Garagedeuropener in Boxster S 986
Hallo allemaal,
Ik ergerde me nogal aan 2 dingen: Blindplaatjes op het bedieningspaneel en de losse garagedeuropener in een lompe grote kast die altijd in de weg ligt. Tijd voor een projectje dus!
Dit is tamelijk simpel. Het grote voordeel is dat de deuropener reeds op 12v werkt en dat in de behuizing geen aktieve onderdelen (zoals een antenne of schakelaar) zitten.
We beginnen met dit apparaatje, welbekend denk ik:
Opengemaakt; zit vast met één schroefje en wat 'klik' werk:
Het printje 'gehacked' en 3 verbindingen (allen parallel aan de bestaande) naar buiten gebracht: De schakelaar, de LED en de 12v aansluiting.
Ondertussen staat de postbode voor de deur met een bij PCE bestelde schakelaar:
Die nemen we met een zwarte stift onder handen. PASM OFF wordt PO en staat nu voor Port Opener.
Het linker bedieningspaneeltje en de kabels voorzichtig losgemaakt.
Om de schakelaar te monteren is behoorlijk wat kracht nodig. Ik gebruikte een kussen als ondergrond: De schakelaar klikte er onder druk aan een kant in, en op de andere kant heb ik druk op de achterkant van de schakelaar uitgeoefend met een hele brede schroevendraaier (ivm krachtverdeling). Dit ging prima.
Ik heb PCE een 'echte' accessoireplug met permanent 12v (dus ook als er geen sleutel in de auto zit) op de plaats van de aanstekerplug laten monteren, en ze gevraagd om dan meteen een permanente 12v leiding naar de andere kant van het paneel te leiden.
De gehackte garagedeuropener heb ik in papier gewikkeld en met wat tape dichtgemaakt. Ik heb bewust voor papier gekozen; plastic zou statisch kunnen zijn, metaal zou het signaal kunnen verstoren en een 'echte' kunststof behuizing zou te groot worden om achter het paneeltje weg te frotten.
En het eindresultaat!
Ik heb niet alle details beschreven. Mocht iemand vragen hebben, laat dat gerust via het forum weten!