997 dempers met homemade kleppen-by-pass op een 996
Reeds tijdens de proefrit met m'n toekomstige Porsche wist ik al dat de
standaard depmers geen blijvertjes waren.
Ik had op dat moment zelf een Subaru Impreza WRX STI met een
open 3" uitlaat, maatje meloenkanon.
Op het net, en natuurlijk dit forum, al het één en ander gelezen over een by-pass tussen de in-en uitgang van de dempers.
Maar ja zo'n tussenpijp is wel erg definitief....wat als het te hard/zacht blijkt ?
Op de Sub had ik een regelbare eind-demper, wat op lange stukken toch wel bijzonder prettig was.
Nou ben ik vrij handig dus besloot uiteindelijk om zelf een regelbare "klappenauspuff" te maken.
Echter om m'n nieuwe aanwinst tijdens de werkzaamheden te moeten missen zag ik niet zo zitten, dus op zoek naar een setje
extra dempers om te verbouwen.
De bekende tweedehands-sites afgestruint, geen 996 dempers, wel een
setje RVS 997 dempers.
Verkoper gebeld, afspraak gemaakt en opgehaald.
Ik wist op voorhand dat dit niet één op één ging passen maar dat was zo te zien maar een kleinigheidje.
Thuis gekomen meteen de achterbumper eraf en de standaard dempers eronder vandaan en de 997 demper eronder, voor zover dit ging.
De ingaande pijp is bij een 997 demper ongeveer 50 mm langer dan bij een 996 demper.
Ik wilde het expansie stuk van de 997 behouden dus de volgende oplossing bedacht.
Slijp de lasnaad aan beide kanten van de ingaande pijp door.
In het expansie stuk zit nu nog een stukje buis, dit moet je er natuurlijk wel uithalen.
Alles afbramen, ingaande pijp opschuren en de eventuele las-spetters verwijderen.
Zet een streep op de buis op 45 mm vanaf de afgeslepen kant, schuif het expansie stuk tot aan de streep.
Monteer de 997 demper onder de auto en "lijn" het expansie-stuk uit zodat het perfect aansluit op de bestaande pijp.
Ik heb de demper er weer afgehaald maar je kan natuurlijk ook eerst het expansie-stuk met een paar hechtjes vast zetten.
Omdat er in de pijp een "deuk" zit waar een beugeltje van de uitgaande pijp gelast zit, sluit het expansie-stuk niet helemaal 100% aan.
Las het expansie-stuk aan beide kanten van de deuk vast en klop het stuk tussen de lassen in model.
(Zelf ga ik een proberen om met een "spreider" de deuk uit de pijp te krijgen.)
De (dubbele !) eindstukken van een 997 komen niet overeen met de uitsparingen in de bumper, in de uitgaande pijp zit een bocht
die niet in de pijp van een 996 zit, en die pijp is aanzienlijk langer.
Dit ga ik aanpassen nadat de kleppen-by-pass erop zit.
(stukje buis op de foto is waar de by-pass komt)
Om wat meer "werkruimte" te maken heb ik de uitgaande pijp net voor de bocht doorgeslepen, dus daar waar de pijp recht en rond is.
Wordt vervolgd.