Auteur |
Bericht |
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Over uitlijnen en uitwegen
Onlangs met de 993 bij Renntech geweest voor een behandelingetje uitlijnen en uitwegen. Voor de vakantie had Joost me al gewezen op het slijtagebeeld van de voorbanden en dat de auto uitgelijnd moest worden.
Dus afspraak gemaakt voor nieuwe voorbanden en uitlijnen. Man wat een hoop bouten en moeren gaan er dan los. De auto stond op de brug en op enig moment zag ik de achterwielen heen zwabberen. Dat hoorde zo want, het zat allemaal mooi los en dan kon er straks mooi afgesteld worden. Wist ik veel. Uitlijnen doe je bij de voorwielen, toch? Net zoals het uitwegen. Huh? Ik zat nog aan stukken lood te denken................Waar laat je die dan???? Ik weet inmiddels beter.
Het was al opgevallen, dat de rechter achterband verder afgesleten was dan de linker. De oorzaak hierna kwam bij het uitlijnen naar voren. Zo zie je maar weer.
De auto stuurt strak, er zit weer vers rubber onder en ik ben ernstig blij dat ik voor het uitlijnen bij Joost ben geweest en niet bij een goedwillende allround bandenbedrijf.
|
13 okt 2013 16:22 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Over uitlijnen en uitwegen
Oké, maar wat is het nu allemaal precies, balanceren, uitlijnen, uitwegen, ...?
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
13 okt 2013 18:11 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Over uitlijnen en uitwegen
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
13 okt 2013 19:01 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Over uitlijnen en uitwegen
Sow, da's lang geleden. Toen had ik nog de energie om hele stukken te schrijven
_________________________________________ Rebel engineering
|
13 okt 2013 19:16 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: Over uitlijnen en uitwegen
En energie om strak uit te wegen!!
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
15 okt 2013 17:23 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Over uitlijnen en uitwegen
Volgende week de mijne
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
15 okt 2013 21:25 |
|
|
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
Re: Over uitlijnen en uitwegen
Ben benieuwd naar je ervaringen. Ik heb afgelopen weken de gerenommeerde specialisten in Noord, Oost, Zuid en Westnederland gevraagd naar aanbevelingen voor een nieuw 993 onderstel, en over uitwegen waren ze het niet echt eens. Volgens de ene is het absoluut noodzakelijk, volgens de andere een hype. Idem voor kinematic toe adjustment. De een zegt: moet je altijd bijstellen, want anders heeft uitlijnen geen zin, en de ander zegt afblijven.
Ik vind de bijdrage van Erwin over uitwegen zeer overtuigend en informatief, maar ik ben wel verbaasd dat zelfs de hier zeer goed aangeschreven (onderstel) specialisten zo verschillend over denken.
|
19 okt 2013 21:40 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Over uitlijnen en uitwegen
De schroefveren van de 964 en latere modellen in combinatie met draagarmen met vaste geometrie zorgen er volgens mijn voor dat deze onderstellen automatisch al goed of doorgaans goed genoeg staan. Fine-tunen kan altijd natuurlijk.
De oudere modellen hebben torsiestaven als veer, in combinatie met draagarmen die kwa geometrie instelbaar zijn op diverse punten. Als dat los is geweest moet je m.i. wegen en afstellen om de druk op de wielen weer correct verdeeld te krijgen.
Vandaag de auto bij Erwin gedropt, ben benieuwd hoe hij straks stuurt met de nieuwe rubbers van wielophanging achter en weer uitgelijnd en gewogen.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
19 okt 2013 22:53 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Over uitlijnen en uitwegen
@ Lindemans, tussen onderstellen van de oudere modellen met torsieveren en de latere met schroefveren zit veel verschil. Dat heb je goed. Echter voor het uitwegen of uitlijnen maakt dat geen verschil, bij beide typen moeten en kunnen exact dezelfde wielstanden worden afgesteld. Een 993 heeft nog een extra afstelpunt, daarbij is de mate van sporing verandering tijdens belasting per achterwiel af te stellen. Dit afstelpunt is heel makkelijk af te stellen, echter moeilijk om te beoordelen of er afgesteld moet worden. Daar is speciaal gereedschap voor nodig die maar weinig garages tot de beschikking hebben. Uitwegen wordt in de werkplaatshandboeken van Porsche al beschreven sinds de 911 bestaat. Elke Porsche monteur zou er bekend mee moeten zijn. Door internet wordt er meer over gesproken en komen klanten nu bij de garage met de vraag om de 911 eens te laten uitwegen terwijl 20 jaar geleden daar geen Porsche rijder van gehoord had. De hoeveelheid toespoor verandering aan de achteras moet goed afgesteld staan anders kun je de overige wielstanden wel 100% goed afstellen, de 993 zal in dat geval dan zijn onzekere onstabiele achterkant houden. Altijd bijstellen is overdreven en indien de garage zegt: afblijven.......dan weten ze misschien niet hoe het werkt en blijven er veiligheidshalve maar af. Bij goed uitlijnen voer je het complete pakket uit. Of je begint er niet aan.
_________________________________________ Rebel engineering
|
20 okt 2013 10:00 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: Over uitlijnen en uitwegen
Zo denk ik er dus ook over.
|
20 okt 2013 11:19 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Over uitlijnen en uitwegen
Nou, mijn 3.2 staat in ieder geval in de goede shop
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
20 okt 2013 22:59 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Over uitlijnen en uitwegen
Nou, Lindemans is vanmiddag met een grote smile vanuit Steenwijk weer naar Haarlem gereden. Erwin heeft de rubber veerplaat-lagers van de 3.2 vervangen, net als de schokdempers achter en de spoorstangen. Alle metalen onderdelen laten galvaniseren. Onderstel uitgewogen en uitgelijnd. Tsjonge jonge wat een verschil. De auto staat achter nu ook weer op goede hoogte, hij stond iets achterover. En hij spoort weer als een trein, ook in snelle bochten met een hobbeltje, echt een enorm verschil. Dan merk je dat dit soort dingen na 25 jaar en 233.000 km wel een keer gedaan mogen worden Wat is het toch goed om een mechaniker met zo'n oog voor detail te hebben, en fijn dat hij lekker ver weg zit met zn shop
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
17 nov 2013 0:34 |
|
|
Thefrits
993 2sBelgië
|
Re: Over uitlijnen en uitwegen
Mooi om te horen !! Ik denk dat ik in nieuwe jaar ook maar eens een ritje naar Steenwijk maak…
|
17 nov 2013 17:36 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
Re: Over uitlijnen en uitwegen
en waren voor mij de reden naar jou te komen ...
_________________________________________ Make the most of now!
|
18 nov 2013 17:39 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: Over uitlijnen en uitwegen
En je hebt ook nog eens de keus uit twee hele goeie bedrijven in Steenwijk.
|
18 nov 2013 19:41 |
|
|