rij en dus bij extreem gladde dagen in een andere auto (met winterbanden) kan stappen twijfel ik over de vraag of ik wel of geen winterbanden onder de auto moet zetten.

MOD: Topic titel aangepast. :idea:

06 okt 2013 13:13
Profiel
PorscheForum Junkie
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Winterbanden?
Als je toch beschikking hebt over een andere auto zou ik het niet doen, want bij niet winterse omstandigheden ben je in het nadeel met een winterband. (en in NL heb je vaker niet winterse omstandigheden in de winter dan echt winterse omstandigheden)

Je zult nu toch ook al redelijk zachte zomerbanden hebben.... :wink:

06 okt 2013 13:18
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Winterbanden?
Als je de Porsche niet hoef te rijden op slechte dagen, zou ik hem lekker op zomerbanden laten staan. Ik heb mijn 997 (C2) wel op winterbanden als het koud is, ik heb daar gewoon een prettig gevoel bij. Op de 968 had ik geen winterbanden en het was soms een beetje link/leuk bij bevroren rotondes :drive:

06 okt 2013 13:39
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Bericht Re: Winterbanden onder een 997 C4 .. wie-o-wie ?
Lekker op winterbanden zetten en hopen op veel sneeuw. En dan een paar mooie weggetjes opzoeken! :drive: :drive: :drive:

06 okt 2013 14:03
Profiel
M140i
Winterbanden eronder en bij extreem gladde wegen juist wel in de Porsche stappen. Je hebt niet voor niets 4WD :drive:

06 okt 2013 14:41
Profiel
PorscheForum Rakker
997 4s schiefergrau omgeving Eindhoven
Ik heb winterbanden onder mijn 997 4s. Ook leuk om een paar maanden met andere velgen te sturen ;) afgelopen winter overvallen door sneeuw en gladheid id ardennen en zeer happy met mijn banden.

06 okt 2013 20:43
Profiel
PorscheForum Rakker
997 4S HP, ex Boxster S, ex Boxster
Zoetermeer
Als je toch een andere auto tot je beschikking hebt, zou ik het niet zo snel doen. Gebeurt niet vaak dat er sneeuw ligt, vaak is de eerste dag het ergste, daarna doorgaans niet meer. Ligt er ook aan hoe je woont en of je de straat nog uit komt tot aan een weg waar wel weer de sneeuwschuiver komt. Als het sneeuwt vaak ook wel begrip dat je niet gaat rijden...nou ja, ik ben wellicht zuinigjes van aard...

En niet naar Duitsland of zo rijden onder winterse omstandigheden moet dan ook net niet nodig zijn...(een overtreding)

Bevroren ondergrond bij op- en afritten helpen winterbanden ook niet grandioos...

06 okt 2013 22:07
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Of je rijdt de winter door en dan gooi je er winterbanden op, zeker op je Porsche lijkt me. Of je zet hem weg en dan laat je hem op zomerschoeisel staan. Geen winterbanden erop gooien omdat de winters "meestal" tegenvallen? Lijkt me vervelender om met winterweer zonder winterbanden te zitten en toch te moeten/willen rijden dan winterbanden erop te hebben zitten en ze niet nodig blijken te hebben.

06 okt 2013 22:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Winterbanden presteren bij redelijk weer echt veel slechter dan goede zomerbanden. De remweg op droog en zelfs nat wegdek is veel langer dan bij een goede zomerband.
Eigenlijk zou je pas moeten wisselen als het weer echt slecht wordt en zodra het weer wat beter wordt gewoon weer wisselen voor die goede zomerband.

Hij geeft aan dat hij bij slecht weer de beschikking heeft over een andere auto, dan zou ik bij echt winters weer die pakken :drive:

Ik heb de ervaring dat een winterband fijn is bij winters weer, maar bij redelijk weer vind ik het ondingen en soms zelfs net zo gevaarlijk als zomerbanden bij winters weer...

06 okt 2013 23:40
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Weet niet welke winterbanden jij hebt gereden maar deel je ervaring niet. Sowieso lastig in te schatten wanneer je moet wisselen dan. Zeker als je ook nog Duitsland of andere landen in of door wilt waar het in principe "verplicht" is.

07 okt 2013 14:33
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Hee, winterbanden :mrgreen:

07 okt 2013 15:42
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Commerciële onzin :!: :lol: :cheesy:

07 okt 2013 17:07
Profiel WWW Facebook 
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Jaaa man, vroeger ging het toch ook zonder... :clown:

07 okt 2013 18:16
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C4 (90) ex 997 S (08), 996 C2C (01)
München
We zijn rijkelijk laat met het topic dit jaar. Zeker aangezien hier in de Heimat geldt, von O bis O Winterreifen :drive:

07 okt 2013 18:43
Profiel
PorscheForum Junkie
MarkS schreef:
Weet niet welke winterbanden jij hebt gereden maar deel je ervaring niet. Sowieso lastig in te schatten wanneer je moet wisselen dan. Zeker als je ook nog Duitsland of andere landen in of door wilt waar het in principe "verplicht" is.

Als jouw winterbanden net zo goed zijn, waarom heb je dan zomerbanden :mrgreen:

Er zit echt wel degelijk verschil in een winter in zomerband (anders was het niet nodig te wisselen :wink: )

Gewoon wisselen als het echt koud gaat worden en winters weer in aantocht is :thumleft: Maar niet eerder en zodra het weer redelijk weer worden kun je beter wisselen want dan ben je zo weer in het nadeel met winterbanden......

Ts heeft nog een 2e auto met winterbanden, daar gaat hij dan natuurlijk mee naar de landen waar het verplicht is.

Trouwens, ons klimaat en wegen vergelijken met DLD en andere landen is een beetje zinloos lijkt mij...

07 okt 2013 19:22
Profiel
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Winterbanden met N codering of kan het zonder op zó'n 997....

07 okt 2013 19:29
Profiel WWW
Amsterdam
Olaf schreef:
Commerciële onzin :!: :lol: :cheesy:

inderdaad. Ze lopen soms ook nog spontaan leeg... :mrgreen: :^:

07 okt 2013 19:40
Profiel
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Ik leg er geen winterbanden onder. Als er sneeuw of ijzel ligt ga ik gewoon lekker met de BMW.
Zelfs met winterbanden kom ik denk ik met mijn Porsche de schuinlopende garage afrit niet op als er een pak sneeuw ligt :mrgreen:

07 okt 2013 20:34
Profiel
PorscheForum Rookie
Ik weet dat het in Duitsland verplicht is, maar in Nederland... ze willen gewoon je geld :wink:

Hippe Airsuspension voor Porsche

09 okt 2013 16:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Zojuist de winterbandentest even gelezen in de autoweek..... :roll: (test is uigevoerd door Autobild)

Daar maken ze tenminste wel een vergelijk met (helaas maar één) zomerband.
Uitkomst: Die ene zomerband is op sneeuw ruk, maar bij droog wegdek scoort de zomerband beter.
Zelfs op nat wegdek is de remweg het kortst met die ene zomerband....

Ik had wel eens een vergelijking willen zien met meerdere merken zomerbanden :popcorn:

Dus op sneeuw in het voordeel met een winterband en voor de rest van de winter ben je in het nadeel met een winterband. (kom maar, kom maar kom maarrrr..:mrgreen: )

@DeVries1984: In Duitsland is een winterband niet per definitie verplicht zoals velen beweren....

ANWB:

In Duitsland staat het gebruik van winterbanden in de wet geregeld. Begin december 2010 zijn deze regels nog eens extra aangescherpt. Hieronder geven wij een overzicht van de verplichtingen in Duitsland.

Wanneer

Het is in Duitsland verplicht de auto-uitrusting aan te passen aan de weersomstandigheden. Dat betekent dat u winterbanden voert als u rijdt in winterse omstandigheden. Van winterse omstandigheden is volgens de wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.

Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is.

Welke banden

In Duitsland zijn winterbanden met het sneeuwvlok symbool, M+S banden en all weather banden toegestaan. Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, aanbevolen wordt tenminste 4 mm.

Voor welke voertuigen

In Duitsland is het een gedragsregel voor 'motorvoertuigen'. De verplichtingen gelden dus ook voor kampeerauto's en motoren. Er is geen verplichting voor winterbanden (of sneeuwkettingen) onder caravans. Het mag wel en het levert ook voor caravans een betere wegligging op.

Winteruitrusting

De verplichting tot een geschikte winteruitrusting heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof.

Verkeersboetes

Duitsland kent een vast boetebedrag voor het niet voeren van winterbanden in winterse omstandigheden: €40. Bij hinder of gevaarzetting is de boete €80 en 1 strafpunt (bedragen gelden vanaf 4-12-2010).

ANWB adviseert

Rijdt u in de wintermaanden naar of door Duitsland, rijd dan op winterbanden. Gaat u naar de bergen, neem dan ook sneeuwkettingen mee. Buiten het winterseizoen moet u, zeker in de bergen, ook bedacht zijn op verrassend weer.

13 nov 2013 8:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Zelf kies ik al jaren voor winterbanden. De banden presteren nu eenmaal beter beneden de 7 graden en heb al een aantal malen op de betere grip mogen vertrouwen. De discussie over kosten kan lang gevoerd worden, maar ik zie het niet als een (overbodige) verdubbeling. Zomerbanden zouden in de winterperiode ook gewoon doorgaan met slijten en net als bij andere essentiële onderdelen die veiligheid borden, zoals remmen, bespaar ik liever niet.

Zodra het even gaat sneeuwen, dan zie je toch snel wie aandacht aan de banden gegeven heeft. Ik laat even in het midden of het dan winterbanden of zomer/all-season banden met voldoende profiel is.

"ANWB adviseert Winterbanden
De ANWB adviseert ook na de Winterbandentest 2013 weer iedereen die de auto in de winter dagelijks gebruikt en/ of op wintersport gaat, te kiezen voor winterbanden. Winterbanden bieden betere grip door een zachtere rubbersamenstelling en een aangepast profiel. Daardoor presteren ze optimaal in het winterseizoen. Daarnaast zijn winterbanden in veel landen verplicht tijdens de winter of bij winterse omstandigheden."
http://www.anwb.nl/auto/tests/bandentes ... ntest/2013

Ik moet tot slot bekennen dat een steile, besneeuwde helling zonder (ongecontroleerd) slippen in de Porsche gewoon een kick geeft. :mrgreen:

13 nov 2013 10:53
Profiel
993 4S
Winterbanden zijn voor angsthazen.

13 nov 2013 11:01
Profiel
Moderator
PF #57
absoluut oneens.
winterbanden. top. heb sinds 1996, toen ik in Frankfurt werkte en winterbanden op de zaak verplicht waren, altijd met winterbanden gereden tussen november en februari/maart. tot grote tevredenheid. zal ook niet meer anders willen.

13 nov 2013 11:17
Profiel
Porsche diversen
Overijssel
Een kennis van me is een paar jaar geleden over de kop gevlogen één dag nádat hij winterbanden had gemonteerd....
Hij reed altijd met dezelfde snelheid door een "chicane" en die winterbanden lagen toch net even wat minder goed op de weg als hij had gedacht... auto brak van achter iets uit, raakte een betonnen rand met zijn achterwiel en de auto vloog over de kop.... hij nam, toen hij toch bezig was, ook nog even een lantaarnpaal mee....

13 nov 2013 11:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Cazzo Super Veloce schreef:
Winterbanden zijn voor angsthazen.

Ok, ik hap toe. Hoe bevallen de slicks als het even geregend heeft? :popcorn:

13 nov 2013 11:22
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende