Auteur |
Bericht |
Johan2
't Gooi
|
 Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Bij welke temperaturen van de olie en het water is het verantwoord om door te trekken?
Uit een vorige discussie (oliedruk) begreep ik dat velen pas echt gasgeven (boven de 3000 toeren) wanneer de olietemperatuur op de 90 gr. zit. Van mijn garage begreep ik dat je kan gas geven wanneer de olietemperatuur boven de 60 graden zit. Hoe doen jullie dat?
_________________________________________ 997-1
|
25 okt 2013 14:21 |
|
 |
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Als je variocam goed gepoetst is en je rijdt op winterbanden, RON 98 hebt getankt (geen diesel), en je hebt geen olie van de bouwmarkt, dan zou ik niet boven de 4000 rpm doen tot de olie een graad of 80 is.
|
25 okt 2013 14:46 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
als je genoeg gespaard hebt voor nieuwe cylinders.
_________________________________________ oud is beter
|
25 okt 2013 15:40 |
|
 |
dreamer
Nissan 370Z roadster
Ex-BWM Z4 3.0
Ex-350Z 313pk grijs
Ex-350z in 't zwart (kort)
Ex-944, 1984
Ex-968 targa
ex-944 S2 CabrioKrimpen aan den IJssel
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Weet niet hoe het met een 11-je is, maar ik kijk bij de 968 meer naar de oliedruk. Als de olie goed warm is, is de stationairdruk een stuk lager op 2,25 - 2,5 bar ipv 4 of meer. (De T-meter is dan ook al lang en breed op bedrijfs-T)
_________________________________________ Ik bleef ook niet lekker zitten met Truus de Witte
|
25 okt 2013 15:45 |
|
 |
Aircooler
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Ik zou doortrekken als ik m'n broek opgehesen heb 
|
25 okt 2013 15:50 |
|
 |
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Je zou niet alleen doortrekken, maar ook vertrekken.
|
25 okt 2013 15:54 |
|
 |
jan-1
Porsche 911 SC
(ex 964 coupe, ex 993 targa)
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Doortrekken? In Nederland? Daar kom je bijna niet aan toe. Ik dacht overigens, dat het handboekje (niet bij de hand) daarover aanwijzingen geeft.
|
25 okt 2013 15:56 |
|
 |
ATanis
993 4SGoedereede
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
 Zat erop te wachten deze reactie van Wolf 
|
25 okt 2013 16:34 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Vorige discussie? Waar, waar, waar? 
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
25 okt 2013 16:55 |
|
 |
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?5
Motor pas belasten als hij goed warm is. Ik doe niet zo moeilijk over 3500 of 4000 toeren, maar laat de motor er wel rustig naar toe lopen. Dus met een 10% gasvoet bij eerste wegrijden na koude start, en dan langzaam opbouwen, eerste paar kilometers gewoon erg rustig. Half gas bij 1000 toeren in 2 of 3 is een stuk schadelijker voor een koude motor dan met een zacht voetje boven de 3000 toeren uit gaan.
En als de oliekoeler open gaat en de olietemperatuur terug loopt, dan beschouw ik de motor als warm genoeg om normaal gas mee te geven. Maar echt doortrekken doe ik pas als de motor en bak door en door warm zijn.
En ja, er zijn meer topics over.
|
25 okt 2013 19:29 |
|
 |
ruud janssen
944 1987 #Pitchblack944
Ex:
996 TURBO 2001 488PK/727NM
arena metallic 996 C2 1999
ex: witte 944 type 1 uit 1984
ex: 996 violet 1999
ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI.
ex 944S2 1991 zwart
ex 928 1980 grijs
Oost-Souburg
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
ehh "Als je variocam goed gepoetst is" hoe doe je dat?
|
25 okt 2013 19:44 |
|
 |
MarcoB
ex Porsche 987 Boxster S
en nu Porsche 981 Boxster GTS
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Met koperpoets. Beste om dat tussen 16:00 en 17:00 uur te doen. Wel juiste doekje gebruiken...
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
25 okt 2013 20:10 |
|
 |
de911gek
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Gewoon de eerste 20 kilometer rustig aan doen en niet boven de 3000 toeren komen... dan zit je zeker safe... daarna kan je veilig knallen...
_________________________________________ Once a 911 always a 911...
|
25 okt 2013 20:22 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?5
_________________________________________ oud is beter
|
25 okt 2013 20:25 |
|
 |
dobbelsteen
ex 996 Carrera 4S
ex 993 Carrera S
ex 3.2 CarreraWest-Vlaanderen
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Bij die nieuwere modellen gaat het wel geen 20km duren zeker? Onze BMW heeft al binnen 5min warme olie bij gewoon rijgedrag. En eenmaal je een beetje gaat beginnen spelen, zonder voluit te gaan, wordt alles ook zeer snel opgewarmd wat tegen dan nog niet opgewarmd is.
Ik heb ook al vaker gelezen dat de stand van de pedaal veel schadelijker kan zijn dan het aantal toeren bij een koude motor.
|
25 okt 2013 20:31 |
|
 |
Aircooler
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Jemig de pemig, het lijkt de heilige maagd maria wel. Worden de dames ook zo behandeld? Eerst met veel gevoel warm laten draaien en dan scoren? Het is te hopen van wel.
|
25 okt 2013 20:46 |
|
 |
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
25 okt 2013 20:55 |
|
 |
de911gek
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Ja dat klopt inderdaad... bij de 991 gaat het allemaal wat sneller doordat de olie sneller op temperatuur gebracht schijnt te worden, heb ik ergens gelezen... maar hoeveel sneller weet ik ook niet precies.... Bij mijn 997.2 is 20 kilometer echter toch geen overdreven kwestie... het duurt minimaal 15-18 kilometer voordat de olietempmeter 90 graden aangeeft. Ben gewoon zuinig op mijn P, vandaar de 20 km...
_________________________________________ Once a 911 always a 911...
|
25 okt 2013 20:56 |
|
 |
ruud janssen
944 1987 #Pitchblack944
Ex:
996 TURBO 2001 488PK/727NM
arena metallic 996 C2 1999
ex: witte 944 type 1 uit 1984
ex: 996 violet 1999
ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI.
ex 944S2 1991 zwart
ex 928 1980 grijs
Oost-Souburg
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Brasser oid dacht ik. Zal eens naar dat ding zoeken
|
25 okt 2013 21:09 |
|
 |
sebastian
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994
Hiervoor: 968 en 944bij Eindhoven
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Ik kom liever niet boven de 3000 toeren als ie onder het eerste streepje zit. Dat is net onder 90 graden, meen ik.
_________________________________________ kaufen, behalten, genießen...
|
25 okt 2013 21:26 |
|
 |
Subdriver
Curaçao
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Mmmm..... ik denk dat ik toch zuiniger op mijn Porsche ben. 
|
25 okt 2013 21:38 |
|
 |
RichardP
ex. 996 C2 MK2 tiptr.ex. Boxster 986 Zaanstad
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Om de olietemperatuurdiscussie (wanneer opgewarmd / hoeveel toeren max. draaien) een andere (nieuwe) wending te geven. Wat gaat er nu precies (sneller) kapot wanneer de motor flink wordt belast bij een koude motor/olie of het gaspedaal stevig gevloerd wordt bij lage toeren bij opnieuw een koude motor? Ik kan mij iets voorstellen bij vervormde cilinders. Zie ook de 996 (geen 'massieve' cilinders). Olie die nog geen optimale werking heeft. Metaal dat nog niet is opgewarmd. Maar verschilt de schade per merk/type/motorisering?
|
25 okt 2013 21:47 |
|
 |
Johan2
't Gooi
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
_________________________________________ 997-1
|
25 okt 2013 23:14 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Die BMW heeft dan ook veel minder olie te verwarmen dan een Porsche 911 .... een liter of 3 (gok ik) versus meer dan 10 liter 
|
26 okt 2013 0:09 |
|
 |
Cornelius
Regio Drechtsteden
|
 Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Ik denk dat het er vooral om gaat dat de gehele motor enigzins gelijkmatig op temperatuur komt. Wanneer je te snel te zwaar belast zetten bijvoorbeeld de zuigers - die vlug op temperatuur komen - sneller uit dan de cilinders waardoor de druk op de tussenliggende oliefilm oploopt. Ik herinner me van mijn ervaringen met tweetakt racemotoren dat het vol belasten van een nog niet goed warmgedraaide motor het recept was voor een 'vastloper'. De smeerfilm werd dan door de uitzettende zuiger verbroken.
|
26 okt 2013 0:22 |
|
|