Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 21 apr 2025 15:25

Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Olietemperatuur: wanneer gas geven? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
't Gooi
Bericht Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Bij welke temperaturen van de olie en het water is het verantwoord om door te trekken?

Uit een vorige discussie (oliedruk) begreep ik dat velen pas echt gasgeven (boven de 3000 toeren) wanneer de olietemperatuur op de 90 gr. zit. Van mijn garage begreep ik dat je kan gas geven wanneer de olietemperatuur boven de 60 graden zit. Hoe doen jullie dat?

25 okt 2013 14:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
Bericht Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?
Als je variocam goed gepoetst is en je rijdt op winterbanden, RON 98 hebt getankt (geen diesel), en je hebt geen olie van de bouwmarkt, dan zou ik niet boven de 4000 rpm doen tot de olie een graad of 80 is.

25 okt 2013 14:46
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
als je genoeg gespaard hebt voor nieuwe cylinders.

25 okt 2013 15:40
Profiel
Nissan 370Z roadster Ex-BWM Z4 3.0 Ex-350Z 313pk grijs Ex-350z in 't zwart (kort) Ex-944, 1984 Ex-968 targa ex-944 S2 Cabrio
Krimpen aan den IJssel
Weet niet hoe het met een 11-je is, maar ik kijk bij de 968 meer naar de oliedruk. Als de olie goed warm is, is de stationairdruk een stuk lager op 2,25 - 2,5 bar ipv 4 of meer. (De T-meter is dan ook al lang en breed op bedrijfs-T)

25 okt 2013 15:45
Profiel
Johan2 schreef:
.. is het verantwoord om door te trekken? Hoe doen jullie dat?

Ik zou doortrekken als ik m'n broek opgehesen heb :flush:

25 okt 2013 15:50
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
Je zou niet alleen doortrekken, maar ook vertrekken.

25 okt 2013 15:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 SC (ex 964 coupe, ex 993 targa)
Doortrekken? In Nederland? Daar kom je bijna niet aan toe. Ik dacht overigens, dat het handboekje (niet bij de hand) daarover aanwijzingen geeft.

25 okt 2013 15:56
Profiel
PorscheForum Rakker
993 4S
Goedereede
wolf schreef:
als je genoeg gespaard hebt voor nieuwe cylinders.

:mrgreen: Zat erop te wachten deze reactie van Wolf :cheers:

25 okt 2013 16:34
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Johan2 schreef:
Uit een vorige discussie begreep ik ...

Vorige discussie? :scratch:

Waar, waar, waar? :popcorn:

25 okt 2013 16:55
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?5
Motor pas belasten als hij goed warm is. Ik doe niet zo moeilijk over 3500 of 4000 toeren, maar laat de motor er wel rustig naar toe lopen. Dus met een 10% gasvoet bij eerste wegrijden na koude start, en dan langzaam opbouwen, eerste paar kilometers gewoon erg rustig. Half gas bij 1000 toeren in 2 of 3 is een stuk schadelijker voor een koude motor dan met een zacht voetje boven de 3000 toeren uit gaan.

En als de oliekoeler open gaat en de olietemperatuur terug loopt, dan beschouw ik de motor als warm genoeg om normaal gas mee te geven. Maar echt doortrekken doe ik pas als de motor en bak door en door warm zijn.

En ja, er zijn meer topics over.

25 okt 2013 19:29
Profiel
PorscheForum Junkie
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
ehh "Als je variocam goed gepoetst is" hoe doe je dat?

25 okt 2013 19:44
Profiel
ex Porsche 987 Boxster S en nu Porsche 981 Boxster GTS
Met koperpoets. Beste om dat tussen 16:00 en 17:00 uur te doen. Wel juiste doekje gebruiken...

25 okt 2013 20:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Gewoon de eerste 20 kilometer rustig aan doen en niet boven de 3000 toeren komen... dan zit je zeker safe... daarna kan je veilig knallen...

25 okt 2013 20:22
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: Olietemperatuur: wanneer gas geven?5
dirty gertie schreef:
Motor pas belasten als hij goed warm is. Ik doe niet zo moeilijk over 3500 of 4000 toeren, maar laat de motor er wel rustig naar toe lopen. Dus met een 10% gasvoet bij eerste wegrijden na koude start, en dan langzaam opbouwen, eerste paar kilometers gewoon erg rustig. Half gas bij 1000 toeren in 2 of 3 is een stuk schadelijker voor een koude motor dan met een zacht voetje boven de 3000 toeren uit gaan.

En als de oliekoeler open gaat en de olietemperatuur terug loopt, dan beschouw ik de motor als warm genoeg om normaal gas mee te geven. Maar echt doortrekken doe ik pas als de motor en bak door en door warm zijn.

En ja, er zijn meer topics over.

zo moet het dus.

25 okt 2013 20:25
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
Bij die nieuwere modellen gaat het wel geen 20km duren zeker? Onze BMW heeft al binnen 5min warme olie bij gewoon rijgedrag.
En eenmaal je een beetje gaat beginnen spelen, zonder voluit te gaan, wordt alles ook zeer snel opgewarmd wat tegen dan nog niet opgewarmd is.

Ik heb ook al vaker gelezen dat de stand van de pedaal veel schadelijker kan zijn dan het aantal toeren bij een koude motor.

25 okt 2013 20:31
Profiel
Jemig de pemig, het lijkt de heilige maagd maria wel. Worden de dames ook zo behandeld? Eerst met veel gevoel warm laten draaien en dan scoren? Het is te hopen van wel.

25 okt 2013 20:46
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
MarkS schreef:
Vorige discussie? :scratch:
Waar, waar, waar? :popcorn:

Hier: http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=39643 is de "oude" discussie

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

25 okt 2013 20:55
Profiel
PorscheForum Junkie
dobbelsteen schreef:
Bij die nieuwere modellen gaat het wel geen 20km duren zeker? Onze BMW heeft al binnen 5min warme olie bij gewoon rijgedrag.
En eenmaal je een beetje gaat beginnen spelen, zonder voluit te gaan, wordt alles ook zeer snel opgewarmd wat tegen dan nog niet opgewarmd is.

Ik heb ook al vaker gelezen dat de stand van de pedaal veel schadelijker kan zijn dan het aantal toeren bij een koude motor.

Ja dat klopt inderdaad... bij de 991 gaat het allemaal wat sneller doordat de olie sneller op temperatuur gebracht schijnt te worden, heb ik ergens gelezen... maar hoeveel sneller weet ik ook niet precies.... Bij mijn 997.2 is 20 kilometer echter toch geen overdreven kwestie... het duurt minimaal 15-18 kilometer voordat de olietempmeter 90 graden aangeeft. Ben gewoon zuinig op mijn P, vandaar de 20 km...

25 okt 2013 20:56
Profiel
PorscheForum Junkie
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
Marc' Oh Oh... schreef:
Met koperpoets. Beste om dat tussen 16:00 en 17:00 uur te doen. Wel juiste doekje gebruiken...

Brasser oid dacht ik. Zal eens naar dat ding zoeken

25 okt 2013 21:09
Profiel
PorscheForum Rakker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
Ik kom liever niet boven de 3000 toeren als ie onder het eerste streepje zit. Dat is net onder 90 graden, meen ik.

25 okt 2013 21:26
Profiel ICQ 
PorscheForum Junkie
Curaçao
Aircooler schreef:
Jemig de pemig, het lijkt de heilige maagd maria wel. Worden de dames ook zo behandeld? Eerst met veel gevoel warm laten draaien en dan scoren? Het is te hopen van wel.

Mmmm..... ik denk dat ik toch zuiniger op mijn Porsche ben. :mrgreen:

25 okt 2013 21:38
Profiel
PorscheForum Junkie
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Om de olietemperatuurdiscussie (wanneer opgewarmd / hoeveel toeren max. draaien) een andere (nieuwe) wending te geven.

:?: Wat gaat er nu precies (sneller) kapot wanneer de motor flink wordt belast bij een koude motor/olie of het gaspedaal stevig gevloerd wordt bij lage toeren bij opnieuw een koude motor? :?:

Ik kan mij iets voorstellen bij vervormde cilinders. Zie ook de 996 (geen 'massieve' cilinders). Olie die nog geen optimale werking heeft. Metaal dat nog niet is opgewarmd. Maar verschilt de schade per merk/type/motorisering?

25 okt 2013 21:47
Profiel
PorscheForum Rakker
't Gooi
RichardP schreef:
Om de olietemperatuurdiscussie (wanneer opgewarmd / hoeveel toeren max. draaien) een andere (nieuwe) wending te geven.

:?: Wat gaat er nu precies (sneller) kapot wanneer de motor flink wordt belast bij een koude motor/olie of het gaspedaal stevig gevloerd wordt bij lage toeren bij opnieuw een koude motor? :?:

Ik kan mij iets voorstellen bij vervormde cilinders. Zie ook de 996 (geen 'massieve' cilinders). Olie die nog geen optimale werking heeft. Metaal dat nog niet is opgewarmd. Maar verschilt de schade per merk/type/motorisering?

Mooie toevoeging!

25 okt 2013 23:14
Profiel
Moderator
911 Carrera S
dobbelsteen schreef:
Bij die nieuwere modellen gaat het wel geen 20km duren zeker? Onze BMW heeft al binnen 5min warme olie bij gewoon rijgedrag

Die BMW heeft dan ook veel minder olie te verwarmen dan een Porsche 911 :idea:

.... een liter of 3 (gok ik) versus meer dan 10 liter :popcorn:

26 okt 2013 0:09
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Regio Drechtsteden
RichardP schreef:

Ik denk dat het er vooral om gaat dat de gehele motor enigzins gelijkmatig op temperatuur komt. Wanneer je te snel te zwaar belast zetten bijvoorbeeld de zuigers - die vlug op temperatuur komen - sneller uit dan de cilinders waardoor de druk op de tussenliggende oliefilm oploopt.
Ik herinner me van mijn ervaringen met tweetakt racemotoren dat het vol belasten van een nog niet goed warmgedraaide motor het recept was voor een 'vastloper'. De smeerfilm werd dan door de uitzettende zuiger verbroken.

26 okt 2013 0:22
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende