Re: Wat snel komt is goed!
Zo. Vrijdagochtend met Mick ("RS" tegenwoordig) even "de bandenspanning wezen controleren". Zoals gewoonlijk gooit hij meteen zijn sleutels in mijn richting. "Ja, rij jij maar, want de kabeltjes van de cabrio-dak-geleiding zijn vervangen, hij rijdt weer héél anders..." en we stappen in. Denk zo langzamerhand toch dat de Mickman mij (ook) uit de 964 wil praten en me in de richting van een 996 wil pushen..! Ik kan niet anders dan de beste plek in een 911 maar te accepteren, iemand moet het doen, sturen.
Dit ding is toch wel een bijzonder exemplaar. Heb er gelukkig al heel wat mogen rijden (eigenlijk alles wat er in 1988 was vanuit mijn "stageplaats" bij A-point Porsche destijds en later privé) en je merkt heel goed dat het 3.4 blok in deze 996 een "Special Treatment" heeft ondergaan. Alles loopt, hoort en voelt allemaal even soepel en krachtig. Onderin pakt de motor prachtig op, filerijden is (bijna) een feest en met het gas er op gaan de toeren gepaard met klanken die een Petrolhead heel erg gelukkig maken. Sportuitlaat aan of uit, het maakt niet uit. Canvas dak doet de rest. Verder prima stil trouwens zo'n dak, dat is voor mij nieuw. Mijn oude C4 targa floot altijd dat het een lieve lust was.
Alle discussies hier op 't PF over de onderlinge 911 modellen, gooi het maar overboord. Een 964 C2 vergelijken met een 996 C2, of welke ander ouder type met een nieuwer type dan ook, het is volstrekt zinloos. Maar man, wat rijdt zo'n 996 ook LEKKER!
Toeren maken, koppel gebruiken, insturen, remmen het gaat allemaal even makkelijk. En toch zo volwassen en "dik". Daarnaast heeft de 996 gelukkig nog voldoende 'rauwheid'. Kan me het van de nieuwere 911's wel steeds beter voorstellen dat Porsche het nodig vindt, om naast de 'reguliere' Carrera, Carrera S en Carrera 4S, ook rauwere versies te blijven introduceren. Om dan weer het rauwe 911 rijplezier wat de oudere types hebben te kunnen bieden
Maarre Mickman: je hebt een schot in de roos. Gaaf exemplaar. Zou deze nog maar effe houwe...!